Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

pollekes 5 ruitjes... en alles wat er tussen zit

En nog een laatste plaatje van mijn nanodiertjes-vriendelijke-overloop. Overigens heb ik van de kam meteen twee stuks gemaakt. Mochten er (kalk) algen of iets op gaan groeien dan kan ik de vieze eruit halen en een nacht in een azijnbad leggen. In de tussentijd plaats ik de andere.

Bijlagen

• 20080818-CRW_4539-Edit.jpg
    20080818-CRW_4539-Edit.jpg
    73 KB · Weergaven: 38
Heel mooi!
Ik heb gelijk zin om ook weer op te starten (is alweer een half jaar geleden) :D

succes gr: bob

Hey Paul,

Gaat lekker daar zo te zien..!!!!!

Om stenen vast te plakken zou ik speedglue van korallenzucht gebruiken. Is een soort cement. Is in eerste instantie even wennen om mee te werken maar als je de samenstelling eenmaal doorhebt (water+ poeder) werkt het echt heel goed. Heb het zelf ook gebruikt in mijn constructie.

Groeten,

Roscoe

leuke opbouw.. grotten zijn altijd leuk voor de vissen.

Je kunt gewoon reefconstruct gebruiken. Doe het spul een paar seconden in de magnetron, dan verwerkt het heel makkelijk en spoel even af als je gekneed hebt, dan wordt je water niet zo vies (niet schadelijk overigens).

Kokerwormen hoef je niet apart te voeren.. die regelen hun kostje zelf.. hoe is het met de fosfaat? ik heb destijds bij de opstart een zakje rowaphos mee laten draaien en dat hielp enorm goed in het naar beneden brengen van je fosfaat..

succes!
Jeroen

Hoi, bedankt voor de reacties, :) ik zal wel eens kijken als ik weer eens in een aquariumzaak kom. Op dit moment is er geen risico maar ik wil het wel gewoon goed hebben zitten.

Het fosfaat is trouwens 0.092 mg/l, ik denk omdat ik al gebruik maak van Rowaphos. Het is het nitraat en nitriet wat iets te makkelijk meetbaar is naar mijn mening ;) Ze zijn 25-50 en 2-4 mg/l. het zal wel zijn omdat ik de stenen er pas twee weken in heb zitten. We wachten rustig af wat er gaat gebeuren tenzij iemand zegt dat dit echt niet normaal is.

Cheers!

Net even een rondje met de zaklamp gedaan, echt leuk!! :D Wat kwam ik zoal tegen:
- 1 krabje van 1-2 cm groot. Was een beetje op het steen aan het plukken. Zag er vrij onschuldig uit. Zal de volgende keer proberen een foto te maken ter id.
- 2 soort van duizendpootachtige beestjes maar dan met veel meer pootjes van een cm of 10 lang en 1 mm dik. Bortstelwormen? :confused:
- een hoop wormen zonder pootjes die langzaam in de steen terug trekken als je er op schijnt.
- een stuk of 4 meer kokerwormen
- een kokkel of zoiets, het is een soort schelp in twee delen waar een gewaaierd "net" uit komt. :) Zit helaas op de steen in de sump. Heeft het zin daar een stukje af te breken en in het aquarium te plaatsen of gaan die kokkels toch dood?
- Iets wat op een klein anemoontje lijkt, heeft geen steel maar wel een soort van kwalachtige uiterlijk, echt geen kokerworm. In het hartje zie je 4 witte rondjes en daaromheen een 20 tal tentakeltjes. Is dat een plaaggeest die bestreden dient te worden?

ja leuk is dat he tijdens de opstart?;)

ik zat toen der tijd ook constant te kijken met mijn zaklampje en dergelijke :D

succes :goed:

Remco van Lune zei:
Hoi,

Ik volg al een tijdje je dagboek maar er komt niet veel nieuws....

Groetjes,

Remco
Hoi Remco,

Je hebt gelijk, het is zo niet echt een dagboek ;). Het punt is alleen dat ik voor mijn werk de laatste tijd ook al veel achter een pc zit (verslagen schrijven) en dan thuis niet zoveel zin heb om hier nog eens iets neer te zetten. Ik ga niet beloven dat te verbeteren maar het wel proberen ;)

Ok, vanaf waar ik was gebleven:

Er beginnen wat groene draadalgen op te komen, niks schokkends maar toch niet super fraai. Eens gekeken wat daaraan gedaan kan worden: bijvoorbeeld een kleinere versie van de Henkie, een Salarias nogietsus. Ik ken de naam niet precies maar hij is meer grijs in plaats van bruinig en wat kleiner dan de Henkie. De echte henkie (die waarschijnlijk veel meer algen eet) vind ik voor mijn aquaroium te groot worden.
Verders een paar miniheremietkreeftjes (grappige beestjes zijn dat). Een 2 porselijnslakjes (
deze dus) die tot nu toe vooral 's nachts nadat het licht uit is te voorschijn komen.

Verders heb ik een paar glasanemoontjes gezien en daarvoor een 4tal pepermuntgarnalen ingezet. De grootste anemonen willen ze echter niet op eten... :confused: die heb ik daarop met de hand om zeep gebracht met wat kalkwater drapje en een spuit. Daarna niet meer terug gezien. De kleinere anemontjes zijn wel door de garnalen opgeruimd :).

So far so good :D
Omdat de algen toch nog niet echt weg willen nog een zeeegeltje toegevoegd. Deze lijkt alleen vooral ook belangstelling voor de paarse kalkalgen te hebben. Die wil ik echter graag behouden. Nou ja, maar even aankijken wat ie precies doet, hij eet er namelijk niet echt veel van dus de "schade" valt enorm mee.
Ook een algenetende naaktslak (sla slak) geprobeerd. Die deed het erg goed en at ook behoorlijk wat alg weg. Echter ik was vergeten stop-bordjes rond de nanostreamers te zetten :( het resultaat laat zich (achteraf) raden. Heel veel kleine slakjes, alleen wel dood :eek: Alleen de kop leeft nog, ik heb alleen geen idee hoe noodzakelijk het achterlijf is voor zo'n beestje. Ik wacht af...
Toen ook een proefkoraal mee gekregen om te zien hoe het stond met mijn waterwaardes. Dit waren 3 koppen van een Euphyllia soort (denk ik, niet 100% zeker). Dat is inmiddels 2 weken geleden en die doen het nog steeds prima :) Als de algen nu eens weg willen kan ik rustig aan meer koraaltjes erbij gaan plaatsen.

Verders heb ik een lijstje gemaakt met visjes die ik wellicht wil gaan houden:
- een koppel Stonogobiops nematodes grondeltjes met garnaal
- als die het leuk doen misschien aan te vullen met een koppel Stonogobiops yasha met (een andere) garnaal.
- een koppeltje Pseudochromis fridmani
- een paartje Assessor flavissimus
- nog iets wat vrij zwemt, kleinblijvende Anthiasjes? Decora pijlvisje (Nemateleotris decora)? Liefst iets wat een schooltje vormt (5 stuks bijvoorbeeld) dat sluit het pijlvisje eigenlijk al uit... :confused: lastig.

Van deze visjes heb ik sinds afgelopen weekend de Nematodessen in het aquarium zitten. Ondanks dat nog niet alle alg weg is heb ik ze toch maar aangeschaft. Het werd als paarte verkocht en zit nu ook samen in een holletje. Alleen wel een ander holletje als waar de garnaal in is gaan zitten... de 2e dag hebben ze de garnaal wel met een bezoek vereerd. Echter een paar uur nadat de lampen uit waren zag ik beide visjes midden in de bak op de kale bodem zitten :confused: eentje met een gescheurd vinnetje :eek: Zou de garnaal toch niet zo op medebewoners zitten te wachten? Zit er nog een beest in hetzelfde holletje? Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat ze nu samen een holletje aan de andere kant van de bak hebben betrokken, zonder garnaal. Nou ja, als iedereen daar gelukkig mee is ben ik het ook :o.

Wel superleuke visjes trouwens, continu actief en niet bang uitgevallen. Ze zitten wel in een stukje met een redelijke stroming waar ze continu tegen in zwemmen en alles oppikken wat langsstroomt. Af en toe rusten ze even uit op de bodem.

Dat was het zoon beetje, ik probeer iets vaker nieuwe ontwikkelingen hier neer te zetten :)

Hoi,

Toch leuk tehoren dat alles goed gaat!!

Succes verder en ik blijf je dagboek volgen. Foto's zijn ook leuk :D

Groetjes....

Hey polleke,

Leuk weer eens wat in je dagboek te lezen..!!!
Gaat al de goed met je bakje zo te horen..!!!
Nu willen we het ook nog ff zien, dus FOTOOO'S...!!!!!!!!! :)

Ik zou alleen geen Yasha's meer bijplaatsennu je er al een koppel nematodes in hebt. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat de verschillende stonogobiops soorten elkaar niet verdragen.
Maar misschien kan je dat zelf nog even nalezen, volgens mij stond het namelijk in een artikel over stonogobiops soorten van het online magazine reefkeeping.com. Even zoeken op hun zite of via goolge en dan moet je hem zo vinden.

Groeten,

Roscoe

Hé Paul,

is het gelukt met de stekjes? Ik ben benieuwd naar de foto's.

Gr. Roy

Boarder zei:
Hé Paul,

is het gelukt met de stekjes? Ik ben benieuwd naar de foto's.

Gr. Roy
Hoi Roy,

Volgens mij is het wel gelukt. Ze zitten allemaal vast op een steentje of rechtstreeks op de stenen. Of ze allemaal ook hun uiteindelijke plek hebben weet ik nog niet. Eerst maar eens zien wat er gebeurd als ze gaan groeien. Voor zover ik nu kan beoordelen staat alles er goed bij, alles stekjes leven in iede geval nog wel want ik zie een hoop poliepen zitten. Wel is en van de oortjes weer van zijn steen gegaan ('s nachts) en die kan ik nu niet meer terug vinden.

Hier een paar detailopnames (had toevallig mijn macrolens op de camera zitten). Daarna een overzichtje.

Bijlagen

• 20081020-CRW_4625-Edit.jpg
    20081020-CRW_4625-Edit.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 8
  • 20081020-CRW_4631-Edit.jpg
    20081020-CRW_4631-Edit.jpg
    27 KB · Weergaven: 7
  • 20081020-CRW_4637-Edit.jpg
    20081020-CRW_4637-Edit.jpg
    33 KB · Weergaven: 7
  • 20081020-CRW_4641-Edit.jpg
    20081020-CRW_4641-Edit.jpg
    29 KB · Weergaven: 8
  • 20081020-CRW_4662-Edit.jpg
    20081020-CRW_4662-Edit.jpg
    17 KB · Weergaven: 8
En nog en paar:

Bijlagen

• 20081020-CRW_4730-Edit.jpg
    20081020-CRW_4730-Edit.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 62
  • 20081020-CRW_4721-Edit.jpg
    20081020-CRW_4721-Edit.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 12
  • 20081020-CRW_4688-Edit.jpg
    20081020-CRW_4688-Edit.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 8
  • 20081020-CRW_4675-Edit.jpg
    20081020-CRW_4675-Edit.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 9
  • 20081020-CRW_4665-Edit.jpg
    20081020-CRW_4665-Edit.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 8
Hé Paul,

het ziet er goed uit. Nu maar wachten totdat het mooie grote kolonies worden. Wat betreft het oortje, die zet zich nog wel elders vast.

Mocht ik bij een volgende waterwissel oren over hebben, dan laat ik het je wel weten (dan kun je ze zo ophalen).

Gr. Roy

Boarder zei:
Hé Paul,

het ziet er goed uit. Nu maar wachten totdat het mooie grote kolonies worden. Wat betreft het oortje, die zet zich nog wel elders vast.

Mocht ik bij een volgende waterwissel oren over hebben, dan laat ik het je wel weten (dan kun je ze zo ophalen).

Gr. Roy

Hoi Roy,

Ik heb het oortje vanmorgen terug gevonden en weer op een steen geplaatst. Hopelijk blijft ie nu beter zitten.
Maar als je toch nog ooit oren over hebt mag je me dat altijd laten weten ;) graag zelfs!

Groetjes,
Paul

Zo, even tijd voor een kleine update, eigenlijk al lang geleden maar ik ben blijlbaar niet echt een elke-dag-boek persoon.

Er zijn ook geen echt spannende dingen te melden, alles gaat volgens mij goed namelijk. Alle koraal stekken die twee weken geleden zijn geplaatst doen het nog goed. Voor zover als ik kan beoordelen in ieder geval. De montipora plaat begint ook op de breukvlakken weer nieuw roze/rood te vertonen en ik heb de indruk dat ie er ook wat groeiranden laat zien. :)
Ook de kleurtjes zijn tot nu toe behouden maar ik weet niet of dat al binnen twee weken kan veranderen.

Daarnaast heb ik het afgevallen oor ook weer terug gevonden en opnieuw ergens neer gezet. Nu staan ze allebei al een tijdje vast dus ik denk dat ze niet opnieuw aan de wandel gaan.

Zal binnenkort nog eens wat foto's maken.

Tot de volgende update ;)

Hoi,

na veel te lange tijd toch maar even de beloofde foto's gemaakt ;)

De montipora plaat laat wel degelijk wat groei zien. De groene tak is een soort van weefsel over de reefconstruct aan het maken. Dat lijkt me ook ok. Verders doet alles het nog steeds goed, of de anderen ook echt groeien vind ik lastig te zeggen. Misschien moet ik toch maar wat vaker foto's maken en die dan vergelijken :)

Wat in ieder geval groeit zijn de algen :o vooral de groene en rode pluisachtige algen doen het goed :mad: Gelukkig beperkt dit zich voornamelijk tot de achterwand. Met een beetje zelf plukken en sinds het weekend een zeehaasje hoop ik dat weer weg te krijgen.

Ook nog een mooi schelpje mee genomen.

Weet iemand trouwens wat die groenige poliepen zijn, het lijken een soort anemoontjes te zijn maar ze zitten in een groepje bij elkaar en staan op redelijk stevige steeltjes van ongeveer 1 cm lang. De doorsnede van een kroontje is 0.5-1 cm. Zijn dit plaaggeesten die ik moet bestrijden? :confused:

Groetjes, en tot een volgende update,
Paul.

Bijlagen

• 20081116-CRW_4758-Edit.jpg
    20081116-CRW_4758-Edit.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 48
  • 20081116-CRW_4779-Edit.jpg
    20081116-CRW_4779-Edit.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 12
  • 20081116-CRW_4781-Edit.jpg
    20081116-CRW_4781-Edit.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 9