Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Hee
Po4 0,12
Nitraat 25

Grtjs
Foto 1: 15
Foto 2: 8
Foto 3: 32

NO3 / PO4
1: 70 / 0,38
2: 40 / 0,45
3: 0,6 / 0,11

Vorig jaar zomer had ik wat minder tijd voor de bak en was nitraat zelfs opgelopen tot boven de 90. Volgens velen zou ik dan een bruine bak en algen explosie moeten hebben gehad... Die 90, 70 of 40 waren niet aan de bak af te zien. Ik vond 90 wel erg hoog, dus ben wel wat beter onderhoud gaan doen.

Kortom, mijn ervaring:
- Aan de kleur van je koralen zien of je nitraat "te hoog" is? Die vlieger gaat niet op.
- Hebben die waardes noemenswaardige invloed op de groei van koralen? Niet dat ik kan merken. Koralen groeien hoe dan ook de bak uit.
- Veel licht, veel stroming, goede pH, stabiele KH, geen DOC toevoegen en goed werkende efficiënte filtratie. Zorg daarvoor, dan doet de rest er eigenlijk maar heel weinig toe.

hoe vallen die producten mee qua neerslag als je ze mengt? Blijft er een papje over op de bodem of totaal niet?
Gebruik je ook magnesiumchloride?

Ikzelf gebruik goedkope bulkverpakkingen, vooral bij de magnesium heb ik neerslag. en ben aan het zoeken naar iets zuiverder.
Geen neerslag. Enkel wat bruine aanslag in het calcium vat van de sporenelementen.
Magnesium zit in Balling C. Ik ben niks vergeten in het recept. 5 poeders en drie flesjes. C'est tout.

Mijn verbruik is er nog niet naar om de echte BULK verpakkingen van 25 kg in huis te halen.

Laatst bewerkt:
NO3 / PO4
1: 70 / 0,38
2: 40 / 0,45
3: 0,6 / 0,11

Vorig jaar zomer had ik wat minder tijd voor de bak en was nitraat zelfs opgelopen tot boven de 90. Volgens velen zou ik dan een bruine bak en algen explosie moeten hebben gehad... Die 90, 70 of 40 waren niet aan de bak af te zien. Ik vond 90 wel erg hoog, dus ben wel wat beter onderhoud gaan doen.

Kortom, mijn ervaring:
- Aan de kleur van je koralen zien of je nitraat "te hoog" is? Die vlieger gaat niet op.
- Hebben die waardes noemenswaardige invloed op de groei van koralen? Niet dat ik kan merken. Koralen groeien hoe dan ook de bak uit.
- Veel licht, veel stroming, goede pH, stabiele KH, geen DOC toevoegen en goed werkende efficiënte filtratie. Zorg daarvoor, dan doet de rest er eigenlijk maar heel weinig toe.
Wow indd. Zeer interessant dit. Weet jij of dit ook zo geld bij lps of voornamelijk bij sps?

Stabiliteit in kh en ph gaat hier al langere tijd goed dat merk ik wel in de groei.

Wow indd. Zeer interessant dit. Weet jij of dit ook zo geld bij lps of voornamelijk bij sps?
Steenkoralen zijn steenkoralen. Ik heb LPS koralen net zo hard of harder zien TNnen dan Acro's.
Wij (de hobby) hebben SPS en LPS bedacht enkel op basis van uiterlijk. Een biologische of taxonomische definitie/onderbouwing is er niet.

Laatst bewerkt:
Steenkoralen zijn steenkoralen. Ik heb LPS koralen net zo hard of harder zien TNnen dan Acro's.
Wij (de hobby) hebben SPS en LPS bedacht enkel op basis van uiterlijk. Een biologische definitie/onderbouwing is er niet. Calcificatie = calcificatie.
Bedankt voor alle leerzame info

Mee eens, dergelijk discussies heb ik al een tijdje niet meer mogen lezen op het forum. Ik vind dit heel leerzaam. Geeft in elk geval stof tot nadenken… niet dat ik het perse anders zou gaan doen. Maar altijd fijn eens andere inzichten te hebben. Mvg Peter

Dan ga jij het fijn vinden dat de meting van DOC (een benadering) tegenwoordig word aangeboden via ICP-MS. Maar zoals met alles in deze hobby is "te" in de zin van "te veel" nooit goed als we het hebben over koolstofdoseringen ......

https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2017/05/e3sconf_eko2017_00091.pdf

De N-DOC test van Triton biedt natuurlijk al jaren de mogelijkheid om DOC te testen.

Oceamo biedt sinds kort idd de test aan waar je het over hebt. Dat lijkt een zeer goede benadering te zijn zonder hele dure extra apparatuur te hoeven aanschaffen. Heb zo’n test liggen. Over een paar maanden als mn doseersysteem weer goed is in geregeld ga ik die opsturen.

Probleem van DOC het kan makkelijk gaan stapelen en uit het water halen is lastig. Waterwissels zijn dan meest effectief. Mogelijk is sponzen kweken in een donkere sump een optie. Maarja, moet je ook weer plek voor hebben, onderhouden etc.

Mee eens, dergelijk discussies heb ik al een tijdje niet meer mogen lezen op het forum. Ik vind dit heel leerzaam. Geeft in elk geval stof tot nadenken… niet dat ik het perse anders zou gaan doen. Maar altijd fijn eens andere inzichten te hebben. Mvg Peter
Ik doe het graag. En ja, ik mis ze ook.

En precies zoals je zegt Peter, ik zou ook niet willen dat je nu meteen dingen anders gaat doen. Met elkaar kritisch na blijven denken. Dat is het belangrijkste.

Dan komen we samen vooruit en zijn we niet zo overgeleverd aan de marketing bullshit van de fabrikanten of ouderwetse totaal achterhaalde adviezen.

Laatst bewerkt:
Probleem van DOC het kan makkelijk gaan stapelen en uit het water halen is lastig. Waterwissels zijn dan meest effectief. Mogelijk is sponzen kweken in een donkere sump een optie. Maarja, moet je ook weer plek voor hebben, onderhouden etc.
Ben benieuwd of het nieuwe inzichten gaat opleveren dat deze meting makkelijk/goedkoper verkrijgbaar word. Ik doseer zelf elke dag een koolstofbron (TM bactobalance) icm een wierenfilter. Ik ververs erg weinig. Als ik 5% per maand haal is het veel. Dus ik ben helemaal worst-case als je uitgaat van je geplaatste artikel op Reefbuilders. Sponzen groeien hier erg veel in allerlei kleuren en variaties. Nooit iets voor gedaan of aangeschaft. Maar ik ben opgestart met echt levend steen. Geen idee of de kunstrockbakken ook sponzen krijgen? En voor deze sponzen is een koolstofbron toch echt een must!

Ik heb de eerste 2 jaar geen koolstofbron gegeven, nu wel. Maar een klein beetje. De helft van de startdosis.
Ik denk te merken dat als ik veel hoger ga het koraal dat niet aangenaam vindt.

Het heeft met DOC te maken, maar volgens mij nog veel meer met CFU, de hoeveelheid bacteriën/schimmels? die in het water zitten.
Ik zou graag een uitgebreide ICP zien die dat ook meet. CFU is volgens mij in veel gevallen ook gelinkt aan DOC.

Ik heb de eerste 2 jaar geen koolstofbron gegeven, nu wel. Maar een klein beetje. De helft van de startdosis.
Daarom ben ik ook afgestapt van de traditionele koolstofbronnen en uitgekomen bij bactobalance van Tropic Marin. Dit product heeft 2 grote voordelen. Geen verlaging van de fosfaatwaarde en compensatie voor de verbruikte sporenelementen bij de transitie naar bacteriën ..... Dit laatste is zeer essentieel naar mijn inzien omdat je anders tekorten gaat maken bij deze stofjes welke ook van belang zijn voor je koralen. Het is niet de koolstofbron zelf die problemen maakt maar alles wat er nog meer voor nodig is om dit te laten werken .....

Het heeft met DOC te maken, maar volgens mij nog veel meer met CFU, de hoeveelheid bacteriën/schimmels? die in het water zitten.
Ik zou graag een uitgebreide ICP zien die dat ook meet. CFU is volgens mij in veel gevallen ook gelinkt aan DOC.
CFU is een ding. Dan weten we nog niet wat er groeit. CFU zou je ook thuis kunnen doen. Agar plaatjes kopen en je aquariumwater en uitstrijkjes van oppervlakten (stenen/pvc buizen) uitplaten.

De vraag is ook nog of de koolstofbron uitmaakt in welke bacterie(stam) er gaat groeien. Het microbioom van het individuele aquarium gaat zeer waarschijnlijk ook uitmaken. Evenals biologische belasting (hoeveelheid vissen/voeren).

Daarom ben ik ook afgestapt van de traditionele koolstofbronnen en uitgekomen bij bactobalance van Tropic Marin. Dit product heeft 2 grote voordelen. Geen verlaging van de fosfaatwaarde en compensatie voor de verbruikte sporenelementen bij de transitie naar bacteriën ..... Dit laatste is zeer essentieel naar mijn inzien omdat je anders tekorten gaat maken bij deze stofjes welke ook van belang zijn voor je koralen. Het is niet de koolstofbron zelf die problemen maakt maar alles wat er nog meer voor nodig is om dit te laten werken .....
Bactobalance heb ik ook geprobeerd. Bij mij dezelfde reactie van de koralen als alle andere koolstofbronnen. Nagenoeg instant STN, al bij een tiende van de aanbevolen dosis.

Zelfs 1x per week Reef Actif. Zelfde verhaal.

De wetenschappelijke literatuur laat op dit moment zien dat DOC invloed heeft op het holobiont van het koraal. Symbiotische bacteriën worden beïnvloedt en veranderen van samenstelling en “karakter” in plaats van het koraal beschermen gaan ze het koraal aanvallen. De stressreactie van het koraal trekt vervolgens nog meer “slechte” bacteriën aan. Het wijst er dus wel degelijk op dat DOC zelf een directe rol heeft.

En wieren produceren ook behoorlijk wat DOC. Dus een wierenfilter is in zekere zin ook een koolstofbron.

Laatst bewerkt:
Absoluut geen. Nul. Nopes. Nada.
En ga ik ook nooit meer gebruiken.

Iedere koolstofbron die ik in mijn vorige bak ooit geprobeerd heb leidde tot STN bij mij steen koralen.

En wat blijkt. Dat is ook helemaal niet gek:

Wat betreft verlaging NO3 vs PO4, het is algemeen bekend dat koolstofdosering meer effect heeft op nitraat dan op fosfaat. Aard van het beestje. En daar valt niks aan te veranderen.
Dit is een serieus interessant artikel zeg.

Stof tot nadenken.

Ik zit net de laatste 'reclamefilm' te kijken van Fauna Marin. Claude meld daarin dat men wat aanpassingen heeft gemaakt in de rapportage van de volledige ICP test. Daarbij geeft hij aan dat in de categorie "Organikfactoren" nu een "berekende" waarde voor SAK254 (wat sinds kort ook door Oceamo wordt gemeten). Dus ook Fauma Marin springt op de DOC 'trein'.
  • Een SAC254-meting (Spectral Absorption Coefficient bij 254 nm) in drinkwater meet de hoeveelheid UV-licht die wordt geabsorbeerd bij een golflengte van 254 nanometer. Dit wordt vaak gebruikt om de concentratie van opgeloste organische stoffen (DOC) in water te bepalen - Bron ChatGpt
Screenshot uit de Youtube video - omstreeks tijdcode 26:40
1724595099510.png

Overigens kun je zelf ook enig inzicht krijgen in de hoeveelheid organisch fosfaat. Verhit een watermonster enige tijd in een magnetron (zonder het te laten koken). Laat dit monster afkoelen en meet dan het fosfaat gehalte. Het verschil tussen de gewone fosfaat meting en de meting na verhitting geeft inzicht in de hoeveelheid organisch fosfaat. En dat is voor zover ik begrijp weer een indicatie van de "hoeveelheid opgelost organisch materiaal".
Ik beken dat ik zelf niet de moeite heb genomen om deze test uit te voeren. Maar wellicht dat deze voor mij nieuwe informatie mij daartoe aanspoort.

Wieren niet alleen . Steenkoralen doen dat net zo goed (al is dat minder dan wieren/algen)
Uiteraard. Er leven nu eenmaal symbiotische algen (dino's) in koraalweefsel en de koolwaterstoffen die het koraal niet kan gebruiken worden uitgescheiden.
Ik reageerde op Marc, die had het over een wierenfilter.

...Dus ook Fauma Marin springt op de DOC 'trein'.
Fijn voor FM.

Overigens kun je zelf ook enig inzicht krijgen in de hoeveelheid organisch fosfaat. Verhit een watermonster enige tijd in een magnetron (zonder het te laten koken). Laat dit monster afkoelen en meet dan het fosfaat gehalte. Het verschil tussen de gewone fosfaat meting en de meting na verhitting geeft inzicht in de hoeveelheid organisch fosfaat. En dat is voor zover ik begrijp weer een indicatie van de "hoeveelheid opgelost organisch materiaal".
- Het meet alleen organisch materiaal dat fosfaat bevat.
- “Opgelost” klopt niet tenzij je het sample water filtert door een microfilter om alle vaste deeltjes en rond zwevende bacteriën te verwijderen.

In het kort, wat het betekend en of het een nuttige test is weten we nog niet. Laat staan of we weten dat die ratio het meest relevant is. Fauna verzint weer van alles en onderbouwd niks.

Ga er dus vooral mee experimenteren en we horen graag wat je bevindingen zijn.

Organisch fosfaat is ook geen DOC en ook DOC is een enorm breed begrip. Wat een test voor totale DOC zegt onder welke omstandigheden weten we ook nog niet. Er zijn ook opties om thuis dingen te meten die een beeld zouden kunnen geven van DOC.

Laatst bewerkt:
Qua verzorging zeer vergelijkbaar.
Ze blijven kleiner (ongeveer half zo groot) en hebben naar mijn mening een veel mooiere tekening.
Tevens naar verluid meer reef safe, maar daardoor mogelijk ook niet zo'n goede glasanemonen eter.
Ze zouden ook meer rond rifbiotopen voorkomen dan de "zeegras"vijlvis. Dus dat zou een betere match zijn met onze aquaria.

Ik heb ze uitgezocht, omdat ik vijlvissen fascinerende dieren vind en deze als een van de weinige passen bij mijn huidige bakje. De meeste andere soorten zijn saai van kleurstelling of worden te groot.

Het is geen gemakkelijk visje om aan te komen. Het heeft me iets van anderhalf jaar gekost om dit duo te bemachtigen.

Welke ik ook erg mooi vind: Pervagor janthinosoma.
Misschien straks voor m'n grotere bak een optie. Heb je deze wel eens gehad Michael?
Super mooi die vijlvisjes ! Ik heb die nog nooit eerder gezien. Ik kom net uit de Filipijnen en kan wel toevoegen dat de gewone zeegras vijlvis zoals we die kennen toch wel (ook) vollop op de koraalriffen voorkomt. Vaak gezien daar in ieder geval en ik heb ze zelf zelfs nooit gezien op zeegrasvelden, waar ik ze ook meer had verwacht

Back
Bovenaan