Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

My Reef Journey - The RSR 350!

Ricordea's zijn dan wel makkelijke dieren maar wel onder hun ideale omstandigheden, jouw bak is nog jong, iedere toevoeging van koraal of vis is weer een verandering in je evenwicht welke je uiteindelijk wilt behalen, altijd je systeem de tijd gunnen om aan te passen.
Gewoon geduld hebben is lastig maar later een veel meer plezier waard.

gr. Marcel

Hoe meer het stinkt en hoe donkerder de smurrie is is een teken dat je afschuimer goed werk leverd, en dat met de paar vissen en koralen je hebt, misschien begrijp je dan al een beetje met wat ik bedoel dat je systeem langzaam moet wennen en zich aanpassen.

Mooi dat het zo gaat, volhouden.

gr. Marcel

Week 6

Twee opvoerpompen waren er mee gestopt nadat ik ze had gebruikt voor zoutwater. Even uit elkaar gehaald en met schoonmaak azijn schoongespoeld, lopen weer soepeltjes! Verder zie ik dat mijn KH daalt bij een dosering om de dag van 1ml, dus we gaan elke dag 1ml doseren van Triton. Heb mooie doseercontainers aangeschaft, dit ziet er een stuk beter uit dat die flessen.
Ook weer het e.e.a. aangeschaft voor de clean up crew en een mooie Euphyllia opgehaald bij een medereefer. Hier uiteraard wat beeld materiaal van gemaakt, enjoy!
[video=youtube_share;f4Gn-oVJSM4]https://youtu.be/f4Gn-oVJSM4[/video]

Aquarium ontwikkelt zich goed zo te zien.

Ik bestrijd de glasanemonen met Aiptasia-X van Red Sea. Mijn bak is momenteel zo goed als vrij van glasanemonen.
Als ik water ververs 1 keer in de 2 weken dan inspecteer ik de bak altijd op glasanemonen. Mocht ik er 1 of meer ontdekken spuit ik ze meteen plat. Tijdens het water verversen staan bij mij altijd alle pompen een poos uit. Dat is dan ideaal om glasanemonen te bestrijden met dit spul. De gebruiksaanwijzing raad tijdens gebruik weinig tot geen stroming gedurende ca. 20 minuten.
Doordat ik deze diertjes van begin af aan goed onder controle heb gehouden heb ik er nooit erg veel last van gehad.
Dus wacht niet te lang met aanpakken. Heb geen bijwerkingen kunnen constateren bij het gebruik van Aiptaisia-X

Vroeger gebruikte ik kokend water met azijn in de injectienaald . Maar dat doe ik nu niet meer daar deze diertjes me te vaak aan de voet van een koraal zitten. Kokend water en azijn kunnen dan snel beschadiging veroorzaken.
Een maximale zoutoplossing in kokend water werkt ook, maar als je dan meerdere anemonen moet plat spuiten stijgt onbewust het zoutgehalte van je water.

Bij mijn opstart ook last van glasanemoon. 2 Lysmata Wurdemanni's en een beetje Aiptaisia-x heeft mij er vanaf geholpen. Al maanden niets gezien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mooi dan ga ik Aiptasia-X bestellen, heb dit nog niet staan namelijk....
Ik voer de clownvisjes mysis en de Salarias een klein beetje spirulina. Is dit handig of moet dit anders? De Salarias eet de spirulina alleen als het langs zijn 'steen' komt maar het meeste blijft drijven, iemand een handig tip?
Nog even een hele andere vraag, ik heb een UV lamp Helix 18W. Hoe kom ik erachter of deze aanstaat en werkt?
IMG_4670.jpg

Die UV lamp hangt deze horizontaal of vertikaal? Als hij horizontaal hangt moet je de instroom onder en de uitstroom boven hebben, anders blijft er veel lucht in de cilinder waardoor de lamp zelf warmer word en het doel minder word, de doorstroomsnelheid is maar klein.

In het donker zie je het licht van de lamp door de slangtule.

gr. Marcel

De gele doktersvis is naar mijn idee de enige doktersvis die enigszins geschikt is voor een kleinere zeebak. Met een kleinere zeebak bedoel ik een bak van minder dan 500 liter inhoud.
Het zijn vreedzame, rustige en sterke vissen; hebben ook weinig last van stip.
Let op dat je een mooi jong exemplaar aanschaft met een mooi rond buikje. Exemplaren met ingevallen buik moet je mooi bij de handelaar laten zitten.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Week 7

Wat een draak van een ding zo'n UV lamp, vannacht gekeken of die aanstond maar nee zag geen lampje branden.
Vanochtend gelijk uit elkaar gehaald, kreeg eerst nog een opdonder van dat ding...
Blijkt gebroken te zijn, dus dat verklaarde het probleem. Ik naar de Diebo en gelijk een nieuwe meegekregen, keurige service!
IMG_4688.jpg
Daarnaast maar gelijk twee visjes aangeschaft, een Chenochaetus Strigosus en een Zebrasoma Flavescens.
Ook een mixrax sculpus gehaald voor de valonia...
IMG_4696.jpg

Week 7

Wat een draak van een ding zo'n UV lamp, vannacht gekeken of die aanstond maar nee zag geen lampje branden.
Vanochtend gelijk uit elkaar gehaald, kreeg eerst nog een opdonder van dat ding...
Blijkt gebroken te zijn, dus dat verklaarde het probleem. Ik naar de Diebo en gelijk een nieuwe meegekregen, keurige service!
Bekijk bijlage 480608
Daarnaast maar gelijk twee visjes aangeschaft, een Chenochaetus Strigosus en een Zebrasoma Flavescens.
Ook een mixrax sculpus gehaald voor de valonia...
Bekijk bijlage 480607
Mooie vissen heb je gekocht. Ze brengen leven in je aquarium. Vooral de strigosus zal veel korte algen van de stenen plukken en het rif mooi schoonhouden.
Houd er rekening mee dat de strigosus vaak gestressed kan zijn, is zijn natuurlijke gedrag. Hij kan nieuwe vissen erg opjagen en onvriendelijk benaderen.
Meestal gaan een Salarius en strigosus niet samen. Ik meen dat jij al een Salarius in je bak hebt zitten. Zo ja, even goed in de gaten houden.

Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

Back
Bovenaan