Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Nou, ze zijn er hoor, die copepodjes.actionactionaction
Het is een mysterieus goedje,
dat plasje water in dat potje.
Vandaar dat alles wat er gedrukt staat mijn gretige aandacht heeft.:p

Er zitten volgens het etiket wel 500 priegeltjes in deze verpakking.
Eenmaal aangekomen mogen ze óf gelijk het diepe in,
óf ze moeten zonder deksel even een dagje in hun pierebad bijkomen,
waarna ze alsnog de sprong gaan maken.

Voor de leverancier valt het ook niet mee zo lees ik,
de diertjes moeten 3 maal per week gevoerd worden....tja.:o:o:o

Morgen gaan ze te water, als er tenminste nog leven in zit.

Bijlagen

• IMG_2759.jpg
    IMG_2759.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_2757.jpg
    IMG_2757.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_2758.jpg
    IMG_2758.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 3
Hoi Annetje,

Ben erg benieuwd hoe dat gaat met die codepods.

Btw, komt er weer een keer een leuk filmpje langs?:biggrin:

Nou Harmen, ze zijn te water hoor!;)
Blijft toch een magische handeling waarvan je geen idee hebt of je nu een homeopathische dosering copepodjes of een flinke portie (500 stuks) in de bak giet.
Ik heb tevoren eens goed door mijn vergrootglas getuurd,
zag er maar een paar actief rondzwemmen, dus ik moet het nog zien.:p

btw, over een filmpje moet ik nog wat broeden.

Laatst bewerkt:
Over ontmoetingen en DSB...
De laatste waterwissel is inmiddels al een maand geleden.
Twee weken geleden waren de weersomstandigheden dermate ongewoon dat ik geen water durfde halen.:(
En zeker gezien het feit dat de eiwitafschuimers een week hebben stilgelegen is een nitraat van 10 dan zo verkeerd nog niet.:o

Maar vandaag moest het dan toch tot een waterwissel komen, weer of geen weer.:rolleyes:
Het Zeeuwse landschap lag er prachtig bij,
De natuur had een weergaloos DSB (deep snow bed) aangelegd.:biggrin:;):biggrin:

Toch was het een beetje pionieren op de weg.
Met enige moeite bereikten we Neeltje, de haven was wit besneeuwd.
Op de boten helling waagde ik me niet,
bang dat ik er met auto en al van af zou glijden.:p
Lopen dus met die containers.
Op zo’n moment ben ik weer bijzonder blij met ‘maar’ 25 liter water halen.
Klein heeft zo zijn voordelen!
Een zeehond kwam nieuwsgierig polshoogte nemen.
Opnieuw een bijzondere ontmoeting bij Neeltje.:)

Bijlagen

• P1040869.jpg
    P1040869.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 6
  • P1040875.jpg
    P1040875.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 7
  • P1040883.jpg
    P1040883.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 38
  • P1040888.jpg
    P1040888.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 15
Max wordt getemd... en Anne gaat op onderzoek!;)

Het begint er meer en meer op te lijken dat ik Max wat meer in de vingers krijg.
Mijn NP-reducing biopellets lijken op de 'á la Max-methode' hun werk te doen.
Ik heb vandaag nog een pantykousje gevuld, nu hangen er drie exemplaren in het linker filtervak.
Wekelijks kneed ik ze een beetje zodat al het vuil er tussen uit kan komen, maar geen stank, geen zwarte puntjes.
Dus dat ziet er goed uit.:p

Nu had ik het snode plan opgevat om weer eens een kokerworm aan te schaffen, en in de voorbereidingen op haar komst heb ik nog een voederautomaat aangeschaft en ReefPearls, gelokt door de kreet: PO4 free!
Alles behalve de worm in huis gehaald, maar nu slaat te twijfel toch weer toe.
Maanden heb ik destijds gestreden met de rodepluisalg, ik had er bijna de brui aan gegeven.
Maar goed, zonder de inzet van chemische middelen heb ik het rode pluche destijds overwonnen.
Maarrrrr, grote vraag, hoe heeft het destijds zo'n explosieve vorm kunnen aannemen?
De ReefPearls die ik destijds al vrolijk in Max strooide?

Op onderzoek: osmose water genomen, verzadigd met ReefPearls, goed geroerd, op de verwarming gezet en laten bezinken.
Vervolgens het fosfaat gehalte getest met Salifert.
Hmmmm, vel zelf uw oordeel!:(
Hmmm, op de verpakking staat: weinig inorganisch fosfaat, maar hoe zit het dan met het organisch fosfaat?
De eerlijkheid gebiedt te vermelden dat ik ander voer niet getest heb, maar dat voer gaat meestal rechtstreeks een dier in en verspreid zich niet zo diffuus door de bak waar nog onzichtbare hongerige rode pluismondjes op een lekker hapje liggen te wachten.
Hmmm, wat is wijsheid?:confused::confused::confused:

Je maxxie staat er erg mooi bij!:)

Dank je Sander, geleidelijk wordt 't wat.

Mooie foto`s Annetje:cool:het zijn toch de echte die dit doen door alle weer uitthumbs up
Dank je Luc!topjes
Het was echt een avontuur, maar zeer de moeite waard.

Bijlagen

• IMG_2788.jpg
    IMG_2788.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 3
  • IMG_2791.jpg
    IMG_2791.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 3
  • IMG_2802.jpg
    IMG_2802.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 4
Je bent inderdaad een fanatiekeling!

Ik denk dat dit beetje fosfaat wel meevalt: de gemeten waarde is laag, gezien de hoeveelheid pellets in de gebruikte hoeveelheid water.

Organisch fosfaat móet er wel in zitten, dat is echt onvermijdelijk. Zonder heb je ook weinig aan je voer ;)

Je kunt altijd ook wat fosfaatverwijderaar gebruiken ;)

zie ik goed dat jij een oranje zandhapper hebt en koralen staan op de grond bij je ? dat hoef ik dus echt niet te proberen he ...hij graaft alles onder wat ik op de grond zet een ramp zo'n zandhaper , maar wel een leuk vis(je)!!

Hallo Annetje, had al eerder je dagboek vluchtig doorgenomen, en las ergens in de vele pagina's dat je ook met schoonmaken een wasemfilter gebruikte, waar plaatst je die dan ? In ruil voor je antwoord zal in deze vakantie beloven je hele dagboek te lezen ;)

Groetjes Ferry

Je bent inderdaad een fanatiekeling!

Ik denk dat dit beetje fosfaat wel meevalt: de gemeten waarde is laag, gezien de hoeveelheid pellets in de gebruikte hoeveelheid water.

Organisch fosfaat móet er wel in zitten, dat is echt onvermijdelijk. Zonder heb je ook weinig aan je voer ;)

Je kunt altijd ook wat fosfaatverwijderaar gebruiken ;)
Ach, je moet toch wat op de vrije zondag.;):p:p.
Maar in alle eerlijkheid; er wordt zo vaak maar wat geroepen zonder dat dit onderbouwd is, de een praat de ander maar na.
Daar leer je niets van. Vandaar dat ik af en toe wat uitprobeer.
Dank verder voor je relativerende woorden.:)

zie ik goed dat jij een oranje zandhapper hebt en koralen staan op de grond bij je ? dat hoef ik dus echt niet te proberen he ...hij graaft alles onder wat ik op de grond zet een ramp zo'n zandhaper , maar wel een leuk vis(je)!!

Klopt Daniel, inderdaad de oranje zandhapper. Ik vind dit geweldig grappige dieren. Die van mij is keurig aangepast aan het samenleven met andere grondbewoners, soms dekt hij ze toe, maar in zijn algemeenheid legt hij het zand terug daar waar hij het vond.

Hallo Annetje, had al eerder je dagboek vluchtig doorgenomen, en las ergens in de vele pagina's dat je ook met schoonmaken een wasemfilter gebruikte, waar plaatst je die dan ? In ruil voor je antwoord zal in deze vakantie beloven je hele dagboek te lezen ;)

Groetjes Ferry
Hoi Ferry,
Voor wat luttele centen koop je wasemkap filter.
Eerst even weken in een emmer heet water, uitspoelen en nog eens weken. Uitspoelen.
Zo verdrijf je de brandvertragers (Tip van Tanne).
Even laten drogen en je hebt een flinke lap waar je een hele tijd mee doet.
Ik knip ze op maat, en hop in de filterhouder. Let op; die schuif je aan de linkerkant van boven af op zijn plaats (rechter kant van het linker vak waar de grote pomp in hangt). De lichtkap moet je dan gesloten houden, alleen de klep aan de achterzijde van de lichtkap openen, anders krijg je hem er niet in of uit.
Zo, dat scheelt weer dat hele dagboek doorworstelen, haha.:biggrin:

PS: aan de foto zie je dat ik de filter houder er destijds verkeerd om had in gezet. :cool:

Bijlagen

• Tornado, week 4 002.jpg
    Tornado, week 4 002.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
hoi annet.

jij hebt er een mooie red sea max van gemaak.. jij bent teminste iemand die geen grote vissen in de bak propt
ik lees je dagboek bijna elke dag.

ik hoop dat je nog een keer een grote bak gaat beginnen...en dan zal ik je dagboek ook blijven volgen..

gr marcel

I'm dreaming of a....
Een grotere bak.
Daar droom ik wel eens van. :o

Het zou dan dan een RSM 500 worden, vind dat witte kleurtje wel chique.:cool:
Of toch een op maat gemaakte bak van plexi,
compleet met LED-units die bijna schijnbaar boven de bak zweven.

In ieder geval richting de 500 liter.
Uiteraard levend steen formaties maar ook heel heel veel zand.
Ik heb gemerkt dat ik dol ben op die bodembewoners en hun intrigerend gedrag,
dat zou eén van de redenen zijn voor een grotere bak.

Eén uitgestrekte zandvlakte dus, dat lijkt me prachtig.
Met daarin de ranke lijfjes van die mysterieuze vischjes, zandaaltjes.
Een uitgestrekt veld met zandaaltjes....actionactionaction
Bijna een fata morgana....
De droom spat uiteen:(, ben weer in het hier en nu en kijk naar Max.
Ach, de lieverd heeft met me mee gedroomd,
en aan mijn wenschjes voldaan.
In stilte heeft hij uit het zand een zandaaltje gehouwen.
Van dit Maxje kan ik nog geen afscheid nemen...

hoi annet.

jij hebt er een mooie red sea max van gemaak.. jij bent teminste iemand die geen grote vissen in de bak propt
ik lees je dagboek bijna elke dag.

ik hoop dat je nog een keer een grote bak gaat beginnen...en dan zal ik je dagboek ook blijven volgen..

gr marcel
Hey Marcel,
Dank je voor je compliment.
Een grotere bak komt er nog even niet, maar als hij komt, dan zal ik zorgen dat er een dagboek wordt meegeleverd.:)

Bijlagen

• IMG_2822.jpg
    IMG_2822.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Even een kort berichtje dat je werkelijk waar een PRACHTIGE rsm geschapen hebt hoor!!!!! Echt heel mooi!

een echt verhaaltje a la Annetje :) mooi, herkenbaar en oh zo schattig dat einde! altijd blijven dromen Annetje, al is het maar van een witte kerst.... :p
Dank je Miranda, ik liet me even meevoeren...:o:o:o

Zit ik natuurlijk nog wel met een probleem, want niet alle sprookjes geloof ik.:p
Wie of wat heeft dat zandsculptuurtje in elkaar geknutseld?

Heb een tijdje voor de bak gezeten en gekeken en gekeken,
en uiteindelijk bracht dat de oplossing!

Uit het stenen torentje kwam een klein sliertje zetten, ik denk dus dat het een 'vermetid snail' is, (dus niet zozeer een worm, maar een ieder die het beter weet is bij deze uitgenodigd om me te corrigeren).
Enige tijd later trok dit diertje zich weer terug in zijn koker.
Bijzonder om te zien vond ik dat er korrels zand aan kleefden.
Ah ha, dus zo bouwt hij zijn huis.action

Volgens link: http://www.reeflex.net/tiere/2280_Phyllochaetopterus_sp..htm gaat het om een Phyllochaetopterus sp.

Nog een aardige link:
http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rs/index.php

Bijlagen

• IMG_2846.jpg
    IMG_2846.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2837.jpg
    IMG_2837.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Even een kort berichtje dat je werkelijk waar een PRACHTIGE rsm geschapen hebt hoor!!!!! Echt heel mooi!
Hey Ramon,
Dankudankudanku, ja geleidelijk aan begint het wat te worden.
Waar ik het meest blij mee ben is dat ik na bijna 1.5 jaar enige balans in de bak heb en dat is al heel wat. :o:o:o
Morgen weer eens alle waarden meten en kijken hoe het met het nitraat staat.
Bij 5 en lager ga ik me aan SP-esjes wagen.:o
Eens kijken of ik dat in de vingers krijg.:biggrin:

Hey Anne,

Kleurrijke bak, ziet er strak uit! En nog gefeliciteerd met de jongste telgen in 't aquarium ;)

Je dagboek staat gebookmarked!

Kleurrijk is hij zeker!
En inderdaad, deze gratis-voor-niets-diertjes zijn een felicitatie waard.

Ik zal ook zeker jouw water-ballet-perikelen volgen.:)

I'm dreaming of a....
Een grotere bak.
Daar droom ik wel eens van. :o

Het zou dan dan een RSM 500 worden, vind dat witte kleurtje wel chique.:cool:
Of toch een op maat gemaakte bak van plexi,
compleet met LED-units die bijna schijnbaar boven de bak zweven.

In ieder geval richting de 500 liter.
Uiteraard levend steen formaties maar ook heel heel veel zand.
Ik heb gemerkt dat ik dol ben op die bodembewoners en hun intrigerend gedrag,
dat zou eén van de redenen zijn voor een grotere bak.

Eén uitgestrekte zandvlakte dus, dat lijkt me prachtig.
Met daarin de ranke lijfjes van die mysterieuze vischjes, zandaaltjes.
Een uitgestrekt veld met zandaaltjes....actionactionaction
Bijna een fata morgana....
De droom spat uiteen:(, ben weer in het hier en nu en kijk naar Max.
Ach, de lieverd heeft met me mee gedroomd,
en aan mijn wenschjes voldaan.
In stilte heeft hij uit het zand een zandaaltje gehouwen.
Van dit Maxje kan ik nog geen afscheid nemen...

Kijk hier hou ik nu ook van Annetje, maar waarom zou je niet een stuk of 3 van deze zandaaltjes in je RSM kunnen houden? Enige voorwaarde is dat je de zandbodem wat ophoogt. Gelijk weer een mooi filter medium. Het enige nadeel is dat je er niet te veel in zal moeten roeren (ook niet om het schoon te houden). Ik heb nu al een hele tijd een aaltje in mijn stekkenbakje/nanootje. Eet droogvoer en alles. Ik ben van plan om een groepje van deze in mijn grote aquarium te gaan plaatsen, zeker straks met mijn nieuwe achterwand. Dat zal echt een gaaf gezicht worden en dieptewerking geven.

Overigens is het altijd weer leuk om je updates in je dagboek te volgen en het bakje draait volgens mij lekkeractionaction.

Grt. Mark

Kijk hier hou ik nu ook van Annetje, maar waarom zou je niet een stuk of 3 van deze zandaaltjes in je RSM kunnen houden? Enige voorwaarde is dat je de zandbodem wat ophoogt. Gelijk weer een mooi filter medium. Het enige nadeel is dat je er niet te veel in zal moeten roeren (ook niet om het schoon te houden). Ik heb nu al een hele tijd een aaltje in mijn stekkenbakje/nanootje. Eet droogvoer en alles. Ik ben van plan om een groepje van deze in mijn grote aquarium te gaan plaatsen, zeker straks met mijn nieuwe achterwand. Dat zal echt een gaaf gezicht worden en dieptewerking geven.

Overigens is het altijd weer leuk om je updates in je dagboek te volgen en het bakje draait volgens mij lekkeractionaction.

Grt. Mark
Hey Mark,
Wat lollig dat we tegelijkertijd in elkaars dagboek aan het schrijven waren;)

Goed te weten dat er ook zandaaltjes zijn die met de pot mee-eten, daar had ik nog niet eerder van gehoord.
Ik vraag me af of jij de uitzondering te pakken hebt of dat dit vaker voorkomt. Inderdaad zal een DSB deze diertjes ook van het nodige voedsel voorzien.
In mijn Max is er nu te weinig ruimte voor een dergelijke zandbak, maar wie weet, later...

Blijf jouw bak overigens strak in de gaten houden!:biggrin:

Back
Bovenaan