Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shin Mao 115Liter beginnen (bijna dan..)

ziet er al gezond uit je zal wel verbaasd zijn wat er allemaal uit levend steen komt :D
succes verder met de hobby

Hoi Roscoe,

Leuke opbouw! Volgens mij plek zat om een aantal koralen neer te zetten.
Geinig he, al dat spul wat met het steen meekomt? Je kijkt gelijk je ogen al uit...

Groet,

Marcel

Maak je nu nog niet te druk om de opbouw. Je zult zien dat wanneer je koralen gaat plaatsen de behoefte ontstaat om je opbouw te reorganiseren.

Laat het maar gewoon lekker rijpen en blijf met je handen zoveel als mogelijk uit de bak. Dat geldt ook voor je saliniteit. Zo nauw luistert het ook weer niet.
Als je maar ergens tussen de 1.021 en 1.025 blijft.
Pas wanneer er daadwerkelijk dieren in komen is een stabiele saliniteit wenselijk.

Veel succes met de opstart, de mooiste fase van het aquarium naar mijn idee.

gr, Wim.

Wim zei:
Maak je nu nog niet te druk om de opbouw. Je zult zien dat wanneer je koralen gaat plaatsen de behoefte ontstaat om je opbouw te reorganiseren.

Laat het maar gewoon lekker rijpen en blijf met je handen zoveel als mogelijk uit de bak. Dat geldt ook voor je saliniteit. Zo nauw luistert het ook weer niet.
Als je maar ergens tussen de 1.021 en 1.025 blijft.
Pas wanneer er daadwerkelijk dieren in komen is een stabiele saliniteit wenselijk.

Veel succes met de opstart, de mooiste fase van het aquarium naar mijn idee.

gr, Wim.
Ok, ik laat het voorlopig allemaal maar lekker gaan totdat mijn waarde ok zijn..

Gisteren nieuw steen ingebracht dus vandaag ook weer meten met als resultaat:

Temp: 26C

Saliniteit: 1.024

Ph: 8,1

NO2: 0,2

NO3: 2,5

KH: 10,9

PO4: 0

Vandaag weer gemeten, en de waarden beginnen aardig omhoog te schieten:

Temp: 26,5
Sg: 1.024
Ph: 8,2
No2: 0,4
No3: 7,5 :eek:
Kh: 11,5
Po4: 0

De afschuimer heeft ook eindelijk een beetje zijn draai gevonden, Krijg nu een erg donkere koffie eruit en ik zie duidelijk stevige bellen in de buis van de opvangbeker staan.

Daarnaast begint de bak al groen te tonen, vooral op de stenen die er nu al een week in zitten en op de voorruit.

Ook ontdek ik steeds meer leven op het steen, een bruine vlek begint zich nu volgens mij te ontwikkelen tot iet van een koraal? lijkt alsof er poliepen op komen..
En als het licht uit is zie ik een aantal annemoonachtige dingetjes waarvan sommige er wel heel vreemd uitzien.. zal kijken of ik van de week wat foto'tjes kan schieten..

Groeten,

Roscoe

Vandaag ff foto's gemaakt van wat dingetjes en gelijk gemeten ook..

Temp: 26,5
Sg: 1.023
Ph: 8,0
No2: 0,4
No3: 10
Kh: 11

Zouden jullie misschien namen op de dingen kunnen plakken??? Ben wel benieuwd wat het allemaal precies is.

Bijlagen

• bruinkoraal.jpg
    bruinkoraal.jpg
    168,5 KB · Weergaven: 6
  • koraal_ofzo.jpg
    koraal_ofzo.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 3
  • kokerworm.jpg
    kokerworm.jpg
    145,4 KB · Weergaven: 6
  • poliep_of_annemoon.jpg
    poliep_of_annemoon.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 9
  • waaiertje.jpg
    waaiertje.jpg
    146,2 KB · Weergaven: 12
Bedankt voor de reacties..

Ik denk niet dat foto 5 een slakje is.. het zijn sprietjes die op verschillende plaatsen uit het steen steken en ook bewegen.. Dacht eerst kokerwormpjes maar het is geen ronde krans maar dus sprietjes in een waaiervorm..

Patrick_NL zei:
het zijn slakjes die in een kokertje leven en hun eten vangen door een slijm-netje uit te werpen.
Ok thnx, weet je ook een exacte naam van deze beestjes? Kan ik er ergens wat meer over vinden?

Groeten,

Roscoe

Vermetidae is het ja, ik heb t gevonden.. En dit zou het idd wel eens kunnen zijn.. Thnx..

Verder heb ik vandaag mijn eerste megablunder in het zoutwater verhaal gemaakt..

Ik heb de boel een beetje lekker laten verdampen omdat ik mijn zoutgehalte wil verhogen, Maar nou zie ik dus tot mijn grote schrik dat de temperatuur van de bak op 21graden zit.. :eek:

Ja, als je het water laat verdampen daalt het niveau in de achtersump, en laat ik nou net in dat vak mijn verwarming hebben zitten.. die heeft natuurlijk niet kunnen verwarmen omdat hij niet in het water zat..

STOM STOM STOM...!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb mazzel dat hij niet uit elkaar is gesprongen, maar vraag me af of hij het nu nog wel doet, het onderste plastic bevestigingsvoetje is gesmolten maar verder is de buis niet geknapt ofzo.. heb hem nu in het vak van de afschuimer gezet en ff kijken of de temp van de bak dan stijgt.. Maar ga nu toch maar ff snel een reserve elementje halen..

Komt ook helemaal niet uit vandaag want moet om 18uur werken.. Nou ja, ik hoop dat de bak er niet een al te harde klap van heeft gehad..

Volgens mij heb ik geluk gehad en heeft het verwarmings incidentje geen gevolgen gehad..

Vandaag weer gemeten en volgens mij gaat het de goede kant op:

Temp: 26
Sal: 1.026
Ph: 8,3
No2: 0
No3: 2,5
Kh: 13,1

Vind dit toch wel enigszins vreemd, het steen zit er nu precies 2 weken in, kan mijn No2 dan nu al op 0 staan..???
Ik zou nu toch juist in mijn piek moeten zitten..???

Begin een aardig gazonnetje te krijgen hier..

Nog 2weekjes wachten en dan ga ik denk ik mijn eerste opruimertjes erin doen..
Mits de waarden dan nog op 0 staan..

Zit te denken aan:

4 Clibanarius Tricolor
4 Turboslakjes (tectus conus)
1 Mespilia Globulus

Bijlagen

• a_DSC01236.jpg
    a_DSC01236.jpg
    114,5 KB · Weergaven: 4
  • a_DSC01234.jpg
    a_DSC01234.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 4
  • a_DSC01233.jpg
    a_DSC01233.jpg
    123,9 KB · Weergaven: 7
  • a_DSC01232.jpg
    a_DSC01232.jpg
    166,6 KB · Weergaven: 9
  • a_DSC01231.jpg
    a_DSC01231.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 14
Vandaag weer gemeten, waardes zien er nu echt prima uit.. :D

Maar het groene begint me nu echt wel te irriteren, wil nu toch echt wat opruimertjes erin doen.. Zit te denken om zaterdag wat heremietjes en slakken te halen, maar twijfel nog een beetje omdat het wel erg snel is (3 weken)..

Weet iemand of dit mijn opstart kan schaden als ik er nu al wat opruimers in zet..???

Let op..!!! Geen vissen he, die komen er pas na 16maart in als ik terug ben van wintersport..

Hier trouwens een overzicht van mijn metingen de afgelopen weken:

Bijlagen

• waterwaardes-1.jpg
    waterwaardes-1.jpg
    50 KB · Weergaven: 12
Zoals eerder gezegd hier mijn reactie.
Het is jammer dat je geen ammoniak waardes getest heb tijdens de opstart. Dit had je een completer beeld gegeven van de opstart.
Zoals je misschien weet staat ammoniak vooraan in de stikstof kringloop. Zo zal er gedurende de opstart eerst een ammoniak-piek krijgen met kort daarop een nitriet-piek. Normaliter zie je dan dat beide geleidelijk minder worden waarna er meer en meer nitraat te meten zal zijn. Dit komt doordat de populatie nitrosomonas- en nitrobacter-bacteriën zich vermeerderd hebben en in staat zijn de afvalstoffen te verwerken tot respectievelijk nitriet en vervolgens tot nitraat. Nitraat is een goede voedingsstof voor algen en wieren. Daarom krijgen wij vaak te maken met algen in deze fase. De algen verbruiken op hun beurt weer de nitraten. De stikstof kringloop is compleet, zij het wel héél fragiel. Het inbrengen van dieren die deze algen consumeren zal de stikstof kringloop in de bak nauwelijks extra belasten omdat deze dieren niet gevoerd dienen/hoeven te worden en er worden dus geen/nauwelijks extra afvalstoffen geïntroduceert. De dieren eten de algen en scheiden op hun beurt weer ammoniak uit. En zo is het kringetje weer rond. Let wel op, het één en ander is in een delicate balans die zich makkelijk laat verstoren indien er in één veel meer afvalstoffen te verwerken zijn. Geef de bak daarom de tijd zichzelf aan te passen aan iedere wijziging die je doet en breng niet te veel in eens in.
Persoonlijk heb ik nadat ik anderhalve week geen nitriet meer meette, de eerste opruimers/algeneters ingezet. Slakken en kreeftjes lijken mij geen dan geen probleem. Blijf meten zodat je weet wat er gebeurt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hey edwin,

Bedankt voor je reactie, vond hem erg verduidelijkend.. Wist eigenlijk niet dat ik ook ammoniak zou moetewn testen.. Ik dacht dat alleen de nitriet en nitraat belangrijk waren..
Maar ik had in het andere topic gezet dat ik nog ff mijn waardes door de winkelier laat testen en ook even met hem overleggen.. misschien dat ik de dieren nog een weekje bij hem onder kan brengen..
Maar het geleidelijk aan brengen van de dieren, Ik heb 1 zee-egel, 4 clibanarius tricolor en 2 turboslakken besteld..
Dat is zeker teveel in 1x..??? Anders vraag ik of ik de helft zaterdag mee kan nemen en de andere helft de week daarop..

Groeten,

Roscoe

Back
Bovenaan