Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Coris picta.
Die gaat alles wat niet vast zit omdraaien.

Coris picta.
Die gaat alles wat niet vast zit omdraaien.
Nope. Coris pictoides.
Coris picta is idd niks voor mijn bak 😉 Wel heel mooi.

De pictoides blijft veel kleiner dan de picta. Hoe die zich gedraagt gaan we meemaken. Weinig over te vinden, maar signalen zijn rustig en meer Halichoeres dan Coris.
Schijnt genetisch ook een buitenbeentje te zijn binnen het geslacht Coris.

Laatst bewerkt:
Zondagmiddag knutselmiddag met onnodige retro technologie.

IMG_3870.jpeg

IMG_3871.jpeg

IMG_3875.jpeg

Laatst bewerkt:
Oldskool misschien maar nog steeds effectief.. 👍🏻

De afgelopen paar maanden ben ik af en aan bezig geweest met de verlichting.

Vorig jaar zo snel mogelijk opgehangen en de voedingen in een hoek geschoven.

Nu hebben de voedingen een mooie grote aansluitkast gekregen. Dat maakte ook ruimte vrij om de verlichting aan te vullen met enkele daglicht/“zoetwater”-lampen voor de nodige zonnige bloed in de middag (Mitras LX7004 en Kessil A360 tuna sun).

En omdat ik toch met lampen en alu constructieprofiel in de weer was, ook meteen een net framepje voor de lamp boven de stekkenbak gemaakt. De lamp hangt aan glijders in het profiel. Dus ik kan em overal heen schuiven afhankelijk van welke koralen waar hoeveel licht nodig hebben.

Voedingen in hun kast, inmiddels is ook die Hue stekker weg en zijn de lightbars op de Profilux aangesloten:
IMG_3833.jpeg

“Zoetwater” Mitras erbij:
IMG_3954.jpeg

Frame op de stekkenbak, voorheen hing de lamp aan staalkabels aan het plafond:
IMG_3973.jpeg

De extra lampen in werking boven de bak:
IMG_3967.jpeg
IMG_3971.jpeg

Laatst bewerkt:
Prachtige bak ! Ik zie ook dat je de Pygoplites Diacanthus heb zwemmen ( als ik t goed zie) is dit de Red sea? En mag ik vragen waar je deze vandaan heb ? Het blijkt nog moeilijk deze te vinden en in juveniele,

Prachtige bak ! Ik zie ook dat je de Pygoplites Diacanthus heb zwemmen ( als ik t goed zie) is dit de Red sea? En mag ik vragen waar je deze vandaan heb ? Het blijkt nog moeilijk deze te vinden en in juveniele,
Incorrect, niet uit de Rode Zee.
Heb em gewoon bij een winkel vandaan.
Tegengestelde is waar. Super makkelijk te vinden. Regelmatig op voorraad bij de groothandel en juist enkel verkrijgbaar als juveniele.

De afgelopen paar maanden ben ik af en aan bezig geweest met de verlichting.

Vorig jaar zo snel mogelijk opgehangen en de voedingen in een hoek geschoven.

Nu hebben de voedingen een mooie grote aansluitkast gekregen. Dat maakte ook ruimte vrij om de verlichting aan te vullen met enkele daglicht/“zoetwater”-lampen voor de nodige zonnige bloed in de middag (Mitras LX7004 en Kessil A360 tuna sun).

En omdat ik toch met lampen en alu constructieprofiel in de weer was, ook meteen een net framepje voor de lamp boven de stekkenbak gemaakt. De lamp hangt aan glijders in het profiel. Dus ik kan em overal heen schuiven afhankelijk van welke koralen waar hoeveel licht nodig hebben.

Bekijk bijlage 654383

Bekijk bijlage 654384

Bekijk bijlage 654385

De extra lampen in werking boven de bak:
Bekijk bijlage 654386

Bekijk bijlage 654387
Mooi zo met die profielen, had hier wel last met die hoekjes, die zijn niet geanodiseerd en kwam hier corrosie vanaf op een gegeven moment. Super mooie bak hoor!

Afgelopen weken behoorlijk wat vrije uurtje gestoken in een volgend projectje.

Ik vond het namelijk maar irritant dat ik steeds een slang uit moest rollen van mn osmose apparaat naar waar ik water nodig had (verversingsvat/ATO-vat).

Dus nu ben ik 23 meter PVC buis, drie gaten door muren en vele lijmverbindingen verder en kan ik simpelweg waar nodig een kraantje opendraaien 😃

Het plan
IMG_3998.jpeg

Eerste deel naar de badkamer, osmoseapparaat hangt in de kast achter de gele deur.
IMG_4034.jpeg
IMG_4035.jpeg

Door naar het ATO-vat
IMG_4053.jpeg
IMG_4054.jpeg
IMG_4055.jpeg

Laatste eindje
IMG_4060.jpeg
IMG_4063.jpeg

Want als je dan toch bezig bent, dan meteen ook maar een kraantje bij de gootsteen…
IMG_4062.jpeg

De oplettende kijker vraagt zich dan mogelijk nog af: waarom twee leidingen?

Naja, als je dan toch bezig bent, dan ook maar meteen de leidingen voor een AWC-systeempje.

Laatst bewerkt:
Net zo gemakkelijk en als je toch bezig bent! Ziet er strak uit zo maar dat wist ik halverwege al ;-)

Mooi zeg. Netjes gedaan.

hoe gaat die AWC technisch werken? Solenoid valve op je leiding met een timer en een overloop naar een afvoer in je bak of zo?

Hoe dan ook, ik ben jaloers. Dit maakt het onderhoud zoveel makkelijker en vooral lichter.

Afgelopen weken behoorlijk wat vrije uurtje gestoken in een volgend projectje.

Ik vond het namelijk maar irritant dat ik steeds een slang uit moest rollen van mn osmose apparaat naar waar ik water nodig had (verversingsvat/ATO-vat).

Dus nu ben ik 23 meter PVC buis, drie gaten door muren en vele lijmverbindingen verder en kan ik simpelweg waar nodig een kraantje opendraaien 😃

Het plan
Bekijk bijlage 656684

Eerste deel naar de badkamer, osmoseapparaat hangt in de kast achter de gele deur.
Bekijk bijlage 656676
Bekijk bijlage 656677

Door naar het ATO-vat
Bekijk bijlage 656678
Bekijk bijlage 656679
Bekijk bijlage 656680

Laatste eindje
Bekijk bijlage 656681
Bekijk bijlage 656682

Want als je dan toch bezig bent, dan meteen ook maar een kraantje bij de gootsteen…
Bekijk bijlage 656683

De oplettende kijker vraagt zich dan mogelijk nog af: waarom twee leidingen?

Naja, als je dan toch bezig bent, dan ook maar meteen de leidingen voor een AWC-systeempje.
Het ziet er allemaal perfect uit.
Ik zie dat je de ion-director ook hebt staan. Werkt dit apparaat nu goed?

Het ziet er allemaal perfect uit.
Ik zie dat je de ion-director ook hebt staan. Werkt dit apparaat nu goed?
Dankje!

En geen idee. De Directors staan op het moment beide nog buitendienst.
Die hebben nog (steeds) geen prio. Nice-to-have apparaten, maar niet essentieel en minder essentieel dan vele andere dingen op de to-do lijst.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan