Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

fosfaatkorrels

• Topicstarter Topicstarter Henri
  • Startdatum Startdatum
H

Henri

Guest
Kan iemand mij vertellen of er nadelen aan zitten om continu over fosfaatkorrels te filteren. Ik heb namelijk de indruk dat ik het ook zonder die korrels kan.

Bovendien heb ik wel eens ergens gelezen dat het niet goed zou zijn dit materiaal te gebruiken als je fosfaat constant 0 is. Helaas werd er niet bij gezegd wat hiervan dan wel het nadeel zou zijn.

Is er iemand die hier meer van weet of dit kan weerleggen?

Henri

Ik gebruik die korrels helemaal niet.
Heb jij dan zoveel last van fosfaten?
Ik zou dan eens proberen te achterhalen waar het vandaan komt. Te veel voeren? Te veel vis? Fosfaatrijk steen?
Ik zou deze korrels alleen gebruiken als er problemen ontstaan met mijn fosfaat gehalte.

Ik heb een aanvullende vraag aan Habib van Salifer over jullie nieuwe product. In een bericht las ik dat het heel snel fosfaten bind. Maar ik had juist begrepen dat iedere verandering in water waardes of het nu goed of slecht is, nadelige invloed op de dieren heeft. Is het dan niet raadzaam dat producten langzaam de fosfaat opnemen ipv heel snel.

Groet,
Rob

Hallo,

Voor de duidelijkheid Ik heb helemaal geen fosfaat. Met salifert meet ik 0. Waarom dan toch die korrels gebruikt. Welnu diezelfde meneer Salifert shreef ergns een keer (hij corrigeert mij wel als ik hem verkeerd citeer) dat testsetjes niet ALLE fosfaat meten. MAW een bepaalde vorm van fosfaat kan wel in je water zitten terwijl je setje toch 0 aangeeft. Ik heb toen maar besloten voor de zekerheid toch over die korrels te filteren opdat ik ook die niet meetbare fosfaat weg zou kunnen vangen.

Elders las ik weer dat continufiltering niet goed zou zijn. Zo ontstond bij mij het dilemma. Mijn vraag blijft dus nog steds dezelfde. Zitten er nadelen aan het constant gebruik van dit materiaal.
Misschien kan Habib hier iets over zeggen?

Henri

Hoi,

Nooit gehoord dat continu filteren over fosfaat-absorber 'slecht' zou zijn. Non-stop filteren over kool kan wél nadelen hebben. Eerlijk gezegd heb ik in geen maanden mijn fosfaatgehalte gemeten.

Wel gebruik ik fosfaat-absorberende korrels. Ik zie na een aantal maanden dat de algengroei wat sterker wordt, waarna ik dan de korrels vervang. Ik zie dan duidelijk een verbetering optreden binnen een aantal dagen. Ik ben heel benieuwd naar 't nieuwe product van Habib. Uiteraard zal ik voor-na testen, inclusief meting met een fosfaattest, publiceren op 't forum!

groetjes
Tanne

Hallo,

Zelf heb ik in de bak de laatste weken sneller een groene voorruit. Heb ook gedacht aan fosfaat. Dat heb ik echter nog nooit gemeten omdat ik totnutoe steeds hoorde en las dat meten hier geen zin heeft. Omdat de testsets niet nauwkeurig zijn in het bereik dat wij nodig hebben. Is er iets veranderd of meet Salifert wel o.k. )schijnt ook nog een min of meer professionele set van Merck te zijn, maar die is nogal stevig aan de prijs.

Benieuwd naar reacties, Peter dB

Wij gebruiken alleen 'fosfaat-korrels' als we fosfaat kunnen meten.
Helaas doet fosfaat zich in allerlei gedaanten voor; vaak organisch gebonden en wordt dan niet gemeten door de testsets. Dergelijk fosfaat kan vervolgens wel weer worden vrijgemaakt door algen en bacteriën.

'ben dus ook benieuwd naar de re van Habib.

gr's
Arno

Phosphaat testen meten alleen de anorganische vorm(en).

In het water komen ook organische vormen voor en kunnen alleen gemeten worden door een (gevaarlijke!!) destructie toe te passen. Dus niks voor hobbyisten.

Er zijn duizenden verschillende organische phosphaten en vele van deze kunnen ook koraalgroei remmen.

Een aantal zullen door een aantal (dus niet alle) phosphaat verwijderaars opgenomen worden.

Betere uitspraken over de effectiviteit van een bepaald type verwijderaar m.b.t. die organische phosphaten zullen wat mij betreft in loop van 2003 mogelijk zijn.

Een groep van organisch gebonden phosphaten zijn de phosphaat esters. Als je biologie gehad hebt denk dan maar bijvoorbeeld aan ADP en ATP.

Algen, cyano,.. geven aan het water, als al het anorganisch phosphaat verdwenen is, een bepaald enzym af. Deze zet de phosphaat esters om in anorganisch phosphaat. In zulke gevallen zal de anorganisch phosphaat gehalte steeds laag zijn want de dosering van het enzym gebeurt uiterst gecontroleerd door de organismen.

In een deregelijk geval kan een phosphaat verwijderaar als een concurrent dienen. Voorwaarde is wel dat deze heel snel phosphaat kan binden. Tot dusverre kunnen dit slechts twee merken van de vele tientallen.

Dus heeft continu filtering zin? Ja!

Echter SOMMIGE phosphaat verwijderaars geven ook stoffen aan het water af en ik denk als je zou weten welke en in welke mate dan zou je sterk overwegen om ze misschien helemaal niet te gebruiken. Bijvoorbeeld veel nikkel of aluminium.

Wij gaan wel analyses op het internet publiceren van onze producten om te laten zien wat er wel en wat er niet vrijkomt.

Als ik vragen heb overgeslagen hoor ik het wel. :)

Hoi Habib,

Schiet mij nog een vraag te binnen.
Eerder schreef jij dat toediening van kalkwater fosfaat bindt.
Geldt dat voor alle fosfaat, dus ook voor de organische vormen?

Henri

p.s. Denk je nog aan mijn I2-2?

[quote author=Henri link=board=1;threadid=2503;start=0#17080 date=1040402287]
Hoi Habib,

Schiet mij nog een vraag te binnen.
Eerder schreef jij dat toediening van kalkwater fosfaat bindt.
Geldt dat voor alle fosfaat, dus ook voor de organische vormen?

Henri

p.s. Denk je nog aan mijn I2-2?
[/quote]

Kijk op www.aquariumhobby.nl bij zeewater en dan chemie & techniek naar een test over het fosfaat bindend vermogen van Calciumhydroxide (kalkwasser) bindt wel maar valt tegen.

Hans,

Ik meen dat je die link eerder hebt gegeven over een discussie aangaandse binding van phosphaat middels kalkwasser.

De informatie die in die link wordt gegeven (zijn dat niet de experimenten die aquarium systems zo'n 7 jaar geledn had uigevoerd?) hebben betrekking op ZOETwater.

Henri heeft het over toevoeging van een kalwasser in ZEEwater.

[quote author=Salifert link=board=1;threadid=2503;start=0#17100 date=1040420593]
Hans,

Ik meen dat je die link eerder hebt gegeven over een discussie aangaandse binding van phosphaat middels kalkwasser.

De informatie die in die link wordt gegeven (zijn dat niet de experimenten die aquarium systems zo'n 7 jaar geledn had uigevoerd?) hebben betrekking op ZOETwater.

Henri heeft het over toevoeging van een kalwasser in ZEEwater.
[/quote]

Klopt Habib, maar eh maak jij kalkwater met zeewater dan? Kalkwasser is per definitie zoet water. Waarom zou Calciumhydroxide fosfaat in zeewater (als je kalkwasser in het aquarium brengt) plotseling wel binden en waar blijft het dan?

Waarom zou Calciumhydroxide fosfaat in zeewater (als je kalkwasser in het aquarium brengt) plotseling wel binden en waar blijft het dan?

Door toediening van kalkwasser aan zeewater vindt er deels (onzichtbare) vorming van calcium carbonaat neerslag plaats.

OP deze kicrokristallen kan zich phosphaat binden. En omdat die kristallen zo klein zijn worden ze deels door een eiwitafschuimer verwijderd en dus ook een deel van het phosphaat.

Ik denk niet dat deze discussie erg zinvol is gezien de minimale hoeveelheden fosfaat waar t om gaat.
Ik denk dat het zinvol is Januari -en met name de introduktie van een nieuw produkt m.b.t. het verwijderen van fosfaat- even af te wachten.
Naar mijn inschatting zal vanaf die maand "het fosfaat probleem" in zeewateraquaria geen "issue" meer zijn.

Sluit me bij Dennis aan, en eigenlijk ook bij Habib. In het artikel wordt ook niet gesteld dat klakwater geen fosfaat verwijderd maar wel dat de hoeveel heden dusdanig klein zijn (zie in de reactie van Habib ook het woord "deels") dat er naar een alternatief gezocht moet worden. Ik heb begrepen dat dat er over 2 weken (?) komt.

Back
Bovenaan