Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Goed dat je hem op tijd gezien hebt dan.
Heb wel eens gehad dat mijn poetsvis over de overloopkam is gesprongen. En dan tussen de gaatjes van een stekkenrooster door die eroverheen zit. Zat vrolijk in de overloop te zwemmen.

Denk dat ie het in de sump ook wel even had gered, maar ideaal is het niet. Hopelijk heeft ie er van geleerd.. :giggle:

Mijn floatswitches die ik gekoppeld heb aan de Apex heb ik op een hobby bob manier bevestigd in goedkope sensorhouders. Helaas kan ik de floatswitches niet vastzetten, dus het blijft wat goedkoop ogen.

file-27.jpeg

Het risico bestaat dat de switches elkaar raken en daardoor verhinderden dat de Apex getriggerd wordt. Kortom daar moest wat anders voor komen. Gelukkig heeft 'ome Ali' overal een oplossing voor;

file-26.jpeg

Nette sensorhouders met schroef waarmee ik de floatswitches echt goed vast kan zetten, zonder gebruik te maken van tyraps.. ;)
Heb er eentje met drie houders voor de drie floatswitsches in het opvoervak en heb er eentje voor een losse floatswitch die het laagwater niveau meldt in mijn osmosevak.

Inmiddels heb ik een labelwriter geregeld en ben nu bezig met het labelen van alle apparatuur en kabels. Voorlopig weer even zoet..

file1-5.jpeg

Kijk deze man eens gaan.. Ziet er zeer netjes uit, en god bless they made in China?

Zo nu en dan van die kneuter dingetjes waar je van alles op probeert te bedenken en het dan 'net niet is' .. Ff zoeken op ali en ze hebben er een uitkomst voor. Ziet er netjes uit maat en leuk om te zien dat je vorderingen goed gaan!

Kijk deze man eens gaan.. Ziet er zeer netjes uit, en god bless they made in China?

Zo nu en dan van die kneuter dingetjes waar je van alles op probeert te bedenken en het dan 'net niet is' .. Ff zoeken op ali en ze hebben er een uitkomst voor. Ziet er netjes uit maat en leuk om te zien dat je vorderingen goed gaan!

Dank je, man! :cool:
Idd is Ali af en toe een uitkomst om de kosten laag te houden. Zeker met dit soort spul durf ik een dergelijke bestelling wel aan. Je moet er soms alleen ff op wachten.. :)

Van het weekend de kabels besteld bij Neptune en vandaag al binnen;

C273F7FF-2AA3-46AA-A1B7-8240A2C08D53.jpeg

De kabel aan de linkerkant is de alternating gyre cable. Hiermee kan ik via de icecap module m’n gyre alternating aansturen via dr Apex.

In het midden een aquabus kabel voor het aansluiten van de VDM module op de Apex.
De rechterkabel is de Apex dimming cable. Hiermee wil ik de t5 verlichting via de VDM module aansturen en kan ik weer gaan dimmen. Dit had ik voorheen ook met de profilux en dat kan ik zometeen via de Apex sturen.

Nu alleen ff tijd zien te vinden..:rolleyes:

Vandaag even tussen de bedrijven door weer wat lopen spelen met de Apex.. :cool:..best lekker zo'n papa-dag.. :ROFLMAO:

Kan inmiddels met de Apex mijn Maxspect gyre XF250 (via de IceCap module) besturen! Relatief simpel om te realiseren eigenlijk. Hier voor mijn eigen naslagwerk een korte samenvatting wat ik gedaan heb.

Allereerst de controller losgehaald en via de alternating cable de IceCap module op de Apex aangesloten. In mijn geval variable port 3 & 4 op de Apex. Na het aansluiten begonnen met de configuratie.

D76CE253-CB78-4000-A2A9-4FD5A894BB17.jpeg

EBE3FE78-9BEC-44D3-82CF-1C5E0CF68805.jpeg
Allereerst een aantal profielen aangemaakt, zodat ik straks de Maxspect 'alternating' kan aansturen. Hierbij zal hij overdag andere profielen gebruiken dan 's nachts. 's Nachts zal de stroming een tandje lager gaan dan overdag. Heb de volgende profielen aangemaakt;

Screen Shot 2018-11-14 at 15.27.06.png

SPD staat voor SPEED en DIR staat voor Direction. De configuratie van bijvoorbeeld SPD_Day ziet er als volgt uit:

Screen Shot 2018-11-14 at 15.27.52.png

Bovenstaande houdt eigenlijk in dat de gyre snelheid gedurende de dag 30 seconden op maximaal 60% staat en daarna 30 seconden op minimaal 30% snelheid. Hierbij wordt gewisseld tussen vooruit en achteruit en krijg je de wisselende stroming. Het bepalen of de rotoren vooruit danwel achteruit draaien heb ik het volgende profiel aangemaakt;

Screen Shot 2018-11-14 at 15.28.06.png

Deze wordt gesynchroniseerd met het andere profiel en vertaald gebeurt er het volgende; wederom 30 seconden om 30 seconden. Waarbij hier de maximum intensity 100% inhoudt dat de rotoren achteruit draaien en minimum 0 houdt in dat de rotoren vooruit draaien.

Voor de nacht heb ik ook twee profielen aangemaakt volgens bovenstaande profielen.

Na het aanmaken van de profielen kan de programmering gemaakt worden adhv switches die op het dashboard komen te staan;

Screen Shot 2018-11-14 at 15.26.33.png

Waarbij de schakelaars/outlets de volgende programmering hebben;

Outlet 3/var3 (bepalend voor de richting waar de gyre opdraait - roept dus de directionele profielen aan)
Code:
If Time 08:00 to 19:00 Then DIR_Day
If Time 19:00 to 08:00 Then DIR_Night
If FeedA 000 Then OFF

Feed A zorgt ervoor dat als de voer mode wordt geactiveerd de Maxspect uitgeschakeld wordt. Zodra de voer mode weer uitgaat (na 10 minuten) gaat de Maxspect Gyre weer automatisch aan.

Outlet 4/var 4 (bepalend voor de snelheid waarop de gyre draait - roept dus de snelheidsprofielen aan)
Code:
If Time 08:00 to 11:00 Then SPD_Day
If Time 11:00 to 12:00 Then SPD_High
If Time 12:00 to 16:00 Then SPD_Day
If Time 16:00 to 17:00 Then SPD_High
If Time 17:00 to 19:00 Then SPD_Day
If Time 19:00 to 08:00 Then SPD_Night
If FeedA 000 Then OFF

Hierboven zie je trouwens dat ik tussen 11:00 en 12:00 uur en tussen 16:00 en 17:00 uur een extra profiel SPD_High aanroep. Dit profiel zorgt er voor dat de Maxspect pulserend tussen 30 en 100% gaat draaien (dus maximaal). Dit om even een flinke stroming te genereren en vuil in de waterkolom te krijgen.

Werkt goed! Kunnen weer een vinkje plaatsen..(y)

Volgende klusje wordt het aansluiten van de dimming cable en ervoor zorgen dat mijn t5 weer gedimd kan worden.. :cool:

Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je dus elke 30 seconden van stroming wisselt. Hoe bepaald je wanneer hij op 30 of 60% draait?

Gaaf Bas, lekker bezig! Handig dat je de configs deelt, kan ik straks mooi afkijken ;-)

Tis natuurlijk niet alleen voor mij zelf een naslag dit dagboek! ;)

Begrijp ik het goed dat je dus elke 30 seconden van stroming wisselt. Hoe bepaald je wanneer hij op 30 of 60% draait?

Gedurende de dag (profiel SPD_Day) zal hij elke 30 seconden wisselen. Hij start altijd bij het maximum, dus bij 60%.

Let trouwens op dat als je de IceCap aansluit dat je dit op de juiste manier doet. Had namelijk in eerste instantie de voeding van de Maxspect aangesloten op de module en daarna de pompconnector aangesloten op de icecap. Het werkte wel, maar de maximale hoeveelheid stroming was enorm laag. Na wat zoekwerk op Internet kwam ik erachter dat het te maken had met de manier van aansluiten. Heb toen allereerst de pomp connector aangesloten en daarna pas de voedingsconnector. Hierna moest ik gelijk de stroming qua percentages aan gaan passen naar de hierboven genoemde waarden aangezien ik alles op maximaal had staan als test... :ROFLMAO:

Zo weer een stapje verder!

Van de week de eerder geplaatste floatswitches weer losgehaald om te labelen, maar ook om de houders ervan te vervangen door de recent ontvangen plexi houders. Veel beter! Ook hebben we iets aan kabelmanagement gedaan.. ?

Daarnaast gestart met het dimbaar maken van de T5 verlichting. Hiervoor had ik een tijdje geleden al de juiste dimkabel bij Neptune besteld.
Tijdens het monteren bleek 1 van de dimkabels van mijn armatuur een beetje gaar te zijn, dus hiervoor gelijk een nieuwe besteld. Deze kwam vandaag binnen en dus direct gemonteerd.

Nu zijn beide armaturen dimbaar via de Apex volgens een specifieke verlichtingsschema. 's ochtends gaat de verlichting rustig en percentage omhoog tot 100% rond 12:00 uur en 's avonds wordt de verlichting afgebouwd naar zo'n 2 %. Tot het moment dat de verlichting automatisch wordt uitgezet door de Apex.

Zal dit weekend even de config binnen Apex hiervoor delen..?

Nice Bas! Heb je foto's van je kabelmanagement? En hoe staat je bak erbij?
Kabelmanagement heb ik geen foto's van. Maar hier moet je zeker niet teveel bij voorstellen. De bekabeling moet regelmatig los, dus ben nog op zoek naar een makkelijke manier van wegwerken. Heb het nu me klittenband bij elkaar en opgebonden.

Bak draait goed. Wel wat last van flap op het moment, maar verwacht dat dat binnenkort opgelost is doordat ik nu een echt powerfilter heb toegevoegd ipv een DIY Tunze stromingspompje.. ;)

Zo nu bovenstaande even onderbouwen met plaatjes..

De nieuwe houders voor de floatswitches ;

89348F27-FF02-496D-BFA2-1B778A6790D7.jpeg
EAC08C94-3EAC-4984-915D-28A901FAEA36.jpeg

Voor het aansturen van mijn T5 heb ik zoals aangegeven de neptune dimming cable aangesloten op mijn vdm module.
80DDA7E3-FF4B-4A53-8B43-47A467152E9A.jpeg

Bij bij zit hij op poort 2/kanaal 3 & 4. Met kanaal 3 en 4 kan ik dus afzonderlijk van elkaar mijn twee t5 armaturen aansturen. Deze twee schakelaars bedienen de kanalen nu:

4E0D65C1-0224-485A-B3C2-6683F3C14F41.jpeg

Vervolgens in de configuratie de volgende flow aangemaakt. 8BC1C79F-F559-4318-9F0E-AEEE0BA53442.png

2D18DFB5-7A30-41C7-A5C3-FC65F740EB1A.jpeg

Binnen fusion zit hier een handige wizard voor bij het configureren van bovenstaande.
Heb nu beide kanalen gelijk geconfigureerd, maar kan ze dus ook afzonderlijk van elkaar bedienen. Dus als je bijvoorbeeld alleen de voorkant van je bak wat meer wil uitlichten zou dat kunnen hiermee.

Werkt goed! (y)

Heb je een volitans of een dwerg? Hoe gedraagd ie zich ten opzichte van de kleinere viskes? Niet bang dat ie een keer de pijlvisjes te pakken neemt?

Heb je een volitans of een dwerg? Hoe gedraagd ie zich ten opzichte van de kleinere viskes? Niet bang dat ie een keer de pijlvisjes te pakken neemt?

Tis een dwerg...
Tot op heden kijkt ie niet om naar de pijlvisjes.. ;) . Ik houd echter wel rekening met het feit dateen duivel met kleine visjes een risico vormt, dus hier komen geen kleine visjes of garnalen meer in de bak.. :cool:

Back
Bovenaan