Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Aan ieder alvast dank voor de input.

Korte reactie van mijn kant op enkele punten:

• Titanium verwarming, ik dacht daarvan dat deze juist beter was bij zeewater, maar ik bestel net zo makkelijk een jagertje, is nog iets goedkoper ook :-)
  • Microbubbels, tja ik ging er niet van uit dat die problemen zouden geven. Bubbels zijn bij een downhill race van ruim 2 meter onvermijdelijk. Ik kan dat ongetwijfeld verminderen door de uitstroom met een kogelkraan te regelen, maar dan moet ik wellicht een grotere diameter pijp nemen dan ik nu van plan was (40 mm) om toch voldoende doorvoer te houden.
  • Opvang van water bij uitval van stroom is natuurlijk belangrijk. Het gaat in dit geval niet om extreem veel water. Ik heb het nog niet exact berekend maar het zal ongeveer 100 liter water zijn. Daar heb ik nog wel de ruimte voor :-).
  • Ik beraad mij nog op het beheersen van de vochtigheid in de ruimte.
  • Tuinhuis voor de sump is geen optie. Ik zit al aan het max. bebouwde oppervlak voor mijn perceel. Ik wil geen problemen met de gemeente.
  • Opslag van osmose en zoutwater op de 1ste verdieping is geen optie. Het gewicht daarvan (1.300 kilo) is boven het maximale gewicht dat volgens mijn architect nog veilig met de huidige constructie van het huis op de 1ste verdieping te plaatsen is. En dat is niet de enige beperking.

Gr.
Hans.

• Like
Reactions: Jaw
Ik zie dat het ontwerp voor de sump uit mijn vorige bericht is weggevallen. Hierbij alsnog. Je ziet 2x afschuimer, dat is voor de toekomst. Ik begin met 1x BBK 300 extern.
Sump.jpg
Afmetingen: 190x60x45 (lxbxh)
Vak 1: aanvoer van water welke door gafzakken geleid wordt die makkelijk te vervangen zijn
Vak 2: refugium, in DRS wordt gezegd dat een refugium niet nodig is maar alles dat helpt om voedingsstoffen uit het water te krijgen is mooi meegenomen, en cheato schijnt daarbij echt te helpen.
Vak 3: groot genoeg voor 2x BBK 300 – ik begin met één 2de hands BBK 300 extern, dat is uiteindelijk te licht als deze bak over een paar jaar volledig met lagere dieren en +70 vissen is bevolkt. Maar zeker het eerste jaar zou die BBK 300 goed genoeg moeten zijn lijkt mij. Ook voor een stekkenrooster zal hier wel plaats zijn. Daarnaast zal hier een staafverwarming geplaatst worden
Vak 4: groot genoeg voor maximaal iets van ~60 kilo kapot geslagen levend steen
Vak 5: afvoer naar het aquarium. In dit vak zullen ook de toevoer slangen van het doseer systeem geplaatst worden. Vervolgens zal het water een duikvlucht maken naar de showbak.
6: De quarantaine bak.
7. BBK 300 extern
8. stamoplossingen voor het doseer systeem

In ieder geval goed voorbereid.
Titanium verwarming hoor ik alleen maar problemen mee in zeewater na langere tijd je kan beter de glazen nemen.
Afzuiging boven het aquarium zou ik ook zeker doen maar een dichte kap boven aquarium ook.
Neem eens contact op met Nick Grosfeld hij is ook keurmeester maar hij heeft ook een sump op de eerste verdieping en hij kan je vertellen tegen welke problemen hij aan liep en wat zijn oplossingen waren die hij geprobeerd heeft.
Hij heeft hierover bij Cerianthus een lezing gegeven en dat was echt schrikken wat er allemaal fout is gegaan dus leer van zijn problemen en fouten zou ik zeggen.
Het aquarium draaid geloof ik nog steeds dus misschien kan je eens bij hem gaan kijken dat kan je veel geld schelen.
Ik denk dat hij je de sump boven zal afraden.
Kan je de opslag niet boven doen en dan toch sump in garage?
Groet
Eric jan

Ik zou juist een titanium verwarming adviseren. Veel veiliger en betrouwbaarder. De enige problemen die ik er over heb gehoord zijn van het merk aqua medic.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Je geeft aan osmose water on de showbak en de sump te willen bijvullen. In jouw situatie hoef je alleen een vlotter te plaatsen in de 150 liter bak van de opvoer pompen.

Vergeet bij stroomuitval ook niet de kamlaag in de showbak mee te nemen. + het water in je afvoer en opvoer leidingen. Dit kun je bij het vullen makkelijk testen. Gewoon vullen vanaf de sump en wacgten tot de 150 liter bak vol zit. Dan de pompen aan en hopen dat die niet droogvallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hoi, eheim/jager verwarming is zeer betrouwbaar ( van glas).
Verder houd er rekening mee dat je afschuimer goed in en uit je meubel gehaald kan worden voor schoonmaken. Het ziet er nu wat krap uit..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het is even stil geweest. In de tussentijd heb niet veel gedaan. Maar afgelopen week ben ik weer aan het "bouwen" geweest. Op dit moment nog niets met water of levende have. Dat duurt nog wel even, eerst moet het aquarium meubel toonbaar zijn :-).

Ben nu best ver met de eiken ombouw. Nog een paar weekenden doorwerken en dan zal dat wel af zijn. Daarna komen de sump en het leidingwerk aan de beurt.

Het uitzicht vanuit de huiskamer:
EikenOmbouw2.jpg
EikenOmbouw1.jpg

Het uitzicht vanuit de andere kamer, moet ik nog het nodige werk verrichten:
EikenOmbouw5.jpgEikenOmbouw4.jpg
Je moet bovenstaande foto's even denkbeeldig "stichten" om het totaal aanzicht te krijgen :-)

En zo ziet het er aan de binnenkant uit. Hier komen de lampen te hangenl
EikenOmbouw3.jpg

Tot zover.

Hans.

Super mooi gemaakt Hans !

Al weer enige tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst. De waarheid is dat ik het bouwverslag alleen op Aquaforum bijwerk. In ieder geval totdat ik daadwerkelijk met zout water specifieke zaken aan de slag ga.

Op dit moment ben ik zover dat ik de ombouw van het aquarium gereed heb en het leidingwerk naar de toekomstige sump op de eerste verdieping gereed heb. Ik ben het aquarium nu aan het vullen en ga de eerste par-metingen verrichten (met een Seneye Reef).

En ja er stroomt water.....;)
Leidingwerk05.jpg

Wow wat een tank en project!

Waar ik alleen een beetje mijn twijfels bij heb is het feit dat je levend steen wilt gebruiken, in ieder geval in je sump. Ik zal hier toch nog eens goed over nadenken, zeker in de hoeveelheid die je wilt gaan gebruiken.

Ik heb zelf een 60l opgestart met levend steen (4kg), leuk meteen wat leven en de goede bacteriën heb je in je bak. Maar... ook de algen en beestjes die je niet wilt hebben heb je meteen in je bak... Ik ben na 2 jaar nog bezig geweest om ongewenst leven weg te halen wat telkens weer terug groeit en moet er niet aan denken om dat in een 3000l bak te moeten doen ;)

Kijk ook eens naar wat meer kunstmatige manieren, niet perse langere opstart tijd of hogere kosten. Waarschijnlijk zelfs lager omdat dood steen goedkoper is dan levend steen, en in je eigen tijd scheelt het omdat je geen pesten etc introduceert die je later met veel ergernis weer moet weghalen.

En wat zeefanaat eerder al aangaf heb ik ook de ervaring dat je gedurende de tijd toch andere oplossingen en apparatuur wilt en koopt, zeker wat betreft je sump op een verdieping hoger kan nog wel eens wat problemen gaan geven, welke manier je ook gaat gebruiken.

Maar buiten dat ziet het er allemaal erg gaaf uit en ben ik zeer benieuwd om de progressie en het eindresultaat te zien, Succes!

Gaaf! Wat het levend steen betreft: vooral doen. Zelf zou ik het gewoon in de bak zelf plaatsen. Plagen et cetera: met goed levend steen valt dat wel mee. Daarbij: als je een slim samengestelde opruimcrew plaatst, krijgen plagen geen kans. Een paar lipvisjes, een legertje algeneters en wat Lysmata wurdemanni en je bent al een eind.

Ik zou zelf nooit een bak opstarten zonder levend steen.

Keep us updated :)

Levend steen gaat er echt wel komen. Maar ik heb de afgelopen maanden toch voornamelijk rif-keramiek en dood steen verzameld. Wat op de foto staat is niet alles. heb nog 3 dozen in de garage klaar staan. Alles uit levend steen opbouwen is financieel niet te doen op dit formaat. De collectie die je hieronder ziet heeft al een lieve duit gekost. Maar goed wij weten allen dat deze hobby niet goedkoop is.

RifKeramiek00.jpg

Een deel dood materiaal is geen enkel probleem. Levend steen geheel missen wel. Ik snap dat het volledig inrichten van zo'n grote bak met levend steen een dure grap wordt. Het is ook niet nodig. Kijk met gebruikt steen wel goed uit voor het mogelijke oplopen van het fosfaatgehalte. Vanaf het begin dus goed in de gaten houden en eventueel verlagen.

Mooi om weer een update te zien.
Ook ik zou liever met levend steen beginnen. Heb in mijn 700l enkel levend steen zitten, kost idd wat. Maar je hebt zo wel de meeste bactieren. En wat ik leuk vind is dat je er ook leuke beestjes bij kunt hebben en wie weet wel een leuk koraaltje.

Succes weer!

Uiteraard moet je levend steen gaan gebruiken om het rif op te bouwen.
Dit kan natuurlijk aangevuld worden met dood steen.
Zonder levend steen krijg je naar mijn mening geen gezond functionerend zeeaquarium.

Wat mij nu benieuwd is hoe je nu de op en afvoer van en naar de sumb hebt gemaakt.
Ik denk dat je hier problemen gaat krijgen, net even in dat ander forum gekeken.

Opstarten met alleen nieuw dood steen kan zeker.
Hebben we al vaker gedaan.

gr
twan

• Like
Reactions: jdk
Gaaf! Wat het levend steen betreft: vooral doen. Zelf zou ik het gewoon in de bak zelf plaatsen. Plagen et cetera: met goed levend steen valt dat wel mee. Daarbij: als je een slim samengestelde opruimcrew plaatst, krijgen plagen geen kans. Een paar lipvisjes, een legertje algeneters en wat Lysmata wurdemanni en je bent al een eind.

heel erg optimisch….wat lysmata :eek:
In deze bak is dat wat.....heel veel, of dacht je dat 10 stuks hier wat doen op dat oppervlakte.

tuurlijk is levend steen te adviseren, maar zonder gaat het ook.
Plagen hou je er niet mee buiten als je zonder werkt, maar je kan wel een invasie van een specie die robuust is ( vul zelf maar in ) voorkomen.

Back
Bovenaan