Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SaltLake in SweetLakCity

Hoi Patrick,

Ik had een mailtje gestuurd naar dat adresje, ik wacht nog op antwoord.
Anders bel ik of ga ik nog wel even langs.

we hebben hier wel een digitale cam. liggen maar de batterij was op, dus moest even snel met met telefoon :o.

Gister avond de binnenkant van de onderkast bekleed met noppenprofiel matten voor geluidsisolatie, tja... je moet ook aan de vrouw denken he:p.

Ik ga er van de week weer kraanwater in gooien om dit een tijd te laten draaien, ik wil testen hoe alles draait en of ik de temperatuur onder controle kan houden, dit dient gelijk om de bak weer even goed voor de laatste keer door te spoelen.

Duurt niet lang meer:biggrin:.......

Gister alles gevuld met zoetwater, ik heb het hele systeem aangesloten zoals het zou gaan moeten draaien.

Alles draait lekker, overloop is stil, afschuimer hoor je ook niet.

Het enige wat erg veel bromt is de opvoerpomp Eheim compac 5000+ en de 2X tunze 6065, hier heb ik dan ook wat vraagjes over.

Ik heb de opvoerpomp al op een schuimmatje gezet, ik merk dat de pvc die erop aangesloten is nog erg veel trilt, dit veroorzaakt volgens mij ook het brom geluid. Er zit al een stuk silicone slang tussen de pomp en het pvc alleen heb ik het gevoel dat dit stuk te kort is(ongeveer 15 cm) om de trillingen op te vangen van deze krachtige pomp.

Ik heb al gezocht naar een langer stuk maar ik kan nergens dit soort slang vinden, iemand een idee waar ik dit kan kopen?

De tunze zorgen ervoor dat de ruiten trillen van het aquarium, dit veroorzaakt ook een brom geluid.
Iemand een idee hoe ik dit kan verminderen?
misschien een stuk slang tussen de magneet en het glas?

De laatste optie zou denk ik zijn om een tunze rock aan te schaffen en deze ergens op het rif te zetten, hierdoor is er geen contact meer met de ruiten.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

verder ziet alles er top:goed: uit en draait het allemaal zeer goed.

heey jeffrey,

ik had in het begin ook last van trillingen van de opvoer pomp.. maar dat werd al een stuk minder nadat ik een matje eronder had gelegd... en mijn stuk slang op de compact is 25 cm... misschien werkt het idd als je die verlengd...

voor de stromings pompen.....ik mag toch wel aannemen dat je die rubber (halve) bolletjes op de magneet heb geplakt aan beide kanten? ik heb hier namelijk helemaal geen last mee... en heb precies zelfde pomp..

als het echt niet werkt...dan eventueel kijken naar een rock...is ook een mooie optie hoor..:)

groeten,

Patrick

Gister alles gevuld met zoetwater, ik heb het hele systeem aangesloten zoals het zou gaan moeten draaien.

Alles draait lekker, overloop is stil, afschuimer hoor je ook niet.

Het enige wat erg veel bromt is de opvoerpomp Eheim compac 5000+ en de 2X tunze 6065, hier heb ik dan ook wat vraagjes over.

Ik heb de opvoerpomp al op een schuimmatje gezet, ik merk dat de pvc die erop aangesloten is nog erg veel trilt, dit veroorzaakt volgens mij ook het brom geluid. Er zit al een stuk silicone slang tussen de pomp en het pvc alleen heb ik het gevoel dat dit stuk te kort is(ongeveer 15 cm) om de trillingen op te vangen van deze krachtige pomp.

Ik heb al gezocht naar een langer stuk maar ik kan nergens dit soort slang vinden, iemand een idee waar ik dit kan kopen?

De tunze zorgen ervoor dat de ruiten trillen van het aquarium, dit veroorzaakt ook een brom geluid.
Iemand een idee hoe ik dit kan verminderen?
misschien een stuk slang tussen de magneet en het glas?

De laatste optie zou denk ik zijn om een tunze rock aan te schaffen en deze ergens op het rif te zetten, hierdoor is er geen contact meer met de ruiten.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

verder ziet alles er top:goed: uit en draait het allemaal zeer goed.

en hier moet het allemaal in gaan gebeuren-excuus

Bijlagen

• IMG_6186.jpg
    IMG_6186.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6187.jpg
    IMG_6187.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_6188.jpg
    IMG_6188.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 22
Het heeft ff geduurd, een maandje of 7, maar het resultaat mag er dan ook zijn :goed: Superstrak.
Als je in de volgende fase net zo geduldig bent, dan denk ik dat het een succes gaat worden.

Bedankt Jimmy,

het heeft inderdaad wel even geduurd, maar ik ben erg tevreden met het resultaat!:biggrin:.

hier nog een foto van de belangrijkste ruimte:

Bijlagen

• IMG_6189.jpg
    IMG_6189.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 38
Het aftellen kan beginnen......-geinig

Al eerder heb ik verteld dat de pompen een behoorlijke brom produceren door het huis.
vorige week heb ik bij aquacompleet een langer stuk silicone slang gehaald voor tussen de opvoerpomp en het pvc, WOW dat scheelt veel!!!:biggrin:
En nog beter zelfs, de vrouw vind het geluid acceptabel:p.

Nog altijd een klein beetje geluid, maar wanneer de tv aan staat hoor je dit al niet eens meer. volgens mij is dit echt het minimale geluid wat geproduceerd kan worden.

De bak draait nu nog met zoetwater, dit ga ik er deze week uit halen en vullen met osmose water + zout.
Vanmiddag waarschijnlijk langs aquacompleet om het levendsteen te bestellen en zout op te halen.

Ik hou jullie op de hoogte en hopelijk de volgende foto's met levendsteen.

Vanmiddag bij aquacompleet geweest.

het steen is besteld, zout is binnen en osmose filter is aan het spoelen.
draait nu 30 minuten waardes zijn 280 PPM in, 15 PPM out.

nog eventjes doordraaien en dan kan het vat gevuld worden!

vat wordt gevuld, osmose water geleidbaarheid is 5ppm, dit is goed toch?

Je bak is heel erg mooi geworden.:goed::goed:
Ik snap alleen het nut niet van het blauwe
schuim naast de gafzakken.
Filteren hoef je niet, want dat doen de gafzakken al.
In het schuim ontstaan straks afbraakprocessen naar nitraat,
en nitraat wordt helaas niet afgeschuimd.
Haal je het schuim weg, wordt er niks omgezet en
kan je de ammoniak wel afschuimen.:)

@alberto
het blauwe schuim heeft nu idd nog geen nut, ik wilde in het begin eerst zonder gafzak werken vandaar dat ik dit schuim ertussen had gezet.

Ik heb nu wel een gafzak maar het schuim er nog niet uit gehaald, dit zal ik bij de opstart er zeker uithalen.
Het is altijd wel handig om te bewaren als een gafzak mij toch niet bevalt.

@ Aquareus, het heeft idd een lange tijd geduurd maar nu gaat het toch echt opschieten, vrijdag waarschijnlijk levendsteen ophalen -geinig.
Ik wil ook nog even melden dat ik erg blij ben met de spullen die ik bij jullie gekocht heb, alles werkt super!:goed:

Even een mijlpaal in het hele project,

De bak is nu officieel ZOUT!!!!-zuipers

De laatste paar dagen ben ik bezig geweest met osmose water vullen en gister avond zout in de bak gedaan.

Vandaag of morgen komt waarschijnlijk het levendsteen binnen, ik hoop dat de opbouw hiervan een beetje gaat lukken:rolleyes:.

wanneer de opbouw klaar is zal ik weer foto's posten.
photopic

De opstart is een feit.

Gister 50 kilo levendsteen opgehaald, en het moest nog afgeleverd worden toen ik er was, dus vers is het zeker:goed:.
De dozen opengemaakt en de zeelucht stroomde mij tegemoet. Alles uitgestald op tafel en de stenen zagen er allemaal goed uit.

Het opbouwen ging eigenlijk best goed. Met de eerste opbouw waren we gelijk tevreden(op wat kleine verplaatsingen na).

Daarna(ik denk zoals iedereen) een lange tijd voor de bak gezeten en zoeken naar leven.
Heb wat krabbetjes voorbij zien komen en wat wormen, ik laat ze maar lekker zitten.

Ik laat komende week 2 t5's aan die week daarop 4 en de week daarop 6.

De afschuimer begon gelijk over te koken toen we met onze handen erin gingen maar nu draait hij weer lekker.

Fosfaat en koolfilter sluit ik vanavond ook nog aan en ik zal gelijk mijn waardes gaan meten.

Foto's komen eraan.

Toch even snel een foto van de opbouw, deze komt van me telefoon dus is niet de mooiste foto, vanavond kom ik met meer.

Ik ben erg tevreden met de opbouw.

Nog wat vraagjes,
Het is toch normaal dat het grovere vuil uit het steen op de bodem blijft liggen? dit zou ik dan af en toe moeten opzuigen??

Ik heb Biogro, kan ik dit al toevoegen?

En verder is het toch gewoon wachten(af en toe water verversen), of moet er nog meer toegevoegd worden?

Bijlagen

• foto0136.jpg
    foto0136.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 45
Ziet er mooi uit...:goed:
Gewoon af en toe de bodem stofzuigen.
Stenen eventueel schoonblazen met een streamer.
Verder niks doen behalve kijken, genieten en foto`s maken.
Biogro lijkt me voor later als je zand er in zit. :)

net even de temperatuur gecontroleerd,

met zo'n standaard glazen metertje meet ik 24 graden, met een digitale meter van conrad meet ik 25.6 :confused:

welke moet ik aanhouden?

De digitale temperatuur-voeler kan gevoelig zijn voor lekstroom (of inductie van de opvoerpomp)
Als dat er dus is, dan krijg je meestal een hogere uitlezing.
Hier was het de aarde van de verlichting die niet helemaal toppie was.
Je kan één voor één je apparatuur uitschakelen om de culprit te vinden.

M.a.w. ... 99% van de glazen raamplakkertjes geven de juiste aflezing.

Maar eerst testen of het ook werkelijk lekstroom is die dat veroorzaakt.
En dat doe je in een apart bakje met water .... je raamplakker erin en de voeler van je digitale meter.
suc6

Back
Bovenaan