U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hey Annetje,Hoi Yoerie,
Ik heb je aanstaande huis eens bekeken, je neemt geen halve maatregelen.
Met zoveel geduld als jij tentoonstelt en de zorg waarmee je een huis om een bak heen bouwt gaat het helemaal goed komen.
Ga je inderdaad een hoekbak nemen?

Hey Ramon,
Ja hoor, alles goed. Alleen af en toe zo druk dat het dagboek er een beetje bij inschiet. Hoe is het met jou, jullie en de komende gebeurtenis? En niet te vergeten je bakkie, graag weer eens een update met leuke plaatjes.
De lampen zijn inmiddels vervangen.
Mijn ervaring is dat ze minder warmte afgeven, maar naar mijn idee ook minder licht.
Toen ik de laatste 3 lampen na een week of 3 na het verwisselen van de eerste 3 lampen verving, viel me op dat diegenen die er net enkele weken in zaten in verhouding tot de 3 nieuwen al veel minder licht afgaven.
Tja, zo op het oog he, ik heb er geen luxmeter onder gehouden.
Anne hoe is het met jou lobo?
Hey Annetje,
ik ga inderdaad voor een hoekbak. Initieel zou het een rechte ingebouwde bak worden, maar door de plaats in de zitput zouden we dan recht op een hoek kijken. De positie als men van de trapjes afkomt en de plaats waar de zetels komen lenen er meer toe om een hoekbak te plaatsen.
En dan heb ik stiekem ook weer wat meer bakruimte. Mijn echtgenote wou een grotere keuken, dus ik een grotere bak. Mooie deal toch
Dit is een sumier schema (nog niet alle details aanwezig) van hoe ik het zie:
Bekijk bijlage 216155Bekijk bijlage 216154
De bedoeling is om van de showbak naar een eerste stekkenbak te gaan (=middelste), daarna naar tweede stekkenbak en dan naar de sump. De bovenste bak is de quarantaine. Daar moet dan ook nog een kalkreactor komen en het water aanmaken zal ik op zolder doen met een ionenwisselaar. De verversing kan dan makkelijk door slechts enkele kraantjes open te draaien en rechtstreeks naar de riool...
groeten,
Yoeri
Hahaha, goed plan om de kraamzorg ook uit te breiden naar jouw Max.Hallo, hallo,
Met mij alles goed hoor. Wij zijn ons langzaam aan het opmaken voor de grote gebeurtenis begin februari. Alles prima tot nu toe.
Van de week komt er iemand langs van de kraamzorg om alles vast door te nemen. Ik zal gelijk even informeren of zij dan gelijk het aquarium kan meenemen bij haar werkzaamheden
Met mijn bak ben ik begonnen met een kuurtje wat nieuw in het assortiment van AC was. Ben de naam even kwijt.
Resultaat is dat het na het ophogen van het aantal lichturen de rodepluisalg niet meer aan het uitbreiden is. Of dit door het middel komt is op zich niet zeker, maar goed ben er blij mee.
Gisteren is overigens plots een poetsgarnaal overleden... VREEMD. Maar goed zal wel gewoon een speling van de natuur geweest zijn...
Zit nu wel even met het lampen verhaal in mijn maag. En dat in deze donkere dagen
Weet nu niet goed wat ik moet. De AM buizen, of misschien toch Redsea originelen... Even laten bezinken nog!
Een verlichtende groet,
Ramon
Ja hoor, maar wel eerst nog tot na de zomer lezen en sparen...
Je gaat toch wel een dagboek bijhouden hoop ik, dan heb je vast een lezer.
Nou, beginner is dan duidelijk weer VEEL te weinig eer hoor! Maar goed, bescheidenheid siert de mens heeeeeeeee!
Toch ben ik serieus over mijn oordeel over mijn eigen kunnen.
Ben aan het overwegen om eens op een rij te zetten wat ik in de loop van de tijd heb verloren aan allerlei diertjes,
een stille galerij van foto's van diegenen die helaas niet meer leven in Max.
Aan mijn inspanning, zorg, verdiepen in, enz enz heeft het niet gelegen.
Waarschijnlijk wel aan te weinig ervaring en/of diepgaande kennis.
Na een dergelijk verdrietig gebeuren weer zoeken en lezen over mogelijke oorzaken.
Vaak kwam ik tot de conclusie dat het niet duidelijk is waarom het nou verkeerd was afgelopen.
Bedenk ik dat we ook echt aan het pionieren zijn en dat we nog heel veel niet weten.
Vraag me af hoeveel dieren er bij anderen, die niet met hart en ziel voor deze hobby gaan, al overleden zijn en wordt stil.
Als het bij mij al zo erg is...
Heb een ernstig gesprek met mijn geweten gehad, stoppen of doorgaan?
Het houden van Max is een verantwoordelijkheid.
Zou het stoppen met Max het rif redden? Waarschijnlijk niet.
Het onderhouden van dit dagboek is ook een verantwoordelijkheid.
Ik heb een stille hoop dat dit geschrijf een heel heel klein beetje kan bijdragen aan het welzijn van die prachtige onderwater wereld.
En zo sus ik mijn geweten weer.
Enne: Eerlijk is eerlijk, het was een prachtige foto hoor! Alleen het geduld al om op een dergelijk shot te wachten!!!
Na al die ernst, dank je wel!!!!
Iets anders: Binnen drie dagen tijd ben ik nu opeens BEIDE poetsgarnalen verloren!!!?!!! Iets dergelijks heb ik nog nooit aan de hand gehad!
Zou het met die kuur te maken kunnen hebben, pure pech, of nog iets veel ernstigers? Beetje verontrust nu wel hoor!!!
Dat zou ik ook zijn, hun buitenkantje kan er nog mooi uitzien terwijl hun binnenkant ten onder gaat. Hoe is het met je waterwaarden?
Bijna weekend! Dat dan weer wel...
Al helemaal weekeinde, heerlijk!
Groetjes,
Ramon
Zeker doorgaan!Heb een ernstig gesprek met mijn geweten gehad, stoppen of doorgaan?
Het houden van Max is een verantwoordelijkheid.
Zou het stoppen met Max het rif redden? Waarschijnlijk niet.
Het onderhouden van dit dagboek is ook een verantwoordelijkheid.
Ik heb een stille hoop dat dit geschrijf een heel heel klein beetje kan bijdragen aan het welzijn van die prachtige onderwater wereld.
En zo sus ik mijn geweten weer.
Hey Yoerie, dank voor je relativerende woorden.Zeker doorgaan!
Je kunt alleen maar de condities zo optimaal mogelijk maken en daar ben je goed mee bezig denk ik.. De grote wereldzeeën zijn de meest optimale omgevingen, maar ook daar doet moeder natuur haar werk. Dit heeft niets te maken met het slecht verzorgen.
Ik heb een raskat van 10 jaar oud, we kunnen dus stellen dat ik hem goed verzorg; toch weet ik dat ooit (en hopelijk pas binnen vele jaren) de tijd komt dat hij komt te gaan. Dit is ook zo met onze aquariumdieren.
Zie het zo, hadden ze bij een slechtere verzorger terecht gekomen dan hadden ze waarschijnlijk meer geleden en eerder komen te gaan.
So keep up the spirit...
Hey Miranda,Hey Annetje, heb het ook hoor...oa reden van mij om geen grote vissen meer te houden omdat die vaak nog op veel slechtere wijze gevangen worden. Hypocriet als we zijn heb ik dan toch weer een beetje het gevoel dat ik het iets minder erg maak. Ben het wel met je eens dat mensen eens wat vaker stil mogen staan bij hun verliezen. Heb (alleen bij een stipuitbraak waar geen houden aan was) gelukkig weinig tot geen vissen verloren in de afgelopen jaren, maar als ik soms hier lees op het forum hoe mensen daar mee omgaan en maar kopen/verkopen, krijg ik spontaan buikpijn. Misschien een nieuw topic hier op het forum voor al deze verloren zielen?![]()
Lijkt wel een circus artiest. Begrijp dat je koraal er erg gelukkig mee is
Off topic: Hoe heb je dat boek effect gedaan. Vind het erg leuk![]()
Joe Speedboat,
Joe speedboat, zo noem ik mijn argi dwergkeizertje liefkozend.
Scheuren kan hij,
uitgevoerd in een prachtig keizersblauw kleed,
afgekant met stoere neon strepen.
En zo, en alleen maar zo, hoort zo'n racevischje er uit te zien.
Hem heb ik vereeuwigd in nullen en enen en vervolgens het digitale heelal in geslingerd.
Als je het filmpje gezien hebt kan je de foto's beter plaatsen.
http://www.youtube.com/watch?v=A-MyEBc59Fw
*schrapt bij deze voor altijd wildvangmanderijntjes van haar lijst*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.