Ik heb vandaag de Aquamedic gedemonteerd en de temperatuursensor verwijderd. Zoals
@Relou al verwacht had is het een NTC sensor (Negative Temperature Coefficiënt). Dat wil zeggen dat de weerstand van de sensor afneemt als het warmer wordt. Ik heb dit met een multimeter kunnen controleren.
De weerstand van de sensor bij 23 graden op dit moment. 0,703 K. Ohm
Als ik de sensor in mijn hand houdt loopt deze waarde terug naar ongeveer 0,690 K. Ohm
Ik weet niet of dit ook conform de specs van deze NTC sensor is. Waarschijnlijk niet want dan zou de Koeler geen melding E1 mogen geven.
De sensor heeft afwijkende maten t.o.v. de sensor die
@Relou heeft aangegeven.
- Doorsnede: 6 mm
- lengte 8 cm
Anyway, een vervangende sensor die ook past moet wel te vinden zijn. Bij Conrad zie ik er echter
alleen eentje van metaal en dat lijkt mij in combinatie met zeewater een recept voor nieuwe problemen op korte termijn. De sensor zou van RVS of glas moeten zijn. Ik moet nog verder zoeken.
Bekijk bijlage 595074
De sensor laat een beschadiging zien. De corrosie die je ziet spreekt voor zichzelf. Het is alleen niet te verklaren waarom er beschadiging aanwezig is die doet vermoeden dat er een draaiend onderdeel tegen aan geschraapt heeft.
Bekijk bijlage 595075
De sensor is in de koeler bevestigd door middel van een schroef verbinding. De rood gemarkeerde cirkel is een silicone prop waarin de sensor nauw opgesloten is zodat er geen water kan lekken.
(De corrosie die je op de bodemplaat ziet is niet afkomstig van zeewater maar van koelvloeistof dit ooit gelekt is tijdens het vullen, bij de vorige eigenaar of bij het productie proces)
Bekijk bijlage 595076