Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

De Sump/stekkenbak:
MIjn sump bestaat uit 3 afzonderlijke compartimenten. In 2 daarvan zijn gevuld met levend steen. Een compartiment is door mij leeggemaakt en gebruik ik als stekkenbak. Of om nieuwe vissen even te laten acclimatiseren. Maar ik heb de sump de afgelopen maanden verwaarloosd. Als gevolg daarvan heeft een kleine glasanemoon explosie plaatsgevonden. Op dit moment zitten er 2 Heniochus Acuminatus in dit compartiment maar het zijne jonge exemplaren en kijken niet naar de Aiptasia om. Bij de volgende waterwissel ga ik de sump leeghalen en schoonmaken. Ben ik meteen van het grootste deel van de aiptasia af.

In de showtank zie ik gelukkig geen aiptasia. Blijkbaar zorgen mijn vissen (de vijlvis?) ervoor dat Aiptasia geen kans krijgt.

Ik zou een paar glasanemoon etende slakken in je sump plaatsen ipv de wimpelvissen.
als je genoeg glasanemonen hebt kun je een kwekerij beginnen 😀
Er is altijd vraag naar deze slakjes……

BERGHIA NUDIBRANCHI​

8E0C7DFF-2721-4C28-9C26-04BAD8FD2B63.jpeg

Laatst bewerkt:
Een "bijna"ongeluk
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb vorig weekend 1000 liter osmose water aangemaakt om een grote water verversing te kunnen uitvoeren. Dus alle zouten afgewogen en stuk voor stuk gemixt. Woensdag de waterwaarden gemeten en daarbij blijkt dat de KH nog wat te laag is. Dat had ik verwacht omdat ik van Baking Soda overgestapt ben naar Baked baking soda en ik bewust minder had gebruikt om te kunnen bijsturen.

Geen probleem de Reef chemistry calculator erbij gepakt en de inhoud ingevuld en daarna de huidige KH en de gewenste waarde. Daar komt dan het aantal gram uit dat je nodig hebt om de gewenste KH te bereiken. Grammen afwegen en in het IBC vat gooien. Heb ik al diverse keren gedaan en geen probleem. Gisteren een controle meting uitgevoerd en daarbij blijkt dat de KH in het IBC vat naar 16 is gestegen!. Gvd hoe kan dat nu. Alles nagelopen. Ik had de juiste hoeveelheid afgewogen en het juiste product gebruikt. Dus nog eens naar de Reef Chemistry calculator gekeken en de berekening opnieuw uitgevoerd. Nu moest ik veel minder doseren, ongeveer een kwart van wat ik gedoseerd had. Daarmee begon het te dagen. Ik had i.pv. Liters Gallons geselecteerd :-( . Gelukkig heb ik het ontdekt voordat ik het water ging verversen. Zou ik dat niet hebben gedaan dan zou mijn KH na verversing van ~8.0 gestegen zijn naar bijna 10.0. Een KH van 10 is dan wellicht niet direct dodelijk, maar voor koralen is die stijging van 2 KH in een uur gewoon te hoog.

Ik moet nu dus meer osmosewater aanmaken om de KH in het bijvul vat te laten zakken en dat weer aanvullen met de andere zouten zodat alle waarden op het juiste peil zitten. Ik heb wel een 2de IBC vat maar dat staat buiten en is niet aangesloten op het leiding werk. Kortom een hoop extra werk waar ik niet op zat te wachten.

Zeker wel fijn dat je er op tijd achter bent gekomen. Hoewel ik denk dat je koraal het wel moet kunnen handelen…voorkomen is in deze beter dan genezen.

Het aquarium is bijna 2 jaar geleden opgestart. Ik heb veel fouten gemaakt maar ook veel geleerd. Tot nu toe heb ik het niet aangedurfd om echt kostbare vissen aan te schaffen. Een Pygoplites Diacanthus was mijn duurste aankoop. En natuurlijk dat is ook geen goedkope vis maar omdat ik een Tiny exemplaar had aangeschaft waren de kosten te overzien.

Het gaat de laatste maanden met de vissen goed en ik vandaag was het weer tijd voor mijn maandelijkse trip naar de aquariumhandel. In dit geval Biemans in Breda (CoralAndFish). Ik wist dat ik iets speciaals wilde. Het bleek dat er 4 Zebrasoma Gemmatums aanwezig waren. Vroeger waren dit hele dure vissen en er was een zéér beperkte invoer vanuit Mauritius (enkele tientallen per jaar). Tanne Hoff heeft in zijn dagboek aangegeven dat er nog niet zo lang geleden een nieuwe exporteur vanuit (naar ik meen) Madagascar ook begonnen is het met vangen en exporteren van Gemmatums. Deze kan in grotere aantallen vangen en exporteren. Als gevolg daarvan is de prijs van een Gemmatum bij CoralAndFish gezakt naar een min of meer betaalbaar niveau (gelijk aan de prijs van een wildvang Gele dokter). Ook De Jong Marinelife heeft deze exporteur gevonden want men heeft er op dit moment 150 in voorraad. Kortom zo heel bijzonder is een Gemmatum niet meer :cool:.

Goed dat was optie 1

Maar er waren bijv. ook een aantal Odontanthias Borbonius op voorraad. Ik vind dat een hele bijzondere vis, maar als het puntje bij paaltje komt, heeft dit visje wel een gebruiksaanwijzing. Zo moet je de temperatuur eigenlijk niet boven de 23 graden laten komen want het beestje leeft op 60 tot 100 meter diepte. En het is een vis uit de Anthias groep en die moet je eigenlijk als een klein groepje aanschaffen. Mijn aquarium hoef ik in de winter al bijna niet te verwarmen en in de zomer is het een uitdaging om het naar 24,5 graad te koelen. En om nu een extra koeler aan te schaffen (samen met de elektriciteits rekening die daarmee samenhangt) vind ik te ver gaan.

De keuze is dus gevallen op ..........

Gem, Gemma, Gemmatum, Zebrasoma

Tot nu toe heb ik alle vissen zonder een wenbakje te gebruiken toegevoegd aan mijn aquarium. Dat is in de meeste gevallen goed gegaan. Een trieste uitzondering was het toevoegen van een 2de Navarchus (een jaar geleden). Omdat ik met dit juweeltje geen onnodig risico wil lopen heb ik toch maar een wenbakje in elkaar geknutseld. De huidige bewoners vinden het maar niets die bak in hun huis. De meeste vissen durven er nog niet in de buurt te komen. Zelfs niet met wat verse noribladeren als lokmiddel. Dat zal morgen hopelijk beter gaan.

Net je dagboek even doorgelezen. Wat een mooi project en leuk dagboek. Laatste keer zag ik ook een paar mooie Gemmatums zwemmen bij Coral And Fishstore. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Onderhoud pompen
Ik ben dus 2 jaar geleden gestart en heb 2 Maxspect Duo 9k stromingspompen die ik beiden in een soort closed loop gebruik. Deze pompen hebben de afgelopen 2 jaar zonder onderbreking en zonder onderhoud gedraaid. Nou dat zonder onderhoud heeft natuurlijk wel een prijs. In dit geval was het zo dat één van de pompen niet meer functioneerde. De controller gaf permanent aan dat de pomp in batterij modus stond. Maar water werd er niet meer rondgepompt. Ik heb de pomp dus maar eens verwijderd en opengemaakt.

1. Dat de buitenkant onder de kalkalg zit daar maak ik mij niet druk om.
1645314564513.png
2: Nog steeds de buitenkant.
1645314627617.png

3. eerste blik op de ingewanden
1645314781695.png

4: rotor verwijderd , mmm smakelijk eten
1645314538784.png
5: en natuurlijk zit het ook in het magneethuis.
1645314870300.png

Het was geen kalk en ik kon het met een straal water en zachte borstel verwijderen. Het demonteren van de pomp vond ik makkelijker dan demontage van de Maxspect Gyre pompen. Nadat ik dit in de eerste pomp geconstateerd had heb ik de 2de pomp ook gedemonteerd. Nou die zag er niet veel beter uit.

Inmiddels werken beide pompen weer zoals het bedoeld is. Heb wel een melding gezet om over een jaar dezelfde actie uit te voeren. Tevens ga ik ook alvast op zoek naar vervangende rubbers voor op de as want dat lijkt het enige dat echt aan slijtage onderhevig kan zijn.

Borbonius = anthias dus groepje is niet helemaal waar. Deze doen het juist beter alleen. Ook die 23 graden klopt niet. Heb er hier 1 al een jaar op 25 graden gaat prima.

Borbonius = anthias dus groepje is niet helemaal waar. Deze doen het juist beter alleen. Ook die 23 graden klopt niet. Heb er hier 1 al een jaar op 25 graden gaat prima.
Dank je voor het delen van jouw ervaring met de Odontanthias Borbonius. Ik baseerde mijn mening op de informatie die op meerwasser-lexicon.de staat alsmede de informatie in de database van deze site. Maar zoals je aangeeft wil dat niet zeggen dat je je altijd aan die adviezen hoeft te houden :).

Dank je voor het delen van jouw ervaring met de Odontanthias Borbonius. Ik baseerde mijn mening op de informatie die op meerwasser-lexicon.de staat alsmede de informatie in de database van deze site. Maar zoals je aangeeft wil dat niet zeggen dat je je altijd aan die adviezen hoeft te houden :).
Nou kan ik ook mazzel hebben hoor. Geen vis is gelijk. @Tanne kan je misschien wat meervertellen. Volgens mij heeft hij er 2.

Groepje of koppel of solitair: het werkt allemaal. Met meerdere zijn ze wel leuker. Het verhaal over de temperatuur klopt wél. Ze ontwikkelen zich minder goed bij hogere temperaturen en leven ook (veel) korter. Een jaar zegt niet zo veel.

Gem, Gemma, Gemmatum, Zebrasoma

Tot nu toe heb ik alle vissen zonder een wenbakje te gebruiken toegevoegd aan mijn aquarium. Dat is in de meeste gevallen goed gegaan. Een trieste uitzondering was het toevoegen van een 2de Navarchus (een jaar geleden). Omdat ik met dit juweeltje geen onnodig risico wil lopen heb ik toch maar een wenbakje in elkaar geknutseld. De huidige bewoners vinden het maar niets die bak in hun huis. De meeste vissen durven er nog niet in de buurt te komen. Zelfs niet met wat verse noribladeren als lokmiddel. Dat zal morgen hopelijk beter gaan.
Heel gave aankoop. Inderdaad komt de jouwe van Madagaskar. Eenmaal gewend een prachtige en ijzersterke vis.

Heel gave aankoop. Inderdaad komt de jouwe van Madagaskar. Eenmaal gewend een prachtige en ijzersterke vis.
Ik ben ook voornemens een gemmatum aan te schaffen. En probeer ook eerst zoveel mogelijk informatie er over te lezen.
Maar is het nou zo dat de gemmatum gevoeliger is voor stip dan de flavenscens?

Ik ben ook voornemens een gemmatum aan te schaffen. En probeer ook eerst zoveel mogelijk informatie er over te lezen.
Ik kan niet voor alle Gemmatums spreken, maar het exemplaar dat ik heb gekocht bleek na 3 dagen inderdaad last van Cryptocarion te hebben. Ik heb hem vervolgens in een quarantaine bakje van 25 liter een odimor kuur gegeven. Na 3 dagen in de kuur waren geen zichtbare parasieten meer aanwezig. Die hadden natuurlijk losgelaten om de volgende fase in de levencyclus te starten. Nu 10 dagen in de kuur heb ik gelukkig geen nieuwe besmetting gezien op de Gemmatum.

Nee. Wat wel zo is, is dat de flavescens 'vroeger' (en ook nu, de nagekweekte) uit Hawaii komen. Daar wordt over het algemeen zeer goed met de vissen omgegaan.

De gemmatums die nu de markt overspoelen komen uit Madagaskar. Een aanmerkelijk deel daarvan vliegt via Manilla naar Europa. In Manilla worden ze in dezelfde systemen gehouden als Filippijnse wildvang-vis. Dat kan verklaren waarom de 'huidige' gemmatums vaker allerlei ziektes bij zich dragen dan de flavescens. En ook meer dan de gemmatums die -helaas vooral vroeger- uit Mauritius kwamen. Ik ben in Mauritius bij die exporteur geweest, de vissen worden daar net zo goed verzorgd als je zelf thuis zou doen. En tegen ziektes wordt daar effectief opgetreden.

Nee. Wat wel zo is, is dat de flavescens 'vroeger' (en ook nu, de nagekweekte) uit Hawaii komen. Daar wordt over het algemeen zeer goed met de vissen omgegaan.

De gemmatums die nu de markt overspoelen komen uit Madagaskar. Een aanmerkelijk deel daarvan vliegt via Manilla naar Europa. In Manilla worden ze in dezelfde systemen gehouden als Filippijnse wildvang-vis. Dat kan verklaren waarom de 'huidige' gemmatums vaker allerlei ziektes bij zich dragen dan de flavescens. En ook meer dan de gemmatums die -helaas vooral vroeger- uit Mauritius kwamen. Ik ben in Mauritius bij die exporteur geweest, de vissen worden daar net zo goed verzorgd als je zelf thuis zou doen. En tegen ziektes wordt daar effectief opgetreden.
Mijn lfs neemt deze week een gemmatum voor mij mee van de jong. Op de site van de jong staat dat ze uit Mauritius komen. Kan ik er dan vanuit gaan dat ze ook daadwerkelijk uit Mauritius komen?

Mijn lfs neemt deze week een gemmatum voor mij mee van de jong. Op de site van de jong staat dat ze uit Mauritius komen. Kan ik er dan vanuit gaan dat ze ook daadwerkelijk uit Mauritius komen?
Ik denk dat die info nog stamt uit de tijd dat Madagaskar nog ‘dicht’ was. Maar met de juiste behandeling en wat geluk is ook de gemmatum uit Madagaskar prima houdbaar.

Nitraat is een van mijn blijvende problemen. Het Nitraat hangt op dit moment volgens Nyos boven de 40 mg/l en lijkt nog steeds te stijgen. Ook mijn fosfaat is met 0,12 ppm (Red Sea Pro) te hoog. Dit zorgt voor een onbalans waardoor rode/paarse flap de kop weer opsteekt. Ik kan het redelijk makkelijk afzuigen maar het komt natuurlijk snel weer terug.

Ik had dit weekend daarom tijd ingepland om mijn kalk reactor, die ik niet gebruik, om te bouwen naar een zwavel nitraat reactor. Dat klinkt heftig maar valt eigenlijk wel mee. En een zwavel nitraat filter heeft geen CO2 nodig. Dus alles wat daarmee te maken heeft, kon afgeschroefd worden. Ik heb deze ombouw wel zodanig gedaan dat ik later eventueel terug kan gaan naar de oorspronkelijke kalk reactor.

Met een paar nieuwe PVC fittingen en stukjes PVC buis was het werk wel gedaan. Maar man wat zijn die zwavel korrels kostbaar, dat spul lijkt wel de waarde van goud te hebben (nu overdrijf ik enigszins, maar het is met € 20,00 per kilo aardig aan de prijs :)). Ik heb gezocht naar leveranciers buiten de aquarium wereld om bijv. gelijk 25 kilo tegelijk aan te schaffen. Maar het lijkt wel of die zwavelkorrels in Nederland niet geleverd mogen worden, want ik kom het niet tegen. Op Alibaba wordt je bijna dood gegooid met Sulphur granules maar dan moet je wel minimaal een ton bestellen en dat is een beetje gortig (en je weet natuurlijk niet hoeveel verontreiniging in het spul zit).

Eén buis van de kalkreactor is nu gevuld met zwavel korrels en een toplaagje kalkreactor vulling om de foamlaag op zijn plaats te houden. De 2de buis is volledig gevuld met kalkreactorvulling. Dit om de PH die in de zwavelreactor naar beneden gaat weer wat op te krikken.

Deze foto is genomen toen nog niet alle aansluitingen gereed waren.
Ik zat nog te wachten op een afsluitdopje..

2022-03-08 18_25_42-20220306_223317.jpg ‎- Foto's.png

Back
Bovenaan