Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Hé Hans,

Die e1 storing is inderdaad een voelerprobleem dan is die kapot. Waarschijnlijk is het een ntc voeler die kosten zn 10/15€.

Haal even de kap open van de koeler op de regelaar staat er meestal precies op wat voor type voeler je nodig hebt. Meestal ntc, soms pt100 of pt 1000

Als je niks krijgt gevonden stuur me privé bericht dan kan ik voor je kijken of ik er nog heb liggen

Groetjes gijs

Nu ik toch aan het posten ben. Afgelopen weekend een tochtje naar Renswoude gemaakt. Het was de verkeerde dag, veel te heel en afsluitingen vanwege La Vuelta. Daarnaast had ik ook een logeetje bij me (viervoeter die het ook veel te heet vond).

Maar goed in de winkel zag ik 2x Acanthurus Guttatus zitten. En hoewel die niet een vis is die rijk gekleurd is vind ik het toch een bijzonder visje. Het is daarnaast niet een vis die je vaak tegenkomt, de prijs was behoorlijk maar niet exorbitant dus heb ik er een meegenomen.
Het beestje heeft een paar dagen in een peacemaker gezeten
Inmiddels zwemt de kleine rakker vrij rond en wordt voornamelijk achterna gezeten door mijn Ctenochaetus Truncatus. Dat zal nog wel enkele dagen duren vrees ik. Maar buiten dat pikt de Guttatus gewoon zijn deel mee tijdens de de voederbeurten. Het zal dus wel goed komen :-).

Hé Hans,

Die e1 storing is inderdaad een voelerprobleem dan is die kapot. Waarschijnlijk is het een ntc voeler die kosten zn 10/15€.

Haal even de kap open van de koeler op de regelaar staat er meestal precies op wat voor type voeler je nodig hebt. Meestal ntc, soms pt100 of pt 1000

Als je niks krijgt gevonden stuur me privé bericht dan kan ik voor je kijken of ik er nog heb liggen

Groetjes gijs
Hoi Gijs,
Dank voor je informatie en je aanbod. Voorlopig gaat het er eerst om dat ik de componenten kan herkennen. Ik heb toevallig een paar maanden geleden tijdens een onderhoudsbeurt foto's genomen van de Aqua Medic met de kap verwijderd.
Als ik het goed zie zijn er 2 sensors. 1x in het koelcompartiment en 1x in het 'aan/afvoer compartiment'.
1661379717244.png
Deze aansluiting lijkt niet heel betrouwbaar.
1661379853860.png

Dit is het controllerbord, de gemarkeerde connector moet naar de sensoren gaan. Details over het type sensor zie ik niet, maar ik heb geen foto van de achterkant van het controllerbord.
1661379986424.png

Dit weekend hoop ik tijd te hebben om de Aqua Medic verder te onderzoeken. Hopelijk lukt het om de sensoren fysiek te verwijderen. Ik heb zelf nog wat temperatuur sensoren liggen voor een Raspberry project. Wellicht zijn die geschikt. Dit weekend weet ik hopelijk meer.

Ik zou een airco tegen de muur hangen die over het water kan blazen of tegen het aquarium. Scheelt paar graden in de hut als in de bak 😉. Win-win.
Airco heeft zeker voordelen, maar wil je het goed doen dan is het ook een behoorlijke investering (ik neem dan namelijk direct de slaapkamers en de technische ruimte mee $$$$$$).

Hoi Gijs,
Dank voor je informatie en je aanbod. Voorlopig gaat het er eerst om dat ik de componenten kan herkennen. Ik heb toevallig een paar maanden geleden tijdens een onderhoudsbeurt foto's genomen van de Aqua Medic met de kap verwijderd.
Als ik het goed zie zijn er 2 sensors. 1x in het koelcompartiment en 1x in het 'aan/afvoer compartiment'.
Bekijk bijlage 594804
Deze aansluiting lijkt niet heel betrouwbaar.
Bekijk bijlage 594805

Dit is het controllerbord, de gemarkeerde connector moet naar de sensoren gaan. Details over het type sensor zie ik niet, maar ik heb geen foto van de achterkant van het controllerbord.
Bekijk bijlage 594806

Dit weekend hoop ik tijd te hebben om de Aqua Medic verder te onderzoeken. Hopelijk lukt het om de sensoren fysiek te verwijderen. Ik heb zelf nog wat temperatuur sensoren liggen voor een Raspberry project. Wellicht zijn die geschikt. Dit weekend weet ik hopelijk meer.
Aqua medic heeft het slim gedaan alleen de binnenkant van een fabrikant gebruikt zo te doen.

Als ik zo de voeler zie lijkt het aan de kabel te zien een ntc, nu kan je daar weinig over vinden op internet je kan alleen de voelers met regelaar bestellen. Maar een losse voeler moet te regelen zijn.

De rechtse voeler op de condensor is om de Condensorventilator te schakelen, wordt deze te warm meestal rond 28/30 graden dan schakelt de condensor in

De voeler in de kunstof moer is de regelvoeler. De aanslag die er op zit is corrosie dat komt door de kou, dit kan niet veel kwaad je zou het een beetje weg kunnen poetsen/schuren.

Ik wil best een keer langs komen om hem even na te kijken dan zou ik kijken en wat uit te leggen.

Dit lijkt hij te zijn.
Hallo Hans

Ik heb dit ook gehad met Aqua Medic Titan 500, ik heb de voeding van de printplaat gehaald en rechtstreeks aangesloten op de condensator en de compressor van de koeler, en de stekker van de koeler in een temperatuurcontroller gedaan en werkt perfect, de koeler draai nu al 5 jaar probleemloos.

Gr. Piet

Airco is echt een superoplossing. Heb er sinds vorig jaar 1. Aquarium blijft perfect op temperatuur nu. En mijn huis ook. Geen koeler of wat dan ook meer nodig. 😃
Hier ook een monosplit airco die de hele leefruimte inc aquarium koel houdt, en een monosplit op zolder.
Mijn aquarium van 4000l blijft zelfs op de heetste dagen onder de 26°C (bij 24/25°C ruimtetemp.), enkel met nog 2 ventilatoren die op het water blazen.
Je kan ze dus ook gewoon apart plaatsen, kost nauwelijks meer dan een multisplit, en als de ene stuk is blijft de andere gewoon werken.

Bijkomend voordeel, ze ontvochtigen ook :D
Kost wel wat, maar een aquarium koeler kost ook wat en zal zeker minder efficiënt zijn.

Een airco op zichzelf is natuurlijk geen must.
Maar de combinatie van de Nederlandse vochtig warme zomers en een flinke waterverdamping in je huis maken het wel een fijne toevoeging aan het woongenot (en bijkomend natuurlijk het feit dat je de aquariumtemperatuur er mee kan temperen).
Overigens hoeft een airco helemaal niet hard te draaien, of superkoud te staan. Met 23 graden op standje 'quiet' ben ik al ruimschoots onder de pannen. (Natuurlijk wel ramen en deuren zo veel mogelijk gesloten houden in de middag/vroege avond.)

En wat StefaanF schrijft, alleen al het ontvochtigen (ook een instelling), maakt al zoveel verschil.

Onze airco in de woonkamer is voorzien van WiFi connection, lekker makkelijk vanuit mijn vakantie in 'Verweggistan' het aquarium onder de 26 graden kunnen houden.

Airco in huis is een perfecte investering. De bak bij mij heeft nog geen enkele keer een temperatuur hoger dan 24,7 gehaald.
Bovendien is het klimaat in huis ook heerlijk.

Ik heb vandaag de Aquamedic gedemonteerd en de temperatuursensor verwijderd. Zoals @Relou al verwacht had is het een NTC sensor (Negative Temperature Coefficiënt). Dat wil zeggen dat de weerstand van de sensor afneemt als het warmer wordt. Ik heb dit met een multimeter kunnen controleren.

De weerstand van de sensor bij 23 graden op dit moment. 0,703 K. Ohm
Als ik de sensor in mijn hand houdt loopt deze waarde terug naar ongeveer 0,690 K. Ohm
Ik weet niet of dit ook conform de specs van deze NTC sensor is. Waarschijnlijk niet want dan zou de Koeler geen melding E1 mogen geven.

De sensor heeft afwijkende maten t.o.v. de sensor die @Relou heeft aangegeven.
- Doorsnede: 6 mm
- lengte 8 cm

Anyway, een vervangende sensor die ook past moet wel te vinden zijn. Bij Conrad zie ik er echter alleen eentje van metaal en dat lijkt mij in combinatie met zeewater een recept voor nieuwe problemen op korte termijn. De sensor zou van RVS of glas moeten zijn. Ik moet nog verder zoeken.

1661681590569.png

De sensor laat een beschadiging zien. De corrosie die je ziet spreekt voor zichzelf. Het is alleen niet te verklaren waarom er beschadiging aanwezig is die doet vermoeden dat er een draaiend onderdeel tegen aan geschraapt heeft.
1661681782875.png

De sensor is in de koeler bevestigd door middel van een schroef verbinding. De rood gemarkeerde cirkel is een silicone prop waarin de sensor nauw opgesloten is zodat er geen water kan lekken.
(De corrosie die je op de bodemplaat ziet is niet afkomstig van zeewater maar van koelvloeistof dit ooit gelekt is tijdens het vullen, bij de vorige eigenaar of bij het productie proces)
1661681844365.png

Ik heb vandaag de Aquamedic gedemonteerd en de temperatuursensor verwijderd. Zoals @Relou al verwacht had is het een NTC sensor (Negative Temperature Coefficiënt). Dat wil zeggen dat de weerstand van de sensor afneemt als het warmer wordt. Ik heb dit met een multimeter kunnen controleren.

De weerstand van de sensor bij 23 graden op dit moment. 0,703 K. Ohm
Als ik de sensor in mijn hand houdt loopt deze waarde terug naar ongeveer 0,690 K. Ohm
Ik weet niet of dit ook conform de specs van deze NTC sensor is. Waarschijnlijk niet want dan zou de Koeler geen melding E1 mogen geven.

De sensor heeft afwijkende maten t.o.v. de sensor die @Relou heeft aangegeven.
- Doorsnede: 6 mm
- lengte 8 cm

Anyway, een vervangende sensor die ook past moet wel te vinden zijn. Bij Conrad zie ik er echter alleen eentje van metaal en dat lijkt mij in combinatie met zeewater een recept voor nieuwe problemen op korte termijn. De sensor zou van RVS of glas moeten zijn. Ik moet nog verder zoeken.

Bekijk bijlage 595074

De sensor laat een beschadiging zien. De corrosie die je ziet spreekt voor zichzelf. Het is alleen niet te verklaren waarom er beschadiging aanwezig is die doet vermoeden dat er een draaiend onderdeel tegen aan geschraapt heeft.
Bekijk bijlage 595075

De sensor is in de koeler bevestigd door middel van een schroef verbinding. De rood gemarkeerde cirkel is een silicone prop waarin de sensor nauw opgesloten is zodat er geen water kan lekken.
(De corrosie die je op de bodemplaat ziet is niet afkomstig van zeewater maar van koelvloeistof dit ooit gelekt is tijdens het vullen, bij de vorige eigenaar of bij het productie proces)
Bekijk bijlage 595076
Als de sensor te ver af wijkt geeft hij ook de foutmelding aan. Let wel op de meeste sensoren zijn van konstof of rvs alleen is vaak het rvs het goedkope rvs wat roest.

Komt de sensor direct in contact met het water? Vaak zitten ze namelijk in een buisje of ergens tegenaan geklemd.

Je zou ook gewoon de voeler op de uittrede van de koeler (waterzijdig) kunnen ty-rappen en beetje isoleren tegen invloed van buitenaf

Als je met 2de hands spullen begint loop je het risico dat er iets eerder kapot gaat dan je zou hopen. Ik heb vandaag onderhoud uitgevoerd op mijn afschuimer. Pomp schoonmaken en ontkalken etc. Nu is het zo dat ik bij vorige schoonmaakbeurten al had gemerkt dat er schuren in de pomphouder aanwezig waren. Als gevolg daarvan lekte er ook een beetje water tijdens het gebruik.

1666479069646.png
Vandaag was het dus prijs, een van de schroefdraden was lam gedraaid. En bij het loshalen gebeurde het volgende.
KRAK...
Dat is dus janken want dat krijgt je echt niet gerepareerd. Nu is dit een Royal exclusive Bubble king 300 waarvoor nog steeds reserve onderdelen te bestellen zijn. Dat heb ik zojuist op de website van Royal Exclusive gedaan. Nu maar hopen dat de verwerkings- en verzendtijd niet al te lang zal zijn.
1666479308076.png

Dat ik nu zonder afschuimer draai is verre van ideaal. Ik maak mij niet zo'n zorgen over het zuurstof gehalte van het water. Het stroomt bij mij met zo veel kracht de bak in dat ik er voldoende water beweging voor zuurstof uitwisseling. Vervelender is dat fosfaat en nitraat zich blijven ophogen. Maar goed op dit moment niets aan te doen, ik moet even geduld hebben.

H
Hier ook een monosplit airco die de hele leefruimte inc aquarium koel houdt, en een monosplit op zolder.
Mijn aquarium van 4000l blijft zelfs op de heetste dagen onder de 26°C (bij 24/25°C ruimtetemp.), enkel met nog 2 ventilatoren die op het water blazen.
Je kan ze dus ook gewoon apart plaatsen, kost nauwelijks meer dan een multisplit, en als de ene stuk is blijft de andere gewoon werken.

Bijkomend voordeel, ze ontvochtigen ook :D
Kost wel wat, maar een aquarium koeler kost ook wat en zal zeker minder efficiënt zijn.
hier ook 6 airco toestellen met aparte buitenunits zelf geplaatst, gans huis voor de ganse zomer max 24 graden en aquarium mooi binnen de temperatuur (Wel met een 4 tal kleine ventilatoren op de hete dagen).

Vanwege de onzekerheden m.b.t. de energieprijzen heb ik mij een paar maanden ingehouden met nieuwe aanschaffen t.b.v. het aquarium. Daarnaast was het behoorlijk druk op het werk waardoor de bak minder aandacht kon krijgen dan noodzakelijk zou zijn. Gevolg is natuurlijk dat de koralen achteruit zijn gegaan. Oorzaak is waarschijnlijk vuilophoping omdat er ook 2 stromingspompen uitgevallen waren. En die vuilophoping heeft dan weer tot gevolg dat het nitraat gehalte gestegen is van 30 naar meer dan 50. De komende week een grote waterwissel om het probleem voorlopig gedeeltelijk op te lossen.

Maar goed ik zag ook dat het aantal glasanemonen in de sump aan het exploderen is. Nu zie ik in de hoofdbak geen glasanemoon zitten. Deze krijgen de kans blijkbaar niet dankzij de Tomentosus (vijlvis) die in mijn bak de glasanemonen onder controle houdt. Dat doet hij goed maar helaas heeft hij ook andere koralen op zijn menu staan. Daarom wil ik de Tomentosus inruilen voor een Chelmon Rostratus. Dus was ik enige tijd geleden bij de bekende groothandel in het Zuiden. Daar had men wel een 50-tal Rostratusjes in quarantaine zitten die ik nog niet zag eten. Daar wilde ik dus maar niet aan beginnen. Maar ik zag dat men boven bij de koraal bakken nog 2 goed gevulde koperbandjes had zitten. Dus meteen gevraagd of deze te koop waren. Het bleek om een koppel te gaan en deze wilde men enkel als koppel verkopen.
  • Men was wel zo eerlijk om te vertellen dat er geen 100% zekerheid is dat het om een man en vrouw gaat. Men had alleen gemerkt dat deze 2 in de bak steeds samen zaten en andere koperbandjes wegjaagden​
Ik moest er even over nadenken, maar ook weer niet te lang. De prijs was niet veel hoger dan voor 2 stuks die niet als koppel verkocht werden.
Nee geen foto van De Jong maar van mijn koppeltje tijdens het druppelen in een witte emmer
1671842392479.png

Nadat de vissen in de bak geplaatst waren hebben ze het een aantal dagen zwaar gehad. Alle Zebrasoma's toonden agressie richting de 2 nieuwkomers. Maar ook de drie Hemitaurichthys Polylepis lieten zich gelden richting de koperbandjes. Ondanks de agressie aten de beide nieuwe vissen al wel mondjesmaat ontdooide Mysis die ik in de bak strooide.

Hier zie je de 2 exemplaren samen tijdens de eerste verkennende bewegingen in de bak.
1671842527839.png

Na een paar dagen heb ik een forse steen uit de sump, waarop naar schatting 30+ glasanemonen zaten. in de hoofdbak geplaatst. In de buurt van de plek waar de koperbandjes het meeste zaten. De steen was ook bezaaid met valonia. Binnen het half uur was het grootste deel van de valonia al van de steen afgegraasd door 2 stuks Apolemichthys Xanthurus en de 2 stuks Naso Elegans. En een uurtje later waren de koperbandjes de steen naarstig aan het onderzoeken en zag ik ze af en toe ook pikken aan de glasanemonen. Een dag later waren bijna alle glasanemonen verdwenen. De steen kan terug in de sump en morgen maar eens een verse steen uit de sump halen zodat die ook door de 'wasstraat' gaat :-).

En of het nu een koppel is kan niet zeggen. Wat ik wel zie is dat de dieren vrijwel continu elkaar volgen en dat er onderling geen agressie is. De vorm van de neus zou bij een man iets anders zijn dan bij een vrouw. Ik heb nog geen verschil op dit punt kunnen ontdekken.

Prachtig!

Prachtig! Nu ben ik jaloers. Mijn pincetvis staat geen 2e toe in de bak. Een tip om ze gezond te houden: koop mossels in de winkel, snij ze open en vries ze in. Elke dag een paar mossels in de bak. Ze zijn er helemaal zot op.

Prachtig! Nu ben ik jaloers. Mijn pincetvis staat geen 2e toe in de bak. Een tip om ze gezond te houden: koop mossels in de winkel, snij ze open en vries ze in. Elke dag een paar mossels in de bak. Ze zijn er helemaal zot op.
Dank voor de tip. Die ga ik zeker proberen!
Nu is het wel zo dat ik meer vissen heb die de mosselen lekker zullen vinden dus even afwachten of de koperbandjes op tijd zijn.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan