Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

IMG_3151.jpeg
Alles is relatief…
De Hydro tube 42 (11.280 L/u) naast de 73 (161.000 L/u).

Het staat.
Nog wat doorstart schommelingen gaande, nitraat is weer langzaam naar nul gezakt dus maar even een stikstof doserinkje gemaakt.
Bekijk bijlage 637735

Focus ligt op het huis. Was daardoor ook laks in het nameten van mijn verlichtingsinstellingen. Waardoor de stekkenbak te lang met veel te weinig licht draaide. Daar een paar acro's verloren helaas.

Verder doen alle dieren het prima. Bak krijgt gewoon lekker even rust.
“Even” voor een zeeaquarium meet ik in maanden. Twee is dan nog best weinig.

Van de week komt een stromingspompje binnen waar ik al een poos op wacht.
Die installeren wordt de eerste aquariumklus in maanden.

Kortom, veel woorden, weinig te melden.
Waar heb je deze stoffen/formule op gebaseerd. Wel interessant om te weten!

Waar heb je deze stoffen/formule op gebaseerd. Wel interessant om te weten!
De cosinus van de hoek tussen Saturnus, de zon en Uranus op het moment dat de aarde en de maan in een lijn staan met de punt van het zwaard van Orion.

Of, de stikstofexcretie van zoutwatervissen.

Een van de twee. 🤔😜

Laatst bewerkt:
nitraat is weer langzaam naar nul gezakt dus maar even een stikstof doserinkje gemaakt.
Ik had al gevraagd waarvoor je zo'n stikstof dosering ging toevoegen en ik begrijp zoals je het aangaf dat het om de koralen gezond te houden is en niet om de nitraat te verhogen.

Ik heb weer gelezen wat je schreef en mijn vraag stelling.
Het leek mij of je de dosering ging maken omdat nitraat naar nul gezakt was, zo meen ik te begrijpen als ik dat weer lees.

Had je die dosering gemaakt ook als je een nitraatwaarde had gemeten van bijvoorbeeld 5 of 10 mg/l?

Ik had al gevraagd waarvoor je zo'n stikstof dosering ging toevoegen en ik begrijp zoals je het aangaf dat het om de koralen gezond te houden is en niet om de nitraat te verhogen.

Ik heb weer gelezen wat je schreef en mijn vraag stelling.
Het leek mij of je de dosering ging maken omdat nitraat naar nul gezakt was, zo meen ik te begrijpen als ik dat weer lees.

Had je die dosering gemaakt ook als je een nitraatwaarde had gemeten van bijvoorbeeld 5 of 10 mg/l?
Luc vraagt helemaal niet waarom ik het toevoeg.

En ik heb je gezegd waarom ik het toevoeg.
Niks aan veranderd.

Jij en ik interpreteren testuitslagen blijkbaar verschillend.

Luc vraagt helemaal niet waarom ik het toevoeg.

En ik heb je gezegd waarom ik het toevoeg.
Niks aan veranderd.

Jij en ik interpreteren testuitslagen blijkbaar verschillend.
Ik probeer hier wat van te leren want ik heb niet zoveel kennis in chemie maar blijkbaar snap ik het niet helemaal.

Dus een nitraatwaarde van nul kun je interpreteren als een tekort aan stikstof ter beschikking voor de koralen?

Eigenlijk meen ik te begrijpen dat als je zo'n lage nitraatwaarde meet terwijl je wel een aantal vissen hebt die moeten ook gevoerd worden,
in plaats van bijvoorbeeld meer gaan voeren (wat een zomaar te noemen voor de koralen " nutteloze" nitraatverhooging kan veroorzaken) kies je om die eigen dosering toe te voegen omdat het direct opgenomen kan worden door de koralen.

Is dat wat je bedoelt?

De cosinus van de hoek tussen Saturnus, de zon en Uranus op het moment dat de aarde en de maan in een lijn staan met de punt van het zwaard van Orion.

Of, de stikstofexcretie van zoutwatervissen.

Een van de twee. 🤔😜
Bedankt voor deze inbreng :p

Laat ik de vraag anders stellen:
Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je stikstof gehalte in je bak te verhogen; je had namelijk ook gewoon in je bak kunnen plassen.
Maar ik neem aan dat je doelbewust voor deze stoffen hebt gekozen (Ammonium Bi carbonate Uea en vloeibare "N"?).
De vraag was heb je dit overgenomen van een publiek artikel of zelf beredeneerd wat je de beste keuze lijkt om je stikstof concentratie te verhogen.

Ik zie steeds meer middeltjes op de markt komen om stikstof/fosfaat gehaltes te verhogen.
Hier een recent voorbeeld van Tropic Marine: https://www.tropic-marin-smartinfo.com/plus-np?lang=en
Dan vraag ik me altijd af... wat zit hier nu daadwerkelijk in?!

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je stikstof gehalte in je bak te verhogen; je had namelijk ook gewoon in je bak kunnen plassen.
Maar ik neem aan dat je doelbewust voor deze stoffen hebt gekozen (Ammonium Bi carbonate Uea en vloeibare "N"?).
De vraag was heb je dit overgenomen van een publiek artikel of zelf beredeneerd wat je de beste keuze lijkt om je stikstof concentratie te verhogen.

Ik zie steeds meer middeltjes op de markt komen om stikstof/fosfaat gehaltes te verhogen.
Hier een recent voorbeeld van Tropic Marine: https://www.tropic-marin-smartinfo.com/plus-np?lang=en
Daar zullen we nooit achterkomen denk ik.

Mijn eerdere antwoord is nog steeds grotendeels een correct antwoord, ook op je nieuwe vraag:
Stikstof excretie door zoutwatervissen wel te verstaan dan… 😉
Hoe aannemelijk dat ook lijkt, ik heb me niet gebaseerd op de stand der planeten/sterren.

Allemaal gebaseerd op hartstikke publieke (wetenschappelijke) informatie natuurlijk. Én vertaald naar/toegepast op mijn situatie.

Nogmaals: mijn doel is NIET stikstof (of nitraat) verhogen an sich.
Mijn doel is mijn koralen van voldoende stikstof te voorzien. Of omgekeerd, een tekort voorkomen.

Urine van zoogdieren komt niet overeen met de stikstof excretie van vissen dus die vergelijking gaat niet op.
Zoutwatervissen zijn ook anders dan zoetwatervissen. Belangrijk detail.

Vissen ademen hun stikstof uit. Overgrote deel in ieder geval en sowieso alle vissoorten die wij in onze aquaria houden. In geval van zoutwatervissen is 80-90% van de stikstof (!) ammonium en de rest ureum.

Zoals inmiddels herhaaldelijk hier op het forum aangegeven, de voorkeurs stikstofbron van koralen is ammonium. Nitraat doen ze het allerliefst helemaal niks mee, geeft oxydatieve stress. Dit is ruim wetenschappelijk onderbouwd.

Keuze voor ammoniumbicarbonaat. Dat legt Randy Holmes Farley netjes uit op Reef2Reef. Heel kort: Ammonium verwerking kost een bicarbonaat. Op deze manier is de toevoeging KH neutraal. RHF geeft ook een voorstel doseeroplossing (20 g/L) ik zag geen rede dat niet over te nemen.

Ureum is ureum. Er zijn enkele aanwijzingen dat koralen ook direct ureum kunnen gebruiken en dat ureum concentraties rond koraalriffen verhoogd zijn. Dit toevoegen is dus lichtelijk experimenteel en mogelijk overbodig, wel simuleert een deel ureum nauwer de stikstofexcretie van zoutwatervissen.
Ik voeg het toe aan mijn ammoniumbicarbonaat oplossing zoveel als dat 10% van de N in de oplossing daaruit komt. N.B. “10% van de N” belangrijk detail, want in (NH2)2CO zitten meer N’s dan in NH4.

Vloeibare “N”? Vloeibare N2, is heel koud en leuk om mee te spelen in een lab. Ik heb het niet in huis. Zit dus ook niet in mijn mengsel. Zou ook mn doseerslangen bevriezen… Niet handig…. 😜

Kortom: de ingrediënten van mijn oplossing zijn die twee potten en water. Waarom die stoffen? Omdat vissen dat uitscheiden en koralen dat graag gebruiken. 1 en 1 is 2. Simpel.

Maar als je stikstofexcretie van vissen simuleert, waarom voeg je dan niet gewoon meer vissen toe?
Ik kies mijn vissen zorgvuldig en de soorten die ik wil zijn niet a la minute beschikbaar. Ik ga niet lukraak meer vissen kopen om maar meer vissen te hebben. Een paar potjes in huis halen is veel makkelijker en veel diervriendelijker dan een ongewenste vis.
Meer en meer voeren is ook geen optie. Overvoeren is niet goed voor de gezondheid van vissen, geeft meer vuil (lees: meer schoonmaakwerk) zonder meer kijkplezier en geeft meer fosfaat en daar is er al voldoende van in de bak.

Over producten:
Als er niet opstaat wat erin zit weten we niet wat erin zit. Al die vaagheid en de vele ongefundeerde claims van fabrikanten is voor mij een belangrijke reden om zelf een mengsel te maken.
TM plus NP, daar zit aldus de verpakking een koolstofbron bij in en zal ik dus niet gebruiken (want DDAM). ATI nutrition N heb ik ooit gebruikt, onduidelijk wat er precies inzit. Ik vermoed wel een aandeel ureum. Ieder product waarvan de verpakking zegt dat er nitraat in zit zou ik nooit gebruiken. Want nitraat is geen goede stikstofbron voor koralen en ik houdt een rifaquarium, geen excelsheet.

Laatst bewerkt:
Maar als je stikstofexcretie van vissen simuleert, waarom voeg je dan niet gewoon meer vissen toe?
Ik kies mijn vissen zorgvuldig en de soorten die ik wil zijn niet a la minute beschikbaar. Ik ga niet lukraak meer vissen kopen om maar meer vissen te hebben. Een paar potjes in huis halen is veel makkelijker en veel diervriendelijker dan een ongewenste vis.
Meer en meer voeren is ook geen optie. Overvoeren is niet goed voor de gezondheid van vissen, geeft meer vuil (lees: meer schoonmaakwerk) zonder meer kijkplezier en geeft meer fosfaat en daar is er al voldoende van in de bak.
Dat klinkt heel logisch als je dat zo uitlegt.
En je aanpak is inderdaad dierenvriendelijk👍🏻

Dat klinkt heel logisch als je dat zo uitlegt.
En je aanpak is inderdaad dierenvriendelijk👍🏻
Klinkt als hoog tijd om oogkleppen af te doen en kritisch/zelfkritisch na te gaan denken.
Dan kan je gaan doen wat meest logisch/beste is voor jouw situatie én het welzijn van jouw dieren.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan