Ok, net ongeveer 25 liter water ververst. Daarbij heb ik zoveel mogelijk allerlei troep van, uit en onder de stenen vandaan gezogen. En dat is toch al wel wat. Speciale aandacht hebben daarbij de wittige schimmel plekken gekregen.
Wat dan ook blijkt is dat mijn armen ongeveer net zo lang zijn als het aquarium diep

ik kon overal maar net bij. En als je dan 25 liter af wilt hevelen door een luchtslangetje... niet erg comfortabel

Van de andere kant, omdat het vrij lang duurde heb ik goed op alle plekjes kunnen komen

, je moet er iets voor over hebben. Toch binnenkort maar eens een iets grotere slang halen hiervoor.
Ander ding waar ik achterkwam, toen ik de opvoerpomp uitzette voor de waterwissel begon de osmolator een enorm irritant geluid te maken

. De overstroombeveiliging werkt

Op zich wel prettig, hoor ik denk ik 's nachts ook mocht de pomp om wat voor reden uit vallen.
Daarnaast heb ik de stromingspompjes een beetje anders gericht zodat een plekje met wat meer schimmel wat beter wordt omstroomd.
Tenslotte de waterwaardes nog eens gemeten en er is geen enkele verandering opgetreden: nul niriet/nitraat. De bacterien moeten dus nog beginnen... we wachten af.
Verder zag ik dat de lampen en reflectoren al wat zoutspatters vertoonden. Die dus ook afgedaan. Ik denk dat dat komt omdat ik nu toch af en te de opvoerpomp aan/uit heb gezet om de verschillende dingen fijn af te regelen, prutsen etc... dan komen er bij het aanzetten een hoop bellen vrij, die de spetters veroorzaken. De lampen hangen ongeveer 8 cm boven het water, is dat te weinig?
Zo dat was het weer voor nu

, zal als ik weer iets doe of verander dat hier neer zetten.