Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Paula's sera precision 130

Inmiddels is weer een wens in vervulling gegaan, een zee-egel zit er nu ook in. Hij helpt nu al enorm met de algen controle. De waterwaardes waren weer prima, alleen mijn fosfaat blijft hoog (vandaar waarschijnlijk de algengroei), sterker nog hij is weer gestegen. Ik begrijp nog niet zo goed hoe dat kan, want ik heb juist een fosfaat filter in gebruik genomen, daarna is de hoeveelheid fosfaat eerst gedaalt, maar nu stijgt hij weer. Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat binnen 1 maand het filter al volledig vol is met fosfaat. Wel zal ik toch voor de zekerheid een nieuw filter erin doen want ik wil toch graag mijn fosfaat naar beneden brengen.
Het goede nieuws is wel dat mijn afschuimer inmiddels wat beter is afgesteld, ik krijg nu ongeveer per 5 dagen een kopje water met de kleur van een thee eruit, en ook mijn nitriet en nitraat blijven op 0 staan.

Ik zal nog proberen om later een foto te plaatsen van de nieuwe aanwinst, het kleine egeltje, ohja en het is een Mespilia globulus(Mespilia zeeëgel).

Hierbij dan een foto van de egel, beide vissen en een overzichtje. Al met al gaat de bak erg voorspoedig, ik zag dat de druifjes ook weer nieuwe kopjes gaan krijgen, en er groeit al weer een nieuwe kenia boom (dat zal wel een stekje worden later).

Bijlagen

• IMAG0214.jpg
    IMAG0214.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 1.298
  • IMAG0217.jpg
    IMAG0217.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 1.296
  • IMAG0218.jpg
    IMAG0218.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 1.292
Zo weer koralen en vers water gehaald en alle waardes laten meten:

PH 8
KH 7
No2 0
No3 0
NH4/3 0
CA 340
Po4 0.1
zout 1.023
MG 1020

Inmiddels is het fosfaat gehalte gedaald naar een acceptabel niveau :) Wel wil ik het calcium en magnesium gehalte wat omhoog krijgen.
Verder stekjes gehaald bij Jaap Keizer, hij heeft mij een prachtig stuk roze hystrix en caliendrum (?) gegeven, tevens heb ik wat apenhaar meegenomen en een stukje steenkoraal wat bij hem was afgebroken (montipora?). Ik ben benieuwd of het allemaal goed gaat, tot nu toe doet alles het super goed! Het enige wat vervelend was is dat de temperatuur van het water tijdens het rijden nogal is opgelopen (file, zon...) dus ik hoop dat de koralen daar geen schade van ondervinden. Ik ben weer super blij met de bak!

Ziet er leuk uit Paula!
Opmerkingkje over de laatste foto....
Is dat een filmlaagje op je water? Misschien zie ik het helemaal niet goed, maar als dat zo is, zou ik toch proberen deze weg te krijgen. Beter voor de uitwisseling van gassen. Ook moet je met die steenkoraaltjes opletten dat je lampen sterk genoeg zijn ;) .
Maar sofar so good :goed:

Hi Luckybastard!

Je hebt het goed gezien die filmlaag. Daar heb ik inmiddels al wat aan gedaan. Ik heb het instroomgat wat verkleind waardoor de waterhoogte in mijn sump wat lager is, hierdoor stroomt het water meer uit het aquarium in de sump en zo kom ik van die filmlaag af (verder heb ik de laag bij het schoonmaken ook afgehaald.

Groetjes Paula

druifjes staan er volgens mij goed bij. Klein maar mooi bakje ook jij bent op de goede weg paula.

Hierbij even weer een update van het aquarium. Alles gaat nog steeds naar wens, alleen mijn heremiet kreeft heeft af en toe de drang om eea te verbouwen. Hierdoor is mijn steen met xenia een keer gevallen en waarschijnlijk heeft hij een tijdje klem gezeten waardoor een paar stukjes het niet gehaald hebben, heel zonde! Gelukkig is nog niet alles dood, en ik had begrepen dat het onkruid is dus ik hoop dat het weer bijgroeit, vind het pompen leuk om te zien.

Verder vandaag weer waterwaardes laten testen en water gehaald om te verversen. Eindelijk is mijn magnesium een beetje op niveau, allen mijn PH en KH is aan de lage kant (en dit heeft natuurlijk met elkaar te maken), dus nu gaat ik proberen om alle waarden verder optimaal te maken.

Ik ga bijna op vakantie, en dat is ook wel spannend. Ik gooi er levend voer in voordat ik weg ga (heb nog steeds maar 2 visjes, en eentje eet voornamelijk alg), en halverwege mijn vakantie (2 weken) komt er iemand die gaat voeren en natuurlijk de eiwitafschuimer schoon maakt. Hoop dat alles goed zal gaan! Iig ga ik naar cuba, dus hopelijk zie ik nog eens wat riffen op grote schaal.

Groetjes Paula

Zo ben weer terug van vakantie uit Cuba. Alles heeft het hier goed gedaan, er zijn alleen wel wat algen gegroeit ondertussen, maar die haal ik er nog wel uit. Heb gelijk een nieuwe fosfaat filter erin gedaan, ik vermoed nog een (te) hoge fosfaat. Ben blij dat alles leeft, heb zelfs ontdekt dat ik 3 nieuwe rode schijfannemonen krijg!

Verder hebben we in cuba nog gesnorkelt, daar zijn pas mooie riffen. Hele grote montipora tafels gezien, prachtige blauwe calendrium. Wel jammer dat sommige stukken kapot zijn gemaakt (boten, toeristen die erop staan). Vorig jaar heb ik genorkeld in panama, dat was eigenlijk nog mooier, maar nu was het leuker omdat ik bepaalde koralen en vissen kon herkennen door deze hobby. Er waren daar ook heel veel heremiet kreeftjes enzo, zou er bijna een paar mee willen nemen!

Kijk, dat is altijd een goede thuiskomst Paula.
Het is elke keer weer een verrassing hoe de bak er bij staat op zo'n moment.

Suc6 en laat de foto'tjes van de jonge schijfanemoontjes is zien?

Hierbij 2 foto's van de jonge schijfannemoontjes, ze zitten tussen de grote in, maar in het geen goede camera dus het is moeilijk om een goede foto te maken.
Verder nog een foto van de egel die een pruik op heeft van de zeesla en een overzichtje (sommige koralen staan wat dicht omdat ik er net aan heb gezeten).

Groetjes Paula

Bijlagen

• IMAG0236.jpg
    IMAG0236.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 540
  • IMAG0234.jpg
    IMAG0234.jpg
    16,7 KB · Weergaven: 540
  • IMAG0237.jpg
    IMAG0237.jpg
    14,6 KB · Weergaven: 540
  • IMAG0235.jpg
    IMAG0235.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 539
Hierbij weer even een update van alles. Helaas is de gobie niet meer te vinden, ik denk dat hij dood is. Hij heeft nooit vervangend voer geaccepteerd en waarschijnlijk heeft hij tijdens mijn vakantie te weinig voer gehad. Erg jammer wel!
Wel heb ik ondertussen 2 nieuwe aanwinsten: een paartje drieband annemoonvissen. Ook heb ik 2 grote stukken levend steen erbij gekocht om wat meer in de hoogte te bouwen, dit geeft ook meer diepte, en ruimte voor eventueel nieuwe koralen. Nu staat de hystrix ook op een veel mooiere plek en heeft hij voldoende ruimte, echt een pronkstuk.
Met alle andere koralen gaat het ook heel erg goed, alles groeit en vermenigvuldigd snel, ben daar erg blij mee.

Bijlagen

• IMAG0253.jpg
    IMAG0253.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 511
Hierbij nog even een foto van de laatste stand van zaken. De vorige foto was wat wazig omdat ik toen net had schoon gemaakt.
Inmiddels heb ik gezien dat ook mijn ruwe oren nieuwe stekken erbij hebben gemaakt. Ik vind de opbouw nu wat mooier omdat een aantal koralen wat meer de ruimte hebben gekregen, nu hopen dat ze goed gaan groeien.
De annemoon vissen doen het ook goed, ze eten prima, maar ze blijven wel heel erg in de buurt van het glas zwemmen, ze zullen hun weg nog wel vinden hoop ik.
Het kreeftje zit ik telkens een paar schelpen omdraaien en volledig inspecteren, ik verwacht dat hij binnenkort van schelp gaat wisselen. Ik heb veel verschillende maten erin liggen, dus keuze genoeg zou ik zeggen. Vind het wel grappig om te zien hoe hij dan een schelpje van alle kanten bekijkt en betast, echt een keuring.
Dit weekend maar weer eens de waardes meten...hopen dat het nog steeds goed is.

Groetjes Paula

Bijlagen

• IMAG0256.jpg
    IMAG0256.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 490
  • IMAG0257.jpg
    IMAG0257.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 488
  • IMAG0259.jpg
    IMAG0259.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 491
Weer even een update. Ik heb mijn waardes weer laten meten, was wel benieuwd want ik had al ruim 3 weken geen water ververst, en wat denk je, bijna perfect. Alleen het fosfaat was tussen 0-0.25, maar hij is nog steeds aan het zakken met een nieuwe fosfaatfilter, dus hopelijk gaat die ook naar 0.
Vandaag tot mijn grote genoeg ineens mijn gobie weer gevonden, levend en wel. Gek dat hij zo'n tijd afwezig kan zijn en dan ineens weer springlevend rondzwemt. Moet toch leren om niet zo snel te denken dat vissen dood gaan, want dit is al de 2e bijna dood ervaring.
Verder lijkt het erop dat ik wat rode flap krijg op een van de stenen, even goed in de gaten houden maar. Gelukkig zijn alle waardes incl temperatuur nog steeds prima en groeien alle koralen ook super goed!

Groetjes Paula

Back
Bovenaan