Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Nitraat reactor
Inmiddels draait de nitraat reactor 5 dagen en het gaat eigenlijk volgens het boekje - voor zover ik het boekje ken ;-). Ik heb deze eerste dagen slechts een halve liter per uur door de reactor laten stromen. Ik heb de uitloop van de reactor opgevangen in een grote bak en dus niet direct in het aquarium laten stromen. Dit omdat aangegeven was dat er de eerste dagen nitriet uit de reactor zou komen.

Testsetjes =>
Nitriet => Salifert
Nitraat => Salifert, Nyos, Colombo
KH => Salifert
Ph => Salifert

Dag 1 nitriet 0,1 mg/l, nitraat 40 mg/l
Dag 2 nitriet 0,5 mg/l, nitraat 40 mg/l
Dag 3 nitriet 0,1 mg/l, nitraat 25 mg/l
Dag 4 nitriet niet meetbaar, Nitraat < 2 mg/l, KH 8,7, PH 8,0
Dag 5 uitstroom reactor komt nu in het aquarium terecht
Dag 6 en verder => langzaam de doorstroom verhogen zodanig dat in de uitstroom het nitraat gehalte <2 mg/l blijft.
  • Ik moet wel zeggen dat het een bijzondere ervaring voor mij is om nitraat te meten en daarbij de reageerbuisjes niet direct te zien verkleuren.
Het nitraat gehalte in de showbak is volgens Nyos ~40 mg/l. De nitraat reactor bevat 6 liter zwavel korrels en is daarmee te klein om het nitraat van de bak op zijn eentje te kunnen reguleren. Volgens het boekje moet de nitraat reactor 1% van het volume van het aquarium groot zijn. Dat zou in mijn geval 34 liter zijn. Daar kom ik dus niet aan maar in de komende weken/maanden maar eens zien waar het toe gaat leiden.

Wodka methode:
Ik gebruik namelijk ook nog de Wodka methode. Die had ik ruim een maand geleden even afgebouwd vanwege een bacterie bloom die ik in de kiem kon smoren. Maar 2 weken geleden de wodka methode weer opgestart en ben dat nu langzaam weer aan het opbouwen. Als gevolg daarvan merk ik dat mijn ruiten nu sneller vuil aan het worden zijn. Moet nu 2x per de ramen schoon krabben i.p.v. 1x in de week. Nu kan dat ook te maken hebben met de vele zonuren die wij in de eerste 2 weken van maart hebben gehad. Op diverse plaatsen schijnt de zon in mijn bak.

Gemmatum
Ik heb de Gemmatum na een week op koper uit zijn quarantainebak gehaald. Vervolgens 2 dagen in een wenbakje in het aquarium gezet. Daarna hield ik het niet meer en heb hem losgelaten in de bak. Nou daar waren de andere dokters het niet mee eens en hebben dat duidelijk laten blijken. De Gemmatum heeft daarbij de nodige kleerscheuren opgelopen. Maar niets ernstigs en belangrijk, ondanks dat hij nog regelmatig opgejaagd wordt pikt hij toch zijn eten mee. Hij weet de nori clip ook te vinden dus dat komt wel goed - hoop ik tenminste :cool:.
1647464880528.png

11 maart 2020 Van Vugt vult mijn aquarium met 3400 liter zeewater. Het grote avontuur was begonnen
23 maart 2020 Covid heeft de wereld in haar greep en in Nederland begint de intelligente lockdown.
Op dat moment dacht ik dat het wellicht verstandig zou zijn om het project te stoppen. Maar toen bleek dat de LFS'sen in Nederland open konden blijven omdat zij essentiële diensten voor de dieren verzorgen heb ik de opstart doorgezet.

2 jaar verder en ik begin de hobby een beetje onder de knie te krijgen. Dit omdat ik veel bronnen heb gelezen en gezien en omdat ik nu 2 jaar praktijk ervaring heb. Het was wel een harde leerschool en ik heb daarbij de nodige vissen en koralen verloren. Op dit moment gaat het redelijk, mijn vissenbestand is aardig compleet en ook zijn er diverse koralen die meer doen dan overleven. Daarom toch ook vooral genieten van de bak. Vanaf mijn werkplek is dit het uitzicht op de bak. Ik kan dus niet de hele bak zien maar dat is wellicht maar goed ook anders zou er van werken wellicht weinig terecht komen :cool:

Het mooie weer van de afgelopen weken heeft veel voordelen:
  • ik krijg er goede zin van (in vergelijking met grijze grauwe regenachtige dagen)
  • het gas verbruik gaat naar beneden (goed voor de portemonnee)
  • de opbrengst van de zonnepanelen is optimaal (ook goed voor de portemonnee)
  • de bomen en struiken groeien goed
Een nadeel is er ook. De temperatuur van het water in mijn aquarium is naar 26 graden gestegen. Het was dus hoog tijd om de koeler uit de opslag te halen en weer op zijn vaste plekje neer te zetten. Vorig jaar heb ik dat pas eind april gedaan.
Maar goed vanochtend ben ik 2 uurtjes bezig geweest met het plaatsen van de koeler en het aanpassen van de waterloop. Maar de koeler draait nu weer en over een paar uur zal de temperatuur weer rond de 24 graden zitten.

1648301445813.png

Maar weer eens een update. Het is immers 2 jaar nadat ik ben opgestart.

Gemmatum
De Gemmatum is aardig opgeknapt en beweegt zich vrolijk tussen de andere dokters die hem nu volledig geaccepteerd hebben. De komende jaren mag hij goed eten om nog flink te groeien. Op dit moment is hij een centimeter of 7 à 8,

De vis wilde zijn zijkant net niet helemaal laten zien (of ik was te laat met afdrukken). In ieder geval zijn de beschadigingen in staartvin en andere vinnen helemaal hersteld.
1649526536522.png

Hemitaurichthys Polylepis
Begin januari had ik één Hemitaurichthys Polylepis (pyramide vlinder) aangeschaft. Dat is nu typisch een scholenvis dus ik wilde daarvan meerdere exemplaren aanschaffen. Ik heb er 2 maanden op moeten wachten maar inmiddels zwemmen er in totaal 5 van deze rakkertjes rond. Tot nu toe geen bijzonderheden, eten doen ze gretig en ik heb ik ze niet aan enig koraal zien knabbelen. Ik heb geen Xenia in mijn bak, dat helpt bij deze vissen.
1649526716043.png

Ziekte
En na de stip aanval van bijna een jaar geleden heb ik nu de 2de dodelijk parasitaire ziekte geconstateerd. Om het correcter te zeggen heeft @Erbe2307 de parasiet Uronema – Marine Fish Diseases and Treatment geconstateerd. De getroffen vis is gestorven en op dit moment zie ik aan de overige vissen geen ziekte verschijnselen. Maar het is een interne parasiet dus die zie je het niet totdat het eigenlijk te laat is. Ik ga toch maar eens een batch droogvoer met metronidazole maken. Daarnaast een grondige schoonmaak actie uitvoeren zodat detritus zo veel mogelijk verwijderd wordt. Daar zit dan weer het gevaar aan vast dat witte stip de kop gaat opsteken. Want die zit in de bodem en in het gesteente. Hopelijk komt de parasiet eerst voorbij de UV voordat het een vis kan besmetten.
1649525667053.png

Verlichting
Over licht gesproken. Ik had boven een deel van mijn bak nog 6x HVP led strips van 145 cm lengte hangen die ik deels al had aangeschaft toen ik deze bak als een Tanganyika aquarium wilde inrichten. De hoeveelheid PAR die deze combinatie van White/blue en White/red kon leveren was met max 200 par op 10 cm onder de waterlijn niet optimaal. Op de bodem was daar nog minder dan 30 par van over. Ik wist dat deze strips niet geschikt waren voor de meeste koralen. Het wachten was op een betere oplossing.
De betere oplossing lag al geruime tijd te wachten.
Ruim een jaar geleden ben ik door een forumlid benaderd. Deze had het verslag van mijn opknapbeurt van de Orphek Atlantik modules gelezen. Hij had ook nog een aantal van deze modules liggen die ook deels opgeknapt moesten worden. Of ik interesse had? Daar rolde een zéér schappelijk aanbod uit waardoor ik 5 extra Orphek Atlantik's er bij kreeg. Ik moest deze enkel nog opknappen. Dat heb ik inmiddels voor 2 van deze modules gedaan en dus kon ik de HVP balken eindelijk verwijderen. Boven mijn bak hangen nu in totaal 8 Orphek Atlantik modules.

Waterwaarden:
Saliniteit 1,026
KH, 7,8 | Boron 4,5
PH 8,3 | Fosfaat 0,08
CA 440 | Nitraat 25+
MG 1450 | temp 24,5

Koralen
In mijn dagboek is het tot nu toe voornamelijk over vissen gegaan. Ik vond dat de koralen die ik had er niet mooi bijstonden en het merendeel stond nog op de bodem waar de hoeveelheid licht niet optimaal was. Dat in combinatie met een hoge Fosfaat en een hoge Nitraat waarde! Laten wij zeggen dat de groei veel van deze koralen niet optimaal was. Het afgelopen half jaar heb ik daarom ook geen nieuwe koralen aangeschaft.

Nadat ik de nieuwe Orphek Modules heb opgehangen heb ik mij gewaagd aan enige aquascape. In die zin dat ik met D-D construction epoxy en Ecotech coral glue een 20-tal koralen op grotere hoogte heb vastgelijmd aan het substraat. Dat is inmiddels 5 weken geleden. En sindsdien knappen de koralen beetje bij beetje op. Er verschijnen groeipunten, De kleuren worden intenser, ik heb bijv een roze hystrix die wel groeide maar gewoon bruin was geworden. Nu begint hij weer echt roze te worden. Ook koralen waarbij ik ruim een jaar geen groei heb gezien vormen nu groeipunten. Bij de acropora's die ik heb zie ik ook verbetering maar geen poliep expansie. Dat is zo goed als zeker veroorzaakt door de keizers die in mijn bak rondzwemmen. Alles wordt namelijk dagelijks meerdere keren even 'geproeft'. Het blijft bij één of 2 hapjes maar als dat 10 keizers per dag doen dan weet het koraal dat het niet 'handig' is om zijn poliepen uit te zetten.

Hierbij enige foto's. Ik heb geprobeerd de wetenschappelijke naam erbij te plaatsen maar ik zal er echt wel eens naast zitten.

Turbinaria Reniformis
1649529877992.png

Deze Euphylia Divisa (groene hamer) was het eerste koraal dat ik heb aangeschaft. Een jaar geleden is ruim de helft van de koppen afgestorven. Maar sindsdien zijn de resterende koppen veel gezonder geworden. Er komen zelfs nieuwe kopjes te voorschijn op plaatsen waar ik het niet zou verwachten (op naar het leek dode delen van de stam).
1649530227944.png
Montipora hirsuta?? Je kunt zien dat er in het midden een afgestorven deel zit. Dat was de oorspronkelijke stek. Maar vanuit de basis is links en rechts het koraal weer aan het groeien.
1649530514405.png

Ook een Euphyplia Divisa 'Frogspawn'. Dit is een van de weinige koralen die vanaf dag één probleemloos in mijn bak staat. Zoals het nu volledig open staat heeft hij een diameter van 15 cm. Ik denk dat het een kleine 20 koppen bevat.
1649530643076.png

Een Montipora sp?? waarvan ik dacht dat deze afgestorven was. Maar er was nog 2 cm leven op de stek aanwezig. Ik heb deze nu goed in het licht vast gezet en de kleur is van bruin naar rood/roze veranderd en nu kijken of het ook gaat groeien.
1649531259355.png

Acropora stekje, geen poliep expansie wel kleur herstel. Nu wachten op groeipunten
1649531518747.png

Groene hystrix, genoeg groeipunten
1649531666580.png

Allemaal koralen die niet speciaal of moeilijk zijn maar ik ben blij dat er nu serieuze groei te zien is. Ik heb natuurlijk nog meer koraal maar voor nu moeten jullie het met deze update doen.

Ik heb 2 Maxspect Gyre 280 pompen in gebruik. Het was bijna een jaar geleden dat ik deze heb schoongemaakt. En dat blijkt dus toch iets te lang geledente zijn. Bij één van de pompen is de draaiende magneet dusdanig versleten dat er groeven zichtbaar en voelbaar zijn. Ook in het motorhuis zijn dezelfde groeven zichtbaar. Er is dus een slak of iets anders in het motorhuis gekomen die de zaak aardig verstoord heeft. Het draait op dit moment nog wel maar hoe lang dat het geval zal zijn.

Vooralsnog zie ik in Nederland geen shop die reserve onderdelen aanbied. In Duitsland heb ik wel een motorhuis incl draaimagneet gevonden maar de prijs is zodanig dat ik beter een nieuwe Gyre 280 kan kopen.

Het lijkt wel een Edison wasrol na opname :cool:
1651175088213.png

Ik heb in Nederland bij de winkel in Dordrecht anders wel onderdelen voor mijn maxspect gehaald. Nette prijzen en werkte allemaal weer prima daarna.

1651205676633.png
Ow
Wellicht gebeurt het zo nu en dan
maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Gyre pompen heb ik ook nooit gehad moet ik heerlijk zeggen.
Hoe kan het zover komen zonder dat de pomp stopt vraag ik me af.
Enige vorm van slijtage is normaal maar dit, zoals het beschreven wordt, zichtbaar en voelbaar, vind ik opmerkelijk.
Het kan aan mij weinig ervaring met versleten rotors liggen.
Ik ben benieuwd of andere forumleden weleens hetzelfde hebben meegemaakt.

Ik had het zelfde met mijn maxpects binnen een jaar .
Met tunze dit nog nooit gezien in 8 jaar en al 2e hands gekocht .
En heb nu vortech pompen.

Ik heb het ook al gezien bij mijn gyres. Met de eerste versie 350 had ik het ook, maar nooit zo ver laten komen.
De oorzaak is voornamelijk als er kleine slakjes/steentjes e.d. in het rotorhuis komen.
De huidige gyre 350 heeft daar een vrij goede oplossing voor.
Deze hebben rubbers die het rotorhuis beter afsluiten.
Als je de nieuwe rotor lagers koopt voor de 330/350 zitten die rubbers daar ook op.
Nu, of die op de 280 passen daar vrees ik voor.

Ik heb het ook al gezien bij mijn gyres. Met de eerste versie 350 had ik het ook, maar nooit zo ver laten komen.
De oorzaak is voornamelijk als er kleine slakjes/steentjes e.d. in het rotorhuis komen.
De huidige gyre 350 heeft daar een vrij goede oplossing voor.
Deze hebben rubbers die het rotorhuis beter afsluiten.
Als je de nieuwe rotor lagers koopt voor de 330/350 zitten die rubbers daar ook op.
Nu, of die op de 280 passen daar vrees ik voor.
Ik had het anders ook op de 350 met de nieuwe lagers bij mij kwam het door opbouw van calciumcarbonaat oftewel neerslag door de verhoogde temperatuur in de pomp

Ik begrijp dat dit slijtage kan veroorzaken maar het lijkt of de magneten van de Gyre zachter zijn in vergelijking met die van andere pompen. Ik weet niet of het zo is maar dat lijkt erop.

Eerder dit jaar had ik al eens een foto gepubliceerd van een keverslak die ik in mijn aquarium aantrof. Dit was in de nacht met een led lamp beschenen. Onlangs zag ik hem weer maar nu bij daglicht. Het beestje is 3 centimeter lang en ruim 1 centimeter hoog. Ik heb geprobeerd om hem los te peuteren om in een couveuse betere foto's te maken maar dat was onbegonnen werk, ik had het beest zwaar moeten beschadigen om het voor elkaar te krijgen en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben.

Nachtelijk zij aanzicht
1652631326161.png

Met daglicht en van bovenaf.
1652631412534.png

Eerder dit jaar had ik al eens een foto gepubliceerd van een keverslak die ik in mijn aquarium aantrof. Dit was in de nacht met een led lamp beschenen. Onlangs zag ik hem weer maar nu bij daglicht. Het beestje is 3 centimeter lang en ruim 1 centimeter hoog. Ik heb geprobeerd om hem los te peuteren om in een couveuse betere foto's te maken maar dat was onbegonnen werk, ik had het beest zwaar moeten beschadigen om het voor elkaar te krijgen en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben.

Nachtelijk zij aanzicht
Bekijk bijlage 587809

Met daglicht en van bovenaf.
Bekijk bijlage 587811
Bijzonder dier, prachtig!

Lang geleden dat ik een update geplaatst heb. Vandaag sloeg het noodlot toe. Mijn koeler hield ermee op. Een Aqua Medic Titan 4000 van 10 jaar oud. Foutcode E1, wat zeer waarschijnlijk betekend dat de temperatuur sensor niet meer werkt. En daarmee stopt het apparaat met koelen. Net tijdens de zoveelste tropische dagen sessie van dit jaar.

• de temperatuur van het water was in een paar uur al gestegen van 24 naar 28 graden.
  • de eerste actie was natuurlijk om de verlichting uit te zetten dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de temperatuur niet hoger dan 29 graden is geworden.
Goede raad is dan duur (letterlijk). Een reparatie kost veel tijd (als men er bij Aqua Medic aan zou willen beginnen).
Dus maar eens online gekeken wat een vervangende koeler met voldoende capaciteit moet kosten en waar deze dan ook redelijk snel te leveren is. Een nieuwe Aqua Medic Titan 4000 past even niet in het budget. En in de afgelopen 2 jaar is gebleken dat de Titan 4000 voor mijn bak eigenlijk te zwaar is. Dus een maatje kleiner zou geen probleem hoeven te zijn.

En dan kom je op de categorie Teco 3000 uit. Dan is de volgende vraag waar deze op woensdagmiddag om 15:00 uur nog te krijgen is. In Brabant was er online niets te krijgen, ook andere shops gaven aan dat er 2 of meer dagen levertijd zou zijn. Dus toch maar eens naar mijn LFS gereden (Coenen Best). Men had geen courante modellen in de door mij gewenste capaciteit staan. Maar er was nog wel een ouder model aanwezig (Teco TR30). Bij computer gerelateerde zaken zou ik er niet aan denken om overjarige apparatuur te kopen maar hier gaat het om een koelkast (weliswaar een speciale, maar nog steeds een koelkast :cool: ). Dus dat is naar mijn mening iets minder aan technische veroudering onderhevig. Daarnaast was de prijs redelijk en het apparaat beschikbaar. Dus na een halve minuut de knoop doorgehakt en het apparaat mee naar huis genomen.

Natuurlijk moest het leidingwerk aangepast worden. De aansluitingen zitten bij Teco op een andere plaats dan bij Aqua Medic. Daarnaast heeft Teco een kleinere diameter 25 mm i.p.v. 32 mm bij Aqua Medic. Maar goed, mijn doos met PVC fittingen van zolder gehaald en met een beetje passen en meten kon ik alles geschikt maken. Dus een uurtje met PVC lijm aan de slag geweest. Daarna kon ik de nieuwe Teco plaatsen.

Natuurlijk moest de lijm drogen en de koelvloeistof in de Teco tot rust komen. Maar de Teco staat inmiddels al weer 2 uur te koelen. Ik verwacht dat het apparaat nog wel de hele nacht bezig is om de temperatuur weer op 24 graden te krijgen.

Over de werking van de Teco kan ik nog niet zo veel vertellen. Maar één ding is duidelijk. Hij maakt minder herrie dan de Aqua Medic.
1661372921420.png
De Teco TR30 en Aqua Medic Titan 4000 naast elkaar. Op de foto blijkt het wellicht niet direct maar de Teco is behoorlijk wat kleiner dan de Aqua Medic.

Omdat ik weet dat er weinig mis is met het koelgedeelte van de Aqua Medic zal in de komende tijd toch eens kijken er vervangende onderdelen te krijgen zijn. Heeft iemand ideeën op dit punt dan lees ik die graag.

:eek: 29°C, hopen dat het koraal er niet te veel last van gaat hebben.

Hoe geraak jij zo snel aan die temperaturen? Met zo'n massa water zou het opwarmen toch wat trager mogen gaan?

:eek: 29°C, hopen dat het koraal er niet te veel last van gaat hebben.

Hoe geraak jij zo snel aan die temperaturen? Met zo'n massa water zou het opwarmen toch wat trager mogen gaan?
De kamer waarin de sump staat staat pal op het zuiden. De zon heeft vrij spel. In die kamer wordt het makkelijk 30+ graden.
Daarnaast 8x led verlichting + 8x voeding in een ruimte waarin de warmte niet weg kan. 16 meter leidingwerk onder de dekvloer van en naar de koeler die buiten staat. De koeler staat vol in de zon. Helpt allemaal niet mee :).

In ieder geval was dat de reden om snel te handelen.

Ik zou een airco tegen de muur hangen die over het water kan blazen of tegen het aquarium. Scheelt paar graden in de hut als in de bak 😉. Win-win.

Back
Bovenaan