Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SaltLake in SweetLakCity

jeffreyr1

Op en Rennend
Hallo Allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Jeffrey 21 jaar en woon sinds een paar maanden samen met mijn vriendin in Zoetermeer(Sweetlakecity) vandaar de naam van m'n dagboek.

In mijn ouderlijk huis hebben we jaren lang een Tropisch zoetwater aquarium gehad en ik heb hier erg veel plezier van beleefd.

Nu ik op mij zelf woon wil ik weer een aquarium starten en dan wel een zoutwater aquarium. Ik heb mij zelf al erg veel ingelezen op het forum en misschien heb je af en toe een vraag van mij voorbij zien komen.

Het aquarum heb ik besteld bij Aquareus, deze krijg ik donderdag al binnen :) de maten zijn 125*60*60. In de overloop zitten 2 gaten(1 noodafvoer).

Donderdag krijg ik ook de verlichting binnen, ik heb ervoor gekozen om met enkel T5 te beginnen, ik kan altijd later nog uitbreiden.
De verlicting heb ik ook besteld bij Aquareus, het gaat om de Lumimaster van aquaconnect 6*54 Watt, deze zijn per 2 lichtbalken te schakelen.

Ik heb een houten frame gebouwd en deze is bijna af, nog 1 laag jachtlak.
het frame is gemaakt van geimpregneerde houtbalken(7*7), de onderplaat is watervast multiplext(22 mm) ook bewerkt met jachtlak. hierboven op komt een piepschuimen plaat van 2 cm. Ik heb gekozen voor een vrij hoog frame(1 meter), met de kennis dat het lastiger onderhouden is, maar het lijkt mij erg fraai staan.

Voor de afschuimer ben ik geinteresseerd in de BM150, deze is al in bestelling bij Aquareus.

Ik zal vanavond wat foto's maken van het frame en uiteraard donderdag van de bak:).

Ook wil ik er even bij vertellen dat het waarschijnlijk nog een tijdje gaat duren voordat ik van start ga met steen en water, ik wil namelijk alles goed doordacht doen en niet zomaar een aankoop doen waar ik later spijt van krijg. Ik zal dan ook nog met veel vragen komen.

Groetjes,
Jeffrey

Hey ... nóg een Sweetlaker .... en nóg een Jeffrey .... Welkom.

Een goede voorbereiding is het halve werk wordt wel eens gezegd, maar in deze hobby betekent dat wel iets meer dan de helft.

Ja gaat in ieder geval goed van start, niet bezuinigen op goede apperatuur, geen impulsieve aankopen en geen haast.
Desondanks ben ik erg benieuwd hoelang je het zonder water en stenen gaat volhouden als het aquarium eenmaal staat;)

Ik ga in ieder geval je dagboek volgen .... succes.

M.v.g. Jimmy

Hier 2 foto's van het frame vanaf de achterkant gezien. bij de linkerhoek op de foto komt de overloop, hieronder komt nog een verstevigende balk.

Bijlagen

• IMG_5836.JPG
    IMG_5836.JPG
    136,9 KB · Weergaven: 40
  • IMG_5837.JPG
    IMG_5837.JPG
    76,8 KB · Weergaven: 31
Ten eerste welkom hier. Toch ff een aanmerking op je frame, lijkt me toch veiliger als je deze gaat schoren.Er komt dalijk een heel gewicht op te staan. Hoe krijg je de sump hieronder geplaatst?

Hoi peter,

bedankt voor de tip,
Ik zat hier zelf ook nog over te twijfelen. op de foto oogt het misschien minder stevig, maar het zijn erg dikke balken en het is een erg stevig geheel, morgen komt Aquareus langs, ik zal zijn mening er ook nog wel over vragen.

Verder was ik niet van plan om de sump breder te maken dan 40 cm(of is dit niet voldoende?), hierdoor zal hij makkelijk door de zijkant heen kunnen.

bedankt voor de tip en ik zal nog zeker gaan denken aan het schoren.

ik was sowieso van plan om er platen omheen te bouwen, dus om er een mooi kastje van te maken(deurtjes enz.), ik denk dat dit inderdaad zeer tegoeden komt aan de stevigheid van het geheel.

Zo het aquarium en verlichting zijn net afgeleverd door Aquareus, wat een mooi ding zeg!! hij ziet er groter uit dan ik had verwacht:) ook de verlichting is erg mooi.

hier wat foto's

Bijlagen

• IMG_5846.JPG
    IMG_5846.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 35
  • IMG_5844.JPG
    IMG_5844.JPG
    95,3 KB · Weergaven: 52
Mooie bak hoor. Inderdaad is het moeilijk wachten met water en steen. Maar ga je in de gaten houden zoetermeer is ten slote onze noorderbuur. Heb je trouwens al een sump? Heb er nog 1 over van 100x40x40 heeft bij mij als nood maar 3 maanden gedraaid en is dus nog splinter nieuw. Succes verder.

ja ik heb sinds gister een sump, ik heb een kale bak kunnen aanschaffen 100*40*40 voor 30 euro :), moet alleen nog even 2 glasplaatjes regelen om de vakken te realiseren. vriend van me is glassnijder dus dit moet ook geen probleem zijn. in iedere geval bedankt voor het aanbod.

verder nog weinig vooruitgang, ik ben aan het wachten op de afschuimer die waarschijnlijk over 6 weken komt, ik ga binnenkort de vakken in de sump maken en het leiding werk aanleggen.

als opvoerpomp wil ik de Eheim Compact+ 3000 en stromingspompen wil ik 2 keer de Tunze Nanostream 6065.

Ook ga ik binnekort de kast+lichtkap afmaken en een kleurtje geven.

Dus nog genoeg te doen!

zal binnenkort weer met wat foto's en een update komen.

hier een ontwerp van hoe mijn sump eruit zal gaan zien(met dank aan Jochem van Aquareus, Bedankt Jochem!).

als er op of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag van jullie.

Bijlagen

• sump.JPG
    sump.JPG
    27,5 KB · Weergaven: 544
Ik wil graag jullie mening horen over het volgende.

is het effectief om de opvoerpomp gelijk als rifspoeling te gebruiken.
ik heb even een tekening gemaakt, zo zal het dan ongeveer eruit zien.

de opvoerpomp pompt het water naar een lange buis met uitstroom gleuven die op de bodem achter het rif ligt.

Bijlagen

• Opvoerpomp.JPG
    Opvoerpomp.JPG
    23,8 KB · Weergaven: 32
Ik heb het op die manier in m'n aquarium zitten.
Alleen heb ik aan de bovenkant een Y stukje zitten met daarna een kraan waarmee ik het één en ander kan regelen. (meer stroming bovenlangs of via de rifspoeling)
Tevens functioneert dat als "ontluchting".
Als daar geen ontluchting zou zitten, hevelt je hele bak leeg bij het onverhoopt uitvallen van de opvoerpomp.

Hou er ook rekening mee dat er door extra tegendruk, de opvoer-capaciteit sterk achteruit loopt.

Maar hier draait het op die manier al bijna een jaar en het bevalt prima.

ja inderdaad dat is slim, ik denk dat ik ook ze te werk ga

Jimmy54 zei:
Ik heb het op die manier in m'n aquarium zitten.
Alleen heb ik aan de bovenkant een Y stukje zitten met daarna een kraan waarmee ik het één en ander kan regelen. (meer stroming bovenlangs of via de rifspoeling)
Tevens functioneert dat als "ontluchting".
Als daar geen ontluchting zou zitten, hevelt je hele bak leeg bij het onverhoopt uitvallen van de opvoerpomp.

Hou er ook rekening mee dat er door extra tegendruk, de opvoer-capaciteit sterk achteruit loopt.

Maar hier draait het op die manier al bijna een jaar en het bevalt prima.

hou er wel rekening mee dat je rifspoeling verstopt kan raken en dat je hem moet kunnen schoonmaken

De glasplaten zijn binnen gekomen, heb ik gekregen van een vriend van me, heb ze gelijk erin gekit en laten drogen, een paar dagen later getest en alles zit goed.

Het kitwerk is dan niet mooi maar het functioneert en ik ben toch een beetje trots op mezelf dat het is gelukt.
het aquarium heeft me 30 euro gekost, de glasplaten gratis en de kit 8 euro dus, voor 38 euro een toch wel degelijke sump.

hier foto's met water in de sump:

Bijlagen

• IMG_5848.JPG
    IMG_5848.JPG
    98,4 KB · Weergaven: 62
  • IMG_5851.JPG
    IMG_5851.JPG
    119,2 KB · Weergaven: 68
Dat doe je niet verkeerd, de meeste onder ons zijn op dit punt al een hondertje of 5 lichter ;)

EDIT: Oeps .... met het aquarium bedoel je dus de sump .... ok ... geef niet ... nog steeds een redelijke prijs.

Laatst bewerkt:
hehe, ja idd met het aquarium bedoel ik de sump, het was namelijk in gebruik als een aquarium, heb hem 2dehands op de kop kunnen.

Let op! opmerking nr 5 van Peter voordat je er niet meer bij kan! Als de bak gevuld is, is het gewicht enorm en kan deze zoals ik het nu zie naar links of naar rechts bewegen, ongeacht de dikte van de balken!

Suc6

Back
Bovenaan