Ik wil dus van mijn nieuwe aquarium een gemengd zee-aquarium te maken. Niets bijzonders duizenden zijn mij al voorgegaan en een groot deel daarvan is ook al weer afgehaakt. Dat blijkt onder andere uit het grote aanbod van 2[SUP]
de[/SUP] hands apparatuur en aquaria in
particulieren bieden aan. Meestal gaat het om een relatief klein aquarium waarvan de opstartkosten te overzien zijn.
Nu is mijn aquarium een tikkeltje groter en de opstartkosten zijn dan ook aanzienlijk. Neem daarbij ook de hoge elektriciteitskosten en je krijgt al snel van alle kanten te horen dat je er niet aan moet beginnen.
Ik heb mij in de afgelopen weken behoorlijk ingelezen in de hobby. Niet dat ik nu alles weet maar ik heb een aardig idee van hetgeen ik eventueel aan wil beginnen. Neemt niet weg dat er allerlei vragen overblijven. Vragen die ik niet of moeilijk kan beantwoorden en daarom dat ik hier maar eens vertel wat ik van plan ben. Ik ben mij ervan bewust dat er evenveel meningen zijn als dat er aquariumhouders zijn, maar goed dan is het aan mij om mijn gezond verstand te gebruiken om e.e.a. te filteren.
De kosten lopen met dit project al snel uit de hand vandaar dat ik zo veel mogelijk voor 2[SUP]
de[/SUP] hands apparatuur zal kiezen. In de nadere toelichting hieronder zal ik daar meerdere keren op terugkomen en mijn keuzes toelichten waardoor met name de initiële investering zo laag mogelijk wordt gehouden. Natuurlijk loop je daarmee risico, maar JOLO.
Toelichting-motivering:
[h=1]
Aquarium:[/h]Tja weinig te motiveren, de foto’s moeten voor zichzelf spreken. Ik ben nog bezig met de afbouw van het aquarium. Op Aquaforum staat een
volledig bouwverslag. Voor de goede orde het aquarium is niet ontworpen met een zeebak in het achterhoofd. In dat geval had ik ook af- en aanvoer punten aangebracht in het midden van de bak. Daarnaast had ik 2x 4cm pijp gebruikt in de plaats van 1x 4 cm pijp. Ook de breedte van het doorkijkdeel had beter 90 cm kunnen zijn, dat was makkelijker geweest voor de opbouw van een rif.
[h=1]
Sump:[/h]De sump moet nog gebouwd worden. Ik heb in mijn huiskamer geen ruimte om een sump van voldoende proporties te plaatsen. De gemeente geeft geen vergunning om een filterhuis te bouwen in mijn tuin. Dus zal ik een kamer op de 1[SUP]
ste[/SUP] verdieping moeten opofferen. De eerste horde is het feit dat mijn vloer uit houten draagbalken bestaat. Het gewicht van de sump en alle andere aquaria in die kamer bedraagt al snel 1000+ kilo en de vloer is daar niet op berekend. Dus een bevriende architect om advies gevraagd en die is gaan rekenen. Er blijkt een constructie mogelijk te zijn waarbij het gewicht van de aquaria bijna volledig op de muren wordt overgedragen zodat de vloer niet extra belast wordt.
Afmetingen: 190x60x45 (lxbxh)
Hoe de sump in te richten:
Vak 1: aanvoer van water welke door gafzakken geleid wordt die makkelijk te vervangen zijn
Vak 2: refugium, in DRS wordt gezegd dat een refugium niet nodig is maar alles dat helpt om voedingsstoffen uit het water te krijgen is mooi meegenomen, en cheato schijnt daarbij echt te helpen.
Vak 3: groot genoeg voor 2x BBK 300 – ik begin met één 2[SUP]
de[/SUP] hands BBK 300 extern, dat is uiteindelijk te licht als deze bak over een paar jaar volledig met lagere dieren en +70 vissen is bevolkt. Maar zeker het eerste jaar zou die BBK 300 goed genoeg moeten zijn lijkt mij.
Ook voor een stekkenrooster zal hier wel plaats zijn.
Daarnaast zal hier een staafverwarming geplaatst worden
Vak 4: groot genoeg voor maximaal iets van ~60 kilo kapot geslagen levend steen
Vak 5: afvoer naar het aquarium. In dit vak zullen ook de toevoer slangen van het doseer systeem geplaatst worden. Vervolgens zal het water een duikvlucht maken naar de showbak.
[h=1]
Levend en dood steen:[/h]In een bak van deze proporties gaat een kleine scheepslading steen. Het mooiste zou zijn om daarvoor volledig gebruik te maken van levend steen. Maar de kosten daarvan wil ik niet betalen J. Om de hele opstart betaalbaar te houden ben ik dood steen/keramiek bij elkaar aan het sparen. Daarmee bouw ik het rif op. Dat kan dan droog zodat er een stevige constuctie te maken is. Vervolgens een week of zo met zoet water alles indraaien.
Daarna zoet water eruit en zeewater erin. De sump vullen met een flinke hoeveelheid levend steen (~50 kilo) om de bak te enten. Het zal hierdoor langer dan normaal duren voordat de bak stabiel draait maar op basis van wat ik de afgelopen maanden heb begrepen het zou een reëel scenario moeten zijn.
[h=1]
Opvoer capaciteit[/h]Nu de sump op de 1[SUP]
ste[/SUP] verdieping komt te staan heb ik ook enkele deftige pompen nodig om voldoende debiet te krijgen. Ik ga uit van 15.000 liter opvoer naar de sump. Voorlopig ga ik ervan uit dat dit door 2 opvoerpompen wordt verricht. De 2 afvoeren vanuit het aquarium komen eerst in een kleine bak van iets van ~150 liter. In deze bak worden de opvoerpompen geplaatst. Ik zou graag een grotere bak plaatsen omdat de opvoerpompen 250 liter per minuut verplaatsen maar meer ruimte heb ik niet achter de bak. Natuurlijk zou ik kunnen kiezen voor gesloten circuits maar ik ben bang dat de pompen dan relatief vaak zouden blokkeren als er kortstondig te weinig aanvoer vanuit aquarium is.
[h=1]
Verlichting:[/h]In eerste instantie dacht ik dat ik het beste voor T5 verlichting kon kiezen. Zeker omdat goede 2[SUP]
de[/SUP] hands armaturen ruim beschikbaar zijn tegen interessante bedragen. Echter als je dan gaat doorrekenen wat het vervangen van lampen over een tijdperiode van 4 tot 5 jaar gaat kosten dan ga je toch verder kijken. Het is namelijk zo dat ik op basis van T5 minimaal het volgende nodig heb:
· 8 x 24 watt
· 8 x 39 watt
· 6 x 80 watt
Als de bak straks volledig draait zou dat zijn
· 12 x 24 watt
· 12 x 39 watt
· 8 x 80 watt
· Totaal 1396 watt (als alles op piekvermogen draait)
Dat zijn 32 buizen die toch minimaal 1x per jaar vervangen moeten worden (32x € 22,00)
Kortom je gaat dan ook eens rekenen met LED-licht. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat ik boven de grote showbakken nog geen volledige LED-verlichting heb gezien. Ik zie/lees dat men nog veel HQI in combinatie met LED of T5 gebruikt. Dat kan conservatisme zijn, maar dat heeft ergens zijn oorzaak. Ook zie ik bij het gebruik van LED verlichting in mijn berekeningen niet de grote besparingen in stroomkosten, 10% tot 25% afhankelijk van de situatie. Maar dat je geen buizen hoeft te vervangen is natuurlijk wel een voordeel zowel financieel als qua onderhoud. Mits je natuurlijk geen defecten krijgt. Anyway, ik dacht eerst aan de aanschaf van Philips Coral cares. Voor mijn bak zou ik er dan minimaal 6 nodig hebben. Dat is totaal 6x 208 watt = 1248 watt
En vervolgens kom je dan een berichtje tegen dat de verlichting van Pieter’s 6 meter vervangen is en dat zijn oude Orphek’s Atlantik’s V2 beschikbaar komen. De prijs is “vriendelijk” en er waren nog voldoende armaturen beschikbaar. Ik heb er 7 gereserveerd.
[h=1]
VERWARMING[/h]Het liefste zou ik een warmtewisselaar aansluiten op mijn verwarming, maar ik heb nog geen geschikte versie voor zeewater gezien. Voorlopig ga ik ervan uit dat ik 3x titanium elementen van 300 watt ga gebruiken. Misschien dat er meer nodig is, ik kan dat moeilijk inschatten. De huiskamertemperatuur zal niet onder de 19 graden komen (ik heb vloerverwarming in mijn huiskamer).
[h=1]
Luchtverversing vochtgehalte[/h]Ik maak het mijzelf niet gemakkelijk. Het aquarium staat in een ruimte waar ook een biljartafel aanwezig is. Dit betekend dat het vochtgehalte in de ruimte niet te hoog mag worden. Dan is een aquarium niet de best combinatie…
Ik zal dus met afdekruiten gaan werken. Het nadeel daarvan is dat een deel van het licht weerkaatst wordt en dat condens zal optreden tegen de onderkant van de dekruiten. Een ander nadeel van goed afsluitende dekruiten is dat er weinig frisse lucht het wateroppervlak kan bereiken. Dit ga ik oplossen met ventilatoren die de lucht van de ene kant van de bak naar de ander kant zullen blazen. De lucht wordt deels rechtstreeks van buiten aangezogen en de lucht die het aquarium gepasseerd heeft zal ook weer rechtstreekt naar buiten worden geleid. Daarmee zal de vochtige lucht zo veel mogelijk uit de andere ruimten geweerd worden. Of dit in de praktijk ook gaat werken moet blijken. Vochtvreters kunnen altijd nog nodig zijn.
[h=1]
Stroming[/h]Het volgende punt is om voldoende stroming te krijgen in deze lange bak. De ronding die de bak maakt is daarbij ook weer een complicatie. De bak is 3000 liter. Volgens de geleerden (i.e. Tanne Hoff pagina 11) dien je minimaal een stroming te creëeren die gelijk is aan 20x de inhoud van de bak. In dit geval dus 60.000 liter.
Dat ga je niet redden met 2x MaxSpect Gyre XF-280 links en rechts in de bak. Voor dit moment ga ik ervan uit dat ik 8 stromingspompen nodig zal hebben. Deze zullen waar nodig m.b.v. Tunze decoratiestenen worden “verstopt” in de decoratie.
[h=1]
Osmose-water[/h]Voor het vervangen van verdampt water heb je osmose water nodig. En met het oppervlak dat mijn bak beslaat zal er best het e.e.a. verdampen. Ik zal dan in de garage een IBC container van 600 liter plaatsen welke m.b.v. een Omkeer Osmose apparaat van
www.osmoseapparaat.nl incl. silicaat filter steeds bijgevuld zal worden. Het water niveau in het aquarium en sump zal gemeten worden en als het te laag staat zal er automatisch osmose water vanuit de IBC gepompt worden.
[h=1]
Zee-water / zout water[/h]In een ander topic ben ik ervan overtuigd geraakt dat natuurlijk zeewater voor mij het beste/makkelijkste is om mee te starten. Ook qua kosten is dat met dit volume de beste oplossing. Ik zal een 2[SUP]
de[/SUP] IBC van 600 liter in de garage plaatsen voor incidentele waterwissels. Maar omdat ik voor het DSR-systeem kies zal het aantal waterwissels beperkt zijn.
Met ruim 3 kuub is het vullen van het aquarium meteen een dingetje, maar Tanne bracht mij op het spoor van een bedrijf dat 4 kuub water komt brengen voor bedragen waarvoor je het zelf niet kunt aanmaken.
[h=1]
Quarantaine bakken[/h]Ik ben van plan om gebruik te maken van quarantaine voor het inbrengen van nieuw leven in het aquarium. Ik heb daarvoor de ruimte, maar of ik er ook de discipline voor heb moet de toekomst duidelijk maken J.
[h=1]
Koeling:[/h]Ik heb 4x 40 mm drukleidingen onder mijn vloer liggen welke naar mijn buitenmuur gaan. Vandaar kan ik een ringleiding in de grond leggen (stel op 50 cm diepte o.i.d.) welke ik tijdens de te warme zomerdagen zou kunnen kan inschakelen. Hoe lang die ringleiding moet zijn om het water genoeg af te koelen weet ik nog niet. Uiteraard moet hier een afzonderlijke pomp voor de noodzakelijke stroming gaan zorgen. Maar ook daar heb ik nog niet erd diep over nagedacht. Een ding is zeker dat het achter mijn aquarium een wirwar van pvc-leidingen zal worden om de waterstromen goed te sturen.
[h=1]
Eiwitafschuimer:[/h]Voorlopig één enkele BBK 300 extern. In eerste instantie zonder ozon installatie. In de loop van de tijd zal beoordeeld worden of er een 2[SUP]
de[/SUP] exemplaar toegevoegd moet worden. De sump is daarop voorbereid.
[h=1]
Systeem:[/h]Dutch Reefing System zal het worden. Dus een volledige testset moet er komen zoals door DSR aanbevolen. Mijn belangrijkste argument om voor dit systeem te kiezen is het beperkte aantal waterwissels dat hierbij gebruikt wordt.
[h=1]
Doseerpomp:[/h]Omdat ik met DSR wil gaan werken zal ik stoffen moeten toevoegen. Dat wil je met dit volume niet handmatig doen. Een doseerpomp moet er dus komen voorlopig valt de keuze op een Aqua Medic Reefdoser Evo 4. Mocht meer kanalen nodig hebben dan is deze pomp uit te breiden.
[h=1]
Monitoring - automatisering:[/h]Ik begin met een Seneye Reef voor de meest basic functies en het feit dat daarmee een PAR meting ter beschikking heb. Ik zal in de loop van de tijd ongetwijfeld verder automatiseren er zijn prachtige systemen op de markt alleen kosten deze een aardige duit. Wellicht zal ik zelf iets in elkaar flansen met een APC 7921 aangestuurd door een Raspberry PI of iets dergelijks – aansturing wave systeem, schakelen verlichting, voerder pauzes en wat niet meer.
[h=1]
Kalkreactor[/h]In eerste instantie dus geen kalkreactor.
[h=1]
UV filter: [/h]Op dit moment overweeg ik een 50 watt 2000 liter p/u UW lamp voor de showbak in te zetten. Daarnaast zal in de quarantaine bak ook een kleine UV lamp geplaatst worden.
[h=1]
Elektra:[/h]Het hele systeem zou in theorie op één groep kunnen draaien. Maar de kans is groot dat het dan bij piekspanningen tijdens aanzetten van apparatuur fout gaat. Ik heb dus 2x 16 ampère ter beschikking welke ieder achter afzonderlijke groepen zitten.
[h=1]
Rifbouw: [/h]met dode steen en rifkeramiek in het aquarium zodat ik alles droog kan opbouwen.
[h=1]
Koraal: [/h]Beginnend met lederkoraal en diverse LPS stekken om te kijken of dat wil aanslaan. Ongetwijfels zal er ook het nodig SPS in komen. Maar alles afhankelijk van de omstandigheden.
[h=1]
STROOMVERBRUIK:[/h]Dit is een killer, maar dat zal niemand verbazen, hierbij mijn globale berekening:
[TABLE="width: 0"]
<tbody>[TR]
[TD]
Berekening verbruik elektriciteit
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]wattage
[/TD]
[TD]aantal uur
[/TD]
[TD]kwh
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]verlichting - zie specificaties
[/TD]
[TD]1331
[/TD]
[TD][/TD]
[TD] 3.910,81
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]circulatiepompen
[/TD]
[TD]424
[/TD]
[TD]24
[/TD]
[TD] 3.714,24
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]verwarming
[/TD]
[TD]900
[/TD]
[TD]8
[/TD]
[TD] 2.628,00
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]pomp voor osmosewater / zoutwater voorraad
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[TD]8
[/TD]
[TD] -
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]pomp voor uv
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[TD] -
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]pomp circulatie osmosewater
[/TD]
[TD]15
[/TD]
[TD]12
[/TD]
[TD] 65,70
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]pomp van eiwitafschuimer
[/TD]
[TD]58
[/TD]
[TD]24
[/TD]
[TD] 508,08
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]osmose apparaat
[/TD]
[TD]40
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[TD] 29,20
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
Totaal verbruik aquarium
[/TD]
[TD]
2768
[/TD]
[TD][/TD]
[TD]
10.856,03
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Nu is deze berekening gebaseerd op een situatie waarin de bak volledig bezet is. Zeker het eerste jaar zal de verlichting echt nog niet boven de hele bak op volle toeren draaien.
Maar opvoer en stromingspompen alsmede eiwitafschuimer nemen ook de nodige kwh af dus de offertes voor een groot aantal zonnepanelen zijn de deur uit.
[h=1]
Samenvatting:[/h]
OK eerst de vaste gegevens:
Aquarium: zelfbouw 5,5 meter lang, deels doorkijk en variërend van 70 cm tot 110 breed
Inhoud: 3.100 liter inhoud
Sump: ongeveer 350 liter (op andere verdieping ~2,80 meter hoger dan het showaquarium)
Opvoerpomp: 2x Jebao 15.000 liter (door hoogteverschil blijft daarvan iets meer dan de helft van over => 15.000 liter per uur)
Stromingspompen: To be decided (wat ik op dat moment goedkoop kan krijgen om tot 60.000 liter stroming te komen
Osmose: Aquabright 150 voor max 570 liter per dag
Opslag osmose water: IBC 600 liter
Opslag zout water: IBC 600 liter
Quarantaine/stekkenbakken: 2x 120 liter (deze heb ik nog staan)
Verlichting: 6x Orphek Atlantik V2 + 4x HVPAqua 39 watt blue
Verwarming: temperatuur in de ruimte wordt met vloerverwarming op 21 graden gehouden, daarnaast zal er 3x 300 watt Titanium verwarmingsstaven de temperatuur in de bak naar 24 graden brengen.
Koeling: ik heb 4x 40 mm drukleidingen onder mijn vloer liggen welke naar mijn buitenmuur gaan. Vandaar kan ik een ringleiding in de grond leggen (stel op 50 cm diepte o.i.d.) welke ik tijdens de te warme zomerdagen zou kunnen kan inschakelen. Hoe lang die ringleiding moet zijn om het water genoeg af te koelen. Uiteraard moet hier een afzonderlijke pomp voor de noodzakelijke stroming gaan zorgen.
Eiwitafschuimer: Bubble king 300 extern later aan te vullen met een 2[SUP]
de[/SUP] exemplaar
Doseerpomp: Aqua Medic Reefdoser Evo 4
Aquarium computer 1: Seneye Reef voor de meest basic functies
Aquarium computer 2: er zijn prachtige systemen op de markt alleen kosten deze een godsvermogen, ik zal t.z.t. waarschijnlijk zelf iets in elkaar flansen met een APC 7921 aangestuurd door een Raspberry PI of iets dergelijks – aansturing wave systeem, schakelen verlichting, voerder pauzes en wat niet meer
Kalk reactor: géén, DRS zal voor kalk toevoer zorgen
UV filter: 50 watt 2 liter p/u voor de showbak, maar wel in de quarantaine bakken waarin alle levende have eerst in gehuisvest zal worden.
Elektra: 2x 16ampére groepen achter 2 verschillende aardlekschakelaars
Systeem: Dutch Reefing System
Visbezetting: op te bouwen in 2 jaar met uiteindelijk 60 tot 70 relatief makkelijk te houden vissen
Rifbouw: met dode steen
Koraal: beginnend met lederkoraal en LPS, SPS wellicht op een later moment, eerst maar eens zien of de bak goed draaiend te krijgen is
Opstart: met ~50 kilo levend steen in de sump