Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shallow Rock Flower Reeftank

Met deze beschrijving lijkt het zo eenvoudig dat ik het ook maar eens moet proberen, bedankt daarvoor.
Ik zit nog wel met dezelfde vraag als hierboven, waar kunnen we F2 kopen in Nederland?

Ja, uiteraard zorg ik dat me waterwaarden gewoon goed zijn. Ik heb een kleine bak dus kan makkelijk waterwissel doen en meet een aantal waarden met de DSR methode.

Met dure commerciële middelen bedoel ik meer de fancy middeltjes die zeggen koraal voeding en groei bevorderen. Deze werken soms ook wel. Maar plankton werkt net zo goed en veel voordeliger en natuurlijker. Naar mijn mening.
Heb nu alle producten van aquaforest voor koralen voeding werkt goed maar als dit even goed is is het een fractie van de kost en zoals je zegt natuurlijk. We gaan het een van deze proberen nogmaals bedankt voor de uitleg. (y)

Plankton

Sinds de doorstart van deze bak maak ik gebruik van het toevoegen van Phytoplankton. En het toevoegen van plankton kan ik echt iedereen aanraden! De koralen (poliepen) gaan er prachtig van openstaan en groeien erg goed. Je hebt geen andere dure commerciële toevoegingen meer nodig.

Door het toevoegen van Phytoplankton (de “algen plantjes”) neemt ook de hoeveelheid Zoöplankton (de “Diertjes” die de Phytoplankton eten) toe in je bak. Je ziet de kleine witte stipjes Zoöplankton gewoon in steeds grotere getale over je aquarium ruiten lopen. Deze beide plankton soorten worden ook weer gegeten door de koralen en vissen wat het gehele “natuurlijke proces” van de bak ten goede komt.

Het maken van Plankton is super simpel en kost € bijna niks. Mijn simpele opzet: Neem een glazen limonade pot van de Action. (Hier kan je na afloop van de kweek makkelijk met je hand in om met een sponsje de pot weer schoon te maken.) Als je toch bij de Action bent koop dan gelijk een Led lichtslang van 1,5 meter die je om de pot heen kan rollen. Plankton heeft immers 12 tot 16 uur licht per dag nodig om goed te groeien. Maar hou het simpel en laat het licht gewoon altijd aanstaan, dus 24 uur per dag. Dit kan geen kwaad en de plankton groeit alleen maar sneller.
Bekijk bijlage 544390 Bekijk bijlage 544391
Vul de pot met (schoon/vers) zout water. Let op dat dit vers zelf gemaakt zeewater is. Want als het gebruikt zeewater is dan kunnen hier al beestjes (Zoöplankton) inzitten die je Phytoplankton sneller zullen opeten dan dat de Phytoplankton zich kan vermenigvuldigen. Zorg dus wel dat je altijd netjes schoon werkt als je met Plankton aan de gang gaat. Ik gebruik altijd gewoon een zout promilage van 34 0/00 net als dat je in je bak hebt. Het zout promillage mag ook hoger zijn.

Ik maak vaak een pot met 3,5 liter…. Hier kan ik ruim een maand mee vooruit. (Ik voeg dagelijks ongeveer 100ML (=half bekertje) plankton toe aan me bak (totaal van mijn Bak volume is 170 Liter). Voor elke liter plankton die je wilt gaan kweken moet je 1ML voedingstoffen toevoegen. Hiervoor kan je het beste “Guillard F2” gebruiken. Dit is de perfecte voeding voor plankton. Doe 3 liter zeewater in de pot. Vervolgens een flesje van 0,5 liter plankton toevoegen (deze “eerste” plankton zal je dus moeten kopen of regelen op het forum)….ik kan “Aqua Dennis” van het forum hiervoor aanraden, die pakt het netjes, schoon en professioneel aan en heeft ook verschillende soorten Phytoplankton in de verkoop…al mag je mij uiteraard ook altijd een berichtje sturen.
Bekijk bijlage 544389 De opstart plankton met daarnaast in de spuit 3ML met “Guillard F2” voeding.

Vervolgens een beluchtingspompje toevoegen zodat de plankton in beweging blijft en niet neerslaat en afsterft. Gewoon een simpel klein luchtpompje met een stukje slang. Het einde van de luchtslang maak ik vast aan een steentje zodat het uiteinde netjes op de bodem in de pot blijft.

Bekijk bijlage 544393Bekijk bijlage 544392

Vervolgens wachten (3, 4 of 5 dagen ongeveer) tot de plankton mooi fel groen kleurt. De duur is vooral afhankelijk van de “kamer” temperatuur. Bij mij staat het op zolder. Dus in de zomer is het daar lekker warm en is het vaak binnen 3 dagen al redelijk goed. Maar nu het wat kouder wordt kan het ook gerust 4 tot 5 dagen duren.

Bekijk bijlage 544395Bekijk bijlage 544396Bekijk bijlage 544398
Met de dag komt er meer plankton in de pot en wordt het dus steeds groener.

Maar laat het ook niet te lang staan…..Want dan sterft de kweek. (zie de foto hier onder).
Bekijk bijlage 544399
Boven de goede “fluor”groene plankton.
Onder de onbruikbare afgestorven “bruin/groene”plankton.

Is de kweek klaar. Vul wat lege flessen met de plankton en bewaar dit in de koelkast. Deze flessen dagelijks 1x schudden… zo blijft de plankton zeker wel 2 maanden in leven in de koelkast. Dagelijks kan je vanaf nu Plankton gaan doseren in je aquarium!

Bekijk bijlage 544400

Let wel op! dat je op deze manier extra zout water aan je systeem toevoegt! Op den duur zal je zout gehalte dus kunnen gaan stijgen. Wissel dus ook af en toe de toegevoegde hoeveelheid aan plankton water door vers osmose water in je systeem.

Plankton, probeer het maar eens, je koraal en vissen zullen je dankbaar zijn!

Goede en begrijpelijke uitleg! Je hebt me enthousiast gemaakt. Waar haal je de guillard f2 vandaan?

Ik heb wel eens gehoord dat na elke kweek de pot super goed moet worden schoonmaken, omdat het goed mogelijk is dat bij de kleinste verontreiniging de cultuur kan instorten. Heb je dit al eens meegemaakt? Hoe maak jij de pot schoon?

Groet,
Maurice

Plankton “Guillard F2”

Wat leuk dat er zoveel reacties op de plankton post zijn gekomen.

Aan “Guillard F2” is in Nederland inderdaad lastig te komen. Waarom weet ik ook eigenlijk niet want er is toch best veel vraag naar. Gebruik in ieder geval niet de voeding van “Grotech” want die werkt niet.

Het F2 recept is in principe niet geheim en kan je gewoon op internet terugvinden.

Zie bijvoorbeeld deze link met het recept. http://www.leadingtec.cn/wp-content/uploads/2013/03/f_2_medium.pdf Als je handig bent zou je het dus zelf kunnen namaken met alle losse ingrediënten. Maar dat is denk voor ons “kleine” gebruikers niet interessant.

Zelf bestel ik “Guillard F2” daarom uit het buitenland. Vaak met een maatje samen om verzendkosten te besparen. Via E-bay kan dit heel gemakkelijk.

Via E-bay duitsland bijvoorbeeld zie ondertsaande link. 200ML vloeistof F2 (goed voor 200 liter plankton!) voor €9.99 en voor €3.99 extra verzonden naar Nederland. Dat is denk prima te doen.

Ebay F@.JPG

Je kan ook prima uit Amerika bestellen. Ook goede kwaliteit Guillard F2 vloeistoffen alleen iets hogere verzend kosten.

Hou er wel rekening mee dat sommige ingrediënten in de F2 vloeistof zoals bijvoorbeeld de vitaminen na verloop van tijd (na 6-12 maanden) minder van kwaliteit worden. Hierdoor neemt na verloop van tijd dan ook de kwaliteit van je plankton af. Bestel dus niet teveel tegelijk aan F2. Koop elk half of heel jaar dus een nieuw flesje vloeistof.

Goede en begrijpelijke uitleg! Je hebt me enthousiast gemaakt. Waar haal je de guillard f2 vandaan?

Ik heb wel eens gehoord dat na elke kweek de pot super goed moet worden schoonmaken, omdat het goed mogelijk is dat bij de kleinste verontreiniging de cultuur kan instorten. Heb je dit al eens meegemaakt? Hoe maak jij de pot schoon?

Groet,
Maurice

Hoi Maurice,

Ja deze verhalen ken ik ook.
Zelf ben ik heel makkelijk....het is tenslotte maar "simpel" plankton....De Zee en de sloot zitten er vol mee en die zijn ook echt niet even schoon.
Mocht er een batch instorten geen probleem... ik heb altijd een reserve flesje plankton in de koelkast liggen om een nieuwe batch op te starten.
Plankton kost "niks" eigenlijk.

Ik maak de pot schoon met leidingwater en een sponsje. Het voordeel van glas is dat dat super makkelijk schoon te houden is. En ik kan er met me hand makkelijk in dus super handig. Wat zou hier fout aan kunnen gaan?
En anders koop ik voor 5 euro gewoon weer een keer een nieuwe pot na een jaar.

Ik ken ook mensen die zelfs een alcohol doekje voor het luchtpompje z'n lucht inlaad hebben zitten om ook de bacteriën in de lucht te kunnen doden.
Je kan dus zelf zo gek en steriel werken als je zelf wilt.

Het steentje wat ik gebruik voor me luchtslang komt zelfs gewoon uit me tuin.
Mijn Batch is nog nooit ingestort.
Misschien geluk....ik weet het niet.

Waar je wel voor moet opletten is zoals al eerder gezegd... zorg dat er geen druppel water van je Aquarium in je plankton set komt!
Want dan ben je wel de sjaak... in die druppel uit je aquarium...of dat plastik bakje wat je ook wel eens in je aquarium gebruikt kan een minisule druppel met ZOO plankton bevatten en deze eet dan de Phyto plankton sneller op dan dat dit aangroeit en dan ben je wel je Batch kwijt.

Hoi Maurice,

Ja deze verhalen ken ik ook.
Zelf ben ik heel makkelijk....het is tenslotte maar "simpel" plankton....De Zee en de sloot zitten er vol mee en die zijn ook echt niet even schoon.
Mocht er een batch instorten geen probleem... ik heb altijd een reserve flesje plankton in de koelkast liggen om een nieuwe batch op te starten.
Plankton kost "niks" eigenlijk.

Ik maak de pot schoon met leidingwater en een sponsje. Het voordeel van glas is dat dat super makkelijk schoon te houden is. En ik kan er met me hand makkelijk in dus super handig. Wat zou hier fout aan kunnen gaan?
En anders koop ik voor 5 euro gewoon weer een keer een nieuwe pot na een jaar.

Ik ken ook mensen die zelfs een alcohol doekje voor het luchtpompje z'n lucht inlaad hebben zitten om ook de bacteriën in de lucht te kunnen doden.
Je kan dus zelf zo gek en steriel werken als je zelf wilt.

Het steentje wat ik gebruik voor me luchtslang komt zelfs gewoon uit me tuin.
Mijn Batch is nog nooit ingestort.
Misschien geluk....ik weet het niet.

Waar je wel voor moet opletten is zoals al eerder gezegd... zorg dat er geen druppel water van je Aquarium in je plankton set komt!
Want dan ben je wel de sjaak... in die druppel uit je aquarium...of dat plastik bakje wat je ook wel eens in je aquarium gebruikt kan een minisule druppel met ZOO plankton bevatten en deze eet dan de Phyto plankton sneller op dan dat dit aangroeit en dan ben je wel je Batch kwijt.

Duidelijk! Dank voor je uitgebreide antwoord, heel verhelderend.

Ik denk dat in guillard meststof zit? Als je vervolgens de plankton periodiek toevoegd aan het aquarium, merk je dan ook direct wat aan je nitraatgehalte? Gaat die bijv omhoog, omdat mogelijk niet alle meststof verbruikt is door de Phytoplankton?

Daarnaast vraag ik me af of je de skimmer dan ook uitzet? Of heeft de slimmer helemaal geen invloed op de phytoplankton in de bak?

Duidelijk! Dank voor je uitgebreide antwoord, heel verhelderend.

Ik denk dat in guillard meststof zit? Als je vervolgens de plankton periodiek toevoegd aan het aquarium, merk je dan ook direct wat aan je nitraatgehalte? Gaat die bijv omhoog, omdat mogelijk niet alle meststof verbruikt is door de Phytoplankton?

Daarnaast vraag ik me af of je de skimmer dan ook uitzet? Of heeft de slimmer helemaal geen invloed op de phytoplankton in de bak?

Ja klopt, in Guillard zitten voedingsstoffen. Hiermee voedt en vermenigvuldigt de plankton zich immers. De voedingsstoffen worden volledig opgebruikt door de plankton als je de verhouding 1 ML Guillard op 1 liter plankton productie aanhoud.

Echter deze net geproduceerde plankton bevat natuurlijk wel de voedingstoffen die je met Guillard F2 hebt toegevoegd. De plankton dient immers als voeding voor je koralen, Zoöplankton, en overige dieren. Ik zie het toevoegen van plankton dus wel als voeding en daardoor als een (minimale) belasting voor je aquarium. Zij het wel dat deze voeding in de meest natuurlijke en nuttige vorm in je bak terecht komt. De plankton zal volledig worden opgenomen door het leven in je bak. De plankton die niet wordt opgenomen door het leven in je bak komt uiteindelijk ook netjes in je afschuimer terecht. De belasting is dus minimaal voor je bak. Sterker nog, zolang de plankton leeft zal deze nog minimale hoeveelheden fosphaat en nitraat uit je water opnemen om verder te kunnen groeien. Per saldo verbetert je waterkwaliteit dus door het toevoegen van plankton.

Bouw de dagelijks toegevoegde hoeveelheid plankton wel rustig op zodat het leven in je bak rustig kan wennen aan deze nieuwe voedsel voorraad.

Je skimmer verwijderd uiteindelijk alle overgebleven plankton uit je bak. Je kan hem dus tijdelijk even uitzetten als je de plankton toevoegd. Maar zelf vind ik dat uitzetten te veel gedoe. Zelf gooi ik in de ochtend en in de avond een beetje plankton in de bak. Als je een hele goed afschuimer hebt gooi je gewoon wat meer plankton in de bak. Je moet hier zelf maar een beetje mee stoeien wat voor jou en je bak het beste werkt.

Vandaag weer eens een update.
Mijn bak draait gewoon lekker stabiel en is klein en fijn...dus er is niet vaak veel spannends te melden.

Behalve dan vandaag.
Vanwege het vele thuiswerken moet in de hoek waar nu het aquarium staat een bureau komen van de bazin. 😥

20210305_204935.jpg

De bak gaat dus in de verkoop.
Vaarwel mooie boven aanzichten.
20210305_205011.jpg
20210305_205030.jpg
20210305_205036.jpg

Maar ik ga natuurlijk niet zonder aquarium zitten. Vandaar dat er een nieuwe bak komt die paralel tussen de achtermuur en het bankstel komt. Voordeel is dat ik dan eindelijk eens een lang aquarium kan nemen. Het wordt een bak van 250x40x40cm dit omdat ik het shallow bovenaan gezicht super mooi vind en een ondiep aquarium lekker gemakkelijk is in onderhoud.

Ik zal in dit dagboek gewoon blijven posten over de nieuwe ontwikkelingen met de nieuwe bak.

To be continuated soon...

Bijlagen

• 20210305_205043.jpg
    20210305_205043.jpg
    242,6 KB · Weergaven: 18
Begin januari 2021 bij Aqualife uit België de nieuwe bak besteld. Goede website hebben zij waar je gelijk visueel je aquarium ziet zoals je hem zelf helemaal samenstelt. Dat werkt erg prettig vind ik zelf.

Het is 250x40x40cm geworden. Voordeel vind ik zelf dat de vissen echt een leuk stuk kunnen zwemmen en het door de ondiepe shallow hoogte toch maar 350 liter is kwa water inhoud. En door de beperkte hoogte houd ik de mooie boven aanzichten waar ik zo gek op ben.

Het aquarium werd in de 1e week van maart geleverd. Het onderstel heb ik zelf tijdens de lockdown in elkaar getimmerd. Ik ben helemaal blij 😍 met de afmetingen van de bak. En de gele Dokter ook. Wat gaaf om de vissen zo natuurlijk (al is 2,5 meter nog kort voor ze) languit te kunnen zien zwemmen.

20210313_092650.jpg

Na het schoonmaken en testen Ik heb ik de gehele inhoud van het oude aquarium gelijk overgezet in de nieuwe bak. Het wordt dus een doorstart. Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie maar leren me wel dat dit goed gaat. Na 2 weken komt er wat bruine alg maar na een week of 6 is dat vaak weg en draait alles weer als vanouds.

20210313_092819.jpg
Het oogt nog wel leeg maar eerst alles even rustig een paar weken laten acclimatiseren. En dan kunnen we gaan toevoegen.
20210313_092836.jpg

Uiteraard zijn me Epicystis Crucifer oftewel de Rockflower anemonen ook gewoon mee overgeplaats.
20210318_200626.jpg
2 dagen na de verhuizing van de Rockflowers gebeurde er nog iets heel interessant's. Maar daarover later meer...

Heel cool! Weer eens totaal wat anders een 2.5m shallow reef.

Ga je 2.5m met crucifers vullen? Of toch een beetje mixen met andere soorten? Ik benieuwd...

Mag ik vragen waar je de Crucifers vandaan hebt? Ik kijk al een tijdje bij verschillende winkels maar ik zie ze nergens te koop staan.

18+ Warning!!! 18+

Onderstaand bericht bevat expliciete seksuele beelden!!!

Zoals de vorige keer al geschreven had ik nog een leuk nieuwtje te melden…

Donderdag 11 maart 2021 19.00 uur de romantische Royal Blue avondverlichting stond net een uurtje te branden in het aquarium. Op de TV stond de herhaling van de All You Need is Love kerstspecial op. (Je moet wat in week 999 van de Corona Lock-down). Ik zit te kijken naar me aquarium (want ik ga echt niet naar de herhaling van de Kerstspecial zitten kijken) en ik denk... wat zit die Rock Flower nu raar te doen. Hij staat zich een beetje raar uit te rekken en uit te sloven. Dus ik kijk nog eens goed….en ja hoor….. 1 van mijn Rockflowers heeft een zaadlozing. Dus een 1e “Spawn-Event” die ik live in mijn aquarium heb mogen aanschouwen. (Waar een mens al niet blij om kan zijn)

Hier een foto van de harde rechtopstaande Flower…. klaar om te vuren.
thumbnail_20210311_191400.jpg

Ik snel me telefoon pakken en filmen.

Helaas was het een vrij kort gebeuren (ach ja z’n 1e keer, ik kan het hem niet kwalijk nemen. Ik weet het zelf ook nog goed, duurde bij mij toen ook niet al te lang)… al weet ik natuurlijk niet hoelang het al aan de gang was voordat ik het doorhad en begon met filmen.

Hierbij de link naar mijn filmpje:
Mijn 1e Rock Flower Spawn Event
https://youtu.be/evTov5c3YfY

Ter info: De mannetjes Flowers hebben globaal 4x per jaar een zaadlozing waarbij je bak helemaal mistig wit kan kleuren. De lozing van de mannetjes is in de natuur waarschijnlijk afhankelijk/gekoppeld aan de perioden/stand van de Maan. Deze 4 vruchtbare perioden zijn globaal rond: 20 maart, 21 Juni, 22 September en 21 December. (in onze aquaria zijn deze date wellicht minder van toepassing omdat de maan minder invloed heeft)

Het is bij mij nu dus gebeurt op 11 Maart wat redelijk in lijn ligt met bovengenoemde cyclus.

Maar de Flowers zijn ook op 9 maart overgezet naar me nieuwe bak. Dit zal ongetwijfeld veel “stress” hebben veroorzaakt. Hun voet los peuteren, temperatuur verschil en water kwaliteit van de oude en de nieuwe bak. Deze stress kan het spuit event ook hebben opgewekt. Op buitenlandse forums wordt ook vaak aangegeven dat een “Spawn Event” vaak gebeurt na een water wissel en/of een verandering in de bak. Dus het overzetten van bak naar bak kan het event ook hebben opgewekt. En dan staat het los van de bovengenoemde maancyclus. Wie zal het zeggen.

De vrouwtjes Flowers maken een soort kommetje van hun tentakels om de zaadcellen uit het water op te nemen en bevruchten daarmee de eitjes die ze in zich dragen. Dit heb ik helaas niet kunnen waarnemen in mijn bak. Ik heb bij de overige Flowers geen “apart” gedrag gezien naar aanleiding van de lozing. Dit feit en mede gezien de korte duur heb ik zelf geen hoge verwachtingen dat dit een vruchtbare sessie is geweest. Maar je weet het nooit.
Deze bevruchte eitjes worden inwendig uitgebroed in de Flower, dit duurt ongeveer 6 weken (30+35 dagen). Al is de literatuur hier niet heel zeker over. Hierna verlaten de mini baby anemonen (ongeveer 0,5 tot 1 cm groot) de moeder via haar mond….. Spannend! Dus ik ga rond 15 april de Flowers goed in de gaten houden.

Hopelijk rond half april dan hier weer een interessante update!

sorry voor de topic-vervuiling. Ik heb er twee besteld. Ik ben benieuwd....
Als het met Crucifers te maken heeft is het geen vervuiling hoor 😉. Ik ben benieuwd welke het zijn geworden. Ik heb ook nog gekeken op de site. Zaten echt mooie bij. Post hier gerust een foto van je aankoop als je ze straks in je bak hebt zitten. Ik vind ik het leuk om ook Crucifers van andere te zien. Er zijn zo ontelbaar veel kleur variaties. Dus show me your Crucifer foto's 😍

Back
Bovenaan