Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opgestart

Sommige mensen gaan zich storen aan de closed-loop en opvoerbuizen maar ik zie deze bak als kweekbak dus ik wil goede stroming zonder extra pompen te moeten bijhangen. Esthetiek beetje ondergeschikt.
Welke buizen?:pnog een jaarke verder en die koralen zitten aan de waterspiegel,had je die japonicus al langer in de bak Hans

Geef maar een seintje, de stekken staan klaar.
Daar volg ik je in Hans, en moest je nu ooit op een bepaalde plaats toch te weinig stroming hebben, dan zal je je ook niet storen aan dat ene pompje.

Je hebt ook een doorkijker in je kelder staan, daarin is niets zo lelijk als pompen.

Heb je trouwens een pulserende closed loop op die bak staan?

Waarom zet je die dokters trouwens niet eens een weekje in je stekkenbakken..? Ziet er naar uit dat ze hun taak meer dan naar behoren hebben volbracht in de kelder-showbak.

Ow en als ik zo eventueel zou mogen zo, zou ik wel graag een stekje van die blauwe formosa willen reserven zo ;) rofl

Welke buizen?:pnog een jaarke verder en die koralen zitten aan de waterspiegel,had je die japonicus al langer in de bak Hans
Inderdaad de buizen verdwijnen wel.
De japonicus zit er al een week of vier in.
De eerste weken een beetje stip, nu verdwenen.

Heb je trouwens een pulserende closed loop op die bak staan?

Waarom zet je die dokters trouwens niet eens een weekje in je stekkenbakken..? Ziet er naar uit dat ze hun taak meer dan naar behoren hebben volbracht in de kelder-showbak.

De closed loop pulseert niet.
Ik heb een paar doktertjes in de stekkenbakken maar het lukt niet zo goed.

Dag Hans,
nogmaals bedankt voor de hartelijke ontvangst. De koralen die beneden staan in de doorkijk staan er echt mega goed bij. De stekken die ik heb meegenomen doen het momenteel goed.
Die tricolor die aan het uitbleken was heb ik volledig gestekt en de toppen zullen het waarschijnlijk overleven, de rest heb ik moeten verwijderen. U systeem is de moeite om eens te zien, zoals ze bij ons in Torhout zeggen "gene kattepies".

Groetjes Marc

Dag Hans,
nogmaals bedankt voor de hartelijke ontvangst. De koralen die beneden staan in de doorkijk staan er echt mega goed bij. De stekken die ik heb meegenomen doen het momenteel goed.
Die tricolor die aan het uitbleken was heb ik volledig gestekt en de toppen zullen het waarschijnlijk overleven, de rest heb ik moeten verwijderen. U systeem is de moeite om eens te zien, zoals ze bij ons in Torhout zeggen "gene kattepies".

Groetjes Marc
Bedankt Marc en tot nog eens.

Hoi Hans,

Zoals Marc al aangaf, een heel mooi projekt in een dito kader. Een massa water met gaaf gekleurde koralen. :goed:
De stekken doen het voortreffelijk. Zal eerstedaags wat foto's ervan in mijn dagboek plaatsen.
Hoe is het met de stip,is die onder controle?

Hoi Hans,

Zoals Marc al aangaf, een heel mooi projekt in een dito kader. Een massa water met gaaf gekleurde koralen. :goed:
De stekken doen het voortreffelijk. Zal eerstedaags wat foto's ervan in mijn dagboek plaatsen.
Hoe is het met de stip,is die onder controle?

Ik kijk uit naar de foto's.
Mijn Japonicus is volledig gaaf maar ik ben wel de twee mannetjes van mijn anthiassen verloren aan de stip.
De overblijvers hebben er nog last van. Ik denk dat zij de dragers waren.
Voor het inbrengen van mijn anthiassen was de Japonicus al stipvrij en nu opnieuw.
Let's hope.

Spijtig van de afstand, maar we houden ons eraan als we in de buurt komen mag je ons verwachten.
Indien je zelf eens in Torhout bent, is U vertrouwelijk, bent U steeds welkom.

Hopelijk is het witte stip probleem snel opgelost.

Groetjes Marc

Bedankt Marc en tot nog eens.

Ik heb ook de close loop. Op dit moment zou ik het niet nog eens doen. Wachten hoe mijn mening verandert over de tijd. Ik zie ook voordelen, maar eigenlijk wegen ze niet door.

- De stroming is te geconcentreerd en je bent zeer beperkt in waar je ze kan brengen.
- Twee dikke buizen (aanzuig en uitloop) is vooral in de "kleinere" systemen een nadeel voor de plaatsing van je rif.
- Geen variable stroming.
- Een extra pomp, die niet echt goedkoop te noemen is.
Ik heb nu specifiek het probleem dat ik te veel stroming heb omdat ik wou profiteren van tweemaal dezelfde pomp te gebruiken zodat ik ze kon wisselen bij panne (IT mentaliteit). Daarnaast wou ik ook een nano bakje zetten op de houten structuur. Aangezien dit bakje er niet is, moet ik nu veel water laten lopen in de sump. Mijn waterniveau staat nog te hoog om de vet laag goed af te voeren.
- Omdat de uitloop zo geconcentreerd is gaat mijn zand op bepaalde plaatsen weg waardoor er weer veel "stof" in de bak dwarreld.
- Grootste frustratie is nu die buizen. Ik ben steen gaan bijhalen, maar ben nu aan het puzzellen en merk dat het inderdaad een muur wordt. Heel de opbouw wordt er mee overheerst. Na een dagje puzzelen zou ik durven ze open te laten.
Finale mening op dit moment: had ik maar enkele kleinere pompen gekocht die in de bak hangen. Heeft ook nadelen (opzuigen dieren, trillawaai, uitzicht, electriciteit in de bak,...) , maar ze wegen niet door op de voordelen (kleiner, meer vrijheid in plaatsing, variable, pulsen, verandering, beter richten, veel knopjes:biggrin:,...).

Dat is mijn mening. Ik wil geen afbreuk doen aan het idee; Ik heb het dan ook zelf gekozen. Zoals ik al zei, ik ben nu groen achter de oren en kan hier wel eens anders over gaan denken in de toekomst. Maar ik heb al getwijfeld ze tot de grond gelijk te zagen en er een stop op te zetten en dan wat Tunze pompen te gaan kopen met een computertje eraan.

Wim, uw redenering klopt perfect en is goed doordacht. Ik heb een regelbare pomp op de closed loop dus qua sterkte en het niet-wegblazen van het zand kan ik wel iets regelen. Op mijn andere bak, zonder closed-loop hangen intussen 4 extra Tunze-pompen. Deze hangen zeker in het zicht. Closed loop kan je dan toch als je wilt beter wegwerken. Alles heeft voor en nadelen.
Als U ooit eens in Reefcorner komt moet U eens kijken. Gigantische stroming in een grote bak met alleen een closed loop en perfect weggewerkt.

Hey,

Ik kom er regelmatig, mijn reactie daarop is: gigantische bak, dus het kan weggewerkt worden. Daarom ook dat ik vermeldde "kleinere bakken", zoals die van mij. Close loop is ideaal voor grote bakken met dan eventueel wat bijsturing van enkele externe pompen. Je moet ook rekenen dat zo'n closeloop niet goedkoop is: pomp zelf, extra steen, reefcement, PVC,... Ik denk dat je daar al heel wat externe pompen voor kan kopen.

Mijn idee van een rif is heel luchtig (zie foto's in het dagboek). Waarschijnlijk heb ik het voordeel van al sinds 2005 rond te zitten kijken zonder zelf een bak te hebben gehad. Wat ik vaak merk is dat er onderaan massa's volume verdwijnen om dan klassiek tot een opbouw te komen waarbij het rif afloopt van achter naar voor met een brugje of ander accent. Op dat moment zie ik veel mogelijkheden om de close loop weg te werken, net omdat de opbouw "zwaar" is. In mijn idee heb ik het al vervloekt. Gelukkig wordt ik met de zaag in de hand tegengehouden door de vrouw die dan weer denkt, onee, daar gaan we weer... mmm... ze is niet thuis vandaag... even mijn zaag zoeken :biggrin:

Gisteren nog wat beeldjes gemaakt. De bak boven :

Bijlagen

• DSC01715.JPG
    DSC01715.JPG
    235,5 KB · Weergaven: 8
  • DSC01719.JPG
    DSC01719.JPG
    240,3 KB · Weergaven: 7
  • DSC01721.JPG
    DSC01721.JPG
    197,6 KB · Weergaven: 9
  • DSC01726.JPG
    DSC01726.JPG
    282,1 KB · Weergaven: 8
  • DSC01740.JPG
    DSC01740.JPG
    209,8 KB · Weergaven: 9
Nog enkele :

Bijlagen

• DSC01761.JPG
    DSC01761.JPG
    226 KB · Weergaven: 9
  • DSC01760.JPG
    DSC01760.JPG
    252,7 KB · Weergaven: 11
  • DSC01757.jpg
    DSC01757.jpg
    170,6 KB · Weergaven: 9
  • DSC01755.JPG
    DSC01755.JPG
    206,6 KB · Weergaven: 8
  • DSC01742.JPG
    DSC01742.JPG
    246,4 KB · Weergaven: 7
Nog twee van boven en dan van de kelder :

Hier dus :

Bijlagen

• DSC01781.jpg
    DSC01781.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 6
  • DSC01776.jpg
    DSC01776.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 8
  • DSC01775.JPG
    DSC01775.JPG
    286,3 KB · Weergaven: 8
  • DSC01764.JPG
    DSC01764.JPG
    353,4 KB · Weergaven: 8
  • DSC01762.JPG
    DSC01762.JPG
    273,7 KB · Weergaven: 8
Onder T5 kelderverdiep :

Bijlagen

• DSC01798.jpg
    DSC01798.jpg
    122 KB · Weergaven: 12
  • DSC01804.JPG
    DSC01804.JPG
    249,4 KB · Weergaven: 10
  • DSC01811.JPG
    DSC01811.JPG
    207,5 KB · Weergaven: 9
  • DSC01813.JPG
    DSC01813.JPG
    192,5 KB · Weergaven: 9
  • DSC01816.JPG
    DSC01816.JPG
    176,5 KB · Weergaven: 10
Netjes Hans! Inderdaad wel twee verschillende bakken op gebied van kleur & verlichting. Gebruik je boven als uitgroeibak dat je daar veel geler licht op hangt?

Hans,

mooi mooi, maar toch is er een merkwaardig verschil tussen de kelderbak en die boven. Zou het zoeken bij verlichting en stroming.;)

Ik zou het kleur verschil bij de verlichting zoeken, in de kelder alles ATI T5 en boven HQI met T5. Welke HQI lampen gebruik je boven in de bak Hans ?.

Back
Bovenaan