Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Orphek Atlantik V1 - waardeer het - repareer het :-)

hensie44

ZeewaterForum lid
waardeer het - repareer het

Ik heb vorig jaar 7x Orphek Atlantik V1 overgenomen van OHC Vlaardingen (Pieter's zes meter). Deze zijn op deze bak sinds maart 2013 t/m 2017 in gebruik geweest. Dat de conditie van deze lampen niet optimaal zou zijn had ik dan ook verwacht. Bij de aanschaf heeft Richard mij verteld dat de lampen door de leverancier nog wel waren onderhouden omdat een aantal groepen het helemaal niet deden. Maar goed deze lampen hebben dus al 5 jaar hard moeten werken om de bak van Pieter te laten "shinen". Dat is ergens tussen de 22.000 en 30.000 branduren.

Ik heb deze lichtbakken bij thuiskomst natuurlijk getest, zie hier voor de bevindingen. Ik was eigenlijk al best happy met de resultaten (ignorance is bliss :) ) Op dat moment had ik de lampen nog niet gedemonteerd om deze nader te inspecteren. Dat heb ik onlangs bij een paneel wel gedaan en toen was ik ineens veel minder happy. Met onderstaande moet je wel in de gaten houden dat dit waarschijnlijk zal gelden voor veel armaturen die leds van de eerste generatie gebruiken en zo intensief gebruikt zijn als deze armaturen.

Bij het eerste paneel waren plastic bescherm kapjes van bijna alle blauwe led's weggesmolten. Ik heb vervolgens alle armaturen gecontroleerd waarbij ik ook de bescherm diode's heb doorgemeten.

Het resultaat:
  • 38 diode's doorgebrand
  • 86 blauwe leds met gesmolten beschermkap
  • 20 witte leds gesmolten of defect
  • 20 van de 28 UV leds waren defect of vervangen door blauwe led's
  • 150 lenzen verkleurd - verbrand
  • de koelpasta is volledig uitgedroogd - deze wordt onder de led aangebracht om de warmte van de led beter te kunnen overdragen aan het aluminium koellichaam waar de printplaat tegenaan geschroefd is en is zéér belangrijk voor de levensduur van de led's.
1575035329261.png
Rechts een Led met een lens die nog intact is, rechts is de lens gesmolten

1575035674739.png
Als de lenzen er zo uitzien dan wordt een deel van het licht niet doorgelaten dit gebeurt dus als de led die onder de lens zit te warm wordt.

1575035720965.png
Zo moeten de lenzen er uit zien.

Diode's die gebruikt worden om ervoor te zorgen dat de andere led's in de lijn toch blijven branden als één led defect raakt maar als deze zelf defect zijn dan heeft het averechts effect

1575036103414.png

Op diverse plekken corrosie op de printplaat met mogelijk kortsluiting als je niet goed oplet met solderen.
1575041220391.png

Na deze bevindingen was aanvullende actie nodig. Ik ben geen elektronica deskundige maar ik kan een soldeerbout vasthouden en weet het verschil tussen AC en DC stroom. Na het raadplegen van een collega met meer kennis waren vervangende diode's zo besteld. Daarnaast heb ik op Ebay een leverancier van nieuwe lenzen gevonden. Vervolgens was het zoeken naar de juiste vervangende led's. Ook die zijn gevonden. Vorige week kreeg ik deel van de led's in huis en ik ben gaan solderen. Dat was nog wel even een uitdaging. Omdat de printplaat van aluminium is gaat de hitte van de soldeerbout direct in de printplaat en minder in het soldeer. Mijn temperatuur gestuurde soldeerbouw gaat maar tot 420 graden en daarmee had ik geen succes. Ik heb uiteindelijk een oude soldeerbout die je bij de bouwmarkten voor € 20.00 aanschaft, voor het grove werk, geprobeerd en daarmee ging het een stuk beter. De nieuwe lenzen moeten nog over de oceaan uit China komen. Door de defecte en gave lenzen te sorteren heb ik nu 4 armaturen die weer toonbaar zijn.

Het resultaat van de werkzaamheden kan ik nog niet geven omdat ik nog niet alle kleuren led's heb ontvangen.

Mijn armaturen hebben de volgende led's
kleur aantal
Wit 20.000k 38
Blauw 440 nm 32
rood 660 nm 4
UV 390 nm 4
Totaal 78

welke als volgt verdeeld zijn
1575039104269.png

Nu ik wat ervaring heb met het vervangen van de led's heb ik besloten dat ik het lichtspectrum van de lampen ga opwaarderen naar een lichtspectrum dat meer lijkt op het spectrum dat op de latere generaties van de Orphek Atlantik wordt gebruikt. Orphek geeft de mogelijkheid om een losse gen 4 printplaat te bestellen die ook in de gen 1 past. Daarvoor vraagt men $ 300,00 waar ook nog invoerrechten bovenop kunnen komen. Ik heb 7 armaturen dus dat is toch een kostbare grap.

De led leverancier op Ebay heeft diverse kleuren en op basis daarvan heb ik een nieuwe indeling van mijn huidige panelen gemaakt:

Nieuwe bezetting aantal
wit 20000 24
wit 5000 6
rood 850 2
rood 660 2
Orange 600 2
cyan 500 nm 4
blauw 470 4
blauw 440 24
blauw 420 4
uv 395 4
uw 380 2
Totaal 78

Deze worden als volgt verdeeld waarbij de geel gemarkeerde positie de led's bevatten met een gewijzigde kleur

1575040214732.png

Dit is natuurlijk niet 100% gelijk aan de indeling van de Orphek Atlantik gen 4, het is een benadering. Voor de indeling van de laatste generatie Orphek Altlantik verwijs ik je naar deze pagina.
1575039513226.png
Duidelijk is dat het aandeel witte led's in deze layout minder dominant is.
1575039478142.png

Goed een heel lang verhaal dat wellicht maar voor een paar mensen interessant is. Wie gaat nu zelf zijn lampen samenstellen?
Daarnaast zullen velen denken, "Hij heeft nog geen koraal in zijn bak zitten, waarom dan zo veel tijd steken in deze werkzaamheden".
Heel simpel, nu kan ik ongestraft dit soort aanpassingen verrichten en ik spaar het geld voor nieuwe apparatuur liever uit voor de aanschaf van levende have :cool:.

Bijlagen

• 1575035433676.png
    1575035433676.png
    69,1 KB · Weergaven: 3
Ik heb een soortgelijke upgrade van mijn chinese Apollo lampen doorgevoerd.
LEDs verwijderen en nieuwe kleurtjes terug plaatsen.
Als de kleurtemperatuur van china kloppen, zou ik de 2e generatie van de coral care wat benaderen.

Kwam eigenlijk dezelfde problemen van verbrande LEDs en lenzen tegen.
Viel mij dat de opzet lenzen voornamelijk bij de uv LEDs echt verbrand waren en bij de blauwe bruin gekleurd. De witte LEDs hadden nauwelijks tot geen verkleurde lenzen.

Ook bij de nieuwe uv LEDs al gehad dat de lens kap van de led zelf al na paar maand aan het verbranden waren. Dit ondanks goede montage en kwaliteit koelpasta.
Vermoedelijk worden ze te warm door de extra opzet lenzen.
Nu het glazen bolletje van de UV LEDs verwijderd (ook de gel die er onder zit) en de LEDs doen het nu weer al meer dan een jaar zonder problemen.

Succes met je project.

is/was het niet mogelijk om de printplaat van het koelelement los te halen ?
Ik heb het met een printplaat geprobeerd maar dat was nog steeds moeilijk solderen. De printplaat is namelijk zelf ook van aluminium. Voor het demonteren van de printplaat moet je ruim schroeven losdraaien en ook de bedrading naar de controller printplaat losmaken. Dat kost te veel tijd voor de kleine verbetering die het opleverde.

Back
Bovenaan