Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Reefer 350 van Eeg

Plotselinge sterfte (Hystrix)
Het lijkt erop dat ik weer een RTN golf te pakken heb. Balen!

Vermoedelijke oorzaak is de budget UV lamp die ik er vorige week uitgehaald heb. Ik vermoed dat er opgeloste stoffen van de behuizing in het water zijn gekomen.

Het kan toeval zijn, maar toen ik in december RTN gehad heb, had ik ook aan diezelfde UV Lamp gesleuteld. Vandaar mijn vermoeden.

Te laat, maar sinds gisteren draait de nieuwe UV lamp mee.

Grote wissel
Morgen een nieuwe emmer zout halen zodat ik morgenavond een grote wissel kan doen (ik heb te weinig Zout hier daarvoor).

Hopelijk blijft de schade beperkt tot de Hystrix. Help me duimen!
Wat onwijs klote Eeg ik duim met je mee voor een goede afloop !

Mijn AM helix max 2.0 UV lamp heeft hetzelfde.
De UV tast het plastiek aan. Ik dacht gelezen te hebben dat dit "normaal" is. Ik heb wel alles goed proper gespoeld voor de montage. Die binnenspiraal is zelfs apart te kopen bij AM. moest de slijtage te hoog worden.
Is je KH stabiel, zijn NO3 en PO4 meetbaar, staat er eventueel teveel licht op in combinatie met eventueel te weinig stroming in je bak? Dat zijn ook factoren die koralen kunnen doen bleken.
Uiteraard kan ook de waterkwaliteit NOK zijn, heb je mss een recente ICP test?

Mijn AM helix max 2.0 UV lamp heeft hetzelfde.
De UV tast het plastiek aan. Ik dacht gelezen te hebben dat dit "normaal" is. Ik heb wel alles goed proper gespoeld voor de montage. Die binnenspiraal is zelfs apart te kopen bij AM. moest de slijtage te hoog worden.
Is je KH stabiel, zijn NO3 en PO4 meetbaar, staat er eventueel teveel licht op in combinatie met eventueel te weinig stroming in je bak? Dat zijn ook factoren die koralen kunnen doen bleken.
Uiteraard kan ook de waterkwaliteit NOK zijn, heb je mss een recente ICP test?
Hoi Nico,
Ik had verwacht dat AM wel bestendig plastic zou gebruiken...dan maar hopen dat er geen gifstoffen vanaf komen.

Wat betreft je vragen: kH is de laatste 6 weken (bewust) verhoogd van 7 naar 8.
NO3: 1 ppm (al tijden)
PO4: 0.03 ppm (schommelt rond deze waarde, ook al tijden).

Ik doseer ATI nutrition, en dat is niet bedoeld om de waardes te verhogen.

Lab test is alweer een tijdje terug, stond op de planning om te gaan doen.

Aqua medic maakt veel van hun producten niet zelf meer , kopen chinese zooi en plakken hun naam er op…..
bv uv lampen , temp.controller,…..
als je op chinese verkoopsites zoekt kom je hun producten ook onder andere namen tegen of zelfs merkloos….

UVC en plastic
Op Reef2Reef heb ik in elk geval een melding gevonden over een Jebao UVC lamp waarbij ook het plastic aangetast werd en bij het reinigen zwarte troep afgegeven werd.

Beetje verder speuren levert in elk geval het inzicht op dat dit een effect is dat bij alle plastics (polymeren) optreedt in meer of mindere mate (afhankelijk van de soort plastic). Dat staat dus los van het feit of eea uit China komt (daar komt bijna alles vandaan, toch?), wellicht gebruikt men soms inferieur materiaal waarbij dit in grotere mate optreedt. Ik heb verder nog geen bronnen of meldingen hierover mbt de AM Helix lamp gevonden.

RTN (Rapid Tissue Necrosis)
Of er een verband is tussen RTN en de troep die mijn UV lamp heeft afgegeven is onduidelijk. Wellicht is er toch sprake van een heel andere oorzaak; Het vreemde is dat eea tot nu toe alleen is opgetreden bij 2 hystrix soorten die door elkaar groeiden (zilver en groen), terwijl een andere groen hystrix 8 cm schijnbaar nog gezond is.

Waterwissel anyway
Toch ga ik vanavond een grote wissel uitvoeren, aangezien dat nooit verkeerd kan zijn (iets meer dan 50%) bij dit soort problemen. Verder maar weer eens een ICP insturen om te zien of er geen andere gekke dingen zijn (zware metalen ofzo).

Het gaat niet lekker....
Nee, verre van...in December RTN gehad, recent weer RTN gehad. Het leek allemaal weer te stabiliseren, maar na een lang weekend weg geweest kwam ik vanmiddag thuis en stond de afschuimer over te koken. Uiteraard komt dat niet vanzelf! Om eerlijk te zijn had ik een paar uur geleden zoiets van "ik stop met die hele shit...". Ook al omdat er een vakantie aan zit te komen en ik de ellende al voor me zie als de afschuimer een week staat over te koken. Het voelt extra slecht om weg te gaan als je het idee hebt dat de boel op instorten staat. Maar ja, we zullen zien. Ik heb nog bijna 2 weken om rust/stabiliteit in de tent te krijgen.

Wat is er aan de hand?
Ik zie een Lobo met weefselverlies (die eerder geen symptomen had), en ik zie dat mijn gorgoon er belabberd bij staat. Die gorgoon had bij de laatste RTN golf al een tik gehad maar was wonderbaarlijk aan het herstellen, ik twijfel of die het gaat overleven. Verder is mijn Acan ook al een tijdje aan het kwakkelen (sinds de laatste RTN golf helemaal), terwijl die het eerst altijd prima deed. Zeker toen de bak nog vrij "jong" was (een jaar geleden). Ik vermoed dat die dus ook het loodje gaat leggen.

Ik ben de laatste tijd misschien ook wel weer teveel aan het rotzooien in de bak; Alien Explosion uitgedund (tja, die doet z'n naam eer aan), Xenia uitgedund (ook zo'n woekeraar). Daarbij komt dat de grote leder (een Sarcophython) er dusdanig slecht aan toe was door de RTN, dat ik die eruit geknikkerd heb. Er begonnen stukken vanaf te vallen en gaten in te vallen. Al met al zijn m'n waterwaardes dus ook gaan schuiven, m.n. de kH is in een paar weken naar de 10 geschoven. De laatste weken is deze weer stabiel rond 9.7. Ik wil geleidelijk terug naar 8 en zodoende dus minder "gas geven".

Verder zie ik best wel wat bruine alg op m'n stenen, dat was eerst nauwelijks aanwezig. Vermoedelijk komt dat doordat Nitraat en wellicht ook Fosfaat omhoog aan het pingpongen zijn door de koralen sterfte (en mijn onderhoudsacties) daar komt dan nog de niet meer functionerende afschuimer bij. Straks / Morgen eens een meetrondje doen.

Wat gaat er wel goed?
De meeste overgebleven koralen staan er best goed bij (LPS, makkelijke SPS en Zoas).

Afschuimer
De afschuimer heb ik tijdelijk wat hoger (minder diep) gezet, zodat ik die geleidelijk weer terug kan regelen zodat deze weer gewoon mee kan doen bij het verwijderen van afvalstoffen ipv overkoken.

Slechte basis? (te weinig biodiversiteit?!)
Ja, ik ben gestart met dood steen en steen uit m'n vorige bakje, maar dat was ook ooit gestart met dood steen. Ik vermoed dat er dus te weinig bio-diversiteit in m'n aquarium zit. Ik ga shoppen voor wat "levend" steen; echt vers is moeilijk te vinden op dit moment, dus het zal wel eerst "gebruikt" / ouder steen worden. Hopelijk gaat dit me ook helpen bij de mysterieuze RTN die nu dus al een paar keer de kop heeft opgestoken.

ICP
De laatste ICP liet trouwens geen vreemde dingen zien. Geen zware metalen, prima waardes verder.

Je zou Reef Balance kunnen doseren om je bacteriën een boost te geven. Als icp niks geks laat zien dan zou het iets zijn wat wij niet kunnen testen.

Lastig advies geven maar probeer lange tijd te filteren over polyfilter en Seachem Purigen, misschien dat die de schadelijke stoffen eruit kunnen trekken. Polyfilter zit er hier preventief in.

Kleine wissels elke week als je de tijd hebt.

Hoi Starter,

Dank je voor het meedenken; ik ken het product "Reef Balance" niet, maar wat ik uit andere posts hierzo begrijp is dat er geen producten zijn die heel veel van de in de natuur voorkomende stammen bevatten (vaak zitten er maar een paar varianten in --> schijnbaar). Dus ik ga eerst inzetten op wat steen.

Wat ik interessant vond was de uitleg op deze pagina: https://coralrtn.com

Als ik die pagina voor waarheid aanneem zitten er parasieten in het water die een kans zoeken om een (verzwakt) koraal binnen te dringen. Verder heb ik ook ergens gelezen dat koralen het beter doen als er veel bio-diversiteit is vwb micro-organismes.

Een Polyfilter kan wellicht geen kwaad, maar dan wil ik eerst zeker weten dat deze fosfaten ongemoeid laat (dat ga ik proberen uit te zoeken). Het idee van de regelmatiger kleinere wissels doen zal zeker geen kwaad kunnen, maar ik betwijfel of dat mijn bakje echt gaat helpen om beter te gaan draaien (gezien de prima ICP).

Het is wel zo dat ik meestal laag in de meetbare stikstofverbindingen (Nitraat) en Fosfaat zit, daarbij de hoge kH en wellicht toch een aardige bak licht kan ook stress veroorzaken bij de koralen.

Mijn grootste probleem is nu dat de vakantie eraan komt en ik niet de fout wil gaan maken door aan meerdere knoppen te draaien...de enige "veilige" optie is naar mijn mening voor nu dan ook om goed levend steen toe te voegen.

Groetjes en nogmaals bedankt!

Polyfilter doet niks met fosfaat. Lange tijd gebruikt hier. Doet z’n werk goed!

Verder sterkte met de bak, ken het gevoel wel een beetje 😅. Maar de doorzetter wordt vaak rijkelijk beloond.

Nitraat / Fosfaat
Mijn nitraat wil maar niet stijgen, ondanks opvoeren van de dosering ATI-N...Fosfaat reageert beter, maar schiet soms ineens door naar 0.1 ppm. Geduld, en rustig steeds een stapje verhogen lijkt me de beste remedie.

Als je kijkt wat er gebeurt in de natuur als nitraat word verhoog door vervuiling dan zie ik parallellen met wat er in je bak gebeurt. Indirect word de kans op bacterieel infectie en dus RTN vergroot en als je beiden (ook fosfaat) doet word de verhouding cruciaal :

http://cris.leibniz-zmt.de/id/eprint/4590/1/Zhao 2021.pdf

Laatst bewerkt:
Als je kijkt wat er gebeurt in de natuur als nitraat word verhoog door vervuiling dan zie ik parallellen met wat er in je bak gebeurt. Indirect word de kans op bacterieel infectie en dus RTN vergroot en als je beiden (ook fosfaat) doet word de verhouding cruciaal :

http://cris.leibniz-zmt.de/id/eprint/4590/1/Zhao 2021.pdf
Dank je.
Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten, want dit is geen lekker te lezen stuk (voor iemand die geen Biologie gestudeerd heeft ;-).

De juiste verhouding tussen Nitraat (N-verbindingen) en Fosfaat is evident. Dat is toch ook zo'n beetje wat jij zegt? Weerstand van de koralen gaat achteruit zodra er disbalans is.

Polyfilter doet niks met fosfaat. Lange tijd gebruikt hier. Doet z’n werk goed!

Verder sterkte met de bak, ken het gevoel wel een beetje 😅. Maar de doorzetter wordt vaak rijkelijk beloond.
Ik ga 'm er dan toch voor de zekerheid eens inzetten. Thanks!

Dank je.
Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten, want dit is geen lekker te lezen stuk (voor iemand die geen Biologie gestudeerd heeft ;-).

De juiste verhouding tussen Nitraat (N-verbindingen) en Fosfaat is evident. Dat is toch ook zo'n beetje wat jij zegt? Weerstand van de koralen gaat achteruit zodra er disbalans is.
Je hoeft geen biologie te hebben gestudeerd om dit een beetje te volgen. Ik heb de samenvatting voor je vertaald en wat verduidelijkt. Stikstofvervuiling waar het hier over gaat is hetzelfde als het doseren van nitraat.

Opwarming van de oceaan heeft ernstige gevolgen voor ecosystemen van koraalriffen met frequente gevallen van koraalverbleking. Bovendien vormt eutrofiëring (het verschijnsel aangeduid dat door toevoer van een overmaat aan voedingsstoffen een sterke groei en vermeerdering van bepaalde soorten optreedt, waarbij meestal de soortenrijkheid of biodiversiteit sterk afneemt)een toenemende bedreiging voor de omgeving van koraalriffen en blijkt het de kwetsbaarheid van koralen voor thermische bleking te vergroten. Eutrofiëring is de afgelopen jaren versneld en de nutriëntenbelasting langs de kust zal naar verwachting blijven toenemen onder de wereldwijde veranderingen. De mechanismen waarmee nutriëntenverontreiniging koralen en koraalriffen aantast, staan echter nog steeds ter discussie, met name met betrekking tot stikstof (N verbindingen). Het hoofddoel van dit artikel is om de mechanismen te beoordelen waarmee stikstofvervuiling de gezondheid van koralen beïnvloedt en de bijbehorende strategieën om de impact van stikstofvervuiling te verminderen. Verschillende koraalsoorten hebben verschillende tolerantiedrempels voor stikstofverrijking en koralen vertonen verschillende reacties op verrijking met nitraat en ammonium. Nitraatverhoging verhoogt de oxidatieve stress in koralen, bevordert de groei van de fototrofe symbionten in koralen en veroorzaakt fosfaatuithongering in deze symbionten, wat de symbiose verder schaadt. Daarentegen is een matige toevoer van ammonium meestal gunstig voor de ontwikkeling van koralen. Bovendien, gecombineerde stikstof en fosforverrijking kan indirect de gezondheid van koralen in gevaar brengen door de groei van macroalgen te verbeteren en de incidentie van koraalziekten veroorzaakt door predatie op koralen te verhogen. Men moet zich realiseren dat zowel niveaus van nutriëntenvervuiling als de verhoudingen van C-N-P-Fe beschikbaarheid het uiteindelijke effect van voedingsstoffen op de gezondheid van koralen bepalen. We bevestigen de strategie om koraalriffen te behouden via op koraal gericht waterkwaliteitsbeheer, met name door een vermindering van de nitraatinstroom en door goed beheer van visbestanden om een gezonde rifecologie te vergemakkelijken.

Laatst bewerkt:
Je hoeft geen biologie te hebben gestudeerd om dit een beetje te volgen. Ik heb de samenvatting voor je vertaald en wat verduidelijkt. Stikstofvervuiling waar het hier over gaat is hetzelfde als het doseren van nitraat.

Opwarming van de oceaan heeft ernstige gevolgen voor ecosystemen van koraalriffen met frequente gevallen van koraalverbleking. Bovendien vormt eutrofiëring (het verschijnsel aangeduid dat door toevoer van een overmaat aan voedingsstoffen een sterke groei en vermeerdering van bepaalde soorten optreedt, waarbij meestal de soortenrijkheid of biodiversiteit sterk afneemt)een toenemende bedreiging voor de omgeving van koraalriffen en blijkt het de kwetsbaarheid van koralen voor thermische bleking te vergroten. Eutrofiëring is de afgelopen jaren versneld en de nutriëntenbelasting langs de kust zal naar verwachting blijven toenemen onder de wereldwijde veranderingen. De mechanismen waarmee nutriëntenverontreiniging koralen en koraalriffen aantast, staan echter nog steeds ter discussie, met name met betrekking tot stikstof (N verbindingen). Het hoofddoel van dit artikel is om de mechanismen te beoordelen waarmee stikstofvervuiling de gezondheid van koralen beïnvloedt en de bijbehorende strategieën om de impact van stikstofvervuiling te verminderen. Verschillende koraalsoorten hebben verschillende tolerantiedrempels voor stikstofverrijking en koralen vertonen verschillende reacties op verrijking met nitraat en ammonium. Nitraatverhoging verhoogt de oxidatieve stress in koralen, bevordert de groei van de fototrofe symbionten in koralen en veroorzaakt fosfaatuithongering in deze symbionten, wat de symbiose verder schaadt. Daarentegen is een matige toevoer van ammonium meestal gunstig voor de ontwikkeling van koralen. Bovendien, gecombineerde stikstof en fosforverrijking kan indirect de gezondheid van koralen in gevaar brengen door de groei van macroalgen te verbeteren en de incidentie van koraalziekten veroorzaakt door predatie op koralen te verhogen. Men moet zich realiseren dat zowel niveaus van nutriëntenvervuiling als de verhoudingen van C-N-P-Fe beschikbaarheid het uiteindelijke effect van voedingsstoffen op de gezondheid van koralen bepalen. We bevestigen de strategie om koraalriffen te behouden via op koraal gericht waterkwaliteitsbeheer, met name door een vermindering van de nitraatinstroom en door goed beheer van visbestanden om een gezonde rifecologie te vergemakkelijken.
Bedankt Marc!

Voorzichtig herstel?
Vorige week 3 dagen black-out gedaan om een dino uitbraak te beteugelen. De dino uitbraak is waarschijnlijk ontstaan doordat fosfaat te laag was.

Sinds zaterdag ben ik de verlichting weer aan het opbouwen. Ik gebruik vrijwel uitsluitend blauw licht omdat de dinos op blauw minder lijken te groeien. Parallel daaraan doseer ik in de ochtend wat bacteriën. UV en afschuimer dan uit, ‘s avonds gaan beide weer aan.

De koralen staan er intussen beter bij dan voor de blackout. De gorgoon staat nog in, maar de GSP laat toch al weer wat expansie zien (na weken vrijwel dicht te hebben gestaan).

Overmorgen gaan de T5’s weer aan. Ik hang de lamp dan wat hoger en schroef de blauwe LEDs dan flink terug. Dan geleidelijk aan de lamp weer terug op de normale hoogte brengen, en de LEDs op de oude intensiteit terug regelen.

Nitraat en fosfaat
Tijdens de blackout ATI N en P blijven doseren, nitraat nu op 5 ppm, fosfaat nu op 0.1 ppm. Voor nu is dat even goed genoeg, m.n. Fosfaat wil ik duidelijk meetbaar houden. Nitraat zal vanzelf wel weer dalen

kH
Was structureel aan de hoge kant, die laat ik nu langzaam terug lopen tot 7.5-8

Zodra het licht weer een beetje wit bevat zal ik wat foto’s posten van hoe het erbij staat.

Tijdens de blackout ATI N en P blijven doseren, nitraat nu op 5 ppm, fosfaat nu op 0.1 ppm. Voor nu is dat even goed genoeg, m.n. Fosfaat wil ik duidelijk meetbaar houden. Nitraat zal vanzelf wel weer dalen
Op zich prima waarden toch ik draai al maanden op fosfaat 0.1 en nitraat 10 ppm eigenlijk gaat dat juist prima zo ook al zijn de waarden iets te hoog volgens het boekje bij mij gaat dit al lange tijd uitstekend

Korte update:

Nog niet alle ellende (dinos na RTN) is bezworen. Na de RTN golf is er mega-onstabiliteit ontstaan...fosfaat vloog de pan uit met 0.5 ppm, nitraat sindsdien ook even richting 50 ppm geweest. Kh zat in no-time op 11 doordat ik te laat de doseringen heb aangepast (stom, stom, stom).

Een tijdje verduistering gedaan, maar dat bood slechts tijdelijk wat verlichting. Toen een hele tijd op uitsluitend "blauw" gedraaid, dat heeft ertoe bijgedragen dat de dinos nu een stuk minder aanwezig zijn op het rif. Op de bodem is het in de ochtend alsof er niets aan de hand is, dan in de loop van de dag zie je het troepie weer terug komen.

Ik ben nu met Rowaphos aan de gang (heel langzaam fosfaat laten dalen), fosfaat zit nu net onder de 0.2 ppm (nog hoog, maar toch al een stuk beter). Zodra ik fosfaat een weekje of zo rond de 0.1 ppm heb ga ik een paar water wissels doen om het nitraat wat meer in de pas te krijgen. Verder ben ik regelmatig bacteriën aan het doseren (morgen maar weer eens met wat zand laten inweken en dan toevoegen), en ik heb actieve kool in Sump hangen.

Door het verminderde licht en de klap die alles gehad heeft is het kH en Ca verbruik minimaal geworden (ATI essentials Pro --> kH en Ca slechts 4ml). Gelukkig staan de meeste koralen er redelijk goed bij. Alleen de sterpoliep, gorgoon en Xenia willen niet; Xenia was bijna helemaal weg verschompeld, GSP staat meestal niet lekker uit en de gorgoon staat al tijden helemaal in.

Zodra ik m'n waardes weer op orde heb ga ik de T5s weer inschakelen (LED dan uit, en dan weer geleidelijk een beetje opbouwen, kijken wat de dinos doen).

Update
Na maanden lang op blauw (LED) licht draaien heb ik vandaag de T5s maar weer eens ingesteld (paar uurtjes per dag, gedurende die tijd staan de LEDs uit). Zijn de problemen verdwenen? Nee, niet geheel:

- Nog wat flap op het skelet van een Monti
- Nog wat dino's (kan ook kiezelalg zijn) op de bodem en sommige plaatsen op het rif
- De gorgoon wil nog altijd niet (is ook niet dood)
- M'n Rainbow Goniopora staat al 2 weken bijna geheel in
- Blauwe Acro Tenuis heeft het loodje gelegd (waarschijnlijk bij de laatste fosfaat reductie van 0.22 naar 0.1)

Positief:
- Meeste koralen doen het weer prima, sommige groeien de pan uit

Ik heb gedurende een paar maanden het fosfaat van ca. 0.5 ppm naar 0.1 ppm terug gebracht (Rowaphos). Nitraat is van ca. 30 naar net on de 20 ppm gegaan (water verversing + vanzelf/verbruik). kH zit al maanden tussen 7.8 en 8.1.

Volgende week nog maar eens een water wissel doen om nitraat nog wat omlaag te brengen (afschuimer staat nat afgesteld, fleece-filter doet ook z'n werk).

Foto's:
Deze gaan dus prima
E932F520-9358-4709-8F18-C19F1BFA1755.jpeg
D12A8558-4AAE-4135-8DF4-19F49096EEA7.jpeg
EFEBCF64-AA0E-4EC3-B0F7-17ABF429A0D0.jpeg
A5F2384C-1036-48C2-9991-D4C389299599.jpeg
000148EC-EE77-4062-AE66-F95319673904.jpeg

E7A381F2-37BE-4741-82A3-8CFF4902EFC6.jpeg
7C546EF6-8F8A-4AAC-B4FD-7605C3BB6042.jpeg

Deze wil dus niet meer...hopelijk hersteld hij weer!
EBA10F56-E35E-45A9-BEBF-0DB8247E5C83.jpeg

Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen!

Fijne jaarwisseling allemaal, en hopelijk wat minder Corona-shit in 2022.

Bijlagen

• EF7D47EB-288F-43AC-9346-E44E595E412B.jpeg
    EF7D47EB-288F-43AC-9346-E44E595E412B.jpeg
    99 KB · Weergaven: 29
Back
Bovenaan