Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hoe komt mijn Po4 zo hoog, en wat doe ik eraan?

Paulatje

Senior Forumlid
Hoi hoi allemaal,

Ik heb eigenlijk al vanaf het begin een hoge PO4 waarde. Ik heb er nu al 2x een fosfaat filter in gedaan die groot genoeg zouden moeten zijn (heb een sera marin 130L) een van sera en een duitse, beide van die zakjes die in het aquarium gelegd moeten worden. De waardes waren eerst aan het zakken maar nu staat hij weer op 1. Wel heb ik er pas geleden een paar kilo (3) nieuw levend steen bij gedaan wat dit mogelijk kan veroorzaken (toch?).
Mijn overige waardes zijn stabiel en goed, NO2 en NO3 = 0, overige waardes ook goed (meet zowel thuis als in de winkel).
Hoe kan het dat mijn fosfaat waardes hoog zijn (al vanaf het begin) en hoe krijg ik het effectief weer naar beneden?

Techniek: standaard sera marin cube, extra stromingpomp, ik ververs elke 2 weken 20% met vers zeewater.
Het goede nieuws is wel dat mijn koralen er niet onder (lijken) te lijden, maar het alg groeit wel behoorlijk.

Als er goede ideeen zijn laat maar horen want ik weet het niet zo goed meer...

Groetjes Paula

Inderdaad komt er fosfaat voor,maar absoluut niet in deze mate.

Een tip wat je kan doen,om het fosfaat omlaag te krijgen is iedere avond twee a drie uurtjes staalwol in je sump te leggen,je zult zien dat je binnen twee weken je fosfaat is verlaagd naar een acceptabel nivo,ga niet voor de nul optie een beetje fosfaat kan geen kwaad

Veel succes

Heb je demiwater al eens gemeten op PO4?
Volgens mij zijn bij demiwater alleen de zouten verwijderd.

Maar dan nog ... ik denk ook niet dat demiwater 1 mg/l fosfaat bevat, of ook maar de helft daarvan.
Een fosfaat filter in de vorm van een wervelbedje werkt uitstekend, in ieder geval effectiever dan een in een zakje.
Fosfaatkiller van salifert of rowaphos zijn bewezen goede fosfaat verwijderaars.
De "staalwol-methode" schijnt ook goed te werken, alleen moet je het er niet te lang in laten zitten, het mag niet te snel zakken.

Ik weet alleen niet hoeveel staalwol er per keer in moet, maar dat zal uiteraard wel samenhangen met de inhoud van het aquarium.

Ik zou toch ook het demi-water testen, kwaad kan het niet !

De waterleiding norm is namelijk (zoals ik hierboven al linkte) 2,2 mg/L
dat is best wel veel :)

Nou hierbij een update :eek::

Ik heb staalwol even in mijn sump gehad maar dit is in het geheel geen succes geweest. Ik heb staalwol gehaald bij de Gamma en nagevraagd of er geen chemicalieen in zitten, dat zou niet zo zijn. Thuis heb ik nog even getest met gewoon water of er stiekum geen zeep en dat soort dingen in zaten. Vervolgens heb ik de stap gewaagd en een stukje schoon staalwol in de sum gehangen voor iets meer dan een uur. Toen er maar uit gehaald want wilde niet het systeem verstoren door grote veranderingen.
Dit heeft een redelijk desastreus effect gehad op mijn systeem. Sindsdien staat mijn caliendrium bijna niet meer uit, de onderkant wordt nu wit. Ook mijn druifjes staan er niet meer zo mooi open bij, mijn acro's staan dicht en zelfs mijn duivelsklauw heeft het niet naar zijn zin.
Ik ga de komende dagen maar een grote waterwissel doen, maar voor mij was het dus geen succes om staalwol te gebruiken. Eigenlijk ging het systeem best aardig met zulke hoge fosfaat waardes, dus ik ga maar weer terug naar de bewezen methodes van de filters.
Als iemand nog betere ideeen heeft dan waterwissels om het systeem weer goed te krijgen laat maar weten!

Groetjes Paula

Staalwol gewoon in een sump hangen is niet bepaald de juiste manier om fosfaat te verwijderen.

Staalwol pak je tussen twee flinke proppen watten in een potfilter (Eheim) zodat het water gedwongen door de laag staalwol wordt geleid.

Het aquariumwater kan tijdens het gebruik van staalwol tijdelijk licht melkachtig worden, toch is dit na enkele uren weer verdwenen en heeft bij mij nog nooit ongewenste bijverschijnselen vertoond.

Als iemand staalwol wil gebruiken, zorg ervoor dat je hele fijne staalwol koopt en begin vooral met kleine hoeveelheden die dagelijks dient vervangen te worden

Ik ben zoiezo niet echt een voorstander van staalwol.
Bij mijn weten verwijder je het fosfaat niet uit je systeem maar laat je het in verbinding gaan tot een ijzerfosfaat. Dit slaat neer in je steen en bodemsubstraat.
Het enige voordeel is wel dat het niet meer in oplossing is, echter op langere termijn kan het tot andere vervelende bijwerkingen lijden.
Ik zou het enkel willen gebruiken als zeer rigoureus het fosfaat verminderd moet worden.

Paula,
ik denk dat het fosfaat in jou geval toch nog uit het levend steen komt.
Zolang de dieren bij jou schijnbaar geen last van het hoge fosfaatgehalte hebben zou ik niet meer doen dan je voerder regim tot een minimum te beperken (maar niet je visjes laten verhongeren).
En blijf voorlopig voor langere tijd over "normale" fosfaatkillers filteren.
Het kan best een hele tijd duren voordat het fosfaat echt gaat zakken.

Mocht dit geen resultaat opleveren dan zou wellicht de wodka methode nog wat verlichting kunnen geven, maar............... voordat je hieraan begint... lees je heel goed in en laat je adviseren door iemand die daar ervaring mee heeft.

Succes

Beste Peter,
Het enige wat ik niet goed heb gedaan volgens jouw beschrijving is het tussen watten stoppen. Ik heb inderdaad zeer fijn staalwol gekocht, een kleine hoeveelheid in mijn sump gedaan op een plek waar het water langs moet stromen. Het water werd inderdaad een beetje melkachtig, toen schrok ik een beetje en heb alles er gelijk uit gehaald (ongeveer 1 uur later).
Gisteren heb ik mijn fosfaat nogmaals gemeten en deze was rond de 0, dit zal tevens het probleem van mijn koralen zijn geweest, een te plotselinge verandering.
De les geleerd: gebruik een zeer kleine hoeveelheid staalwol want grote veranderingen in het aquarium is nooit goed. Ik had zeker niet verwacht dat het zo snel naar beneden kon gaan omdat ik een klein beetje had gebruikt en voor een zeer korte periode. Blijkbaar moet je dit dus zeer voorzichtig doen.
De volgende keer ga ik toch liever voor de filters ect (zoals wouter ook al zei) want al met al stonden de koralen er prima bij met hoge fosfaat waardes, dus dan maar liever langzaam proberen.
Weer wat geleerd :)

Staalwol gewoon in een sump hangen is niet bepaald de juiste manier om fosfaat te verwijderen.

Staalwol pak je tussen twee flinke proppen watten in een potfilter (Eheim) zodat het water gedwongen door de laag staalwol wordt geleid.

Het aquariumwater kan tijdens het gebruik van staalwol tijdelijk licht melkachtig worden, toch is dit na enkele uren weer verdwenen en heeft bij mij nog nooit ongewenste bijverschijnselen vertoond.

Als iemand staalwol wil gebruiken, zorg ervoor dat je hele fijne staalwol koopt en begin vooral met kleine hoeveelheden die dagelijks dient vervangen te worden

Back
Bovenaan