Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Na het dierenverhuisweekend vorige week ben ik zelf afgelopen maandag op dinsdag verhuist.

Vandaag eerste “complete” (zo compleet als ik em doe) meetrondje gedaan van de nieuwe bak sinds de opstart op 10 februari.
Tussendoor heb ik alleen af en toe zoutgehalte en KH gemeten.

Sal 33‰ (beetje laag naar mijn smaak)
KH 7,3
Calcium 400
Nitraat 3,2
Fosfaat 0,04

Morgen doe ik een ATI test op de bus om mijn metingen te checken en te zien of er nog gekke “nieuwe bak”-elementen te vinden zijn.

In geen jaaaren heb ik zulke lage nutriënten gehad. Eens kijken hoe dat de komende tijd ontwikkeld nadat alles vorige week naar de nieuwe bak is verhuist.

Vandaag ook voor het eerst de afschuimerbeker schoongemaakt. Kleinigheid, maar wat een feest. Geen gehannes in een krappe onderkast. Lekker grote afschuimer, dus m’n hand past gewoon door de nek van de afschuimer om die meteen even met een keukenpapiertje schoon te vegen. Hele verademing na alle jaren aan gefrunnik met “nano” apparatuur.

Sinds de verhuizing komt er een beetje flap/dino opzetten. Maar das ook niet gek met zo’n verandering en plotse toename in visbezetting.

Daarom van de week ook meteen flink de clean up crew uitgebreid met zo’n 70 dieren. Fauna Marin heeft op het moment een grote diversiteit aan bijzondere slakkensoorten op voorraad. Dus daar heb ik ruim de helft ingeslagen.

Afgelopen vrijdag nog langs @Ocean & Lake geweest. Daar gewone Trochus en Nassarius ingelagen. Ook wat heremietjes en twee Ophiolepis slangsterren.

Daarnaast hadden ze wat visjes binnen die ik besteld had. Twee Meiacanthus kamoharai om van mijn enkele een trio te maken en een Macropharyngodon moyeri dame voor bij mijn mannetje. Ook hadden ze een heel erg mooie midas blennie zitten die mee moest.
Op dit moment zitten er 45 vissen in het systeem.

Laatst bewerkt:
70 dieren opruimcrew. Man, ik heb er 4 of zo🤣 wel leuk om zo te shoppen! Als je eens stekjes hebt kom ik graag wat bij je kopen (en kijken!:) )

Mooie set-up. Zag net je vissenlijst. Daar staan een paar top vissen tussen. Die verdienen zeker een aparte fotoreportage 😉. Zeker die kaakvis wil ik wel eens zien.

Hoe gaat het met al die blennies samen?

Succes nog!

Mooie set-up. Zag net je vissenlijst. Daar staan een paar top vissen tussen. Die verdienen zeker een aparte fotoreportage 😉. Zeker die kaakvis wil ik wel eens zien.

Hoe gaat het met al die blennies samen?

Succes nog!
Thanks!
Kaakvis: zie post 1128 en ook in mijn Flickr album (link in handtekening).

Ja de blennies gaan uitstekend samen, want niet alle blennies zijn over een kam te scheren. De combinatie van geslachten/soorten die ik samen heb zwemmen is geen toeval, maar gepland 😉
Dat ik van het weekend een vis heb gekocht die ik zomaar tegenkwam is een zeldzaamheid. Dan nog is het er een die ik al op m'n planning had staan.
Mijn wishlist in de Google sheet is zeker niet compleet.

Laatst bewerkt:
IMG_3008.jpeg
Een week geleden twee nieuwe lipvisjes van een aparte soort toegevoegd.
Ik heb ze al heel lang op t oog, maar werden te groot voor de vorige bak. Dus nu m’n kans gegrepen.

Verder weinig gebeurt de afgelopen weken. Dat beetje dino waar ik een paar posts eerder over had. Dat werd een hele berg dino…
Daar had ik even m’n handen vol aan. Want wat een smurriezooi geeft dat. Niet normaal.

Gelukkig, sinds vorig weekend dat weer op z’n retour. Maar vandaar dat er nog een powerfilter op de foto te zien is.

P.S. de derde lipvis op de foto is de M. moyeri dame waar ik wel al over geschreven had, maar nog geen foto van had gepost.

Laatst bewerkt:
Wat heb je gedaan om de Dino’s onder controle te krijgen?

Wat heb je gedaan om de Dino’s onder controle te krijgen?
Van alles om concurrentie de beste kans te geven en de koralen zo happy mogelijk te houden.
Als het zo uit zou komen, liever flap dan dino's.

- Licht intensiteit terugschroeven tijdens piekuren (ongeveer een derde)
- Powerfilter in de bak en dagelijks watten wisselen
- Meerdere keren per dag de koralen schoonblazen met een voederpipet
- Eind van de dag net voor of na lichten uit het hele rif schoonblazen met diezelfde voerderpipet en flocculant doseren.
- Silicium van 50 naar 100 ug/L met natriummetasilicaat
- Dagelijks/om de dag fosfaat testen en bij doseren met ammoniumfosfaat
- Zeer ruim de vissen voeren
- Phos feed van Tropic Marin

Dit heeft een week geduurd. Totdat van de ene op de andere dag het merkbaar minder werd (~25% minder). Dag daarna van 75% naar 10% en de laatste 10% ebde daarna verder weg gedurende een kleine week.

Laatst bewerkt:
Het staat.
Nog wat doorstart schommelingen gaande, nitraat is weer langzaam naar nul gezakt dus maar even een stikstof doserinkje gemaakt.
IMG_3132.jpeg

Focus ligt op het huis. Was daardoor ook laks in het nameten van mijn verlichtingsinstellingen. Waardoor de stekkenbak te lang met veel te weinig licht draaide. Daar een paar acro's verloren helaas.

Verder doen alle dieren het prima. Bak krijgt gewoon lekker even rust.
“Even” voor een zeeaquarium meet ik in maanden. Twee is dan nog best weinig.

Van de week komt een stromingspompje binnen waar ik al een poos op wacht.
Die installeren wordt de eerste aquariumklus in maanden.

Kortom, veel woorden, weinig te melden.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het pompje eraan komt. Kun je weer even aan de gang

even een stikstof doseringinkje gemaakt.
IMG_3132.jpeg
Ik heb wel eens gelezen dat deze stoffen ook gebruikt worden voor het indraaien van een nieuwe aquarium.
Wat is de redenen om voor deze stoffen te kiezen, als ik het vragen mag?
Naast het verhogen van nitraat heeft dat te maken met het feit dat je daarmee ook de koralen kan voeden/een boost kan geven?

Ik heb wel eens gelezen dat deze stoffen ook gebruikt worden voor het indraaien van een nieuwe aquarium.
Hier niet van toepassing.

Wat is de redenen om voor deze stoffen te kiezen, als ik het vragen mag?
Vissen ademen dit uit. Koralen gebruiken het direct. Zitten niet te wachten op nitraat.

Naast het verhogen van nitraat heeft dat te maken met het feit dat je daarmee ook de koralen kan voeden/een boost kan geven?
Het doel is niet nitraat verhogen. Het doel is genoeg stikstof aan te bieden om de koralen gezond te houden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan