Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

'N Knoalster bak "2" en "3"

Re: 'N Knoalster bak "2"

:D Het wordt eens tijd dat ik mijn nieuwe vriend voorstel!

Deze vriend zwemt al een tijdje in mijn bak. In het begin veel stip, maar is nu al een tijdje stipvrij:goed:

Even voorstellen: Acanthurus japonicus!

Bijlagen

• IMG_1494.jpg
    IMG_1494.jpg
    111,2 KB · Weergaven: 29
  • IMG_1489.jpg
    IMG_1489.jpg
    126,8 KB · Weergaven: 35

is dit een klein blijvende variant van de japonicus :-), je bakje is er eigenlijk behoorlijk aan de krappe kant voor, wel een bijzondere mooie vis waar je een beetje (veel) geluk mee moet hebben.

Het is idd een kleinere bak, maar ik heb de gok genomen mede omdat ik veel zwemruimte heb. 65wh en mijn rif is maar tot iets over de helft.

Hij groeit uit tot een 18cm, en met mijn voeder gewoonten(3x per week) duurt het wel een tijdje eer hij de bak uitgroeit. Tevens een mooi reden om groter te gaan;) !

Eindelijk wats Foto`s:p

Ziet er goed uit Mark!

Die japonicus ziet er goed heb hem in het echt mogen bewonderen en hij maakt het uitstekend;)

Groetjes Arjen

Mark

Van Harte gefeliciteerd

met je 6 jarig huwelijk

mogen er nog vele jaren bijkomen:)

btw ik weet niet wat je vrouwtje vandaag in de winkel heeft gekocht maar ik denk dat jij een leuke nacht tegemoed gaat:p :D :D :D

groetjes

Arjen

arjen_D zei:
Mark

btw ik weet niet wat je vrouwtje vandaag in de winkel heeft gekocht maar ik denk dat jij een leuke nacht tegemoed gaat:p :D :D :D

groetjes

Arjen
:D :D :D Is goed gekomen Arjen;) !

Even wat foto's gemaakt.

De Groene A. milipora is een stek van Luc(jawsee)

De A. achinata was mijn eerste steenkoraal, die het heel zwaar heeft gehad in mijn Percula90 zat onder de flap. Is bij het overplaatsen naar de noodbak achter het rif gevallen en daar een paar week gelegen. Nu komt hij er weer een beetje bovenop. Kleur is in werkelijkheid roze met blauwe toppen op foto komt ie niet top uit.

Bijlagen

• eichinata1.jpg
    eichinata1.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 17
  • blauwegroene poliep1.jpg
    blauwegroene poliep1.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 18
  • milipora groen1.jpg
    milipora groen1.jpg
    128,4 KB · Weergaven: 18
  • caulustrea1.jpg
    caulustrea1.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 13
  • fungia.jpg
    fungia.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 14

Enkele vissen

Ik heb een Pseudochromis springerii en fridmanii in de bak. Had de springerii al maar kwam fridmani tegen en de gok genomen. Eerste week was het knokken maar nu verdragen ze elkaar, enige is dat ze af en toe naar elkaar happen.

Een koppeltje Cryptocentyrus cinctus met Alpheus bellulus garnaal, aallen zijn partner zit nog met de garnaal in het hol!

Bijlagen

• Springrii1.jpg
    Springrii1.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 18
  • Nieuwe afbeeldingFridmani1.jpg
    Nieuwe afbeeldingFridmani1.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 17
  • Citroengobie1.jpg
    Citroengobie1.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 23

Rare gewaarwording:

Heb een oranje monti plaat, maar hij is in de loop der tijd omgeslaan naar wit met roze poliepen:confused: . Ik kan me voorstellen dat als het water erg arm is de kleur zal terug lopen. Maar aan de algengroei die de laatste weken de kop op steekt lijkt me niet dat dit het geval is. Heeft iemand en idee, of zal het 'normaal' zijn.

Tevens is mij opgevallen(en ook Arjen_D) dat de korallen die wij bijde hebben tegelijk hebben gekocht, in mijn bak veel lichter verkleuren. Blauwe acro met groene poliepen is bij mij lichtblauw en bij Arjen heel donkerblauw!!!! Iemand?

Tevens heb de knoop doorgehakt en een Bubble-king 180 besteld. Een schuimer waar ik al een tijdje naar opzoek was 2de hands maar nu toch een nieuwe besteld. Hoop dat deze mijn bak nog beter zal afschuimen zodat ik in mijn relatief kleine bak wat meer kan doen qua vissen. En misschien mijn spartaanse manier van voeren achterwegge kan laten en meer en gevarieerder kan voeren.

lijkt er toch op dat je bak veel armer is geworden... is het geen cyno vorm ipv alg? is in arme bakken waarschijnlijker.

groen of bruin? foto?

Het is geen cyano alg. Als mijn bak te arm zal zijn zal je geen echte algen hebben.

Hier is een foto waar het alg op staat(achterwand), alleen is de alg lichtgroen ipv bruin zoals het de foto lijkt.

Bijlagen

• IMG_1565.jpg
    IMG_1565.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 55

Mark.... zei:
Het is geen cyano alg. Als mijn bak te arm zal zijn zal je geen echte algen hebben.

Hier is een foto waar het alg op staat(achterwand), alleen is de alg lichtgroen ipv bruin zoals het de foto lijkt.
toch denk ik dat dit cyano is, cyano kan ook groenig zijn, en hoeft niet altijd een dun laagje te zijn zoals de rode flap. de belletjes erop zegt eigenlijk ook al genoeg. Aan je koralen te zien is je bak toch erg arm en algen zou ik daarbij niet veel verwachten.
bestrijding hiervan is lastig, maar gaat vaak vanzelf weer weg als de bak wat verder ontwikkeld is.

Deze alg is 'harig' niet zoals ik cyano ken als een flap. Ik heb cyano al in alle kleuren van de regenboog gezien en gehad in het verleden, maar was altijd een flap. Dus ik twijvel of het wel echt het water te arm zal zijn:confused: ! Ik ga vanaf vandaag eens meer gaan voeren. Kijken of het daar aan ligt!

Hoi Mark.
IK wil je een advies geven ga geen water meer verversen,alleen bij vullen.
Laat de bak met rust .
zorg er voor dat filters goed schoon zijn.
hou de waterwaardes goed bij.
Ik sta ook op het forum ,lees alles nog maar eens na.
Gr Martin V

cyani kan ook harig zijn, deze is ook veel hardnekkiger.

ik zou wel gewoon verversen, maar misschien heeft martinV positiefe ervaringen met niet verversen met deze cyano vorm?

aan je koralen te zien is je bak ERG arm maar of dit TE arm is..???

wel heb ik deze plaag in meer bakken gezien en deze waren niet allemaal erg arm, ook wel viezere bakken. Hoe dan ook kan ik niet meer doen dan je heel erg veel succes te wensen want een echte oorzaak is er niet te noemen.

wel heb ik het idee dat stof/detrites waar het zich in de bak ook bevind niet bevordelijk is voor het wegkrijgen van deze rommel.

Ziet er goed uit! Wat de algen betreft: wegzuigen en het water vervangen door nieuw, dus combineren met verversen. Wat de kleuren betreft: amino's en Coral Vitalizer kunnen schelen.

Ik heb niet het hele dagboek gelezen, maar wat voor techniek/onderhoud gebruik je verder naast de schuimer?

Ga vrijdag weer water verversen 60ltr op 375ltr inhoud. Dit doe ik elke 14dgn.

Zal ook direct gaan afhevelen maar dit heb i al eerder geprobeerd en het alg blijf gewoon vast zitten, niet als cyano's zich die gemakkelijk laten afhevelen

Techniek op dit moment:

Tunze 6100, en 6060
8x39watt T5
Wervelbed met Rowa
3000ltr Rifspoeling
4500ltr RD Opvoer

Binnenkort de BBK, en elke week verversen dan hoop ik dat ik mijn No3 onder kontrole krijg. Want ik denk dat de verkleuring van mijn koralen hierdoor komt. Nu begint mijn paarse montipaat ook bruin te worden, dus denk dat no3 de schuldige is.

Afwachten maar weer...............

Tanne zei:
Ziet er goed uit! Wat de algen betreft: wegzuigen en het water vervangen door nieuw, dus combineren met verversen. Wat de kleuren betreft: amino's en Coral Vitalizer kunnen schelen.

Ik heb niet het hele dagboek gelezen, maar wat voor techniek/onderhoud gebruik je verder naast de schuimer?

Tanne zei:
Wat de kleuren betreft: amino's en Coral Vitalizer kunnen schelen.
?
Gebruik nu weer, sind 2 week amino's van salifert!

Back
Bovenaan