Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mistery Ocean

:p
Nog even bij Alfons een taske koffie gaan drinken en gelijk een stek meegekregen van dat mooie massieve koraal en de mooie paars-groene rodacthus:p

Luc, Alfons heeft een mooie collectie ik hoop van hem ook nog wat stekken mee te kunnen nemen, als mijn bak er rijp voor is. Wolle is goed bezig, er staat ons nog wat moois te wachten. Het zout is zeker een optie, Manuel is het nu aan het testen.

PVC is nu klaar en ik de bak staat te vullen met Osmose water, ik heb de Red Devil al uitgeprobeerd en ben zeer tevreden over de kracht van de uitstroom punten, ik denk dat ik voorlopig mijn Tunze's niet nodig heb.

Ik hoop vandaag het levend steen erin te kunnen plaatsen, tezamen met het water uit de tijdelijke sump, zal het vrouwtje ook tevreden zijn dat die grote bak uit de hal weg is :).

Verder moet ik de HQI's nog in de kap bevestigen en alle elektra netjes wegwerken, maar dat kan pas als de hal leeg is omdat ik daar doorvoeringen moet maken.

Vanavond zal ik wat foto's maken, nu is er teveel spiegeling van het buitenlicht.

Hans

PVC is klaar, de stroming moet nu uit een gesloten systeem komen met daaraan gekoppeld een Red Devil van 17.000 ltr per uur.
Eerst was dit systeem open, maar de overloop kon dit niet aan en ik moest de By-pass op 75% open zetten, dit vond ik zonde van de capaciteit. Op de foto's is de bak aan het vullen (40% vol) en zout heb ik inmiddels toegevoegd.
Als de temperatuur en het zoutgehalte goed zijn ga ik uit de tijdelijke sump het levend steen met water overbrengen. Het is nu wel een water gekletter in de huiskamer maar als het water op niveau staat zit de uitstroom net onder het wateroppervlak.

Hans

Bijlagen

• Stroming 1.jpg
    Stroming 1.jpg
    135,9 KB · Weergaven: 8
  • Stroming 2.jpg
    Stroming 2.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 6
  • Stroming 3.jpg
    Stroming 3.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 10
  • Techniek 1.jpg
    Techniek 1.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 9
  • Techniek 2.jpg
    Techniek 2.jpg
    107,6 KB · Weergaven: 6
Al het levend steen en water is overgezet naar het aquarium, ik heb er wel het brug-keramiek uit moeten halen anders was er geen plaats voor al het steen.

Tijdens het leeghalen van de sump met het steen weer een aantal krabben eruit gevist, het is een ware plaag geworden :(, maar goed ze zijn toch ergens goed voor. Bak is nu te mistig om er een fatsoenlijk fotootje van te trekken dus dat komt nog wel maar hij ligt tjokvol steen :o. Kan nu eindelijk aan de achterkant (achter de muur) beginnen.

Hans

De echte start is nu begonnen Hans :) !! Wat voor werkzaamheden moet je achter de muur doen?!

De echte start is nu begonnen Hans :) !! Wat voor werkzaamheden moet je achter de muur doen?!

Manuel,

Ballasten voor HQI, bijvulsysteem voor Osmose, afvoer voor waterwissels en natuurlijk de DaStaCo maar dat zal nog even duren voordat ik die in moet gaan zetten. Verder wil ik het stuk daar betegelen en afwerken in een kast zodat het niet direct zichtbaar is als je in de hal staat, wens van het vrouwtje en die moet je nakomen toch :biggrin:.

Succes met jou verbouwing.

Hans

Hoi Luc,

Alles gaat zeer rustig aan hier, de bak ligt nog vol met levend steen en de sponzen groeien als kool. De planning is om na mijn vakantie (september) alles over te gaan zetten, tegen die tijd zal het keramiek voldoende filtrerend vermogen moeten hebben om alles aan te kunnen.

Ik voeg regelmatig afvalstoffen (voer en "oud" water) toe om de bacterie populatie te laten groeien, want er zitten nog geen vervuilers in.
Verder ben ik dit weekend begonnen om de verlichting in de kap te maken en de elektra ervoor. En dan wil ik langzaam wat verlichting aan gaan zetten voor een paar uurtjes per dag.

In de tijdelijk bak gaat het met het visbestand goed, alleen van de weinige koraaltjes die ik had zullen een aantal het niet redden, ondanks veel wissels lukt het niet om het nitraat onder controle te krijgen. Achteraf wel logisch want een vis en koraal bestand wat het eerst met 1000 liter en 140 kg steen moest doen moet het ineens met de helft doen, en dat werkt niet. Maar goed weer een les geleerd dat stabiliteit en filtervermogen een eerste vereiste is.

Voor het verlof ga ik wat levend steen eruit halen om dat te vervangen door de brug van keramiek, want die paste er nu niet meer in, met al dat steen.

Bij jou gaat het ook de goeie kant uit zie ik in je dagboek, gelukkig maar want het was toch een en al ellende in het begin maar van de dieptepunten moeten we leren.

Groetjes en misschien tot binnenkort.

Hans

Het is weer tijd voor een update;

Dit weekend het levend steen er gedeeltelijk uitgehaald en de brug van keramiek erin geplaatst. Verder de verlichting en de kap geplaatst.

Het is een heel verschil zo met de verlichting aan, eerst had ik een klein Led lampje wat voor wat schemerlicht zorgde maar daar zie je de diepte niet mee. Verder heb ik het vulsysteem en de IKS aangesloten en bijna alle elektra, ik moet alleen op de muur in de technische hoek nog schilderen en een kast maken.
De afschuimer laat ik nog even uit staan, ik wil niet alles uit het water halen i.v.m. de rijping. Kan nu met een gerust gevoel op vakantie gaan eind deze week, wetende dat alles goed werkt en als ik terugkom ga ik langzaam beginnen met overzetten.

Hans

Bijlagen

• Aqua 30-8-09 Publi.jpg
    Aqua 30-8-09 Publi.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 20
  • Aqua 30-8-09 007 Publi.jpg
    Aqua 30-8-09 007 Publi.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 11
  • Aqua 30-8-09 004 Publi.jpg
    Aqua 30-8-09 004 Publi.jpg
    542,6 KB · Weergaven: 12
Ziet er super uit Hans!!

Waar gaat de vakantie heen?

Dank je Harold, bij jou alles onder controle ??
Vakantie gaat richting Italie, Toscane om precies te zijn. Jij ging toch ook binnenkort ?

Hans

Dank je Harold, bij jou alles onder controle ??
Vakantie gaat richting Italie, Toscane om precies te zijn. Jij ging toch ook binnenkort ?

Hans

Bij mij gaat nu alles goed,met de grote bak in ieder geval super(heb vanmiddag nog een stel kwijlers voor de bak gehad...:biggrin::p),de stekkenbak gaat de functie van buttonkweek worden!Anders kom je binnenkort een bakkie doen?

lekker hoor,Italie!!
Ik ga idd eind september naar Brazilie...:)

Bij mij gaat nu alles goed,met de grote bak in ieder geval super(heb vanmiddag nog een stel kwijlers voor de bak gehad...:biggrin::p),de stekkenbak gaat de functie van buttonkweek worden!Anders kom je binnenkort een bakkie doen?

lekker hoor,Italie!!
Ik ga idd eind september naar Brazilie...:)

Harold,

Ik kom in Oktober eens langs om ook te "kwijlen ":biggrin: ! Enne Brazilië is ook niet verkeerd, heel veel schone dingen daar, maar daar ging je toch voor om ook even te kwijlen :cool:.

Hans

Harold,

Ik kom in Oktober eens langs om ook te "kwijlen ":biggrin: ! Enne Brazilië is ook niet verkeerd, heel veel schone dingen daar, maar daar ging je toch voor om ook even te kwijlen :cool:.

Hans

dat is goed Hans,geef me anders maar een pb-tje tegen die tijd;)

En ik ga natuurlijk in Brazilie voor het mooie weer:cool::rolleyes::p

Ziet er strak uit Hans :goed: !! Zal na je vakantie weer eens binnenspringen :) !!

Zo weer terug in ons mooie Nederland en kon niet wachten hoe alles er uit zou zien. De kleine bak ziet er niet uit, ramen moesten nodig gepoetst worden maar verder staat alles er goed bij.
De nieuwe bak toont eindelijk leven, d.w.z. bruine alg op alles met hier en daar een plukje groen, waterwaardes zijn werkelijk zeer goed maar ik "vrees" dat ik de bak moet gaan vullen met vis om een belasting te krijgen. Ook staat sinds 2 weken de verlichting een paar uur per dag te branden, vandaar de alg.

Effe tijd gevonden om wat fotokes te maken, inmiddels branden alle 4 HQI's, T5 wordt volgende week opgehangen.

Diepte is moeilijk weer te geven, maar moet je er een beetje bijdenken.

Bijlagen

• Aqua 5.JPG
    Aqua 5.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 4
  • Aqua 4.JPG
    Aqua 4.JPG
    143,4 KB · Weergaven: 5
  • Aqua 3.JPG
    Aqua 3.JPG
    190,6 KB · Weergaven: 5
  • Aqua 2.JPG
    Aqua 2.JPG
    158,3 KB · Weergaven: 8
  • Aqua 1.JPG
    Aqua 1.JPG
    175,6 KB · Weergaven: 8
En nog een paar.

De bruine alg is langzaam aan het minder worden, lijkt althans.

Bijlagen

• Aqua 6.JPG
    Aqua 6.JPG
    151,9 KB · Weergaven: 3
  • Aqua 7.JPG
    Aqua 7.JPG
    167,7 KB · Weergaven: 2
  • Aqua 8.JPG
    Aqua 8.JPG
    163,6 KB · Weergaven: 2
  • Aqua 9.JPG
    Aqua 9.JPG
    164,4 KB · Weergaven: 3
  • Aqua 11.JPG
    Aqua 11.JPG
    180,2 KB · Weergaven: 4
Was nog even iets te vermelden, tijdens onze vakantie in Italie zijn we speciaal naar Livorno gereden om daar het openbaar aquarium te bekijken, na ruim 2 uur reizen bleek het nog in aanbouw te zijn :(.

Dus wie dit jaar naar Livorno gaat en daar een bezoekje wil brengen aan het aquarium, doe dat dan volgend jaar.

zie hier de link

Hans

Begint erop te lijken he Hans :goed: !! Geeft bij jou de keramiek nog silicaat af ?!

Back
Bovenaan