Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shallow Rock Flower Reeftank

Begin januari 2021 bij Aqualife uit België de nieuwe bak besteld. Goede website hebben zij waar je gelijk visueel je aquarium ziet zoals je hem zelf helemaal samenstelt. Dat werkt erg prettig vind ik zelf.

Het is 250x40x40cm geworden. Voordeel vind ik zelf dat de vissen echt een leuk stuk kunnen zwemmen en het door de ondiepe shallow hoogte toch maar 350 liter is kwa water inhoud. En door de beperkte hoogte houd ik de mooie boven aanzichten waar ik zo gek op ben.

Het aquarium werd in de 1e week van maart geleverd. Het onderstel heb ik zelf tijdens de lockdown in elkaar getimmerd. Ik ben helemaal blij 😍 met de afmetingen van de bak. En de gele Dokter ook. Wat gaaf om de vissen zo natuurlijk (al is 2,5 meter nog kort voor ze) languit te kunnen zien zwemmen.

Bekijk bijlage 554857
Ziet er echt mooi uit, ben benieuwd hoe je je stand heb gemaakt.
welke lampen gebruik je en hoe hoog hangen deze erop. je hebt niet veel strooi licht vandaar mijn vraag.

De stand heb ik zelf gebouwd volgens onderstaand principe: ik heb er zelf niet eens een foto van gemaakt. Dus het is een plaatje van internet. Ben zelf echt niet handig maar een aquarium stand bouwen kan iedereen.
Screenshot_20210327-131522_Chrome.jpg

Omdat het aquarium achter de bank staat was er maar 1 eis van de Bazin. Er mag geen geluid hoorbaar zijn. Dan kom je al snel uit bij lampen die passief gekoeld zijn. Dat wil zeggen zonder ventilator. En dus koelen d.m.v. warmte afgifte van hun eigen body. Binnen de passief gekoelde range is er niet veel keuze. Ik heb gekozen voor de Zetlight Lancia led lampen. Dit zijn niet de allerbeste lampen als ik de reviews op internet las maar omdat ik slechts 40cm water hoogte heb en de bak voor 90% uit LPS koralen bestaat verwacht ik dat de licht opbrengst toch ruim voldoende is voor mijn bak en doeleinde. Ik heb in totaal 4 van deze Zetlight Lancia balken geplaatst, totaal 200 watt. (Op 338 liter water) Tevens zijn de lampen waterdicht en kunnen vlak boven het water geplaatst worden. Bij mij hangen ze dus ook maar 1 a 2 cm boven het wateroppervlak. En zijn ze met een app volledig instelbaar.
20210327_130343.jpg
Ze verdwijnen als het ware in je aquarium. Je ziet ze eigenlijk bijna niet. Tevens kan ik ook nog steeds heel mooi van bovenaf me koralen bekijken door de lampen zo te plaatsen. Achteraf ben ik echt heel blij met de keuze voor deze lamp.
20210327_130637.jpg
Over de koraalgroei onder deze lamp kan ik alleen nog niets zeggen....dat zal het komende jaar moeten uitwijzen.

Ha zetlight had ik voorheen ook in mijn display bak hangen precies zoals jij dat hebt gedaan. helaas te kort om te zeggen of koraal het er goed onder doet. daarom dus bijna geen strooi licht.

zetlicht heb ik nu in mijn sump hangen voor mijn cheato wier, heb niet echt het idee dat het groeiende is. ik weet dat het geen wieren lamp is.

Beste mede zeewater liefhebbers,

Het doet me goed te lezen dat er mensen zijn die zich afvragen hoe het met de bak gaat. De laatste tijd is het erg stil geweest omdat ik erg druk ben geweest met het herstellen van de bak.

Begin mei is de bak binnen 24 volledig gecrasht. Alle koraal binnen 24 uur dood, m’n LPS was een soort van opengereten, opengesprongen. En 6 uur later was alles bruin en verrot. De SPS was wit, verbleekt uitgeslagen en 6 uur later bruin. Ik had toevallig net 60 liter klaarstaan voor een water verversing. Dus daar snel me oude leegstaande bak mee gevuld. Daar heb ik de Rockflowers en oortjes en leders die nog wel goed waren ingedaan. Maar dit mocht ook helaas niet baten… 3 tot 7 dagen later waren deze ook allemaal veranderd in bruine smurrie.

Waar het door gekomen is… tot de dag van vandaag heb ik nog geen idee. Ik was al 4 weken bezig met een Levamisol kuurtje tegen flatwormen. Deze heb ik 3 keer herhaald (met week tussen pauze) omdat niet alle wormen gedood werden. Maar de laatste toevoeging hiervan was alweer enkele dagen geleden…dus of dat het is geweest geen idee.

Veder was ik bezig met het kitten en verven van de buitenboel, misshien dat ik me handen een keer niet goed gewassen heb en met resten hiervan in de bak ben gekomen. Maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk. Want ik spoel me handen altijd goed af voordat ik in de bak ga. Maar je gaat toch twijfelen aan jezelf.

En het gekke is dat me vissen dus helemaal nergens last van hebben gehad. Deze leven dus gelukkig ook nog steeds allemaal. Tijdens de crash aten ze ook gewoon normaal en zaten ze gewoon met elkaar te spelen en te doen alsof er niks aan de hand was. Aan de vissen was dus echt helemaal niks te merken en toonden geen ander gedrag dan anders.

Na de crash heb ik de hele bak leeggehaald alle steen en al het grind/zand weggegooid om geen risico te lopen op een nieuwe besmetting of wat dan ook. Tevens alle hardware, skimmer en pompen schoongemaakt. En nu dus weer helemaal vanaf 0 opnieuw opbouwen. En daar zijn we nu dus lekker druk mee bezig de afgelopen maanden. Gelukkig ook nog enkele aardige forum genoten gevonden die nog tegen leuke hobby prijzen koraal verkocht hebben. Grote dank hiervoor onder andere aan Jack Ravensbergen en Caroline.

Uiteraard komen er weer diverse RFA Rockflower anemonen in de bak terug.
Hierbij alvast een foto van de eerste exemplaren die ik heb kunnen kopen:
thumbnail_20210920_205511.jpg

thumbnail_20210920_205139.jpg

thumbnail_20210920_205542.jpg

Hier onder een deel van de nieuwe Aquascape… op de voorgrond zie je het Rockflower eilandje en op de zelf gemaakte stenen “achter rots” moet in de toekomst een Goniopora collectie gaan komen.

thumbnail_20210920_205844.jpg

Nog een eigen stenen grotten bouwsel…en met dank aan Jack voor de prachtige koralen.
thumbnail_20210920_210237.jpg

Vanaf nu zal ik hier hopelijk weer wat vaker posten, het plezier en het genieten van de bak is in ieder geval weer volledig terug. Mochten jullie nog een idee hebben wat de Crash veroorzaakt zou kunnen hebben dan lees ik dat graag.
Groeten en tot snel weer hier! Bart.

Het doet me goed te lezen dat er mensen zijn die zich afvragen hoe het met de bak gaat. De laatste tijd is het erg stil geweest omdat ik erg druk ben geweest met het herstellen van de bak.

Begin mei is de bak binnen 24 volledig gecrasht. Alle koraal binnen 24 uur dood, m’n LPS was een soort van opengereten, opengesprongen. En 6 uur later was alles bruin en verrot. De SPS was wit, verbleekt uitgeslagen en 6 uur later bruin. Ik had toevallig net 60 liter klaarstaan voor een water verversing. Dus daar snel me oude leegstaande bak mee gevuld. Daar heb ik de Rockflowers en oortjes en leders die nog wel goed waren ingedaan. Maar dit mocht ook helaas niet baten… 3 tot 7 dagen later waren deze ook allemaal veranderd in bruine smurrie.

Waar het door gekomen is… tot de dag van vandaag heb ik nog geen idee. Ik was al 4 weken bezig met een Levamisol kuurtje tegen flatwormen. Deze heb ik 3 keer herhaald (met week tussen pauze) omdat niet alle wormen gedood werden. Maar de laatste toevoeging hiervan was alweer enkele dagen geleden…dus of dat het is geweest geen idee.

Veder was ik bezig met het kitten en verven van de buitenboel, misshien dat ik me handen een keer niet goed gewassen heb en met resten hiervan in de bak ben gekomen. Maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk. Want ik spoel me handen altijd goed af voordat ik in de bak ga. Maar je gaat toch twijfelen aan jezelf.

En het gekke is dat me vissen dus helemaal nergens last van hebben gehad. Deze leven dus gelukkig ook nog steeds allemaal. Tijdens de crash aten ze ook gewoon normaal en zaten ze gewoon met elkaar te spelen en te doen alsof er niks aan de hand was. Aan de vissen was dus echt helemaal niks te merken en toonden geen ander gedrag dan anders.

Na de crash heb ik de hele bak leeggehaald alle steen en al het grind/zand weggegooid om geen risico te lopen op een nieuwe besmetting of wat dan ook. Tevens alle hardware, skimmer en pompen schoongemaakt. En nu dus weer helemaal vanaf 0 opnieuw opbouwen. En daar zijn we nu dus lekker druk mee bezig de afgelopen maanden. Gelukkig ook nog enkele aardige forum genoten gevonden die nog tegen leuke hobby prijzen koraal verkocht hebben. Grote dank hiervoor onder andere aan Jack Ravensbergen en Caroline.

Bekijk bijlage 568704

Bekijk bijlage 568703

Bekijk bijlage 568705

Hier onder een deel van de nieuwe Aquascape… op de voorgrond zie je het Rockflower eilandje en op de zelf gemaakte stenen “achter rots” moet in de toekomst een Goniopora collectie gaan komen.

Bekijk bijlage 568706

Nog een eigen stenen grotten bouwsel…en met dank aan Jack voor de prachtige koralen.
Bekijk bijlage 568707

Vanaf nu zal ik hier hopelijk weer wat vaker posten, het plezier en het genieten van de bak is in ieder geval weer volledig terug. Mochten jullie nog een idee hebben wat de Crash veroorzaakt zou kunnen hebben dan lees ik dat graag.
Hoi Bart ,
Geen probleem dat ik je een beetje tegemoet kon komen met al die misere.
Je geeft in ieder geval niet op , een echte diehart dus 👊, met je bak zal het dan ook wel weer best goed komen .
Ik zat eerst te denken aan het gif wat die flatwormen afgeven , om er van af te komen is 4 weken wel erg lang , maar je schrijft ook dat je vis nergens last van heeft , erg vreemd.
Zo zie je maar , altijd ups en downs in deze hobby .... pfff
Veel suc6 met je huidige bak en als ik nog wat kan betekenen voor je dan weet je me te vinden , misschien in de toekomst wat zoa's ...
Grtz jack

Wat zonde en akkelig om te horen zeg gelukkig gaat het nu weer de goede kant op .
En wat het geweest zou kunnen zijn heb je meschien net voor het gebeuren een nieuw korraal geplaatst ? Zou kunnen dat die een bacterie ofz met zich mee droeg en een ketting reactie veroorzaakt heeft.

Bekijk bijlage 568704

Bekijk bijlage 568703

Bekijk bijlage 568705

Bekijk bijlage 568706

Bekijk bijlage 568707

op je vraag of er iemand een idee heeft hier mij ervaring.

wij hebben dezelfde ervaring gehad zoals jij beschreef over de koralen. Vissen bleven in leven.
bij ons was ook de buitenboel geverfd maar dan wel tijdens onze vakantie.

alles was dus zeg maar afgesloten en de schuimer heeft gewoon doorgewerkt.

wij laten de bak altijd onderhouden in die periode door de LF’s.
maar Bij thuiskomst zag ik dat er iets niet goed was. Onbegrijpelijk vond de LF’s want hij was net geweest en alle waardes getest.
gelijk triton test opgestuurd. Alles was oké. Het eerste wat onze LF’s zei de verf
gelijk toch maar water gewisseld. Hielp niets bij de resterende koralen. Deze gingen steeds verder achteruit. Inderdaad weefselverlies en kleur.

we hebben nieuwe koralen gekocht maar deden het niet.
nadat we de bak helemaal leeg gehaald hebben (steen en water) en dus weer helemaal opnieuw gestart zijndraait de bak weer.

maar om een lang verhaal kort te maken heel de bak naar de k…..n behalve de vissen.
een strijd gehad met de verzekering. (Ruim 1,5 jaa)
een echt hard bewijs is niet mogelijk geweest omdat ik al een water wissel gedaan had. Ik had een monster op kunnen sturen naar een lab. (Weet niet meer welk maar daar zat een behoorlijk prijskaartje aan). Dit was mij verteld door mensen van de universiteit die ik benaderd had voor mijn probleem.
ook de rapporten opgevraagd van de gebruikte verf En deze heeft een medewerkster van de universiteit bekeken. Ook het rapport wat de expertiese van de verzekering is hier in meegenomen dat alle apparatuur en bak kundig aangelegd waren.

protest aangetekend bij de verzekering daar deze in eerste instantie alles afwezen. Maar uiteindelijk toch gewonnen en vergoed gekregen.

Gr. Kerstin

Dat is idd heel lastig kiezen, ik ben benieuwd welke je genomen hebt.
Waar was dit infeite als ik vragen mag? Lijkt me wel eens intressant om te gaan kijken ook.

Ik ben ook wel benieuwd, tot nu toe online besteld maar ga liever echt kijken.

Ik ben dit weekend in een Rock Flower "snoepwinkeltje" geweest. Wat een gekwijl🤤 van mijn kant zeg, prachtig! Ik heb er enkele mee naar huis genomen.
Ik zal deze vanavond posten als ze mooi uitstaan in me bak.
Hierbij wel alvast een impressie van al het lekkers waaruit een moeilijke keuze gemaakt moest worden... dat was echt lastig kiezen.Bekijk bijlage 569682Bekijk bijlage 569688Bekijk bijlage 569684Bekijk bijlage 569685

dat zijn mooie snoepjes zelf heb ik ook 2 besteld dit weekend

Ik liep achter op het forum en had nog niet gelezen over de crash. Wat een verschrikking! En gezien het feit dat je daarna toch de boel weer opgepakt hebt: je bent een échte zeewateraquariaan!

Jan-Willem Esselaar van hotel Estherea in Amsterdam had ook een mooie collectie Rock Flower in een speciaal aquarium. Sinds ik die, ik denk al meer dan 10 jaar terug, bij hem heb mogen aanschouwen heb ik ook altijd gedacht 'eens, ooit...wil ik ook een special nano voor ze'. Dat ebt dan weer weg, maar nu ik de foto's van de snoepwinkel zie...

Ik blijf je dagboek volgen (wie weet wat er daardoor bij mij dan toch misschien 'eens, ooit' komt 😅)

Ik heb gehoord dat rock flowers elkaar netelen heb jij daar ervaring mee

Nee, in principe netelen ze elkaar niet. Sterker nog ze kruipen vaak juist naar elkaar toe. Ze vinden het prettig om elkaar met hun tentakels te kunnen voelen en zitten graag op een kluitje met elkaar. Is mijn ervaring.

Maar ik heb ook gelezen op buitenlandse forums dat ze soms wel "out of the blue" elkaar kunnen netelen (zelfs nadat ze maanden, jaren naast elkaar hebben gestaan) soms zelfs zo erg dat de andere RFA binnen een week sterft door middel van verslijming. Waarom dit dan opeens gebeurt... weet ik niet. Wat ik zou kunnen bedenken is dat ze voedsel gebrek/schaarste ervaren en dan dus overschakelen op een soort van "er kan er nu maar 1 overleven" dus de ander moet dood modus.

Maar zoals gezegd normaal zoeken ze elkaar vaak juist op. Soms gaan ze aan de wandel en stoppen ze pas met lopen als ze naast een andere RFA terecht komen is mijn ervaring.

Dit is vanuit voortplanting perspectief ook wel nodig/logisch dat ze tegen elkaar aan staan, want het sperma van het mannetje moet via de tentakels in de mond van het vrouwtje kunnen komen. Dus dan is het wel beter als beide niet te ver van elkaar staan.

Nee, in principe netelen ze elkaar niet. Sterker nog ze kruipen vaak juist naar elkaar toe. Ze vinden het prettig om elkaar met hun tentakels te kunnen voelen en zitten graag op een kluitje met elkaar. Is mijn ervaring.

Maar ik heb ook gelezen op buitenlandse forums dat ze soms wel "out of the blue" elkaar kunnen netelen (zelfs nadat ze maanden, jaren naast elkaar hebben gestaan) soms zelfs zo erg dat de andere RFA binnen een week sterft door middel van verslijming. Waarom dit dan opeens gebeurt... weet ik niet. Wat ik zou kunnen bedenken is dat ze voedsel gebrek/schaarste ervaren en dan dus overschakelen op een soort van "er kan er nu maar 1 overleven" dus de ander moet dood modus.

Maar zoals gezegd normaal zoeken ze elkaar vaak juist op. Soms gaan ze aan de wandel en stoppen ze pas met lopen als ze naast een andere RFA terecht komen is mijn ervaring.

Dit is vanuit voortplanting perspectief ook wel nodig/logisch dat ze tegen elkaar aan staan, want het sperma van het mannetje moet via de tentakels in de mond van het vrouwtje kunnen komen. Dus dan is het wel beter als beide niet te ver van elkaar staan.
Dank voor je uitgebreide uitleg

en idd is wel logisch

Back
Bovenaan