Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Het gaat daar wel heel goed ..... ik zie dat de gonio het ook super doet en dat zijn tentakels heel ver komen .....spring binnenkort weer wel eens binnen ;)

Het gaat daar wel heel goed ..... ik zie dat de gonio het ook super doet en dat zijn tentakels heel ver komen .....spring binnenkort weer wel eens binnen ;)
Jouw rode gonio met geel hartje gaat idd goed :cool: Altijd welkom Marc 👍.

Deze morgen effe 2 uurtjes in de stress, ik dacht een lek te hebben.

Rond 6 u kom ik de woonkamer binnen, zie ik rechts vooraan het aqua een plasje water staan :eek: .
Plasje opvegen, water komt stilletjes terug.
Damned, wat lekt er? Het was enkel ter hoogte van de rechtervoorzijde.
Het zijpaneel van de onderkast verwijderd en naar de sump gekeken, niet direct iets te zien.
De bodem van het aquarium zit achter afwerklatten. Dus 1 afwerklat eraf gehaald, moeilijker dan verwacht, want die zitten gelijmd.
Nog niets te zien, maar het water blijft langzaam terug komen.
Na 30 minuten plat op de buik, maar mijn 120 liter ton bovengehaald en water beginnen aanmaken, met de gedachte om de hele sump leeg te maken, op zoek naar een scheurtje. Ondertussen een hoop noodscenario's door het hoofd.
De woonkamer was een kleine werf aan het worden.

Mijn sump en aqua staat op een stuk vloerbedekking om de stenen vloer te beschermen en het water leek daar onderuit te komen.
Dan begon de puzzel in mekaar te vallen, het water komt niet van rechts vooraan, onze vloer ligt niet waterpas.

Ik heb 2 tunze stream 3 in mijn aqua hangen, beide met een stromingsdeflector erop. Ik heb ook een heeeele grote mexicaanse turboslak, die 's nachts op stap gaat en graag op de tunze's rondkruipt. Hij zorgt er soms ook voor dat de deflectors gewoon van de pomp loskomen. Dat heb ik al 10 keer meegemaakt, effe pomp stoppen, deflector uit het aqua vissen en terug plaatsen. Nooit geen probleem.
Dat was deze ochtend ook.
De linkse stream staat verticaal opgesteld, dus als de deflector loskomt, gaat de stroming recht omhoog. Ook al enkele keren gebeurd, daarmee dat ik er niet direct opkwam, want boven die pomp zitten stabilisatie- en trekstrips van het aqua. Echter is daar een hoekje uit om mijn opvoer door te krijgen. Moet het net lukken, dat waarschijnlijk water over de achterrand van het aqua is gegaan, onder de vloerbekleding, tussen de voegen van de vloer, zo naar rechts vooraan. En dat ik elke keer ik het opveegde, het achtergebleven water onder de vloerbedekking uit kwam.

To do, dit weekend mijn afwerklat terug plaatsen.
Vanavond die turboslak eruit en in de sump. Moest er iemand nabij deze gratis willen hebben, laat het weten.
Eentje drinken om tot rust te komen zou ok zijn, maar ik moet nog gaan werken :) .

In ieder geval zie ik nu geen water meer komen, maar ik ga zo dadelijk toch niet 100% gerust werken.20220511_114554.jpg20220511_111250.jpg

Pfff

Hoi nico,

stukje teflontape er tussen zodat de deflector wat steviger vast zit ?

grt peter
Peter, dat zou mss kunnen werken, maar ik ga de turbo eruit halen.
Als we op vakantie zijn en die deflector gaat er toch af, dat gaat de aqua oppas het moeilijk klaar krijgen.

Maar het is toch 2 uur "zweten" geweest, daar ik de link niet direct kon leggen. Die likse hoek is een blinde hoek, daar kan ik niet bij.

Peter, dat zou mss kunnen werken, maar ik ga de turbo eruit halen.
Als we op vakantie zijn en die deflector gaat er toch af, dat gaat de aqua oppas het moeilijk klaar krijgen.

Maar het is toch 2 uur "zweten" geweest, daar ik de link niet direct kon leggen. Die likse hoek is een blinde hoek, daar kan ik niet bij.
Je kunt de pomp voor de vakantieperiode toch een in andere stand zetten ?

Je kunt de pomp voor de vakantieperiode toch een in andere stand zetten ?

Spijtig genoeg niet, de pomp kan op die plaats enkel zo opgesteld worden. En zelfs als dat zou lukken, dan veranderd mijn stromingsprofiel in het aqua.

ha stresskip ....turboslak mag je hier parkeren hoor .....

Vandaag bezig geweest met de GHL slave doser te installeren. Koppelen met de SA unit, slangetjes leggen, calibreren, doseerschema instellen,....
Ik ben benieuwd.

20220513_151828.jpg

Dan letterlijk de keizer van de bak, mijn pygo. Zwemt hier rond sinds september, echt een prachtvisje. Eet goed, alleen zijn gedrag. Ik weet dat het zijn natuur is, daarmee dat ik niet al teveel vlezige LPS heb. In het begin was het enkel een lobo waar ie aan pikte. Dan komt af en toe de cataphyllia aan de beurt. En nu is ook de caulestrea in de smaak gevallen.

Ik geef minimaal 3 keer per dag gevarieerd eten, maar de natuur hou je niet tegen 😉.

Het begint stilletjes aan een twijfelgeval te worden. De lobo en de caulestrea zou ik spijtig vinden. Maar de cataphyllia gaat er niet uit.

Dus zal ik er nog eens wat over moeten nadenken.

20220226_132248.jpg

Een luxe probleem, mijn toorts is weer te groot aan het worden. Hij netelt de omliggende koralen.
Echter om deze te stekken, moet ik de steen volledig uit de bak halen. Ik heb dit al 2 keer gedaan en elke keer breekt het bevestigingspunt op de steen. Altijd een hele miserie om die terug op zijn plaats te krijgen.

Maar het zal 1 van de komende weken wel moeten :rolleyes: .

Een luxe probleem, mijn toorts is weer te groot aan het worden. Hij netelt de omliggende koralen.
Echter om deze te stekken, moet ik de steen volledig uit de bak halen. Ik heb dit al 2 keer gedaan en elke keer breekt het bevestigingspunt op de steen. Altijd een hele miserie om die terug op zijn plaats te krijgen.

Maar het zal 1 van de komende weken wel moeten :rolleyes: .

Prachtig met dat stromingspatroon!

Of, andersom denkend, wordt het dan niet tijd om de toorts meer ruimte te geven?

Back
Bovenaan