Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.
@ Hoi Luc, leuk weer van je te horen.
Dank voor je reflectie, ik moest er echt om grinniken.
Ik zal mijn best doen om nog wat slaapmutsjes voor je te schrijven._mail
@ Hai Marjan, ja wat een schitterende diertjes hè.
In “The 101 best Marine Invertebrates”door Scott W. Michael lees ik dat dit garnaaltje inderdaad een anemoon nodig heeft om in het wild te kunnen overleven. Als je in je bakje goed voor je anemoon zorgt komt het met dit kleine kereltje wel goed. Ze worden maximaal 2,5 cm groot. Daarmee is hun grootste zorg dat ze niet opgegeten worden door vissen in wiens bek ze passen, vandaar de bescherming door de anemoon. Ze leven van voedselrestanten en van het eiwitrijke slijm dat de anemoon afscheid.
In een bak zoals Max leven geen rovers, de beschutting van een anemoon hebben ze dan ook niet strikt nodig. Tot nu toe heb ik gezien dat ze in de micromussia (foto 2) wat rondscharrelen en dat het koraal zich wel wat sluit. Je ziet het garnaaltje echt actief in de zo ontstane spleetjes kriebelen. Anders kunnen ze ook niet goed poetsen hè. Eentje heb ik een hele dag op de blauwe oren bezig gezien met een korrel zand in zijn schaartje. De oren gaven echt geen krimp, alsof ze geen weet hadden van zijn lichtvoetige aanwezigheid. horsie
Als het licht uit gaat dan verlaten ze de veilige omgeving van het koraal en gaan ze eten zoeken.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze in staat zijn om koralen te beschadigen, met die schaartjes kunnen ze nog geen deukje in een pakje boter slaan.rofl
@ Hé Vincent, zo lezen we elkaars dagboek!-koffie