Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Wow @Erbe2307 dit is voor het eerst dat ik van iemand lees (waarvan ik weet dat hij een mooie bak kan houden) dat hij STN heeft bij de koralen en vermoed dat dit door toevoegen van koolstof komt.

Ik heb een nieuwe bak opgezet maar tot nu toe alleen maar problemen met de SPS.. ze verliezen inderdaad hun weefsel. Soms in 2 dagen, soms in enkele weken. Alle waardes zijn inmiddels al en tijd stabiel (heb ook een enorme KH piek gehad een tijd geleden en andere instabiliteit na een doorstart) maar toch zie ik dit gebeuren. Euphilias en softies doen het wel nog goed maar alle SPS en sommige LPS zoals caulastrea zijn allemaal in rap tempo dood gegaan. En nu weer na aan pauze 5 stekjes gekocht bij een forumlid... de eerste 2 zijn alweer dood..

Ik wilde toch eens navragen of iemand weet wat dit kan zijn. een of ander microorganisme is mijn vermoeden aangezien alle voor de hand liggende boosdoeners waar iedereen dan eerst naar vraagt (slakjes, nudibranch etc) het niet lijken te zijn.

Is jouw ervaring met STN en koolstof ergens onderbouwd? Kun je hier eens iets meer over vertellen hoe je tot deze conclusie bent gekomen? Ik doseer zelf van DSR.. Een skijken wat er gebeurt als ik dat afbouw/stop.. Toch maar water verversen dan voor het afvoeren van nitraat en mn schuimer natter zetten.

Ik vind je poll en je onthulling over nutrientenwaardes trouwens heel tof! Altijd leuk om de paradigmas te betwijfelen ;)
Ik ben echt niet de enige hoor.
Er is ook slechts enkele decennia aan wetenschappelijk onderzoek aan de achteruitgang van natuurlijke koraalriffen wat aangeeft dat opgelost organisch koolstof een centrale rol speelt.
Voor een goede samenvatting: https://reefbuilders.com/2024/06/21...hy-reef-tank-heres-a-new-method-to-manage-it/

Maar er zijn vele andere factoren die meespelen die in een gesloten systeem (onze aquaria) mogelijk meer invloed hebben dan in het wild.
Licht (te veel, te weinig, spectrum), te weinig stroming, lage pH, hoge KH. De oorzaak kan dus zeker ook een opeenstapeling van stressfactoren zijn.
Zie bijvoorbeeld ook: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/sps-problemen-en-lager-verbruik.216150/#post-1625600

Er is overigens ook nooit aangetoond dat koolstofdosering onschadelijk is... Het is een principe afkomstig uit de commerciële massaproductie viskweek/waterzuivering. Er is nooit onderzocht wat voor een effect het heeft op het microbioom van onze aquaria of belangrijker nog het holobiont van koralen.

Dat een fabrikant iets verkoopt betekend absoluut niet dat er ook goed is onderzocht hoe goed of slecht het werkt en of het veilig is.

Hier op het forum heb ik ook al veel over dit onderwerp gepost. Je kan zoeken op mijn gebruikersnaam i.c.m. termen als koolstof of carbon.
Ik ga er verder mijn dagboek niet aan wijden.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt niet de enige hoor.
Er is ook slechts enkele decennia aan wetenschappelijk onderzoek aan de achteruitgang van natuurlijke koraalriffen wat aangeeft dat opgelost organisch koolstof een centrale rol speelt.
Voor een goede samenvatting: https://reefbuilders.com/2024/06/21...hy-reef-tank-heres-a-new-method-to-manage-it/

Maar er zijn vele andere factoren die meespelen die in een gesloten systeem (onze aquaria) mogelijk meer invloed hebben dan in het wild.
Licht (te veel, te weinig, spectrum), te weinig stroming, lage pH, hoge KH. De oorzaak kan dus zeker ook een opeenstapeling van stressfactoren zijn.
Zie bijvoorbeeld ook: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/sps-problemen-en-lager-verbruik.216150/#post-1625600

Er is overigens ook nooit aangetoond dat koolstofdosering onschadelijk is... Het is een principe afkomstig uit de commerciële massaproductie viskweek/waterzuivering. Er is nooit onderzocht wat voor een effect het heeft op het microbioom van onze aquaria of belangrijker nog het holobiont van koralen.

Dat een fabrikant iets verkoopt betekend absoluut niet dat er ook goed is onderzocht hoe goed of slecht het werkt en of het veilig is.

Hier op het forum heb ik ook al veel over dit onderwerp gepost. Je kan zoeken op mijn gebruikersnaam i.c.m. termen als koolstof of carbon.
Ik ga er verder mijn dagboek niet aan wijden.
Zomaar een vraag hierover .
Hadden jullie die problemen 10-15 jaar terug ook al ?
Ik bedoel in de tijd dat HQI en T5 nog de standaard was .

Zomaar een vraag hierover .
Hadden jullie die problemen 10-15 jaar terug ook al ?
Ik bedoel in de tijd dat HQI en T5 nog de standaard was .
Tot 15 jaar geleden doseerde nog bijna niemand (bewust) een koolstofbron. In de jaren erna kwam het in zwang.
Ook toen hadden zat mensen problemen. Maar dat werd ergens anders aan toegeschreven, bijvoorbeeld hoog nitraat en/of fosfaat.

Verder is er de afgelopen 15 jaar natuurlijk ook heel veel veranderd in de hobby, factoren die ook best wel eens een rol zouden kunnen spelen.
- water verversen: de manier om DOC af te voeren. Trend is minder, liever geen waterwissels.
- dood steen ipv levend steen en stekjes ipv maricultuur en daardoor minder biodiversiteit. Pathogeen microbioom kan mogelijk makkelijker ontstaan.
- bacteriën doseren ipv levend steen. Minder biodiversiteit. Introductie van soorten die van nature niks te zoeken hebben in zee of op een koraalrif. Kan mogelijk pathogeen microbioom in de hand werken.

Nog even voor de goede orde:
Ik wil helemaal niet zeggen dat een koolstofbron altijd leidt tot koraalziekte/STN. Het is een stressor en zo zijn er vele.
Ik ken zat mensen die het doseren en een prachtige bak hebben. Ik ken er ook zat die vergelijkbare ervaring hebben als ik.

Andere stressoren:
- weinig stroming
- lage pH
- hoge temperatuur
- tekort aan voedsel/voedingsstoffen (ammonia/fosfaat/vast voedsel)

Dus mijn conclusie: pas op met koolstof doseren, het is geen universele oplossing voor een nutriënten probleem. Probeer gebruik ervan te vermijden.

Laatst bewerkt:
Wederom dit is mijn kijk op dingen met de kennis van nu en mijn manier van aquarium houden.

Voor een verdere discussie over koolstof doseren en hoe vroeger alles beter was, start ajb even een apart topic.

Laatst bewerkt:
Volgens mij in Renswoude geweest 😉. Mooi!
Correct. Ik kom daar zo nu en dan weleens ja 😆

Gaaf! Die van mij is helaas volledig kaalgevreten door mijn venusta :( Hopelijk laat jouw koppel hem met rust!
Das heel jammer.
Tot nu hebben die van mij nul interesse in welk koraal dan ook. Dus hopelijk zet die trend door. 🤞🏻🤞🏻

Ziet er fris uit!
Dankje! Schone achterwand en wat water verversen hier en daar hebben zo z'n effect.

Hoe doet de nigricans het?
Niet helaas. Raar verhaal. Na een dag gekibbel geaccepteerd in de groep, helemaal top. Eind van week 1, vinrot. Echt nog nooit gehad bij een vis, heel gek. Maar was snel op zijn retour en genezende. Niet veel later stopt ie met eten. Geen idee waarom. Niks aan te zien, geen enkel teken van ziekte o.i.d. Vinnen genazen verder. Maar uiteindelijk te sterk vermagerd en dood.
Extra stom, muelleri paar weken later zelfde verhaal. Onverklaarbaar van het eten af. Paar weken later klaar. Helemaal nooit iets aan te zien geweest.

Andere nieuwe vissen: trigostegus, Cirrhilabrus solorensis en -ryukyuensis allemaal prima.

Soms is er gewoon echt geen pijl op te trekken... Heel frustrerend.

Dankje! Schone achterwand en wat water verversen hier en daar hebben zo z'n effect.

Niet helaas. Raar verhaal. Na een dag gekibbel geaccepteerd in de groep, helemaal top. Eind van week 1, vinrot. Echt nog nooit gehad bij een vis, heel gek. Maar was snel op zijn retour en genezende. Niet veel later stopt ie met eten. Geen idee waarom. Niks aan te zien, geen enkel teken van ziekte o.i.d. Vinnen genazen verder. Maar uiteindelijk te sterk vermagerd en dood.
Extra stom, muelleri paar weken later zelfde verhaal. Onverklaarbaar van het eten af. Paar weken later klaar. Helemaal nooit iets aan te zien geweest.

Andere nieuwe vissen: trigostegus, Cirrhilabrus solorensis en -ryukyuensis allemaal prima.

Soms is er gewoon echt geen pijl op te trekken... Heel frustrerend.

oh wat balen zeg! :( Inderdaad; soms blijft het onverklaarbaar helaas.

Mooi beest!!

Dat tafeltje achter die pygo gaat 't ook wel redelijk mee 😊

Die staat nog wel op de bucket ...
Maar ik twijfel ivm zoa's en ander lps gespuis ....
Deze gedraagt zich tot nu toe voorbeeldig.
Het is een nakweek, mogelijk helpt dat ook wat.

Thanks! Hij/zij/het is een prachtige vis. Heb em nu 2 jaar en twee maanden. Was nog geen 2 cm eind augustus 2022, nu is ie een goeie 6 cm en wordt het langzaamaan een echte keizer. Binnenkort eens opzoek naar een maatje.

Deze gedraagt zich tot nu toe voorbeeldig.
Het is een nakweek, mogelijk helpt dat ook wat.

Thanks! Hij/zij/het is een prachtige vis. Heb em nu 2 jaar en twee maanden. Was nog geen 2 cm eind augustus 2022, nu is ie een goeie 6 cm en wordt het langzaamaan een echte keizer. Binnenkort eens opzoek naar een maatje.
Een koppel zou echt heel gaaf zijn. Maar ben je niet bang dat de nieuweling de bak uit getreiterd gaat worden?

Een koppel zou echt heel gaaf zijn. Maar ben je niet bang dat de nieuweling de bak uit getreiterd gaat worden?
Nee, ik niet.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan