Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ferry’s Achelse 60 liter bakkie

ferryl65

Senior Forumlid
Toch maar even de tijd genomen om een dagboekje te openen, ruim 10 jaar geleden gestopt met het zeewater gebeuren door verhuizing en omstandigheden.

Ik zie nog bekende namen voorbij komen en veel berichten met mensen die ook opnieuw begonnen zijn, eenmaal begonnen met zeewater blijft het toch altijd trekken.

Zo ook weer het geval van mij, loop ik tegen een 60 liter bakje aan waar geen merk op staat met wat koraaltjes in niet zo’n goede staat. Tja en met het beetje ervaring die ik had speel je dan de redder in nood en ga je de doorstart maken.

Al een paar keer een doorstart meegemaakt en weet heel goed dat het een flinke klus word om een nanootje stabiel te maken en te houden, eerste week van December 2024 nanootje thuis geplaatst, met een waterwissel van bijna 50 % begint dan het minder leuke gedeelte “geduldig afwachten” jahoor daar is die dan de nitrietpiek en nu maar afwachten en meten hoe het met de nitraat gaat.

Begin Januari waterwaardes goed en de koraaltje die mee verhuist waren hebben het allemaal overleefd, een flinke paddestoelleder van ongeveer 25 cm hoog vond ik best wel groot en die heeft nieuwe adoptieouders gekregen en daarvoor in de plaats wat levend steen ingebracht uit een draaiende aquarium en een beetje zand uit die aquarium, even later begon nitriet en nitraat omhoog te gaan, van alg had ik geen last van en ruiten schoonmaken ook al haast niet.

Goed de koraaltjes in de gaten houden maar die staan er allemaal mooi bij maar in mijn achterhoofd klinkt er een stemmetje “ bloeien mooi op en dan komt de klap” nitriet schiet de pan uit en en er is niet op te boxen met waterwissels en noprox, toevallig een mede aquariaan in Hamont gesproken en heb zijn aquarium mogen bewonderen, en natuurlijk dit met hem besproken, afschuimer bleef nat afschuimen met lichtkleurige water. Advies was om toch een andere afschuimer te proberen die ik had liggen een Tunze 9004, past niet in de sump dus in de bak zelf. Geen gezicht maar het proberen waard, en jahoor, na een dag al vieze pruttelende donkere troep, inmiddels nu meer dan twee en een halve maand verder, nitriet op 0,25 en nitraat 15, langzaam maar zeker gaat het de goede kant op, weinig algen maar zie wel wat rode bedekking die ik dagelijks afzuig, een doorstart die ik nog niet mee heb gemaakt, foto’s hoe het er nu bijstaat rest nog in het eerste geplaatste bericht van dit dagboek

Bijlagen

• IMG_0157.jpeg
    IMG_0157.jpeg
    364,4 KB · Weergaven: 98
Staat er goed bij. Ervaring heeft goed gedaan voor de doorstart denk ik.

weinig te melden, nitriet blijft hangen ronde 0,25 en proberen morgen 2 kilo vers levend steen in te brengen, een rare gewaarwording een zeewater aquarium waar je haast de ruiten niet hoeft schoon te maken, een paar foto’s dan maar even plaatsen en hopelijk na het inbrengen van de vers levend steen dat we de bacteriën op gang kunnen brengen

Bijlagen

• IMG_0165.jpeg
    IMG_0165.jpeg
    273,9 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0161.jpeg
    IMG_0161.jpeg
    299,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0160.jpeg
    IMG_0160.jpeg
    342,7 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0159.jpeg
    IMG_0159.jpeg
    296,7 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0158.jpeg
    IMG_0158.jpeg
    361,4 KB · Weergaven: 61
  • IMG_0076.jpeg
    IMG_0076.jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 63
  • IMG_0162.jpeg
    IMG_0162.jpeg
    247,9 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0168.jpeg
    IMG_0168.jpeg
    246,1 KB · Weergaven: 38
Het blijft mij een raadsel waarom nitriet meetbaar blijft en nitraat zo hoog blijft, gisteren een waterwissel van 25% gedaan en dit zijn de waardes:

NO2 0,5
NO3 >4 aan de kleur te zien schat ik 20
Magnesium 1320
Calcium 450
KH 8,5
PH 8,3
Fosfaat <0,03 niet meetbaar Colombo test, Salifer hadden ze niet in de winkel.

Levend steen heb ik niet toe kunnen voegen omdat er alleen grote stukken waren, ik heb nu levend zand besteld en hopen dat het wel iets doet om bacteriën op gang te brengen en een balans te zoeken.

Inmiddels alweer een weekje geleden dat het levend zand erin zit, enigzins een beetje spijt dat het fijn zand is, stromingspompen flink moeten aanpassen anders blaast het door heel de aquarium heen, mischien dat het mogelijk is om groffer zand er bovenop te doen en mettertijd rustig aan af te zuigen.

Gelukkug is het nitriet gaan zakken tot onder 0,025 en nitraat schat ik tussen 5-15, mocht ik deze week nog langs mijn lfp gaan laat ik het daar testen wat het precies is, fosfaat niet meer te meten en wie weet kan er eindelijk na 5 maanden na doorstart een koppeltje pepermuntgarnaaltjes erin volgende week.

Bijlagen

• IMG_0377.jpeg
    IMG_0377.jpeg
    412,2 KB · Weergaven: 26
Het blijft mij een raadsel waarom nitriet meetbaar blijft en nitraat zo hoog blijft, gisteren een waterwissel van 25% gedaan en dit zijn de waardes:

NO2 0,5
NO3 >4 aan de kleur te zien schat ik 20
Magnesium 1320
Calcium 450
KH 8,5
PH 8,3
Fosfaat <0,03 niet meetbaar Colombo test, Salifer hadden ze niet in de winkel.

Levend steen heb ik niet toe kunnen voegen omdat er alleen grote stukken waren, ik heb nu levend zand besteld en hopen dat het wel iets doet om bacteriën op gang te brengen en een balans te zoeken.
Hou er rekening mee dat nitriet invloed heeft op het testen van je nitraat. Deze laatste valt daardoor hoger uit. Bij het testen van nitraat, wordt nitraat omgezet in nitriet. Hoeveel het al aanwezige nitriet deze test beïnvloedt verschilt per merk volgens mij. Hecht vooral niet teveel waarde aan je nitraat-metingen hier.

Nitriet is overigens lang niet zo schadelijk in zoutwater als in zoetwater. Bij 0,5 mg/l hoef je je geen zorgen te maken. Zolang je geen ammonium meet zit je safe.

Met het toevoegen van levend steen voeg je mogelijk veel dood/stervend materiaal toe. Dit kan op korte termijn een tegengesteld effect hebben van wat je wilt bereiken.

Hou er rekening mee dat nitriet invloed heeft op het testen van je nitraat. Deze laatste valt daardoor hoger uit. Bij het testen van nitraat, wordt nitraat omgezet in nitriet. Hoeveel het al aanwezige nitriet deze test beïnvloedt verschilt per merk volgens mij. Hecht vooral niet teveel waarde aan je nitraat-metingen hier.

Nitriet is overigens lang niet zo schadelijk in zoutwater als in zoetwater. Bij 0,5 mg/l hoef je je geen zorgen te maken. Zolang je geen ammonium meet zit je safe.

Met het toevoegen van levend steen voeg je mogelijk veel dood/stervend materiaal toe. Dit kan op korte termijn een tegengesteld effect hebben van wat je wilt bereiken.
Ik had het inderdaad al meegekregen dat nitriet invloed heeft op de testen van nitraat, nooit geweten dit. Opzicht nu niet veel last van algen, wel zie ik wat bruine/rode draadalgen opkomen, tot nu toe makkelijk dagelijks te verwijderen.

Geen nieuws is goed nieuws, inderdaad, waardes zijn goed en stabiel, omdat ik nu enige tijd fosfaat moet toevoegen willen we binnenkort een paar visjes inbrengen om toch een beetje natuurlijke vervuilers te hebben, vanaf begin December tot nu me goed in kunnen houden met alleen wat leders en van de week even een bezoekje gebracht bij een mede hobbiest in Hamont een leuk steenkoraaltje gekregen neongroen zo’n beetje, benieuwd hoe die het gaat doen, inmiddels hebben de rode en groene oortjes zich ook al gedeelt.

Ook heb ik van de week een tweedehandse Aquamedic 250 overgenomen, ben die nu aan het schoonmaken en wil over 3 maanden deze opstarten, ik heb hier op het forum ook al de vraag gelegd hoe ik tot die tijd moet vullen, met kraanwater, osmosewater of met zeewater laten circuleren, mijn gedachten waren met osmosewater, dan heb ik ook een flinke voorraadje staan om wekelijks mijn nanootje te voorzien om bij te vullen en wekelijkse waterwissel te maken, wie geeft mijn het beste advies ?

Bijlagen

• IMG_1054.jpeg
    IMG_1054.jpeg
    224,2 KB · Weergaven: 14
Back
Bovenaan