Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Shallow Rock Flower Reeftank

Starretje

ZeewaterForum lid
Hallo, leuk dat je een kijkje komt nemen in dit dagboek dat gaat over mijn “Shallow Rock Flower Reeftank”. Zoals de titel al doet vermoeden…. …. het gaat dus over mijn Shallow Reef waarin Rock Flowers (latijnse naam: Epicystis Crucifer) in de toekomst de boventoon moeten gaan voeren.

Ik zal me eerst even kort voorstellen, mijn naam is Bart, ik woon in Noordwijkerhout gelegen aan een mega zoutwater bak genaamd de Noordzee. In 2012 ben ik begonnen met de zoutwater hobby en daarna heeft het me nooit meer losgelaten. Ik heb al diverse omgebouwde zeebakjes gehad. In 2012 begonnen met een Trigon 350 daarna enkele Juwel aquaria en vervolgens een Trigon 190.

Vorig jaar kwam ik op internet foto’s tegen van diverse ondiepe bakken. Toen ik die zag dacht ik wouw wat gaaf. Dat is weer een heel andere kijk op een zeewater aquarium en geeft weer nieuwe energie en uitdaging aan de hobby.

Een Shallow Reef moest het dus voor mij worden. De keuze is gevallen op een “Blue Marine Reef 120” De afmetingen zijn 60 x 65 x 34CM hoogte (effectieve waterhoogte 30CM) dus dat is wel ondiep te noemen. De water inhoud komt daarmee op 120 liter en de sump is 50 liter wat het totaal aan water volume op 170 liter brengt.
Dit is hem: Blue Marine 120.jpg

Laatst bewerkt:
En dan zal je waarschijnlijk denken waarom zou je vooral Rock Flowers ( Epicystis Crucifer of Phymanthus Crucifer ) in je bak willen hebben… nou om deze redenen….(foto’s zijn van internet en staan nu helaas nog niet echt in mijn bak)
Rock Flower 1.JPG Rock Flower 2.JPG Rock Flower 6.JPG

De onderstaande foto van het internet is de inspiratie geweest om voor een Shallow Rock Flower Reeftank te gaan. Vooral onder blauw licht zijn deze diertje geweldig Fluorescerend.
Inspiratie Rock Flower Tank.JPG

Laatst bewerkt:
Het grappige aan het soort Phymanthus Crucifer is dat je ze niet kan stekken. Maar er is wel een andere “bekende” manier om ze te laten voortplanten.

De mannetjes Flowers hebben globaal 4x per jaar een mega zaadlozing waarbij je bak helemaal mistig wit kan kleuren. De vrouwtjes Flowers maken een soort kommetje van hun tentakels om deze zaadcellen uit het water op te nemen en bevruchten daarmee de eitjes die ze in zich dragen. Deze eitjes worden inwendig uitgebroed, dit duurt ongeveer 6 weken. Hierna verlaten de mini baby anemonen (ongeveer 1cm groot) de moeder via haar mond. Dit kunnen wel 30 tot 100 jonkies zijn. Dit aantal is afhankelijk van de grote van de moeder en hoeveel voedsel zij tot zich heeft in het aquarium. Uiteindelijk zullen slechts enkele exemplaren het ook daadwerkelijk redden.

De zaad lozing van de mannetjes is in de natuur waarschijnlijk afhankelijk/gekoppeld aan de perioden/stand van de Maan. Deze 4 vruchtbare perioden zijn globaal rond: 20 maart, 21 Juni, 22 September en 21 December. (in onze aquaria zijn deze date wellicht minder van toepassing omdat de maan minder invloed heeft)

Na ongeveer 2 jaar (als de Flowers minimaal 6-7cm groot zijn) is de Rock Flower volwassen en in staat om zich voort te planten. Het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje is helaas niet met het blote oog te zien. Algemeen wordt aangenomen dat het vrouwtje sneller groeit dan het mannetje en uiteindelijk dus ook groter wordt en iets dikkere tentakels heeft. (Een Man wordt ongeveer 10 cm groot en een vrouw ongeveer 15 cm) Aan de groei kan je dus mogelijk zien of je te maken hebt met een mannetje of vrouwtje. Mocht je ooit toevallig getuige zijn van een lozing of een “kom” vorming dan is natuurlijk duidelijk vast te stellen wat het geslacht is.

Het lijkt me geweldig om bovenstaand proces te mogen gaan meemaken in de toekomst. Dit dagboek is vooral bedoeld als naslag werk in dit hele proces. Mijn oudste anemoon is een jaar oud dus hopelijk volgend jaar rond september 2021 de eerste ontwikkelingen op dit gebied.

Hier onder zie je een "spuitende" anemoon.
Spawwing.jpg
En een baby anemoontje van een halve centimeter.
Baby Flower.jpg

Mijn Bak draait nu sinds December 2019. (Dit is een doorstart geweest van de Trigon 190 spullen) Het ziet er nu nog niet helemaal naar me zin uit…het lijk nog een beetje op een stekkenbak. De komende periode hoop ik diverse stekjes te verkopen om zo plaats vrij te maken voor de Flowers. Het zogenaamde Less is More principe. Dan wil ik nog enkele stenen toevoegen en de aquascape een beetje aanpassen. Momenteel heb ik 8 Rock Flowers in de bak zitten. Deze wil ik het komende jaar uitbreiden naar 11 stuks. (Het gekkengetal speekt me erg aan) Vervolgens is het de bedoeling dat er nog veel meer gaan bijkomen door middel van het eerder beschreven voortplanting proces. De komende periode zal ik wat foto’s posten van mijn huidige bezetting aan Rock Flowers. En enkele mooie foto’s onder blauw ligt maken.

Voor nu moeten jullie het even doen met deze snelle snapshots van de bak voor een 1e impressie van hoe het er momenteel bij staat.
Aqua 1.jpg
Aqua 2.jpg
Aqua 3.jpgAqua4.jpg

Het Leuke aan een ondiep rif is dat je heel gemakkelijk van “boven af” op de koralen neerkijkt.
Dat is echt een geweldig gezicht!!!

Mooi hoor, vooral de hoogte en de dieren die daardoor veel beter uitkomen !!
Trouwens ook veel makkelijker in onderhoud.
(y)

Gaaf Bart , leuk je weer is te zien op 't forum.
Grtz Jack

Gaaf!

Als je een beetje handig bent, kan je kijken of je je verlichting en je maanverlichting (even een maan lampje toevoegen), zo kan programmeren dat ze een cyclus doorlopen door het jaar heen. Dan zal je zien dat ze zich ook sexueel gaan voortplanten. Lijkt me erg tof!

Vandaag even tijd voor een kleine foto update van mijn eigen Rockflower "bloementuintje".
Ik heb laatst een oranje opzet lensje gekocht die je gewoon op je telefoon kan klemmen en ik moet zeggen dat ik hier wel super tevreden over ben.
Onder de Blauwe leds geeft dit oranje filter de felle kleuren zeer getrouw weer zoals je ze met het oog ook waarneemt.

Totaal overzicht:
20201017_194210a.jpg

En nog enkele close ups van de boven- en zijkant:
20201017_194102.jpg
20201017_194613b.jpg

En vooruit nog 2 mooie shots van een andere Flower:
20201017_195104b.jpg
20201004_203027a.jpg

Komende periode nog even verder spelen met de nieuwe lens voor meer close up foto's uit de bak.

Plankton

Sinds de doorstart van deze bak maak ik gebruik van het toevoegen van Phytoplankton. En het toevoegen van plankton kan ik echt iedereen aanraden! De koralen (poliepen) gaan er prachtig van openstaan en groeien erg goed. Je hebt geen andere dure commerciële toevoegingen meer nodig.

Door het toevoegen van Phytoplankton (de “algen plantjes”) neemt ook de hoeveelheid Zoöplankton (de “Diertjes” die de Phytoplankton eten) toe in je bak. Je ziet de kleine witte stipjes Zoöplankton gewoon in steeds grotere getale over je aquarium ruiten lopen. Deze beide plankton soorten worden ook weer gegeten door de koralen en vissen wat het gehele “natuurlijke proces” van de bak ten goede komt.

Het maken van Plankton is super simpel en kost € bijna niks. Mijn simpele opzet: Neem een glazen limonade pot van de Action. (Hier kan je na afloop van de kweek makkelijk met je hand in om met een sponsje de pot weer schoon te maken.) Als je toch bij de Action bent koop dan gelijk een Led lichtslang van 1,5 meter die je om de pot heen kan rollen. Plankton heeft immers 12 tot 16 uur licht per dag nodig om goed te groeien. Maar hou het simpel en laat het licht gewoon altijd aanstaan, dus 24 uur per dag. Dit kan geen kwaad en de plankton groeit alleen maar sneller.
20201011_161737.jpg 20201011_161827.jpg
Vul de pot met (schoon/vers) zout water. Let op dat dit vers zelf gemaakt zeewater is. Want als het gebruikt zeewater is dan kunnen hier al beestjes (Zoöplankton) inzitten die je Phytoplankton sneller zullen opeten dan dat de Phytoplankton zich kan vermenigvuldigen. Zorg dus wel dat je altijd netjes schoon werkt als je met Plankton aan de gang gaat. Ik gebruik altijd gewoon een zout promilage van 34 0/00 net als dat je in je bak hebt. Het zout promillage mag ook hoger zijn.

Ik maak vaak een pot met 3,5 liter…. Hier kan ik ruim een maand mee vooruit. (Ik voeg dagelijks ongeveer 100ML (=half bekertje) plankton toe aan me bak (totaal van mijn Bak volume is 170 Liter). Voor elke liter plankton die je wilt gaan kweken moet je 1ML voedingstoffen toevoegen. Hiervoor kan je het beste “Guillard F2” gebruiken. Dit is de perfecte voeding voor plankton. Doe 3 liter zeewater in de pot. Vervolgens een flesje van 0,5 liter plankton toevoegen (deze “eerste” plankton zal je dus moeten kopen of regelen op het forum)….ik kan “Aqua Dennis” van het forum hiervoor aanraden, die pakt het netjes, schoon en professioneel aan en heeft ook verschillende soorten Phytoplankton in de verkoop…al mag je mij uiteraard ook altijd een berichtje sturen.
20201011_163628.jpg De opstart plankton met daarnaast in de spuit 3ML met “Guillard F2” voeding.

Vervolgens een beluchtingspompje toevoegen zodat de plankton in beweging blijft en niet neerslaat en afsterft. Gewoon een simpel klein luchtpompje met een stukje slang. Het einde van de luchtslang maak ik vast aan een steentje zodat het uiteinde netjes op de bodem in de pot blijft.

20201011_162141.jpg20201011_162034.jpg

Vervolgens wachten (3, 4 of 5 dagen ongeveer) tot de plankton mooi fel groen kleurt. De duur is vooral afhankelijk van de “kamer” temperatuur. Bij mij staat het op zolder. Dus in de zomer is het daar lekker warm en is het vaak binnen 3 dagen al redelijk goed. Maar nu het wat kouder wordt kan het ook gerust 4 tot 5 dagen duren.

20201011_162434.jpg20201011_173429.jpg20201015_141342.jpg
Met de dag komt er meer plankton in de pot en wordt het dus steeds groener.

Maar laat het ook niet te lang staan…..Want dan sterft de kweek. (zie de foto hier onder).
20200216_081414.jpg
Boven de goede “fluor”groene plankton.
Onder de onbruikbare afgestorven “bruin/groene”plankton.

Is de kweek klaar. Vul wat lege flessen met de plankton en bewaar dit in de koelkast. Deze flessen dagelijks 1x schudden… zo blijft de plankton zeker wel 2 maanden in leven in de koelkast. Dagelijks kan je vanaf nu Plankton gaan doseren in je aquarium!

20201015_141756.jpg

Let wel op! dat je op deze manier extra zout water aan je systeem toevoegt! Op den duur zal je zout gehalte dus kunnen gaan stijgen. Wissel dus ook af en toe de toegevoegde hoeveelheid aan plankton water door vers osmose water in je systeem.

Plankton, probeer het maar eens, je koraal en vissen zullen je dankbaar zijn!

Geweldig stukje , thanks voor 't delen.

Thanks, erg interessant om te lezen. Je schrijft: Je hebt geen andere dure commerciële toevoegingen meer nodig.

Wat bedoel je daarmee? Draai je helemaal niet op een methode zoals DSR ofzo?
Ja, uiteraard zorg ik dat me waterwaarden gewoon goed zijn. Ik heb een kleine bak dus kan makkelijk waterwissel doen en meet een aantal waarden met de DSR methode.

Met dure commerciële middelen bedoel ik meer de fancy middeltjes die zeggen koraal voeding en groei bevorderen. Deze werken soms ook wel. Maar plankton werkt net zo goed en veel voordeliger en natuurlijker. Naar mijn mening.

Back
Bovenaan