Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nico's rif

Kan je het stuk wat je wilt verwijderen niet met een zaagje ofz wegzagen ?

Dat is nogal moeilijk bereikbaar met materiaal

Of, andersom denkend, wordt het dan niet tijd om de toorts meer ruimte te geven?

Ook een idee natuurlijk.

Maar dan moet ik de aanliggende formosa wegdoen en ervoor staat een seriotopra birds of paradise die achteraan geneteld wordt.
De toorts zal toch ergens rond de 30 koppen hebben.
Klein is ie niet meer :D .

Verkopen en een kleintje terug kopen ?
Halveren en de de andere helft verkopen :) .

Maar eerst het idee van René effe in de familieraad gooien. Op het ogenblik is het 1 -1 :ROFLMAO::ROFLMAO:.

Of, andersom denkend, wordt het dan niet tijd om de toorts meer ruimte te geven?

Verkopen en een kleintje terug kopen ?

Een tussenoplossing ;) .

Ik heb de seriotopora birds of paradise verplaatst. Nu wordt enkel de formosa nog af en toe geneteld. Maar daar zie ik minder problemen in.
Dus de toorts kan wat verder groeien. Het blijft toch mooi, een wuivende toorts :cool:.

Ondertussen heb ik toch beslist om de Pygo uit te vangen, de beschadigde koraaltjes doen me toch meer dan ik had gedacht.
Vermoedelijk gaat ie naar een fish only, meer dan dubbel zo groot als mijn bak.

Vorige week mijn GHL slave doser in gebruik genomen. Voorlopig toch niet 100% tevreden.
Ik krijg veel luchtbellen in zuig en persleiding. De persleidingen zijn nu ongeveer 1.5m lang en lijken gedeeltelijk leeg te lopen.
Hierdoor is er meer van bepaalde produkten in mijn bak gelopen dan ik had gewild, oa reef fuel, acro power,...:rolleyes:.

gisteren maar wat terugslagklepjes in zuig en pers geplaatst.

Mijn resultaten van de ICP test zijn ook binnen, 93% enkel wat tekorten voor kleine elementen.
Echter de laatste 3 ICP testen zit ik te laag in Ca, elke keer tussen de 360 en 380.
Ik gebruik al jaren de salifert Ca test, sinds die is overgestapt van 3 naar 2 stappen, zit ik er toch naast met uitvoeren en/of aflezen. Wel vervelend, wat dat is nu een parameter die makkelijk te corrigeren is.
Misschien toch eens overwegen om een ander merk/type test te proberen.

Hey Nico de icp test heb je deze laten doen bij triton mss?

Heb nu ook al 2 testen dat de test meer dan 75 lager aangeeft dan dat mijn testen aangeven.
Ik test met hanna checker.

Hey Nico de icp test heb je deze laten doen bij triton mss?

Heb nu ook al 2 testen dat de test meer dan 75 lager aangeeft dan dat mijn testen aangeven.
Ik test met hanna checker.
Hoi,

Ik doe al sinds de opstart ATI icp's, daar ik ook met ATI essentials pro en nu + draai. Ik overweeg de hanna checker, gebruik nu NO3 HR, KH en PO4 ULR.

Vorige week mijn GHL slave doser in gebruik genomen. Voorlopig toch niet 100% tevreden.
Ik krijg veel luchtbellen in zuig en persleiding. De persleidingen zijn nu ongeveer 1.5m lang en lijken gedeeltelijk leeg te lopen.
Hierdoor is er meer van bepaalde produkten in mijn bak gelopen dan ik had gewild, oa reef fuel, acro power,...:rolleyes:.

gisteren maar wat terugslagklepjes in zuig en pers geplaatst.
Wat voor slang gebruik je Nico?
Siliconen = bubbels (m.n. van die dunwandige luchtslang). Flex PVC geen bubbels.

Heb je de peristaltische slangetjes zo ver mogelijk op de verbindingsstukjes geduwd?

Gebruik je iets van buisjes aan de slangen in de doseercontainers?

Siliconen = bubbels (m.n. van die dunwandige luchtslang). Flex PVC geen bubbels.

Heb je de peristaltische slangetjes zo ver mogelijk op de verbindingsstukjes geduwd?

Gebruik je iets van buisjes aan de slangen in de doseercontainers?
René, ik gebruik de voorgeschreven, originele GHL siliconenslang.

Ik heb bij mijn vorige doseerpomp ook gelijkaardige slang gebruikt, geen probleem.

Slang zit volledig op de stukjes.

Ik gebruik dezelfde doseerbuisjes die ik in mijn vorige opstelling gebruikte.

Bijlagen

• 20220519_183950.jpg
    20220519_183950.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 34
  • 20220519_183930.jpg
    20220519_183930.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 34

Deze morgen alle GHl siliconenslang vervangen door de GHL flex PVC, in totaal ongeveer 13 meter. Ook alle terugslagklepjes ertussen uit gehaald.
De pompen opnieuw gecalibreerd.

De eerste uren ziet het er ok uit, morgen na het werk zal ik meer weten en vooral zien. Hopelijk geen luchtbellen meer.
Ik ben er ondertussen wel uit, dat het probleem zit in de aansluiting van de siliconenslang op de aansluitstukjes van de doserpomp.
Die is gewoon niet strak genoeg.
Probleem is dat je er moeilijk een tie-rap op krijgt en als het al "lukt" had ik nog meer luchtbellen als de pomp draaide. Ik denk dat de verbinding dan nog slechter was, doordat de tie-rap er schuin opzat.

Volgende week ga ik de siliconenslang van de KH director ook vervangen door flex PVC.

De laatste 3 ICP testen zit ik te laag in Ca, elke keer tussen de 360 en 380.
Ik gebruik al jaren de salifert Ca test, sinds die is overgestapt van 3 naar 2 stappen, zit ik er toch naast met uitvoeren en/of aflezen. Wel vervelend, wat dat is nu een parameter die makkelijk te corrigeren is.
Misschien toch eens overwegen om een ander merk/type test te proberen.

Sinds enkele dagen heb ik de red sea pro calcium test in gebruik. Deze gaf me bijna dezelfde waarde als mijn ICP, 380. Dit terwijl ik met de salifert test nog 425 uitkwam.

Het kan natuurlijk zijn dat dit aan onze interpretatie van de kleuromslag ligt. Maar voorlopig geen salifert Ca test meer voor mij.

Fotootjes

20220601_154845.jpg20220601_154748.jpg20220601_154633.jpg20220601_154551.jpg20220601_154215.jpg

Nog enkele.

20220601_154151.jpg20220601_153946.jpg20220601_153921.jpg20220601_153828.jpg20220601_154139.jpg

De laatste voor vandaag.

20220601_154237.jpg

20220601_154107.jpg

Het gaat bijna allemaal goed.

Enkel zie ik wat weefselverlies op de mooie blauwe acro op de laatste foto (volledig rechts). Je ziet stukjes wit skelet.
's nachts kruipen er nogal wat kleine slakjes rond, ook op de stromingspompen.
Die worden dan weg geblazen en landen op tefelvormige acro's en soms ook op die blauwe acro. Die is daar nogal gevoelig aan.
Ik volg het op, anders wordt het knippen.

Hele mooie bak! Welke verlichting gebruik jij?
Dank je,

3 philips coralcare 2018 (gen 1 versie 2), staat in mijn handtekening ;) .

Dank je,

3 philips coralcare 2018 (gen 1 versie 2), staat in mijn handtekening ;) .
Kon het niet vinden. Ik heb de gen 2 krijg de kleuren niet zo mooi naar buiten. Zou ik jou programma mogen zien?

Back
Bovenaan