Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Even een update. Na een stipfase lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan.
De vissen zijn allemaal fit. De witte stip heb ik nu 4 weken niet meer gezien.
Het advies van Tanne heb ik opgevolgd rust en veel groenvoer voeren.
Steen en bodemafzuigen om hoeveelheid cysten te verminderen heb ik elke 4 dagen gedaan.

Helaas is er 1 annemoonvissen overleden, deze is in een pomp aanzuiging beland, korf was eraf gevallen:mad:

Mijn huidige bezetting bestaat uit :
- 2 gele dokters
- 1 salarias
- 1 zeegrasvijlvis
- 1 fridmani
- 1 annemoonvissen.

De gele dokters heb ik gelijktijdig geplaatst en ze zwemmen gebroederlijk door de bak. Zij beide goed vol gegeten.
Aangezien de opstartfase langzaam verdwijnt is er voldoende groenvoer aanwezig wat ik aanvul met spirulina en noriblad.

Een nieuwe annemoonvis en fridmani zou ik graag bijplaatsen als dat maar goed gaat?
Iemand ervaring hiermee?
Een andere stromingspomp zou geen overbodige luxe zijn.

Inmiddels ook wat stekken geplaatst waarvan alleen een paddestoel en xenia niet mooi staan.

Momenteel staan er:
-2 hamerkoralen
-1 keniaboom
-1 groene monti plaat
-1 ledergorgoon
-1 sinularia
-1 acropora soort?
- en een paar hele kleine stekjes.

Echter de bacteriën huishouding is nog niet op orde. Helaas wat last van flap.

Hierbij een paar foto's. Gr. Frank

Even een update.

Het aquarium draait nog steeds. De witte stip is nu echt voorbij.

Helaas veel rode flap in de bak gehad waardoor ik mijn koralen bestand niet heb kunnen uitbreiden. Ondanks veelvuldig afzuigen bleef het terug komen.
Toen ben ik verder gaan zoeken naar de oorzaak en kwam uit bij mijn osmose apparaat.
de geleidbaarheid was boven de 50us. Deze is dus vervangen. Toch vaker meten:rolleyes:
Na wat lezen over rodeflap kon ook silicaat een probleem zijn.
Het osmose apparaat voor zien van een di filter lost dit probleem op daarbij silicaatcarbon in een potfilter.

Nu drie weken na het ingrijpen lijkt de bak schoon te blijven. Hoop dat het zo blijft.
Ik wacht het nu nog een paar weken af en ga daarna eens aan mijn koralen bestand werken.
gr frank

Rode flap blijft nog steeds weg. Waterwaarden weer eens gemeten.
ph 8
kh 10
ca 440
po4 0
no2 0
nh4/nh3 1mg/l om 0,05mg/l

ammonia is wat aan de hoge kant. Zou dit door afstervende cyano komen ?

bacteriehuishouding is ook misschien niet stabiel.
Bacteriën toevoegen? of verversen en afwachten.

Iemand een advies?

Vandaag weer gemeten, ammonia onveranderd.
Vreemd ben toch al een tijdje uit de opstart vandaan.
Voor de rest nog geen actie ondernomen, alleen de wekelijkse 40 liter ververst.

Ammonia is inmiddels niet meer meetbaar.

Gisteren een jebao WP 25 geplaatst blij verrast een enorme waterverplaatsing.
De pomp is erg stil, enkel het versnellen en vertragen van de pomp is hoorbaar. Tot zover erg tevreden.

Momenteel zit ik midden in een verbouwing. Toen ik mijn aquarium net weer een beetje draaiende had hebben we ons huis te koop gezet en binnen 2 weken verkocht. Dat was boven verwachting snel. Inmiddels een nieuwe woning gekocht en al 2 maanden aan het verbouwen.

Mijn aquarium is tijdelijk bij familie ondergebracht en helaas door de verbouwingsdrukte enigszins slecht onderhouden.
Gevolg is dat er relatief veel groene alg groeit (penseel alg?). Gelukkig gaat het wel goed met de koralen en vissen.

Nu is het zo dat de verbouwing van de woning langzaam aan in afrondingsfase is beland, (nog een maandje werk).

En wat hoort er bij een groter nieuw huis? Ja juist een groter nieuw aquarium.
in de planning staat een nieuw aquarium van 140x60x60cm bruto 500 liter, bijna 2 maal zo groot als mijn huidige aquarium.
Het aquarium komt op een aluminiumtafel te staan.

gr Frank

Het idee is om het aquarium te voorzien van een overloop welke meer in het midden van het aquarium is geplaatst.
Echter zo geplaatst dat het leidingwerk aan de linkerzijde geen hinder ondervindt van de aluminium tafel.
De overloop wordt voorzien van 2 doorvoeringen t.b.v. 40mm PVC (aanvoer en nood aanvoer naar sump) en 1 t.b.v. 25mm PVC (retour opvoerpomp).
In het linker deel van de onderkast komt een sump van 65cm x 55cm x 35cm (lxbxh). Het rechter deel wordt voorzien van bijvul reservoir met osmose water (25 Liter) en de overige techniek.

De bedoeling is om het aquarium te verlichten met 8x 54W T5 en in de toekomst over te gaan op LED verlichting (vindt LED nog enigszins een beetje te duur in aanschaf).

De overige techniek bestaat uit een Deltec SC1455 afschuimer, 2 Jebau WP25 stromingspompen, opvoerpomp type/capaciteit?.

Methode om waterparameters op peil te houden is nog een twijfel geval tussen balling / kalkreactor.

bovenaanzicht.JPG

Het duurt nog even voor ik mijn nieuwe aquarium kan plaatsen, maar zit momenteel met twee gedachten.

Ga ik de inhoud van mijn huidige aquarium overzetten of start ik helemaal op nieuw.

Mijn huidige aquarium heeft last van glasannemonen (nog geen plaag maar het zijn er heel wat stuk of 50) en last van algen groei als gevolg van het zeer minimale onderhoud wat ik momenteel kan geven. De algen zijn groene algen zoals bij de opstart van een aquarium. Mijn nieuwe woning is met een paar weken klaar waarna het nieuwe aquarium geplaatst en opgebouwd kan worden.

De kans dat een nieuwe start glasanemonen met zich meebrengt is aanwezig en algen krijg ik toch ook in de opstart fase.
Daarnaast ontbreekt het mij aan een tweede eiwitafschuimer om twee systemen draaiende te houden.

De zekerheid op glasanemonen bij het overzetten van de huidige inhoud heb ik in ieder geval wel. Daarnaast zal het levende steen aangevuld moeten worden met vers of wat ouder levend steen. Waarmee ik ook een risico loop m.b.t. mij huidige levende haven.

Heeft iemand hier ervaring mee en een goed advies?

Heey je zou droog steen kunnen gebruiken wat gespoeld is kunnen gebruiken en dan uit koken en spoelen heb je geen last van afval stoffen dus ook geen nitriet piek niet alle rotzooi wat er uit komt
En van de glas anemonen de grote weg snijden
En pepermunt garnaaltjes in zetten voor de kleintjes heeft bij tot 3 keer toe gewerkt
Mvg rico

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Weg snijden van de glas anemoon een klein stukje steen mee snijden en boven water trouwens
Mvg rico

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Dood steen heeft niet mijn voorkeur. Ik zit te denken om wat ouder steen te gebruiken om mijn huidige steen aan te vullen. Dit steen heeft het ergste rottingsproces wel gehad. En dan aanvullen met kleine porties vers steen in een paar stappen. Ik denk dat dit de beste manier is om de waterwaarden niet teveel laten stijgen. Gr frank

Laatst bewerkt:
Mijn nieuwe huis is eindelijk klaar op wat kleine zaken na.

Zaterdag is het eindelijk zover. Ik kan mijn nieuwe aquarium ophalen.
Daarna rustig opbouwen van de ombouw en de techniek.
Het gaat zeker nog enige tijd duren voordat het gereed is maar ook in deze geduld is een schone zaak.

gr Frank

Update: gisteren het pvc werk gelijmd. Vanavond de overloop bekleden en het hout gronden. Hopelijk heb ik dit weekend voldoende tijd om het meubel verder af te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Update:
De ombouw van de tafel is geschilderd, vanavond wordt deze gemonteerd.
De bak is schoongemaakt en na 2,5 dag eindelijk gevuld met osmose water en zout.
Morgen komt het eerste levende stenen erin. Momenteel draait het aquarium op een am turbo 1000 multi SL welke als Hang-on is aangesloten omdat de beoogde sump is nog niet gereed is door tijdgebrek.:rolleyes:
Mijn huidige aquarium draait nog met de uiteindelijke afschuimer Deltec SC1455 waardoor deze niet beschikbaar is voor het nieuwe aquarium.

Het is de bedoeling dat er een sump links onder het aquarium komt te staan, alle PVC leidingen zijn al aangelegd.
Zoals ik het zie kan de bak gewoon de opstartfase in ook zonder sump. Verwacht wordt dat ik deze met 2 weken gebruiksklaar heb.

De verlichting ga ik vanavond installeren, echter er is nog geen lichtkap gemaakt. Ik twijfel nog tussen twee gedachten, maak ik een dichte kap met ingebouwde T5 of een openbak met een nog aan te schaffen hang armatuur t5 (LED vindt ik nog wel erg prijzig, investeer liever in koraal en vis met wat eenvoudigere techniek).

gr Frank

Back
Bovenaan