Erbe2307
René van der Bel
Ik ben echt niet de enige hoor.Wow @Erbe2307 dit is voor het eerst dat ik van iemand lees (waarvan ik weet dat hij een mooie bak kan houden) dat hij STN heeft bij de koralen en vermoed dat dit door toevoegen van koolstof komt.
Ik heb een nieuwe bak opgezet maar tot nu toe alleen maar problemen met de SPS.. ze verliezen inderdaad hun weefsel. Soms in 2 dagen, soms in enkele weken. Alle waardes zijn inmiddels al en tijd stabiel (heb ook een enorme KH piek gehad een tijd geleden en andere instabiliteit na een doorstart) maar toch zie ik dit gebeuren. Euphilias en softies doen het wel nog goed maar alle SPS en sommige LPS zoals caulastrea zijn allemaal in rap tempo dood gegaan. En nu weer na aan pauze 5 stekjes gekocht bij een forumlid... de eerste 2 zijn alweer dood..
Ik wilde toch eens navragen of iemand weet wat dit kan zijn. een of ander microorganisme is mijn vermoeden aangezien alle voor de hand liggende boosdoeners waar iedereen dan eerst naar vraagt (slakjes, nudibranch etc) het niet lijken te zijn.
Is jouw ervaring met STN en koolstof ergens onderbouwd? Kun je hier eens iets meer over vertellen hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Ik doseer zelf van DSR.. Een skijken wat er gebeurt als ik dat afbouw/stop.. Toch maar water verversen dan voor het afvoeren van nitraat en mn schuimer natter zetten.
Ik vind je poll en je onthulling over nutrientenwaardes trouwens heel tof! Altijd leuk om de paradigmas te betwijfelen![]()
Er is ook slechts enkele decennia aan wetenschappelijk onderzoek aan de achteruitgang van natuurlijke koraalriffen wat aangeeft dat opgelost organisch koolstof een centrale rol speelt.
Voor een goede samenvatting: https://reefbuilders.com/2024/06/21...hy-reef-tank-heres-a-new-method-to-manage-it/
Maar er zijn vele andere factoren die meespelen die in een gesloten systeem (onze aquaria) mogelijk meer invloed hebben dan in het wild.
Licht (te veel, te weinig, spectrum), te weinig stroming, lage pH, hoge KH. De oorzaak kan dus zeker ook een opeenstapeling van stressfactoren zijn.
Zie bijvoorbeeld ook: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/sps-problemen-en-lager-verbruik.216150/#post-1625600
Er is overigens ook nooit aangetoond dat koolstofdosering onschadelijk is... Het is een principe afkomstig uit de commerciële massaproductie viskweek/waterzuivering. Er is nooit onderzocht wat voor een effect het heeft op het microbioom van onze aquaria of belangrijker nog het holobiont van koralen.
Dat een fabrikant iets verkoopt betekend absoluut niet dat er ook goed is onderzocht hoe goed of slecht het werkt en of het veilig is.
Hier op het forum heb ik ook al veel over dit onderwerp gepost. Je kan zoeken op mijn gebruikersnaam i.c.m. termen als koolstof of carbon.
Ik ga er verder mijn dagboek niet aan wijden.
Laatst bewerkt: