U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ja, dat is de bedoeling. Nu is de afschuimer wat overkill, maar omdat deze regelbaar is kan ik er nog wel mee wegkomen.Die hardware kun je in je volgende tank weer gebruiken neem ik aan?
Product van JBL?Voor nitraat gebruik ik de Macherey-Nagel test kit. Heeft een duidelijke kleurindicatie.
Dat er ook wel eens wat fout kan gaan, blijkt maar weer.
Al tijden heb ik testje van Colombo, zo ook de nitraat en fosfaat.
Ik vind ze maar lastig aflezen, de kleuren zijn niet echt overeenkomstig met de kleuren op de kaartjes.
Fosfaat gaf een hoge waarde aan, nitraat rond de 4 (dat is ook het maximale wat er te meten valt met die setjes)
Toch maar eens setjes van Salifert aangeschaft en de metingen eens uitgevoerd. Naast dat deze setjes veel sneller uitslag geven, zijn ze ook duidelijker.
Fosfaat netjes rond de 0,08, nitraat tussen de 25 en 50 (dat is wel een nadeel, de stappen in het hoge bereik zijn wel enorm)
Blijkbaar worden de setjes van colombo niet nog roder als ze de 4 mg/l bereikt hebben...
Vandaag maar meteen een wissel van 50% uitgevoerd., de koralen lijken het wel te waarderen..
Morgen verder testen en wellicht deze week nog een waterwissel..
Ik ben principieel tegen DSR.. heeft z'n geschiedenis..Ik vind nitraattestjes aflezen een regelrechte ramp.... Heb nu die van Nyos en die is aardig af te lezen. Wat mij echt heel erg heeft geholpen is DSR reference vloeistof gebruiken om je tests te ijken. Misschien een idee?
Nee, is een eigen merk met verschillende (professionele) testen.Product van JBL?
Ik kwam ergens de naam JBL tegen, en de kaartjes zijn identiek aan die van JBL, vandaar dus.Nee, is een eigen merk met verschillende (professionele) testen.
Wees blij dat het geen PO4 van 50 islaks, te makkelijk...
Po4 van 50 had ik denk ik al gezien aan de koralen en de overvloed aan algWees blij dat het geen PO4 van 50 is![]()
Nitraat is niet het allergrootste probleem, bedoel is makkelijk op te lossen..
Groter!Al een beetje een idee wat je 'straks' gaat doen in de nieuwe woning? Wel zee houden toch?
Ik ben principieel tegen DSR.. heeft z'n geschiedenis..
Het grootste probleel lag toch denk bij mezelf en het idee dat als de test maar tot 4 gaat, de nitraatwaarde daar ook wel om zal zitten.. laks, te makkelijk...
belangrijkste is dat het probleem nu aan het licht is en er gericht maatregelen kunnen worden genomen.
Salifert is mij heilig.
Maximale betrouwbaarheid (nauwkeurigheid, reproduceerbaarheid) voor de laagst mogelijke prijs.
Al 17 jaar mijn merk![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.