Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shallow Rock Flower Reeftank

Heel vet zeg!! Maar gaan ze niet aan de wandel, en kan zoiets in een mix tank erbij?

Rockflowers passen uitstekend in een mix tank erbij. Als ze goed naar hun zin staan lopen ze in principe niet. Naar hun zin staan is. Niet in de volle stroming. Liever low flow dan medium flow heb ik het idee. Plaats ze in het zand/grind daar waar ze ook tegen de stenen van je rif kunnen liggen. De helft van hun schijf ligt dan als het ware horizontaal op je bodem en de andere helft verticaal tegen de rots. Hun lievelings positie.20211004_071143.jpg

Als je ze op een rots in je aquascape wilt zetten dan maak ik zelf altijd een speciaal stek steentje. Hierin druk ik dan een klein gaatje van van 2 duimen groot en kwa diepte ongeveer 2 duimnagels 4a5cm ongeveer. Hier zal de voet zich in gaan vastzetten. In principe zullen ze dan ook niet meer weg lopen. Dit steentje kan je dan overal op je rots scape plaatsen waar je wil. Hieronder een stekje die ik afgelopen weekend heb gevuld met me nieuwe aankoop. Deze Flower was echt klein, slechts 3cm dus verzuipt nu nog geheel in het gaatje van het stek steentje. Maar over een tijdje zal hij er mooi overheen vallen met z'n schijf.
20211003_122924.jpg

Maar garantie heb je helaas nooit. Ze kunnen altijd gaan lopen. Maar in principe bijna niet. Mochten ze wel gaan lopen dan is dat heel langzaam, je praat dan over max 20cm per nacht. Dus heb je redelijk wat tijd om in te grijpen mochten ze bij een ander koraal in de buurt komen.

Schitterend! En tevens een mooie uitleg ..... ik heb er ooit eentje geprobeerd maar mijn pincetvis zag dit als een heerlijk hapje helaas.

Ja, ja, weer leuk nieuws te melden vandaag!
Dinsdagavond, 13 oktober 2021 om 19.00 uur. We zijn klaar met eten, ik loop van tafel en kijk naar me bak...en wat zie ik... een "spuitende" Rockflower.

Ik helemaal blij....zo snel had ik het nog helemaal niet verwacht. De bak draait sinds de crash pas een kleine 5 maanden. En de RFA's die erin zitten zijn dus ook nog niet zo heel oud en nog relatief klein. (Doorsnede van zo'n 7cm.) Dus op een eerste "Spawning" feestje zoals het in het Engels heet had ik het eerste jaar nog niet durven dromen.

En wat voor een Spawning feest werd het. De ene Flower was nog niet klaar of de andere begon ook te spuiten...ze brachten elkaar op ideeën denk. 3 stuks hebben ruim een uur staan spuiten.

Screenshot_20211014-171734_Gallery.jpg

Screenshot_20211014-171737_Gallery.jpg

20211013_182508.jpg

20211013_182453.jpg

En toen begon nummer 2 ook....
20211013_185343.jpg

Maar het aller raarste was nog. Op een gegeven moment begonnen er ook 2 andere Rock flowers eitjes uit te spuwen...wel honderden kleine ronde balletjes/eitjes zweefden er door me bak. Het rare is dat dit eigenlijk niet hoort. De eitjes horen inwendig in de vrouwelijke RFA bevrucht te worden. En daar inwendig uitgebroed te worden tot baby RFA en dan pas uitgespuwd te worden door de moeder... dus ik sta eigenlijk voor een raadsel waarom dit gebeurt is. Ik kan hier ook in de lectuur niets over vinden.

Zie je de eitjes zitten bij de mond opening?
20211013_182245.jpg

20211013_200159.jpg
De eitjes ontsnappen uit de mond en zweven door de bak.
20211013_195843.jpg

De vissen vonden het overigens heerlijk de gingen als een gek achter de kaviaar eitjes aan en hebben alles opgegeten ben ik bang 😞.

20211013_195815.jpg

Ik heb wel gelijk de opvoer pomp uitgezet. Zodat de eitjes en het spawn vocht goed konden mengen en in ieder geval niet in het filter en de skimmer terecht zouden komen.

Nu vol spanning 30 dagen wachten of er toch 1 eitje ergens heeft kunnen hechten en wellicht toch ook buiten de moeder bevrucht en uit kan komen ?

Uiteraard heb ik er ook weer een kort filmje van gemaakt en op YouTube gezet. Hierbij de link.

Bijlagen

• 20211013_182501.jpg
    20211013_182501.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 5
Geweldig hé, eitjes uitgooien heb ik hier nog nooit gezien. De kans dat daar iets van overblijft met de vissen is wel miniem vrees ik.

Voor de Crucifer liefhebbers heb ik nog een leuk artikel gevonden over "Flower Anemones, breeding what can't be fragged" het artikel komt uit het magazin: REEF hobbyist magazine van 2015 Dit is een gratis magazine! (wel engelstalig). Het artikel begint op blz. 26 en is zeker de moeite waard om eens te lezen. Sowieso is het een interesante website met elk kwartaal een geweldig magazine welke je gratis kan lezen.

Hier onder de link naar de website met het betreffende Crucifer artikel.

https://www.reefhobbyistmagazine.com/read-magazine.php?did=6574320_52057377

Screenshot_20211007-195317_Chrome.jpg

Naar aanleiding van mijn spawning event van 13 oktober waarbij ik grote hoeveelheden eitjes zag vrijkomen heb ik via Instagram contact gezocht met "Seafurn". Deze meneer uit Amerika is al jaren bezig met het succesvol Breeden van Crucifers. (Indien je op Instagram zit zou ik zeker even op deze naam zoeken. Super leuke foto's over zijn RFA Breeding tank.)

Ik heb hem mijn bevindingen en filmpje gemaild waarbij de eitjes vrijkwam tijdens het spawning event.

Seafurn vondt het zeer interessant en had dit zelf nog nooit zo specifiek gezien tijdens een spawning event. Hij had het zelf wel eens waargenomen dat vrouwtjes hun eitjes loosden indien ze niet optijd bevrucht waren en dus afgestoten werden. Maar dit was nooit tijdens een spawning event. De eitjes moeten intern bevrucht en uitgebroed worden door het vrouwtje. Dus eitjes die het vrouwtje verlaten zullen zich zowiso nooit tot een baby crucifer ontwikkelen in je bak.

Zijn bevinding is dan ook dat de vrouwtjes tijdens mijn spawn event waarschijnlijk zo vol met eitjes zaten dat ze tijdens het openen van de mond door het vrouwtje om de spawn binnen te krijgen om de eitjes te bevruchten ontsnapte uit de mond. Hij verwacht dus zeker wel baby Rockflowers uit de eitjes die wel in de vrouwtjes zijn achtergebleven en bevrucht. Deze baby RFA's verwacht hij ongeveer 6 weken (40 dagen) na het spawn event.

Dus ik ben heel benieuwd.... dat zou betekenen dat ik rond 25 november toch goed moet opletten op mini baby RFA Flowers in me bak.

Hierbij nog 2 foto's van Seafurn z'n tanken. Als 1e foto een overzicht van z'n bak met volwassen RFA's
Screenshot_20211114-205100_Instagram.jpg

Hier onder een foto van zijn bak met al zijn baby's die hier nog niet groter zijn dan de gum van een potlood.

Screenshot_20211027-200227_Instagram.jpg

Mooi hoor.
Dit is toch echt weer iets heel anders dan een 'standaard-mixed-reef-tank'.
Ja, ja, weer leuk nieuws te melden vandaag!
Dinsdagavond, 13 oktober 2021 om 19.00 uur. We zijn klaar met eten, ik loop van tafel en kijk naar me bak...en wat zie ik... een "spuitende" Rockflower.

Ik helemaal blij....zo snel had ik het nog helemaal niet verwacht. De bak draait sinds de crash pas een kleine 5 maanden. En de RFA's die erin zitten zijn dus ook nog niet zo heel oud en nog relatief klein. (Doorsnede van zo'n 7cm.) Dus op een eerste "Spawning" feestje zoals het in het Engels heet had ik het eerste jaar nog niet durven dromen.

En wat voor een Spawning feest werd het. De ene Flower was nog niet klaar of de andere begon ook te spuiten...ze brachten elkaar op ideeën denk. 3 stuks hebben ruim een uur staan spuiten.

Bekijk bijlage 570534

Bekijk bijlage 570524

Bekijk bijlage 570525

Bekijk bijlage 570528

En toen begon nummer 2 ook....
Bekijk bijlage 570526

Maar het aller raarste was nog. Op een gegeven moment begonnen er ook 2 andere Rock flowers eitjes uit te spuwen...wel honderden kleine ronde balletjes/eitjes zweefden er door me bak. Het rare is dat dit eigenlijk niet hoort. De eitjes horen inwendig in de vrouwelijke RFA bevrucht te worden. En daar inwendig uitgebroed te worden tot baby RFA en dan pas uitgespuwd te worden door de moeder... dus ik sta eigenlijk voor een raadsel waarom dit gebeurt is. Ik kan hier ook in de lectuur niets over vinden.

Zie je de eitjes zitten bij de mond opening?
Bekijk bijlage 570527

Bekijk bijlage 570531
De eitjes ontsnappen uit de mond en zweven door de bak.
Bekijk bijlage 570530

De vissen vonden het overigens heerlijk de gingen als een gek achter de kaviaar eitjes aan en hebben alles opgegeten ben ik bang 😞.

Bekijk bijlage 570529

Ik heb wel gelijk de opvoer pomp uitgezet. Zodat de eitjes en het spawn vocht goed konden mengen en in ieder geval niet in het filter en de skimmer terecht zouden komen.

Nu vol spanning 30 dagen wachten of er toch 1 eitje ergens heeft kunnen hechten en wellicht toch ook buiten de moeder bevrucht en uit kan komen ?

Uiteraard heb ik er ook weer een kort filmje van gemaakt en op YouTube gezet. Hierbij de link.

Mooi hoor.
Dit is toch echt wel iets anders dan een 'standaar-mixed-reef-tank'.

Helaas geen baby Rockflowers gezien n.a.v. de spawn van 13 october. Volgende ronde nieuwe kansen.

Dus dan maar wat foto's van de huidige exemplaren.

Hier onder een foto van me Crucifer eiland onder gewoon wit daglicht. Wie durft nu na deze foto nog te zeggen dat WIT geen kleur is? Ik vind deze witte kleur zo knallen. Bak draait nu bijna 6 maanden. Ik kan niet wachten tot deze steen een beetje Paarse kalkalgen gaat krijgen. Dan gaat deze witte Crucifer er helemaal prachtig bij afsteken verwacht ik. 20211204_120707.jpg

En nog een crucifer bij de ingang van de Cave.
20211202_161537.jpg
Onder blauw licht verander dit exemplaar in een prachtig blauw exemplaar met knallende rode tentakels.20211127_185019.jpg
20211114_200552.jpg

Ik ben dit weekend in een Rock Flower "snoepwinkeltje" geweest. Wat een gekwijl🤤 van mijn kant zeg, prachtig! Ik heb er enkele mee naar huis genomen.
Ik zal deze vanavond posten als ze mooi uitstaan in me bak.
Hierbij wel alvast een impressie van al het lekkers waaruit een moeilijke keuze gemaakt moest worden... dat was echt lastig kiezen.Bekijk bijlage 569682Bekijk bijlage 569688Bekijk bijlage 569684Bekijk bijlage 569685

Hoi zou je willen delen desnoods met een on waar dit snoep winkeltje zit ? :D

Alvast bedankt!

Prachtig ,
Vooral die witte knalt er uit onder wit licht.

Hallo Starretje, wat een prachtige bak heb je.

Aangezien ik ook al een tijdje groot fan ben van rock flowers heb ik een vraag die jij hopelijk kan beantwoorden.

Ik heb 1 rock flower die echt enorme Zulu lippen heeft. 1 rock flower met een soort van tuit lipjes en ook nog 2 zonder opzienbare lippen. Kan je hier iets uit opmaken?

De Zulu flower is moeilijk te zien want hij is sinds vorige week naar de schaduw gekropen.

Bijlagen

• 1B94E739-0CC9-467F-B86A-124227A7F330.jpeg
    1B94E739-0CC9-467F-B86A-124227A7F330.jpeg
    140,6 KB · Weergaven: 46
  • D4DF6FF1-3C60-40A3-8A1C-D8CEAA147F90.jpeg
    D4DF6FF1-3C60-40A3-8A1C-D8CEAA147F90.jpeg
    120,8 KB · Weergaven: 47
  • D9BA7B79-4B4C-47D9-A8EA-7C4F34A9C5E9.jpeg
    D9BA7B79-4B4C-47D9-A8EA-7C4F34A9C5E9.jpeg
    175,5 KB · Weergaven: 45
  • 635ECACD-446E-4272-8FF8-9F5E54E039BD.jpeg
    635ECACD-446E-4272-8FF8-9F5E54E039BD.jpeg
    101,3 KB · Weergaven: 47
Hoi Leon,

Dank voor het compliment. Jij hebt ook mooie exemplaren zeg. Gaaf.

Rockflowers zijn gekke beesten en trekken heel veel rare gezichten met hun lippen. Daar kan je in principe niks aan afleiden. En met de dag/uur/minuut zal dat soort lippen ook veranderen waarschijnlijk. Met de zulu lippen eten/filteren ze mogelijk klein stof voedsel uit het water.

Die tuit lipjes trekken ze soms als ze gaan poepen. ( Bruine slierten). Maar als het een mannetje is dan komt er uit zoon tuit ook witte slierten. (Sperma). Maar zolang je dit ejaculeren niet echt gezien hebt kan je uit de mondjes dus niet concluderen of het een mannetje of een vrouwtje is of dat er iets anders aan de hand is. En soms nemen ze de raarste vormen aan zonder reden. Zijn gewoon super gave rare beesten 😉

Die enorme zululip die je ziet is volgens mij gewoon ze buitenste rand die een beetje gek dubbelgevouwen zit. Is dus niet ze echte mond. Maar is niet helemaal duidijk op de foto.

Ik zou de RFA in de schaduw wel goed in de gaten houden. De super felle RFA leven in dieper water en kunnen beter zonder licht. Maar deze moet je dan wel goed bijvoeren om ze in leven te houden. De minder fel gekleurde flowers komen uit ondieper water en hebben wel licht nodig om te overleven! En er zitten eigenwijze types tussen die liever sterven in het donker dan 10cm opzij schuiven naar het licht. Kan ook zijn dat je licht net iets te fel is voor de annemoon en dat deze daarom in de schaduw gaat zitten.

Degene met tuit lipjes is inderdaad een mannetje want hij heeft al wel eens geejaculeerd, echt een mooie ervaring is dat! :)

Ik zal de witte goed in de gaten houden en bijvoeren. Bedankt voor het advies. Ik had zelf het idee dat hij daarheen kroop omdat er te veel stroming was op zijn oude plekje omdat ik net de pompen een goede schoonmaakbeurt had gegeven. Maar in mijn nanobakje zat hij 10cm onder het water niveau en nu zat hij helemaal op de bodem en is hij ook nog eens de schaduw in gekropen 😅.

Ik had ook een hele mooie rfa met roze tentakels maar die zijn inmiddels meer rood/oranje geworden. Daar baal ik wel een beetje van. Maak jij dat ook weleens mee dat ze van kleur veranderen?

Ohh ja inderdaad zo was die van mij ook maar dan roze. Dus nu heeft hij eigenlijk zijn ‘echte’ kleur terug.

Ja, klopt inderdaad ze kunnen veranderen van kleur naarmate ze groeien. Sommige tinten vervagen of veranderen in een hele andere kleur. Net als alle andere koralen heeft de verlichting die er boven hangt er ook veel invloed op. En ook je water parameters spelen een belangrijke rol vermoed ik.

Zo mooi als het plaatje uit de webshop worden of blijven ze nooit. 😂 Maar dat heb ik ook met andere koralen.

RFA met de kleur geel veranderen binnen de kortste keer in groen in mijn bak.

Het blijft een wonderlijke hobby.

Wat een super gaaf dagboek met een heleboel informatie en erg grappig met dat 'romantische stuk':ROFLMAO:. Wel erg jammer van de crash en dat je ook niet weet waardoor het kwam. Ik heb nu 8 maanden een roze Crucifer en aangezien ze ( tja ze is roze dus een 'ze') het nog steeds goed doet heb ik vd week contact gehad met de LFS over bepaalde kleursoorten die ik zou willen. Nu voer ik mijne een paar x in de week bij met artemia of mysis, maar heb niet echt de indruk dat het super gewaardeerd wordt. Als ik bijv. mijn Duncan bijvoer schrokt ie het regelrecht naar binnen. De Crucifer vind ik er toch erg langzaam op reageren. Heb jij een bepaald soort voedsel wat je ze geeft en waar ze wel helemaal op los gaan? Of is het naar binnen schrokken van voedsel niet echt wat een Crucifer doet?

Grtz Danny

Hoi Danny,

Dank voor je leuke reactie.

In principe hoef je je Crucifer niet bij te voeren. Als je je vissen veel voert dan krijgen ze al genoeg te pakken van dit rondzwevend voedsel.

Als je wel wilt bijvoeren is 1x in de week echt wel voldoende. Als ze geen honger hebben dan reageren ze dus ook niet zo gretig. Dat is denk ook wat er bij jou aan de hand is. Op de foto in jouw dagboek staat hij er super mooi bij. Dus ik vermoed dat ze genoeg binnen krijgt.

Realiseer je ook dat een Crucifer voor een groot deel, misschien wel 80% uit water bestaat. Het zijn dus eigenlijk hele kleine dieren die zich d.m.v. water gigantisch opvullen. Ze hebben dus ook niet zo heelveel voedsel nodig.

Ik heb op buitenlandse fora zelfs gelezen dat als je ze teveel voert dit voer in hun lichaam gaat rotten waardoor de Crucifer zelf kan sterven. Of dat waar is weet ik niet.

Heb zelf wel meegemaakt dat ze aangeboden voedsel ook weer terug uitspugen. Dan zullen ze wel genoeg hebben denk ik dan.

Zelf voer ik 1x in de week gericht een klein stukje rauwe garnaal. Deze snij ik in kleine stukjes en redelijk dun zodat het makkelijk verteerbaar is. Let wel op dat je dus rauwe garnalen of mosselen of andere stukjes vis voert. En niet de gekookte variant. Want in de natuur vangen ze ook geen gekookt voedsel 😉
20211125_191228.jpg

Ik "schiet" dit met een pipet in de tentakels van de Crucifer. Je krijgt dan echt zo'n mooie grijp reactie (zoon gretige reactie zoals jij het noemt) en hij stop het binnen 10 seconden in z'n mond.

Elke anemoon krijgt dus maar een klein stukje van de garnaal...zie de stukjes hier onder. Ze vangen verder al genoeg tijdens het voeren van de vissen.

20211125_191547.jpg

Back
Bovenaan