Vandaag even tussen de bedrijven door weer wat lopen spelen met de Apex..

..best lekker zo'n papa-dag..
Kan inmiddels met de Apex mijn Maxspect gyre XF250 (via de IceCap module) besturen! Relatief simpel om te realiseren eigenlijk. Hier voor mijn eigen naslagwerk een korte samenvatting wat ik gedaan heb.
Allereerst de controller losgehaald en via de alternating cable de IceCap module op de Apex aangesloten. In mijn geval variable port 3 & 4 op de Apex. Na het aansluiten begonnen met de configuratie.

Allereerst een aantal profielen aangemaakt, zodat ik straks de Maxspect 'alternating' kan aansturen. Hierbij zal hij overdag andere profielen gebruiken dan 's nachts. 's Nachts zal de stroming een tandje lager gaan dan overdag. Heb de volgende profielen aangemaakt;
SPD staat voor SPEED en DIR staat voor Direction. De configuratie van bijvoorbeeld SPD_Day ziet er als volgt uit:
Bovenstaande houdt eigenlijk in dat de gyre snelheid gedurende de dag 30 seconden op maximaal 60% staat en daarna 30 seconden op minimaal 30% snelheid. Hierbij wordt gewisseld tussen vooruit en achteruit en krijg je de wisselende stroming. Het bepalen of de rotoren vooruit danwel achteruit draaien heb ik het volgende profiel aangemaakt;
Deze wordt gesynchroniseerd met het andere profiel en vertaald gebeurt er het volgende; wederom 30 seconden om 30 seconden. Waarbij hier de maximum intensity 100% inhoudt dat de rotoren achteruit draaien en minimum 0 houdt in dat de rotoren vooruit draaien.
Voor de nacht heb ik ook twee profielen aangemaakt volgens bovenstaande profielen.
Na het aanmaken van de profielen kan de programmering gemaakt worden adhv switches die op het dashboard komen te staan;
Waarbij de schakelaars/outlets de volgende programmering hebben;
Outlet 3/var3 (bepalend voor de richting waar de gyre opdraait - roept dus de directionele profielen aan)
Code:
If Time 08:00 to 19:00 Then DIR_Day
If Time 19:00 to 08:00 Then DIR_Night
If FeedA 000 Then OFF
Feed A zorgt ervoor dat als de voer mode wordt geactiveerd de Maxspect uitgeschakeld wordt. Zodra de voer mode weer uitgaat (na 10 minuten) gaat de Maxspect Gyre weer automatisch aan.
Outlet 4/var 4 (bepalend voor de snelheid waarop de gyre draait - roept dus de snelheidsprofielen aan)
Code:
If Time 08:00 to 11:00 Then SPD_Day
If Time 11:00 to 12:00 Then SPD_High
If Time 12:00 to 16:00 Then SPD_Day
If Time 16:00 to 17:00 Then SPD_High
If Time 17:00 to 19:00 Then SPD_Day
If Time 19:00 to 08:00 Then SPD_Night
If FeedA 000 Then OFF
Hierboven zie je trouwens dat ik tussen 11:00 en 12:00 uur en tussen 16:00 en 17:00 uur een extra profiel SPD_High aanroep. Dit profiel zorgt er voor dat de Maxspect pulserend tussen 30 en 100% gaat draaien (dus maximaal). Dit om even een flinke stroming te genereren en vuil in de waterkolom te krijgen.
Werkt goed! Kunnen weer een vinkje plaatsen..
Volgende klusje wordt het aansluiten van de dimming cable en ervoor zorgen dat mijn t5 weer gedimd kan worden..