Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Hoezo led duur hoeft niet duur te zijn

tja, een zelfbouw is mogelijk alleen hoe ga ik dat fraai weg werken zodat mijn vrouw het ook accepteert?
Mocht je een goed idee hebben hoor ik het graag met een pilsje erbij misschien?

Helaas is de ombouw van mijn aquarium mislukt..... balen... maar het geheel was 3 mm te smal waardoor het niet om het frame heen paste..
ik dacht ik haal het meubel uit elkaar en zet er langere latten tussen maar helaas demontabel bouwen kan ik dus niet... ppfffffffff.
Eerdaags een nieuw plan uitwerken en nogmaals proberen.

gr frank

Heb je led bakken kunnen bekijken. Heb besloten de gok te wagen en heb dezelfde armaturen besteld.
Richard, ik vindt het ook mooie bakken met een overweldigende hoeveelheid licht op jouw enorme bak.
Mijn bak is een flink stuk kleiner dus met 2 armaturen kom ik een heel eind denk ik.
Indien het niet voldoende blijkt te zijn kan ik het nog aanvullen met T5 verlichting welke ik nog heb.

Nu maar wachten tot de armaturen binnen komen.

De bak is inmiddels gevuld met ingewaterd levend steen. Ik wacht nu de mogelijke opstart piek af maar na een week zijn de waterwaarden nog prima. Ik verwacht een milde opstartfase maar voor de zekerheid neem ik nog een paar weken geduld in acht waarna de inhoud van mijn oude aquarium gaat verhuizen.

gr. frank

Inmiddels is de levende haven geplaatst in de bak. Alleen groeien de groene algen Nog. Nog steeds een verlichtingsdilemma. Doorgaan met t5 of led verlichting zonder ventilatoren. Hierbij denk Ik aan een aqua medic ocean light led twin 2x72w. Iemand ervaring met dit armatuur en zou dit voldoende zijn voor mijn aquarium? Gr Frank

Eindelijk nieuwe verlichting boven mijn aquarium, aqua medic ocean light led twin 2x72wuploadfromtaptalk1408301007097.jpg. Langzaam aan is alle techniek weer voor elkaar. Alleen een ombouw moet nog gemaakt worden. Daarnaast kamp Ik nog met goudalgen of Dino's. Na een aantal weken getracht te hebben het te bestrijden dinoxal toegevoegd. Vandaag de 2e dosering. Tot nu toe geen reactie van dieren.

mooi mooi leuk armatuur zo en wat betreft de algen zou ik toch een klein beetje geduld mee hebben zeker nu weer met die led er boven komen ze toch terug gewoon even een maandje geduld hebben en dan eens kijken wat er allemaal gebeurt qua alg in de bak

Op dag 3 lijkt de alg enigszins wat terug gedrongen te zijn. Geen van de dieren reageert tot nu toe op de dinoxal.
Richard, geduld is zeker nodig. Na deze behandeling zal ik ook bacteriën toevoegen voor wat extra stabiliteit. En hopelijk blijft het hierna de goede kant opgaan.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

De bruine goudalg/dino zijn verdwenen na 7 dagen. Alleen de xenia die in mijn bak stond heeft het niet overleefd. In middels zijn we bijna 2 weken gestopt met de kuur dinoxal. Er groeien nu weer groene algen, waarschijnlijk door de afgestorven alg en xenia. Ik wacht het nu rustig af en schoon maken waar het kan. De glasannemonen groeien helaas de bak uit. Gisteren een zeegrasvijlvis overgenomen hopelijk ruimt hij de bak snel op.

Inmiddels zijn we weer ruim 2 weken verder. De groene algen zijn erg kort en worden goed gemaaid. Wel zijn er kleine luchtbellen op het steen zichtbaar, welke alg/flap dit veroorzaakt is mij niet duidelijk. Elke week borstelen en gelijktijdig afzuigen lijkt voldoende om het onder controle te houden. Van de glasannemonen is inmiddels niets meer over. Alles opgegeten door de Vijlvis. Maandagavond eindelijk een sumpgeplakt. Vanavond de schotten erin dan kan deze sump as weekend geplaatst worden. uploadfromtaptalk1411565413388.jpg

Vandaag flink gerommeld aan mijn aquarium. Sump geïnstalleerd en overige techniek netjes gemaakt. Algen probleem is nog niet voorbij overal kleine luchtbellen op het steen, echter alleen hoog in het aquarium zijn er algen met luchtbellen zichtbaar. [emoji29] uploadfromtaptalk1411740329162.jpg

Laatst bewerkt:
Toch nog even getest.
Ph 8.1
Temp 26.2
Zout 36
Kh 12
No2 <0,3 mg / l
No3 2,5 mg / l
Po4 0 mg / l
Ca 540 mg / l
Mg 1600
Si 0

Laatst bewerkt:
jij bent lekker bezig daar zie je wel dat ik weer eens effe langs moet
je vijlvis zit trouwens lekker hier in de schuur
ben nu druk bezig met me nieuwe telefoon zal even kijken of ik straks ook wat fotos kan plaatsen
daarna ga ik me weer eens in me camera verdiepen al weer veel te lang niet gedaan maarja

Gelukkig zit de vijlvis apart, kan hij mijn koralen niet meer slopen. Zolang er glasannemonen zijn vreet deze vijlvis ze snel op en zit hij niet aan ander koralen.

Weet niet wat er gebeurt is maar de steen ziet er nu zo uit na 3dagen diakat.
vudyhege.jpg

Nog wel luchtbellen op de achterwand tpv de overloop en bruine lange slierten op de bodem. Het lijkt de goede kant op te gaan, wil alleen niet te vroeg juichen. Pffff wachten op een stabiele omgeving om koralen te plaatsen duurt bij mijn doorstart wel veel langer dan gehoopt.

Back
Bovenaan