Phosphaat testen meten alleen de anorganische vorm(en).
In het water komen ook organische vormen voor en kunnen alleen gemeten worden door een (gevaarlijke!!) destructie toe te passen. Dus niks voor hobbyisten.
Er zijn duizenden verschillende organische phosphaten en vele van deze kunnen ook koraalgroei remmen.
Een aantal zullen door een aantal (dus niet alle) phosphaat verwijderaars opgenomen worden.
Betere uitspraken over de effectiviteit van een bepaald type verwijderaar m.b.t. die organische phosphaten zullen wat mij betreft in loop van 2003 mogelijk zijn.
Een groep van organisch gebonden phosphaten zijn de phosphaat esters. Als je biologie gehad hebt denk dan maar bijvoorbeeld aan ADP en ATP.
Algen, cyano,.. geven aan het water, als al het anorganisch phosphaat verdwenen is, een bepaald enzym af. Deze zet de phosphaat esters om in anorganisch phosphaat. In zulke gevallen zal de anorganisch phosphaat gehalte steeds laag zijn want de dosering van het enzym gebeurt uiterst gecontroleerd door de organismen.
In een deregelijk geval kan een phosphaat verwijderaar als een concurrent dienen. Voorwaarde is wel dat deze heel snel phosphaat kan binden. Tot dusverre kunnen dit slechts twee merken van de vele tientallen.
Dus heeft continu filtering zin? Ja!
Echter SOMMIGE phosphaat verwijderaars geven ook stoffen aan het water af en ik denk als je zou weten welke en in welke mate dan zou je sterk overwegen om ze misschien helemaal niet te gebruiken. Bijvoorbeeld veel nikkel of aluminium.
Wij gaan wel analyses op het internet publiceren van onze producten om te laten zien wat er wel en wat er niet vrijkomt.
Als ik vragen heb overgeslagen hoor ik het wel.