Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Paula's sera precision 130

Zo hierbij even weer een update. Heb er de laatste weken weer een paar stekjes bijgehaald, namelijk de volgende:
- acropora met blauwe puntent
- lila paarse monti tak
- paddestoel
- klein stukje groene montiplaat (hoop dat het gaat groeien!)
- blauwe oren

Met deze aanvullingen zijn al mijn wensen wat betreft koralen in vervulling gegaan, dus nu wil ik alles lekker de tijd geven om te groeien. Tot nu toe gaat het heel goed met alle koralen, veel groei en juiste waardes.
Wel heb ik wat rode aanslag gezien, ik vermoed flap, maar dit bereid zich niet uit oid, dus volgende week bij een water wissel ga ik proberen het af te zuigen.
Ik heb nog steeds wel last van groene alg, dat blijft op bepaalde stukken gewoon groeien, ondanks een zee-egel. Ik zit erover te denken om zwaarder geschut in te zetten zoals een henkie of een zeehaas. Verder blijf ik gewoon elke week een keer plukken, het wordt wel steeds minder gelukkig.
Met alle vissen gaat het ook prima, de verloren gobie is weer helemaal terug en krijgt weer een dikker buikje. Misschien is hij ook 2 weken op vakantie gegaan ofzo.
Wel heb ik een best grote krab betrapt op het zitten aan de calindrium, dus misschien dat ik een vangpoging wil gaan doen. Ik begrijp dat ik een mossel in een vangglas kan stoppen, maar gaat het hier om een rauwe of gekookte mossel (stomme vraag misschien maar toch).

Ik zal er nog een paar foto's bij doen van de stand van zaken nu.

Groetjes!! Paula

Zo het is weer tijd voor een update. Ik heb laatst een kleine tegenslag gehad, mijn caliendrium is aan de onderkant verbleekt, al lijkt het nu wel weer goed te gaan.
Ik had al tijden (eigenlijk sinds het begin) last van hoge fosfaat waardes, en toen ik er een paar weken geleden nieuw levend steen bij heb gedaan gingen mijn fosfaat waardes weer heel erg omhoog. Toen heb ik de tip opgevolgd om staalwol te gebruiken (lees hier het hele verhaal) dit werkte alleen een beetje te effectief en als gevolg hiervan ging mijn caliendrium bleken (en een heel klein stukje hystrix).
Ik heb toen een waterwissel gedaan en nu lijkt alles zich weer te herstellen. De duivelsklauw staat weer uit, en ook mijn druifjes staan er weer mooi bij. Het enige waar ik last van blijf houden is groene alg, zeker op de nieuwe stenen dus toen heb ik een henkie aangeschaft. Ik weet niet meer wat voor salarias het is, maar niet de gewone. Hij eet wel helemaal met de pot mee (een beetje teveel, ik had liever dat hij algen ging grazen) en verkleurt af en toe net als een kameleon, erg leuk!
Verder is het met dit warme weer goed de temperaturen in de gaten houden, met een ventilator krijg ik het telkens netjes naar 25 graden. Ik zet wel de bak open waardoor het licht er minder op staat en er wind langs kan komen. Hierbij nog wat foto's van hoe het aquarium er nu bij staat.

Bijlagen

• IMAG0283.jpg
    IMAG0283.jpg
    24,8 KB · Weergaven: 421
  • IMAG0286.jpg
    IMAG0286.jpg
    28 KB · Weergaven: 423
  • IMAG0290.jpg
    IMAG0290.jpg
    27 KB · Weergaven: 422
paula je druifjes staan er mooi bij hoor. Leuk zo'n klein bakje. Super.

Het is weer tijd voor een kleine update.
Er is verder niets bijgekocht maar wel bijgekomen. Mijn oren delen als gekken op dit moment. Er zijn zeker al 7 rode oren bij gekomen, en hetzelfde geld voor de genopte schijfannemoon. Eigenlijk groeien alle koralen behoorlijk goed. Ik heb nu alleen een acropora verloren, wij zijn een paar dagen weg gegaan en toen is een van de druifjes omgevallen over de acro, dit heeft hij niet kunnen waarderen en hij was dan ook helemaal wit toen ik terug kwam. Wel jammer! Maar verder gaan alle stekken eigenlijk heel erg goed.
Enige wat ik heb gemerkt is dat mijn henkie heeeeel erg fel is. Zodra ik met mijn handen in het aquarium kom valt hij aan. Hij bijt echt behoorlijk in mijn hand, zeker als hij het idee heeft dat ik in zijn gebied kom.
De waterwaardes zijn weer helemaal goed en geen last meer van fosfaat. Inmiddels heb ik een osmose apparaat besteld zodat ik fijn thuis water aan kan maken ipv elke keer heen en weer rijden naar de winkel.

Hierbij nog even een plaatje van de bak nu, het is wat troebel en niet alles staat open omdat ik net heb schoongemaakt voor de foto.

Ohja en ik heb nog een flinke krab ontdekt, hij heeft geen rode ogen, en het lijkt mij een algeneter, maar hoe weet ik of het een algeneter is?
Ik heb hem een paar keer gezien, laatst zat hij 's nachts op een steen te eten. Hij is inmiddels een cm of 5, en ik heb geprobeerd om hem te vangen, maar hij is behoorlijk sterkt, liep ook zo onder het netje vandaan. Misschien eens met een val proberen.

Zo dat was het echt weer :biggrin:

Bijlagen

• IMAG0306.jpg
    IMAG0306.jpg
    25,5 KB · Weergaven: 389
Het is weer eens tijd voor een update. Alles gaat eigenlijk wel prima in de bak. De hystrix begint nu groeipunten te krijgen, hij komt alleen niet terug op zijn mooie roze kleur. Het fosfaat probleem is nu wel opgelost dus dat is fijn.
Inmiddels heb ik wel mijn schoonmaakploeg uit gebreidt, er zitten nu 2 turbo's in en een tijgerslak. Ik heb nog steeds last van hartnekkig alg. Ik haal het elke keer als ik mijn aquarium schoon maak weg maar het komt telkens weer terug. Ik heb wel het idee dat ik de strijd langzaam aan het winnen ben.
Verder is mijn gobie verdwenen, er was niets mee aan de hand en ineens is hij weg. Dit is al een keer eerder gebeurd, ruim een maand, dus ik hoop dat hij binnenkort weer eens "opduikt"!
Verder wissel ik nu water met mijn eigen aangemaakte osmose water ipv dat ik water haal. Tot nu toe gaat dat volgens mij prima, alles staat er prachtig open bij ook direct na wissels.
Hierbij ook nog een paar foto's zodat jullie het zelf kunnen zien.

Groetjes Paula

Bijlagen

• IMAG0342.jpg
    IMAG0342.jpg
    31,8 KB · Weergaven: 495
  • IMAG0332.jpg
    IMAG0332.jpg
    59 KB · Weergaven: 9
Hallo! Het is weer eens tijd voor een update. Dit weekend weer een grote waterwissel gedaan, alle waardes best redelijk, alleen is het fosfaat weer wat omhoog gegaan sinds ik het laatste filter heb verwijderd. Inmiddels zit er dus weer een nieuwe fosfaatfilter in en ik hoop dat daarmee de waardes naar normaal gaan.
Ik wordt ondertussen wel wanhopig van een hardnekkig alg. Ik heb een tijd lang mijn fosfaat en nitraat op 0 gekregen, maar dit spul blijft de kop op steken. Het is heel hardnekkig spul en groeit best hard. Bij elke waterwissel pluk ik bossen eruit. Inmiddels is mijn achterwand wel bijna schoon, maar er komt meer bij op het levend steen. Inmiddels zitten er 3 turbo's in en een zee-egel. Ook een soort salarias, maar die kijkt er niet naar om. Ik blijf gewoon proberen om de waardes ideaal te krijgen en maar plukken. Ik zit nu een pergonon krab te overwegen.
Verder heb ik dit weekend mijn eerste garnalen ingezet, poetsgarnalen. Zijn mooie dieren. Tot nu toe is de bak behoorlijk stabiel, dus dat is wel fijn.

Hierbij nog een paar foto's zoals het er nu bij staat. Zoals te zien is heeft de hystrix hele mooie witte groeipunten, ook de caliendrium groeit heel goed. Eigenlijk doet al het koraal het goed, dus dat is wel heel fijn!

Groetjes Paula

Bijlagen

• IMAG0343.jpg
    IMAG0343.jpg
    26,8 KB · Weergaven: 472
  • IMAG0346.jpg
    IMAG0346.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 470
  • IMAG0350.jpg
    IMAG0350.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 469
Het is weer tijd voor een update :)
Alles gaat gewoon lekker zijn gangetje met de bak. Alles groeit en "bloeit". De garnalen zitten er ook lekker bij en worden al aardig groot.
Heb nog wel een goed nieuwtje, ik heb mijn terreur krab gevangen. Ik zag hem gisteren in mijn caliendrium zitten, aan het koraal knagen. Ik heb hem toen laten schrikken zodat hij stil bleef zitten en vervolgens de krab met koraal en al eruit gehaald. Daarna heb ik de krab uit het koraal gepest (hij wilde niet loslaten) en nu zit hij veilig in mijn sump. Blij dat ik daar weer vanaf ben!

Hierbij ook weer wat foto's van de bak.

Groetjes Paula

Bijlagen

• IMAG0363.jpg
    IMAG0363.jpg
    28,4 KB · Weergaven: 442
  • IMAG0361.jpg
    IMAG0361.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 441
Hey

Leuk dagboek.
We Komen zowat dezelfde problemen tegen met dat sera bakje he.
Waaruit bestaat jou techniek nu.
Ik doe het nu met fosfaat filter sterke opvoer pomp eronder en plexiplaatje tegen de kam.
Ga ook eens proberen met mijn skimmer om te bouwen.
Zoals op die link van jou. (waarvoor dank)
Maar heb de mof besteld dus moet nog wachten.
Ik denk ook aan extra verlichting.Maakt het beter voor de koraaltjes en vissen.
Ga zeker je dagboek bijhouden.

groetjes t

Hoi Paula,

Ziet er wel goed uit ik ben ook bezig met de zelfde bak maar op de levend steen na zit er nog geen leven in.

Mark

Het is weer tijd voor een update. Helaas ben ik een van mijn vissen verloren... mijn blennie. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van want hij was super gezond en at lekker met de pot mee... en nu is hij ineens weg, geen spoor meer van te vinden :(
Verder gaat alles wel super met de bak, alle koralen groeien en bloeien. Ik heb er nu een calustrae bij, vind het een mooi koraaltje, en wil er nog wat stekjes bij. Ik blijf alleen wat problemen houden met een hoog fosfaat, ondanks mijn fosfaatfilter, dus ik maak nu maar af en toe schoon met een stalen schuursponsje. De vorige keer ging daarmee mijn fosfaat direct naar 0 (een beetje te snel eigenlijk).
Verder heb ik er nu ook poetsgarnalen bij, die zijn als een speer gegroeid, ze waren nog klein toen ik ze kocht, en inmiddels hebben ze allebei eitjes.

Ik wil er nu nog wel een visje of 2 bij... zat te denken aan iets van gobies of blennies... maar als jullie nog tips hebben laat maar weten.

Groetjes Paula

Hoi Paula. Het ziet er netjes uit! Zou je misschien ook wat foto's kunnen plaatsen in een hogere resolutie. Nu is het toch moeilijk om wat detail te zien. 800x600 is een goede resolutie die door de meeste PC's fatsoenlijk weergegeven kunnen worden. Je kan met Picassa eenvoudig je foto's verkleinen.

Back
Bovenaan