Plankton
Sinds de doorstart van deze bak maak ik gebruik van het toevoegen van Phytoplankton. En het toevoegen van plankton kan ik echt iedereen aanraden! De koralen (poliepen) gaan er prachtig van openstaan en groeien erg goed. Je hebt geen andere dure commerciële toevoegingen meer nodig.
Door het toevoegen van Phytoplankton (de “algen plantjes”) neemt ook de hoeveelheid Zoöplankton (de “Diertjes” die de Phytoplankton eten) toe in je bak. Je ziet de kleine witte stipjes Zoöplankton gewoon in steeds grotere getale over je aquarium ruiten lopen. Deze beide plankton soorten worden ook weer gegeten door de koralen en vissen wat het gehele “natuurlijke proces” van de bak ten goede komt.
Het maken van Plankton is super simpel en kost € bijna niks. Mijn simpele opzet: Neem een glazen limonade pot van de Action. (Hier kan je na afloop van de kweek makkelijk met je hand in om met een sponsje de pot weer schoon te maken.) Als je toch bij de Action bent koop dan gelijk een Led lichtslang van 1,5 meter die je om de pot heen kan rollen. Plankton heeft immers 12 tot 16 uur licht per dag nodig om goed te groeien. Maar hou het simpel en laat het licht gewoon altijd aanstaan, dus 24 uur per dag. Dit kan geen kwaad en de plankton groeit alleen maar sneller.
Bekijk bijlage 544390 Bekijk bijlage 544391
Vul de pot met (schoon/vers) zout water. Let op dat dit vers zelf gemaakt zeewater is. Want als het gebruikt zeewater is dan kunnen hier al beestjes (Zoöplankton) inzitten die je Phytoplankton sneller zullen opeten dan dat de Phytoplankton zich kan vermenigvuldigen. Zorg dus wel dat je altijd netjes schoon werkt als je met Plankton aan de gang gaat. Ik gebruik altijd gewoon een zout promilage van 34 0/00 net als dat je in je bak hebt. Het zout promillage mag ook hoger zijn.
Ik maak vaak een pot met 3,5 liter…. Hier kan ik ruim een maand mee vooruit. (Ik voeg dagelijks ongeveer 100ML (=half bekertje) plankton toe aan me bak (totaal van mijn Bak volume is 170 Liter). Voor elke liter plankton die je wilt gaan kweken moet je 1ML voedingstoffen toevoegen. Hiervoor kan je het beste “Guillard F2” gebruiken. Dit is de perfecte voeding voor plankton. Doe 3 liter zeewater in de pot. Vervolgens een flesje van 0,5 liter plankton toevoegen (deze “eerste” plankton zal je dus moeten kopen of regelen op het forum)….ik kan “Aqua Dennis” van het forum hiervoor aanraden, die pakt het netjes, schoon en professioneel aan en heeft ook verschillende soorten Phytoplankton in de verkoop…al mag je mij uiteraard ook altijd een berichtje sturen.
Bekijk bijlage 544389 De opstart plankton met daarnaast in de spuit 3ML met “Guillard F2” voeding.
Vervolgens een beluchtingspompje toevoegen zodat de plankton in beweging blijft en niet neerslaat en afsterft. Gewoon een simpel klein luchtpompje met een stukje slang. Het einde van de luchtslang maak ik vast aan een steentje zodat het uiteinde netjes op de bodem in de pot blijft.
Bekijk bijlage 544393Bekijk bijlage 544392
Vervolgens wachten (3, 4 of 5 dagen ongeveer) tot de plankton mooi fel groen kleurt. De duur is vooral afhankelijk van de “kamer” temperatuur. Bij mij staat het op zolder. Dus in de zomer is het daar lekker warm en is het vaak binnen 3 dagen al redelijk goed. Maar nu het wat kouder wordt kan het ook gerust 4 tot 5 dagen duren.
Bekijk bijlage 544395Bekijk bijlage 544396Bekijk bijlage 544398
Met de dag komt er meer plankton in de pot en wordt het dus steeds groener.
Maar laat het ook niet te lang staan…..Want dan sterft de kweek. (zie de foto hier onder).
Bekijk bijlage 544399
Boven de goede “fluor”groene plankton.
Onder de onbruikbare afgestorven “bruin/groene”plankton.
Is de kweek klaar. Vul wat lege flessen met de plankton en bewaar dit in de
koelkast. Deze flessen
dagelijks 1x schudden… zo blijft de plankton zeker wel 2 maanden in leven in de koelkast. Dagelijks kan je vanaf nu Plankton gaan doseren in je aquarium!
Bekijk bijlage 544400
Let wel op! dat je op deze manier extra zout water aan je systeem toevoegt! Op den duur zal je zout gehalte dus kunnen gaan stijgen. Wissel dus ook af en toe de toegevoegde hoeveelheid aan plankton water door vers osmose water in je systeem.
Plankton, probeer het maar eens, je koraal en vissen zullen je dankbaar zijn!