Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Hoi Dominique,
Leuk dat jij ook zo'n draakje in huis hebt. Heb jij ook foto's van hun interactie?

Wat betreft die strip, goed idee, maar kan jij die tekenen? rofl

roflmet jouw macrofotos heb je de meest leuke prenten voor de strip Annetje. Ik hou me aanbevolen om het eerste exemplaar te kopen;)

Hij zag er geen gat meer in, of juist weer wel?
Begin oktober schreef ik over mijn prachtige blauwe spons. :)
Met veel moeite had ik hem in mijn rif gebouwd. :p
Helaas was ik ergens onvoorzichtig geweest, hij ontwikkelde een witte plek.:eek:
Gaandeweg kreeg ik het gevoel dat het helemaal goed zou komen, het witte stuk zou langzaam verbrokkelen en geleidelijk zou het zieke gedeelte zich van het gezonde stuk spons losmaken zo had ik bedacht.
En zo geschiedde…rofl
Op de foto’s zie je hoe blauwe spons zich zelf van het afgestorven stuk ontdoet. Mooi toch die natuur.

Bijlagen

• spons 03-10 053.jpg
    spons 03-10 053.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 10
  • spons 19-10 007.jpg
    spons 19-10 007.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 10
  • spons 25-10 053.jpg
    spons 25-10 053.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 11
  • spons 30-10 033.jpg
    spons 30-10 033.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 10

Week 18 van de opstart: een ei hoort er bij.
De eerste week met 2 visjes. Bij aankomst in Zeeland blijken ze allebei nog te leven, de stigmatura had zelfs een ronde dikke buik.rofl
Dat ziet er dus goed uit, deze diertjes zijn immers self-supporting en moeten dus maar zien hoe ze aan hun maaltijden komen, maar tot nu toe lijkt dat prima te gaantoppie1.
Als het goed is komen er binnenkort wat klein blijvende garnalen-juichen bij. Deze leggen regelmatig eitjes en kunnen zo voor een eitje bij het ontbijt zorgen. Ze komen natuurlijk niet alleen in de bak als legkippen hè, dat spreekt voor zich, maar vooral ook omdat het prachtige wezentjes zijn.:rolleyes:
De Ferplast heeft het goed gedaan, dat wil zeggen hij doet het überhaupt nog (en met zo’n klein gegeven ben ik al erg tevreden) en hij heeft zowaar weer een klein laagje drap geproduceerd.
Wat opvalt is dat op zich lastig te houden algen zoals de groene kalkalg en de iriserende blauwe bruinalg (deze is echt een beauty) in opkomst zijn. Zie ook wat andere ontwikkelingen in het groen-rode algen en wierengebied die enerzijds natuurlijk te maken hebben met 8 uur licht per dag, maar mogelijk ook wijzen op een disbalansweet-het-niet.
Ben me dus aan het bezinnen, moeten er niet meer koralen in de vorm van filteraars in de bak komen, om Max op deze wijze verder stabiliseren?bijvalweet-het-niet
De plek waar de Catalaphyllia stond (hij leeft trouwens nog, maar daar is dan ook alles mee gezegd) is pijnlijk leeg.
Wat zou ik er graag een nieuwe plaatsen, zag er op de foto’s van Reef-Corner zulke prachtige exemplaren:eek::eek::eek:, oh zo mooi, maar ik durf het nog niet goed aan.
Hij moet toch langer mee gaan dan een ruime maand.
Zou geloof ik heel veel kleine stekjes willen plaatsen, naast knuffel wat grotere stukken, en maar zien wat het waar goed doet, gewoon wat meer experimenteren.
Na al deze bespiegelingen de waarden van gisteren, trouwens, ik weet niet of ik het ooit genoemd heb, maar KH, Ca en Mg verhoog ik indien nodig over de drie dagen dat ik hier ben.
SG: 1.023
PO4: <0.03
KH: 7
pH: 8.15
NO2: 0
NO3: 2
Mg: 1350
Ca: 420
by by

Bijlagen

• week 18 overzicht 1 002.jpg
    week 18 overzicht 1 002.jpg
    189,2 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

Passanten.
Na al die maanden 'landen' er nog steeds UFO-achtige wezens op de stenen.
Van uit het niets lijken ze te verschijnen, verblijven een weekje of wat en gaan vervolgens weer in rook op. :confused:
Zo ook dit transparante gevalletje dat me deed denken aan een minionderzeeër, voorzien van enkele patrijspoorten. Ongetwijfeld iets dat voedingsstoffen uit het water filtert, maar wat het nu is, hoe het genoemd wordt?:confused::confused::confused:
Wat heb ik nog veel te leren!:rolleyes:

Bijlagen

• ufo 1 058.jpg
    ufo 1 058.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 24
  • ufo 060.jpg
    ufo 060.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 22

Voetstappen in de sneeuw.
Meer licht geeft meer alg.
Vanzelfsprekend.-juichen
Liefhebbers van algen laten hun sporen na,horsie zo blijkt maar weer eens (foto 1).
Vanzelfsprekend.-juichen
Deze glazenwasser blijkt de Ecsenius Stigmatura te zijn.
Ik kon haar op heterdaad betrappen (foto 2).
Met verve kust ze de ruit keer op keer schoon. rofl
Blijkbaar levert het haar het nodige op, ze heeft er een bolle buik van:cool:.
Op de derde foto lijkt ze het resultaat te bekijken.
Ze is tevreden, vanzelfsprekend.-juichen

Bijlagen

• week 18 voetstappen in de sneeuw 003.jpg
    week 18 voetstappen in de sneeuw 003.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 19
  • week 18 glazenwasser 1 010.jpg
    week 18 glazenwasser 1 010.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 18
  • glazenwasser 2 011.jpg
    glazenwasser 2 011.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 20

echt een leuk visje is het he ;), bij mij gaat hij ook wel is in de oren enzo liggen is een leuk gezicht :biggrin:

Jongens wat een verrassing, mijn dagboekje heeft ineens een kleine sterrenhemel gekregen.
Dus bij deze wil ik een ieder die een blijk van waardering gaf allerhartelijkst danken.-juichen

PS: geweldig visje hè Bram.

Oog in oog ._mail
Ben een mens van details.
Kleinigheden vallen mij nou eenmaal op.
Ik struikel over pietluttigheden en blijf dan tijden peinzen,
over het hoe en het waarom,
over het nut,
over functie,
over weet niet wat.rofl
Zo ook viel mij het oog van de emblemaria hypacanthus op.:eek:
Kreeg eerst het gevoel van een schapenoog,
maar neen,
hartvormig,
wis en waarachtig,
hartvormig (foto 1 en 2).
Bestudering van een foto (3) maakt duidelijk dat er twee lichtvlekjes in het oog te zien zijn, met één lichtbron moet dat betekenen dat de lens twee vlakken heeft. Eén voor alles wat vóór haar gebeurt en eentje die functioneert als de achteruitkijkspiegel!
Geen wonder dat ze zo goed achteruit kan inparkeren.horsie
Geen dode hoek voor dit visje! by by

Hallo Annelies,

Je weet dat ik je manier van observeren, foto's trekken super vind! Het geheel begint er mooi uit te zien. Ook je schrijfstijl is uniek maar dat wist je al. De foto's van de Emblamaria zijn super, zeker iets voor ons clubblad! Ik zie je zaterdag, heb je de mail met de details nog goed gekregen?

Groeten
Tom

Hoi Tom,
Dank je voor je aardige woorden. ;)
De kleine draak is een dankbaar fotomodel, ze kan heel bewegelijk zijn maar kan ook buitengewoon goed stilzitten. Een ideaal uitgangspunt voor een mooie foto.photopic
Het is een hele eer voor mij als er af en toe wat stukjes uit dit dagboek in ons clubblad (AZAC) afgedrukt worden._mail
Alle informatie over het dagje uit met AZAC heb ik in goede orde ontvangen, zal zorgen dat ik en mijn kleine zoete neefje (als hij later groot is wordt hij een zoutwaterman zo heeft jij mij verzekerd) zaterdag gewassen en gestreken op de plaats van bestemming zullen klaar staan. Tot dan!by by

"Annetje", leuk bakje, prachtige foto's, zeker van de emblemaria.:goed::)
Je verhaaltjes lees ik regelmatig aandachtig door. :biggrin:
Erg leuk, nooit saai, al schrijf je een stukje over een zandkorrel ( niets ten nadele van zandkorrels ). Ga zo verder!

Hoi Mike,
Over zand moet ik inderdaad nog schrijven;),
maar dat komt pas in de bak als ik visjes heb die zand nodig hebben om zich prettig te voelen.
De titel wordt dan ongetwijfeld iets in de trend van: Zand erover:biggrin:

Bij het binnentreden op donderdagavond gebruik ik alle zintuigen.
Was ik eerst gespitst op geluid, nu vrees ik geur. :(
Mijn Catalaphyllia ligt immers al twee weken in de quarantaine bak, zijn aanwezigheid hier op aarde is niet meer vanzelfsprekend.:o
Maar ook deze week is de lucht nog zuiver. :rolleyes:
Hij is er nog, dapper ventje! i love
Kijk hem daar eens liggen.
Verrassend genoeg geeft hij wel een geurtje af; jodium, onmiskenbaar jodium.
Nou geeft mij dit associaties met dokters of ziekenhuizen of gewoon geprik voordat je een pleister op je knie kreeg. Met een kus natuurlijk.
Is hij dan toch in een soort van geheimzinnige onderwater apotheek beland waar onbekenden hem verzorgen?weet-het-niet
Of moet de ontnuchterende gedachte zijn dat hij jodium bevat, en dat naarmate hij afsterft het jodium vrijkomt?:eek:
Hoe dan ook, ik heb erg met hem te doen.
Zou ik hem uit zijn lijden moeten verlossen?
Maar hoe doe je dat? :confused:
En wil ik dat eigenlijk wel?
Zolang hij er nog is, is er nog een heel klein beetje hoop.
En hoop sterft als laatste.

Week 19 van de opstart.
Het was al zo ontzettend genieten met Max maar het lijkt alsof dat alleen maar meer wordt. Waar moet dat eindigen?
De waarden van vrijdag laten voor het eerst een erg lage NO3 waarde zien.
Nou ben ik daar niet op uit, zo rond de 5 is een wenselijker waarde, maar wat doe je er aan? De afschuimer had ook maar 1 paar cc geproduceerd, tja schoon is schoon.
Ook de KH heeft meer en meer de neiging om te dalen. Ca wordt ook lustige gebruikt, niet alleen de koralen maar ook de coralinae algen denk ik.
Heb er maar weer een emmertje Oosterschelde water aan toegevoegd, vanuit het idee dat zo’n kleine plasje met waterdiertjes, plankton, mineralen en onmisbare sporenelementen een welkom hapje vormt.
Gisteren prachtige inkopen gedaan. Ik raak maar niet uitgekeken.
Toegevoegd zijn twee poetsgarnalen (‘Tom’s list’, periclemenes pedersoni), een viltkokerworm en een soort toverbal, het lijkt op een aardappel. Hij zit vol met kleurige kokerwormpjes (spriobranchus giganteus). Dat je zo’n wonder toch in je eigen bak kunt hebben, ik kan het maar niet bevatten.
SG: 1.022
PO4: 0
KH: 7
pH: 8.15
NO2: 0
N03: 0.2
MG: 1350
Ca: 400
PS: als de catalaphyllia er volgende week nog is gaat hij mee naar MWS. Wie weet kunnen ze hem daar nog oplappen.

Bijlagen

• week 19 overzicht 1.jpg
    week 19 overzicht 1.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 23
  • week 19 overzicht 2.jpg
    week 19 overzicht 2.jpg
    174,2 KB · Weergaven: 33

Hallo Annetje

Je hebt weer mooie aanwinsten. De poetsgarnalen zijn heel mooi maar lijken zo teer, ben benieuwd hoe ze zich ontwikkelen. Ik stond gisteren ook nog naar een stuk proites te kijken maar twijfel nog wel (vraag me af hoe houdbaar deze stukken zijn). Wonderbaarlijk hoeveel kleurencombinaties van die kerstboompjes bestaan.
Trouwens ook nog genoten van de mooie foto's van jouw beest en de stigmatura.

Groeten Helene

Het is hier al eens vaker gezegd, maar dit dagboek blijft erg leuk om te volgen. Ik heb er bewondering voor hoe met veel geduld deze bak wordt opgebouwd. Dit zie je niet veel.

Groet,
Gerrit

De waarden van vrijdag laten voor het eerst een erg lage NO3 waarde zien.
Nou ben ik daar niet op uit, zo rond de 5 is een wenselijker waarde,

Ha die Annetje,

Bovenstaande snap ik niet... Waarom zou 5 voor NO3 wenselijker dan 0 zijn???

Overbodig om verder nog te zeggen dat het een prachtige bak geworden is uiteraard...

Groetjes,

Ramon

@ Hoi Helene,
Je hebt gelijk, die poetsgarnalen zien er erg fragiel uit. Ik was dan ook erg opgelucht ze na onze eerste, wat onhandige garnalen-overwenning, de volgende dag allebei 'alive and kicking' aan te treffen. :biggrin:
Wat leuk dat jij nou toch ook hebt staan twijfelen boven het stuk proites. Wie weet haal je het nog eens in huis. Ik vindt het prachtig.

@ Hoi Gerrit, leuk te horen dat je mijn dagboek met plezier volgt. Hopelijk leidt al dat geduld ook tot een mooi resultaat! Ik heb in iedergeval alle tijd om er over na te denken.:p

@ Hoi Ramon,
Dat je ammoniak en nitriet 0 moeten zijn, daar bestaat geen twijfel over. Dat is gewoon hartstikke giftig.
Maar over nitraat verschillen de meningen, moet wel onder de 10 zijn, maar of je nou rond de 0, de 2 of 5 moet gaan zitten daar is geen consenses over. Dat merk je wel als je de discussies leest op dit forum. Er bestaat het streven naar een zo arm mogelijke bak, maar er zijn ook weer geluiden die zeggen dat te arm ook niet weer goed is. Zoals ik het zie is het voor mij als beginner al heel wat om rond de 5 te blijven. Ervaring gaat natuurlijk leren hoe je de waarden die je meet moet verbinden met wat er in je bak gebeurt. Zo ga je die waarden inbedden in de ervaring die je opdoet en kan je gaan sturen. Maar als je al kan sturen dan ben je al weer wat minder beginner. Daar ben ik naar op weg, maar nog lang niet aangkomen hoor.;)

Back
Bovenaan