Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mistery Ocean

En dit is dan het eindresultaat, nieuw behangetje of wat schilderijtjes om de plekjes weg te werken. Laat de nieuwe maar komen ik ben er klaar voor.

Hans

Bijlagen

• Opgeruimd.jpg
    Opgeruimd.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 5
Vandaag (10-6-09) was het dan zover, de nieuwe bak is binnen.
Het heeft even geduurd, maar geduld is een schone zaak toch en met vereende krachten stond hij binnen 3 uurtjes op zijn plaats. Bedankt Aïssa, Jan en de buurtjes Karin en Rien en natuurlijk het vrouwtje niet vergeten voor de morele en innerlijke support.

Morgen komt Wolle het keramiek plaatsen en kan hij gevuld worden om te spoelen, verder moet ik wachten tot de sump er is om hem verder af te werken. En nu maar hopen dat hij waterdicht is -geinig.

Foto´s spreken voor zich en de afmetingen staan hieronder vermeld, de nieuwe lampen heb ik ook al binnen, 4 x 250 watt HQI met Coral Vue ballasten de T5 moeten nog uitgedokterd worden maar daar hebben we de tijd voor want de bak gaat zeker 3 maanden indraaien.

Bijlagen

• Nieuwe Aqua 1.jpg
    Nieuwe Aqua 1.jpg
    235,8 KB · Weergaven: 18
  • Nieuwe Aqua 2.jpg
    Nieuwe Aqua 2.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 15
  • Nieuwe Aqua 3.jpg
    Nieuwe Aqua 3.jpg
    234 KB · Weergaven: 21
Hoi Luc,

Ja ik ben zeer tevreden, ik zit toch dicht tegen de 1000 liter voor de bak alleen, dus wordt het meer als 1 watt per liter als straks de T5 erbij branden, ik geloof zo´n beetje het minimum voor een koralenbak.
Efin Wolle komt morgen langs om zijn aandeel te plaatsen.

Groetjes,

Hans

Jeetje,wat een mooie bak zeg!!!gaat zeker een mooie bak worden,als de bak een beetje draait zou ik de bak graag eens komen bewonderen!;)

Hoi Harold,

Je bent altijd welkom, het zal nog wel even duren voordat de eerste koralen en vis erin gaat, ik denk vanaf oktober of zo, eerst met Manuel nog wat opbouw plegen. En als hij al zo mooi wordt als jou bak ben ik al zeer tevreden.

Groetjes,

Hans

Ziet er indrukwekkend uit Hans, mooi hoor.

Hoe gaat het na morgen verder? Ik las dat het keramiek daarna gespoeld gaat worden, maar hoe moet ik dat zien? Is dat het aquarium vullen met water en steeds maar weer afhevelen en weer vullen of is eenmalig genoeg?

(ik heb dat stukje - keramiek spoelen - niet gelezen of gemist in het dagboek van Jawsee vermoed ik :o)

Een leuke (en vast ook wel een beetje spannende) dag alvast toegewenst voor morgen in elk geval ;).

Hoi Marjan,

Het spoelen bestaat uit het vullen met osmose water, dan gaat er in de bak een pomp met een ionenpatroon waardoor het water ontdaan wordt van eventuele verontreinigingen uit het keramiek en glas, dit zal zo´n weekje draaien, daarna ga ik hem leegmaken en vullen met zeewater (osmose met zout) en dit gaat dan een weekje of 2 draaien waarna het definitieve water erin en gekoppeld gaat worden aan de bak waar het levend steen in ligt. En dan maar bacteriën e.d. toevoegen en lang wachten en regelmatig 10% wisselen. Dit is even in het kort hoe ik het in gedachte had, maar ik volg Luc z'n dagboek goed om eventueel bij te sturen en langer te speolen met alleen osome water.

Groetjes,

Hans

Hans, bedankt voor je uitleg. Ik zal het dagboek van Luc ook nog eens vanaf de plaatsing van het keramiek opnieuw gaan lezen.
Ik blijf jullie volgen in jullie opstart en bevindingen; dit met het oog op een nieuw en groter aquarium wat ik volgend jaar wil gaan (laten ;)) neerzetten en waarbij mij gedachten ook uitgaan naar een deel met dit soort keramiek in combinatie met gerijpt levend steen.

Vandaag (10-6-09) was het dan zover, de nieuwe bak is binnen.
Het heeft even geduurd, maar geduld is een schone zaak toch en met vereende krachten stond hij binnen 3 uurtjes op zijn plaats. Bedankt Aïssa, Jan en de buurtjes Karin en Rien en natuurlijk het vrouwtje niet vergeten voor de morele en innerlijke support.

Morgen komt Wolle het keramiek plaatsen en kan hij gevuld worden om te spoelen, verder moet ik wachten tot de sump er is om hem verder af te werken. En nu maar hopen dat hij waterdicht is -geinig.

Foto´s spreken voor zich en de afmetingen staan hieronder vermeld, de nieuwe lampen heb ik ook al binnen, 4 x 250 watt HQI met Coral Vue ballasten de T5 moeten nog uitgedokterd worden maar daar hebben we de tijd voor want de bak gaat zeker 3 maanden indraaien.

kun je me uitleggen wat het keramiek is

gr John

Hoi Hans,ziet er super uit man :goed: :) !! Kom volgende week eens kijken....morgen kan ik helaas niet :o !!

Zo vanavond het keramiek geplaatst, foto's zijn moeilijk te maken met flitslicht maar toch even een impressie.

Met dank aan Wolle en Susanne voor de goede service.

Hans

Bijlagen

• Eerste vis Wolle.jpg
    Eerste vis Wolle.jpg
    292,4 KB · Weergaven: 29
  • Keramiek 1.jpg
    Keramiek 1.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 33
  • Keramiek 2.jpg
    Keramiek 2.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 22
  • Wolle.jpg
    Wolle.jpg
    422,8 KB · Weergaven: 20
Ziet er goed uit Hans :) !! Khoop dat er nog wel voldoende levend steen bij kan...kan geen flesje bacterien tegen op he ;) !!

Hoi Hans,

bedankt voor jullie gastvrijheid, et het was en hel leuk avond, ik wens julli heel veel plezier met jullie nieuwe Bak.

Ik find het is heel leuk gevorden.

Bedankt an Anja voor de lekkere eten en de leuke gesprek-excuus

Manuel

met de Bakteries in de Bak zal u geen problemtjes hebben, op de Phots kunnt jullie de big oude Bacteries al zien.-geinig:p

groetjes Wolle (silver no. 2 )

Ziet er goed uit Hans :) !! Khoop dat er nog wel voldoende levend steen bij kan...kan geen flesje bacterien tegen op he ;) !!

Manuel genoeg plaats in de sump voor levend steen maar in de bak is ook nog plaats. Efin je moet maar eens komen kijken.

Hoi Hans,

bedankt voor jullie gastvrijheid, et het was en hel leuk avond, ik wens julli heel veel plezier met jullie nieuwe Bak.

Ik find het is heel leuk gevorden.

Bedankt an Anja voor de lekkere eten en de leuke gesprek-excuus

Manuel

met de Bakteries in de Bak zal u geen problemtjes hebben, op de Phots kunnt jullie de big oude Bacteries al zien.-geinig:p

groetjes Wolle (silver no. 2 )
Wolle, je staat er goed op :p. Het was plezierig en vanmorgen stond alles nog overeind dus dan heb je het goed gedaan.

kun je me uitleggen wat het keramiek is

gr John

Hoi John,

Keramiek kun je nu zien op de laatste foto's, is op maat en handgemaakt dit keramiek is heel poreus en heeft daardoor een groot oppervlak voor de bacterie opbouw. Verder zijn er heel veel schuilplaatsen gemaakt waar de vis zich kan terugtrekken, zoals in de natuur gebeurd. Een van de nadelen van keramiek ten opzichte van levend steen is dat het langer duurt voordat de bak goed rijp is, immers keramiek bevat geen levend organisme en dit moet via nadere wegen worden ingebracht.

Hans

Back
Bovenaan