Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

Desert's Ocean zei:
Ze kunnen geen kwaad en zijn nuttige filteraars (op kleine schaal welliswaar).
Ok gelukkig..

Maar heb ik de benaming wel goed dat het om een soort "zakpijpjes" gaat..??? Want vind ze echt heel erg daarop lijken.

@de rest: Ik zal jullie op de hoogte houden over de werking van de Osmolator, ik moet zeggen dat het er tot nu toe echt veelbelovend uitziet. Een paar x per dag sprint de pomp aan en vult hij mijn sump weer een beetje bij, echt ideaal..
Ik was vulde namelijk niet dagelijks mijn bak aan met osmosewater dus mijn zoutegehalte verschilde weleens 1 a 2 punten tot ik de boel weer bijvulde. Niet echt zoals het hoort.
Nu blijft mijn zoutgehalte constant (het zout dat via de afschuimer wordt afgevoerd buit beschouwing gelaten), heb ik geen temperatuurschommeling van een koude plens osmosewater meer en krijgen de beestjes geen zoetwaterbad als het bijgevulde water door de opvoerpomp de bak in word gepompt.

Pfff.. kan niet wachten tot ik terug ben van vakantie om dan de eerste (ahum.. 2de) koraaltjes erin te zetten..
Ach was die vakantie maar vast voorbij.. :rolleyes: :p

Zo, ben weer terug van vakantie en inmiddels al grote veranderingen in de bak.
Mijn vader is ook een beetje met het zeewatervirus besmet geraakt en heeft mij flink verwent door mij wat spulletjes kado te doen voor mijn bakje. :D

Het gaat hier om 3 visjes waarvan 1 toch niet zo heel goedkope..:o

Dus bij deze ook op het forum: BEDANKT PA..!!!!! :goed:

Ben nu de trotse bezitter van:

1 discordipinna Griessinger en 2 Amblygobius Rainfordi

De discordipinna is echt ongelooflijk cool :cool: maar wauw wat is tie klein. oO een van de foto's kan je misschien een idee krijgen, daar zit hij in een klein satesausbakje van de albert heijn tijdens het overwennen. Hij is nu ongeveer een centimeter groot dus heb van de winkel wat schelpen mee gekregen om neerte leggen waar hij onder kan schuilen mocht hij dat willen..

Heb ook gelijk wat voedsel voor de visjes ingeslagen en wat hulpstukken daarbij. De hulpstukken omdat ik in het begin voornamelijk levend voer wil aanbieden en dus artemianauplien zal kweken.

Heb spullen voor de oude methode in een colafles met beluchting en ook een kweekschaal van hobby, even kijken wat me meer bevalt.

Daarnaast heb ik diepvries rode plankton en een soort vlok / granulaatvoer speciaal voor kleinere vissen.

Ook een fototje van het hoedje van mijn egel die ik heb afgepakt omdat ik dat spul toch niet door mijn hele bak wil hebben. ik denk namelijk dat het valonia bolletjes zijn maar misschien kan iemand dat voor me bevestigen.??

Ben nu beetje bij beetje mijn bodem aan het schoonhevelen en wil binnen een paar weken bodembedekking gaan plaatsen omdat dit toch wel belangrijk is voor de rainfordi..
(had ze eigenlijk nog niet mee mogen nemen maar kon me mede ook door mijn vaders enthousiasme niet meer inhouden :o )

Groeten,

Roscoe

Bijlagen

• Discordipinna-Griessinger-1.jpg
    Discordipinna-Griessinger-1.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 10
  • Discordipinna-Griessinger-2.jpg
    Discordipinna-Griessinger-2.jpg
    16,1 KB · Weergaven: 14
  • Discordipinna-Griessinger-3.jpg
    Discordipinna-Griessinger-3.jpg
    19,1 KB · Weergaven: 4
  • Amblygobius-rainfordi.jpg
    Amblygobius-rainfordi.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 4
  • artemia-cup-a-soep.jpg
    artemia-cup-a-soep.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 5
Vervolg foto's

Bijlagen

• Valonia.jpg
    Valonia.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 6
  • Vlokvoer-voor-kleine-vissen.jpg
    Vlokvoer-voor-kleine-vissen.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 5
  • luchtpompje.jpg
    luchtpompje.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 3
  • Artemia-kweekschaal.jpg
    Artemia-kweekschaal.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 2
  • Artemiaeitjes.jpg
    Artemiaeitjes.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 3
Weet iemand trouwens wat dit voor koraal is..???

Bijlagen

• bruin-leder-koraaltje.jpg
    bruin-leder-koraaltje.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 20
He, wat een prachtige vis die discordipinna Griessinger. één van de meest aparte soorten.....
Nu moet je wel voor de bodembedekking gaan straks.
Wil je dat op kort termijn gaan doen?

Relaxed als je pa dit ook cool vind (zelfs de prijzen) :p
Altijd handig, gauw overhalen om een megabak te gaan halen, kun je lekker samen bezig zijn.... :)

Leuke vissen Roscoe! Hadden ze geen yasha meer? Want daar ging je toch voor? In ieder geval weer een reden om terug te gaan dan. :D

Groet,

Marcel

Origineel gepost door bobbydude
Nu moet je wel voor de bodembedekking gaan straks.
Wil je dat op kort termijn gaan doen?

Altijd handig, gauw overhalen om een megabak te gaan halen, kun je lekker samen bezig zijn.... :)
Hey Bobby, wil binnen een paar weken een bodem erin gaan doen.. ben nu bezig met geleidelijk aan alles schoon te hevelen, had dit vanaf het begin nooit gedaan dus is een aardige klus nu.
En het overhalen voor een megabak word aan gewerkt.. :D :p

Origineel gepost door Desert's Ocean
Mooi visje die discordipinna :goed:
Thanx Aissa.. Ben er ook erg blij mee

Origineel gepost door M_v_P
Leuke vissen Roscoe! Hadden ze geen yasha meer? Want daar ging je toch voor? In ieder geval weer een reden om terug te gaan dan. :D
Hey Marcel, dank je.. Ze hadden nog wel 1 yasha zitten maar dat zou een beetje link worden met de discordipinna. Die is namelijk nog erg klein en de yasha die ze hadden zitten was vrij fors en had ook een vrij grote bek. En zou zonde zijn als dat mooie beestje zo in de keel van de yasha zou verdwijnen. Dus over een paar maandjes dan komt de yasha wel, die zie je gelukkig vaker in de winkel dan discordipinna.

Origineel gepost door Edwin.Dekker
Volgens mij zijn dit gewoon balies / balie poliepen. Zie link database.
Hey Edwin, volgens mij zijn het geen balipoliepen. De foto is erg onduidelijk en krijg er ook geen betere van want mijn toestel is niet echt aquafit, maar het is een bruine gladde laag waar overdag hele kleine poliepjes uitkomen. Als het licht uitgaat of een van de heremietjes erover heen banjert dan trekken ze in en zie je weer alleen een bruine gladde laag.

SRocco zei:
Hey Bobby, wil binnen een paar weken een bodem erin gaan doen.. ben nu bezig met geleidelijk aan alles schoon te hevelen, had dit vanaf het begin nooit gedaan dus is een aardige klus nu.
Tja, ik zit met exact hetzelfde probleem nu. Mijn algengroei is zo goed als weg en een hoop restvuil is overgebleven nu. Ik stofzuig om de dag een liter water met zooi weg en vul dat aan. Ik wil eerst de stenen schoon hebben voor ik er iets opzet. Word al mooi zuiver nu.

Laat eens een mooi overzichtje zien van je bak nu.
Als je zin/tijd hebt uiteraard, ben benieuwd.

gr: Bob

wat kost zon waterlevel metertje?:)

Desert's Ocean zei:
Deze lijkt sterk op een Sacrophyton Elegans
Hoi aissa,

Ik heb even op sacrophyton gegoogled en kwam toen uit op een paddestoelleder.

Hij heeft er idd wel iets van weg, maar ik mis dan allen wel de aanwezigheid van een stam. ik heb dan alleen een hoed.

Eens even kijken of deze zich nog gaat ontwikkelen.

Groeten,

Roscoe

Hoi Roscoe,

Als het inderdaad een S. Elegans is dan klopt het dat je een stam mist. Deze leder is een van de weinige (misschien wel de enige) leders die laag op het steen blijft en een minimale stam heeft.

Zou wel gaaf zijn als dat hem ook daadwerkelijk is!

Groet,

Marcel

Origineel gepost door Edwin.Dekker
Foto is idd niet zo best, maar nu ik beter kijk zie ik dat het dus één geheel is. Zou het niet dit oortje kunnen zijn?

Hey Edwin, ik denk niet dat het deze is.. Die van mij heeft echt 4- of 5vingerige poliepjes en dat paddestoeloor heeft zo te zien niet echt vingertjes aan de poliepjes..

Origineel gepost door M_v_P
Hoi Roscoe,

Als het inderdaad een S. Elegans is dan klopt het dat je een stam mist. Deze leder is een van de weinige (misschien wel de enige) leders die laag op het steen blijft en een minimale stam heeft.

Zou wel gaaf zijn als dat hem ook daadwerkelijk is!

Groet,

Marcel
Zou idd heel cool zijn Marcel. Maar ik betwijfel het toch een beetje. De S. Elegans zit niet helemaal plat op het steen en heeft ook een meer gelige tot gouden kleur.

Maar ik denk dat ik even moet afwachten om te kijken of er zich enigszins een voet of stam ontwikkelt. Op dit moment zit het gewoon overal plat op het steen. Het lijkt erop dat het voorlopig even een mysterie zal blijven.. Het is in drie maanden tijd toch al behoorlijk gegroeit want is begonnen als een klein bruin vlekje, eens kijken wat de komende 3maanden ons gaan brengen betreffende dit koraal..

Groeten,

Roscoe

Zo, weer een hoop gebeurt..
Heb nog niet van alles foto's, maar laten we iig beginnen met een technische aanpassing.

Ik heb mijn lichkap aangepast van 108watt naar maar liefst 218watt..:D :eek: :cool:
Daarmee kom ik nu op ongeveer 1,9watt per liter..

Heb dus 2x T5 compact 55w bijgeplaatst in de kap. moest wel 2 inkepingen in het plexiglas maken om de bedrading door te voeren, maar daar hebben we de dremel voor..:D
Moet het nog verder afmaken door een ventilator in de kap te plaatsen want hij word nu wel heel erg heet als ik mijn hand op de bovenkant leg.

Van de rest van de bak volgen de foto's nog, moet eerst nog even een paar puntjes op de i zetten voor dat die geplaatst kunnen worden :rolleyes:
Even wat foto's van de lichtkap aanpassing:

Bijlagen

• 218watt.jpg
    218watt.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 9
  • aanpassing-closeup.jpg
    aanpassing-closeup.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 5
  • nieuwe-lichtkap.jpg
    nieuwe-lichtkap.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 9
Hoe zit het nu met je blaauwe licht?
Het daglicht zal wel vele malen rijker zijn he... Shin mao heeft nu een hqi versie te koop he, wist je dat? Dat was mischien ook oke geweest voor je, er zit dan ook moonlight bij! Ik overweeg nog. Hoe gaat je bak verders?

bobbydude zei:
Hoe zit het nu met je blaauwe licht?
Het daglicht zal wel vele malen rijker zijn he... Shin mao heeft nu een hqi versie te koop he, wist je dat? Dat was mischien ook oke geweest voor je, er zit dan ook moonlight bij! Ik overweeg nog. Hoe gaat je bak verders?
Er zitten 2 daylight blue lampen in.. dwz 1 staaf is wit en de ander blauw, maar ga binnenkort eens experimenteren met verschillende lampen.

Die shin mao hqi had ik al een hele tijd op hun site zien staan maar nergens in nederland in de handel gezien totdat ik natuurlijk mijn bakje net een paar maanden in bezit had.. Maar ik begin gewoon hiermee, mocht ik hqi willen dan hebben ze bij bakx in de webshop een heel mooi armatuurtje wat wel past.

Verder gaat het goed met dse bak, lichte verhoging van de nitraat omdat ik een klein ongelukje heb gehad met een voederpotje(toch niet zo een vaste hand) en ben nog steeds bezig de bodem af te hevelen. maar denk dat ik binnen nu en 2 weken de bodem erin heb zitten.

Back
Bovenaan