Gister avond 13 juni om 19.45 uur weer een Spawning event mogen aanschouwen!
3 Mannetjes waren lekker bezig. Vooral het rode Crucifer mannetje had er zin in. Die is zeker een uur lang bezig geweest met spuiten.
Bekijk bijlage 636397
Bekijk bijlage 636398
Bekijk bijlage 636399
Het blijft toch altijd de vraag wat dit gedrag triggert. 13 Juni ligt kwa datum redelijk in lijn met de zomer cyclus rond (21 juni). Ik pas de temperatuur en het aantal licht uren in de bak aan aan deze cyclus. Dus wat dat betreft is het geen toeval.
Bekijk bijlage 636400
Verder zijn er deze dag een aantal "toevalligheden" gebeurt welke misschien ook invloed gehad kunnen hebben op het Spawning event.
* De nieuwe Plankton kweek was klaar. En ik had nog wat oude plankton over...dus extra veel plankton in de bak gegooit. Was dit een natuurlijk teken dat er genoeg voedsel is voor nageslacht?
* De plankton kweekset staat in dezelfde ruimte als de Rockflower bak. Voor de kweek staat het licht van de kweekpot 5 dagen dag en nacht aan. Heeft dit licht misschien een kunstmatige volle maan nagebootsts wat de trigger is geweest?
* Ik heb deze middag ook wat Aiptasia bestreden in de bak. Hierdoor heb ik de stroming een uurtje volledig uitgezet. Zodat het middel goed kon intrekken. En na dit uur heb ik de stroming's pompen op minimaal gezet zodat het rest residu niet door de bak wordt geblazen. Heeft deze "rustige zee" misschien invloed gehad op het event?
Wie het weet mag het zeggen.
Hierbij ook nog de link naar een kort filmpje van het Spawning event:
Video naar Crucifer Spawning 13 Juni 2024