Beste mede zeewater liefhebbers,
Het doet me goed te lezen dat er mensen zijn die zich afvragen hoe het met de bak gaat. De laatste tijd is het erg stil geweest omdat ik erg druk ben geweest met het herstellen van de bak.
Begin mei is de bak binnen 24 volledig gecrasht. Alle koraal binnen 24 uur dood, m’n LPS was een soort van opengereten, opengesprongen. En 6 uur later was alles bruin en verrot. De SPS was wit, verbleekt uitgeslagen en 6 uur later bruin. Ik had toevallig net 60 liter klaarstaan voor een water verversing. Dus daar snel me oude leegstaande bak mee gevuld. Daar heb ik de Rockflowers en oortjes en leders die nog wel goed waren ingedaan. Maar dit mocht ook helaas niet baten… 3 tot 7 dagen later waren deze ook allemaal veranderd in bruine smurrie.
Waar het door gekomen is… tot de dag van vandaag heb ik nog geen idee. Ik was al 4 weken bezig met een Levamisol kuurtje tegen flatwormen. Deze heb ik 3 keer herhaald (met week tussen pauze) omdat niet alle wormen gedood werden. Maar de laatste toevoeging hiervan was alweer enkele dagen geleden…dus of dat het is geweest geen idee.
Veder was ik bezig met het kitten en verven van de buitenboel, misshien dat ik me handen een keer niet goed gewassen heb en met resten hiervan in de bak ben gekomen. Maar dit lijkt me erg onwaarschijnlijk. Want ik spoel me handen altijd goed af voordat ik in de bak ga. Maar je gaat toch twijfelen aan jezelf.
En het gekke is dat me vissen dus helemaal nergens last van hebben gehad. Deze leven dus gelukkig ook nog steeds allemaal. Tijdens de crash aten ze ook gewoon normaal en zaten ze gewoon met elkaar te spelen en te doen alsof er niks aan de hand was. Aan de vissen was dus echt helemaal niks te merken en toonden geen ander gedrag dan anders.
Na de crash heb ik de hele bak leeggehaald alle steen en al het grind/zand weggegooid om geen risico te lopen op een nieuwe besmetting of wat dan ook. Tevens alle hardware, skimmer en pompen schoongemaakt. En nu dus weer helemaal vanaf 0 opnieuw opbouwen. En daar zijn we nu dus lekker druk mee bezig de afgelopen maanden. Gelukkig ook nog enkele aardige forum genoten gevonden die nog tegen leuke hobby prijzen koraal verkocht hebben. Grote dank hiervoor onder andere aan Jack Ravensbergen en Caroline.
Uiteraard komen er weer diverse RFA Rockflower anemonen in de bak terug.
Hierbij alvast een foto van de eerste exemplaren die ik heb kunnen kopen:
Bekijk bijlage 568704
Bekijk bijlage 568703
Bekijk bijlage 568705
Hier onder een deel van de nieuwe Aquascape… op de voorgrond zie je het Rockflower eilandje en op de zelf gemaakte stenen “achter rots” moet in de toekomst een Goniopora collectie gaan komen.
Bekijk bijlage 568706
Nog een eigen stenen grotten bouwsel…en met dank aan Jack voor de prachtige koralen.
Bekijk bijlage 568707
Vanaf nu zal ik hier hopelijk weer wat vaker posten, het plezier en het genieten van de bak is in ieder geval weer volledig terug. Mochten jullie nog een idee hebben wat de Crash veroorzaakt zou kunnen hebben dan lees ik dat graag.
Groeten en tot snel weer hier! Bart.