Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Week 16 van de opstart, Max overwint een probleem.
Meteen aan het meten gegaan vanochtend. dogdogdog
Gelukkig vallen de uitslagen erg mee.:p
Ik denk dat het geluk schuilt in het feit dat de bak niet belast wordt.
Een geluk bij een ongeluk is dat mijn visje er nog niet is.
rofl
Zijn eventuele komst ga ik uitstellen naar volgende week. Even kijken hoe alles zich houdt.:)
Waterwaarden:
SG: 1.023
PO4: <0.03
KH: 7
pH: 8.15
NO2: 0
NO3: 5-10
Mg: 1390
Ca:375
Oh ja, opvallend is dat de eiwitafschuimer, in tegenstelling tot eerder nu geen microbubbels laat zien. Ik vraag me af of het te maken heeft met het feit dat hij nu een ander lucht-slurp-systeem heeft.
To be continued!

Ik heb ook geen microbellen meer hoor! Althans niet in de bak zelf, wel nog wat in het sumpje komend van de afschuimer...maar niet te zien in de bak dus.

Maar op zich mooie waardes toch? No3 tegen 10 is wel wat om mee te gaan doen misschien, aangezien je nu nog geen extra vervuilers erin hebt?

Succes en greetz!

Bubbles fight back!
Te vroeg gejuichd.weet-het-niet
De belletjes zijn weer massaal aanwezig helaas. :o
Alleen met de inzet van een filter is er enig zicht in de bak.
Probleem is dat ik het filter er uit moet halen als ik weer weg ga. De belletjes blijven hangen, ook aan de poliepen van mijn vogelnestkoraal (Seratopora Hysterix), bij ons oneerbiedig de takkenbos geheten. :eek:
Ik weet niet of het kwaad kan, dat moet ik dan maar afwachten.:p
Gewoonte getrouw een overzichtsfoto van vandaag.

Bijlagen

• week 16 overzicht  033.jpg
    week 16 overzicht 033.jpg
    130,3 KB · Weergaven: 57

Kijk uit, hamertje op drift.:eek:
Zit je op ja gemak voor de bak, komt er ineens vanuit het niets een knalgroen dingetje uit een steen zetten, tenminste, daar had het alle schijn van.
Het deed me denken aan een rupsje, die kunnen ook dit gifgroene kleurtje hebben.
Nog een keertje kijken, lijkt wel een klein hamertje!? :)
Heeft een klein krabdiertje met zijn schaartjes het hamerkoraal gesnoeid? weet-het-niet
Of is dit de wijze waarop hamerkoralen nieuwe hamerkoraaltjes opstarten?
Even later nam de stroming hem weer mee… Ben benieuwd waar hij weer op zal duiken.:p

Bijlagen

• week 16 hamerkoraal op drift 035.jpg
    week 16 hamerkoraal op drift 035.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 66

Hoi Red Sea Max,
Dank voor je tip. :)
Ik had hem niet gezien, maar ja, ik werd ook zooo afgeleid door dat groene dingetje. Dat anemoonachtige wezen zit vast aan een van de voetstukken van een koraal. Dat zal het relatief eenvoudig maken om hem aan te pakken.
Zodra de lampen hier weer aangaan zal ik op anemonen jacht gaan.:cool:

Vandaag was onderzoeksdag.-juichen
Al die lucht belletjes zaten mij dwars.
Waarom bij mij wel en bij de rest nietweet-het-niet?
Ik heb inmiddels een quarantaine bakje aangeschaft en besloot deze maar eens te vullen zodat ik de werking van de eiwitafschuimer kon testen.
Op de eerste foto zien jullie een foto van de pomp, ik kon zien dat hij nergens lucht lekte. Het water wordt dan omhoog gepompt (foto 2, zilveren band is van het aquarium) en valt aan de linkerzijde met fors geweld naar beneden. En vervolgens zie je op de derde foto de bellen door dit geweld ontsnappen :eek:, zo richting de linker pomp die ze als een sneeuwstorm de bak in jaagt. Hoe meer ik de luchttoevoer dicht kneep, hoe meer de bellen links ontsnapten.
De oplossing ligt dus in het evenwicht in de lucht toevoer.
De balans tussen de droogheid van het schuim en de hoeveelheid bellen in de bak. Inmiddels staat hij weer. En eerlijk gezegd vallen de bellen nu best wel mee. Zelfs de herrie. :o
Nu nog de kwaliteit als afschuimer afwachten.
Lets keep our fingers crossed.

Bijlagen

• eiwitafschuimer 1 010.jpg
    eiwitafschuimer 1 010.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 16
  • waterval 011.jpg
    waterval 011.jpg
    39,9 KB · Weergaven: 17
  • eiwitafschuimer 2 015.jpg
    eiwitafschuimer 2 015.jpg
    64 KB · Weergaven: 18

Hoi Annetje,

Duidelijke fotoserie van de werking van de afschuimer. Geeft weer wat meer inzicht. Mijn RedSea draait nu 6 weken en gelukkig heb ik nog geen enkele last van luchtbelletjes.
Wat mij opvalt op foto 2 is de 'val' van het water, wat op zijn beurt weer voor de belletjes aan de onderkant van de 'waterval' zorgt. In het achtergedeelte van mijn RSM staat het water hoger. Het water raakt net (niet) de onderkant van de opvangbak. Door dit hogere niveau stoom het water gewoon door de gehele afschuimer en is er geen spraken van een val van water....en dus geen belletjes. Staat het water in de achterkant van je bak misschien niet te laag?

De paar belletjes die wel uit de afschuimer komen blijven hangen in de (originele) zwarte spons die boven mijn pomp (2400ltr) zit. Voor een goede werking schijnt de bovenkant van deze spons lager te moeten zitten dan de glazen scheidingswand (die waar het fijnfilter op rust).

Misschien kun je iets met bovenstaande. In ieder geval veel succes met de strijd tegen de bubble!

Grtz,
Arjen

Hoi Arjen,
Je hebt gelijk over het waterniveau bij foto twee. :biggrin:
Om het helemaal goed te onderzoeken zou ik in de testopstelling het water tot aan de hals moeten hebben brengen.
Echter, mijn quarantainebakkie is niet hoog genoeg. :p:p:p
In de Red Sea Max zelf zal het effect van de vrije val van het water dan ook veel minder heftig zijn.
Ik heb echter wel inzicht gekregen waar die belletjes ontsnappen, want daar had ik helemaal geen plaatje van. Bovendien kreeg ik meer inzicht in een mogelijke oplossing.
In mijn Max staat het water de eiwitafschuimer netjes tot aan de lippen:eek: zal ik maar zeggen, gewoon zoals het hoort. Bovendien, ik durf het haast niet hard op te zeggen, houdt hij zich momenteel net zo stil als de Ferplast (in betere tijden). Nog mooier is dat de belletjes nu acceptabel zijn. En dat zonder enige spons, filter of wat dan ook, want die liggen er al lang uit. :cool:
Bedankt in ieder geval voor je opbouwende commentaar.

Wat meer zekerheid inbouwen.dogdogdog
Over de stroming aan de rechter zijde van Max was ik niet zo tevreden:p
De lage output heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat ik er de koeler tussen heb staan. Daar moest dus nog iets komen.
Inmiddels draait er een Vortech mp 20.:)
Het eerste apparaat waar men van aangaf dat je die wel eens hoorde (motorhuis buiten het aquarium) maar die hier echt fluisterstil is. ;)
Hij staat op de Lagoon randome mode, en geeft een brede, laag energetisch willekeurig stroompatroon ter nabootsing van een lagune. Als je je hand er voor houdt krijg je een heerlijke massage, zonder dat je omver geblazen wordt. Hij geeft ook een soort van onderstroom terug naar de pomp waardoor echt alle stilstaande wateren in beweging komen.
Verbazingwekkend dat één zo’n propeller dat allemaal kan. :cool:
Ook de koralen genieten, ik zie steeds meer poliepen wiegen.
Maar het allermooist is de accu! Dat is de hoofdreden dat ik hem gekocht heb.
Op de een of andere manier had ik het idee dat het maar een klein dingetje zou zijn, hij is echter wel 20 x 20 x 10 cm en is best wel zwaar .
Mocht de stroom uitvallen dan laat hij de Vortech wel 72 uur doordraaien!!!!:eek::eek::eek:
Wat kan een mens nog meer wensen?

Bijlagen

• accu 001.jpg
    accu 001.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 19
  • Vortech 003.jpg
    Vortech 003.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 18

Al enige tijd groeit er iets moois op mijn stenen.rofl
De laatste 4 weken is er namelijk een bijzonder wiertje tevoorschijn gekomen.
Zomaar ineens leek het er te staan. :eek:
Een rood-achtig wat vertakt plantje.
Wat haar echt exclusief maakte in mijn ogen was haar prachtig blauwe kleur.
Eigenlijk blauw op rood.
Ik heb eens in de database geneusd en heb haar naam denk ik gevonden, de iriserende blauwe bruinalg
(http://www.zeewaterforum.info/database/index.php?DierID=965&taal=ned&HoofdgroepID=5)

Bijzonder is dat het een wiertje is dat alleen maar voorkomt als het water optimaal van kwaliteit is.:cool:
Laat ik deze nou al zeker een maand hebben!horsie
Is al dat geduld toch ergens goed voor.
Ben best wel trots!!!!!!-juichen-juichen-juichen
Leuk zou ik het vinden als iemand kan bevestigen dat ik het bij het juiste einde heb (of niet).

Bijlagen

• iriserende blauwe bruinalg 007.jpg
    iriserende blauwe bruinalg 007.jpg
    110,8 KB · Weergaven: 20
  • week 16 iriserende blauwe bruinalg 005.jpg
    week 16 iriserende blauwe bruinalg 005.jpg
    91 KB · Weergaven: 16

Goedemiddag,

Ik draai al een tijdje met de ferplast 550 en blijf twijfelen over de capaciteit van de skimmer, naar mijn idee te weinig. Ik wil graag
weten wat het verschil in opbrengst is tussen die van de max en
ferplast. Inmiddels ben ik aan het proberen om een Euroreef skimmer
met 2 pompen te bestellen in het buitenland maar dit is wel lastig
ivm betalen, garantie etc. Maar wel de beste die er is voor de max:

http://www.advancedaquarist.com/2009/8/review_album/EuroMEshWheel.jpg

groetjes,

Roy

Hoi Roy,
Die link naar de euroreef skimmer is erg interessant (ook erg lang, heb je dat allemaal gelezen?):confused::rolleyes::rolleyes:
Ik ben benieuwd met welke skimmer jij doorgaat.
MWS is voor mij in gesprek met RSM over hun eiwitafschuimer gegaan.
Ik ben erg benieuwd wat dat oplevert.
Wordt vervolgd.:o

Knibbel knabbel knuisje, wie knipt daar aan mijn huisje?
Hoe een kleine held verandert is een akelig monstertje.
Eerder (#154) vertelde ik van een kleine superman.
Ik bejubelde hem zelfs. i love
Nou blijkt het een wolfje in schaapskleren te zijn. :eek:
Op de foto is met een beetje fantasie (of met erg veel fantasie) te zien hoe wolfje (nauwelijks 4 mm groot) met die ontzettend kleine schaartjes een top van mijn poccilopora sp in een mum van tijd volledig kaal heeft gesnoeid. :o
Hij moet met een zeker genoegen hebben gekeken naar het gladgeschoren veldje. Knap werk moet hij gedacht hebben. Gillette is er niets bij.-zuipers
Daar dacht ik heel anders over, wie aan mijn poccilopora komt, die er zo heerlijk be-poeder-besuikerd uit ziet, komt aan iets waar niet aangekomen mag worden. Zachtjes ontwaakte mijn killer instinct. :cool:
Manmoedig heb ik hem van t koraal gepeuterd. Dat koraal staat bij te komen. Ik hoop dat de poliepen weer bijgroeien en de schade een beetje zal meevallen.
En dat wolfje op de eeuwige jachtvelden draaft. dog

Bijlagen

• week 16 kleine wolf 014.jpg
    week 16 kleine wolf 014.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

Wilt u een visje bij de thee?
Een visje bij de thee, dat lijkt even geen combinatie.
Wie neemt er nou een visje bij de thee?
Toch is het verlangen naar een dergelijk ritueel inmiddels groot.
Enkele weken geleden dacht ik al met een visch huiswaarts te keren,
maar de diertjes verkozen nog even geen trans-Atlantische vlucht te boeken,
nog even in hun eigen baai te poedelen,
nog één keertje lekker op hun ruggetje uit te drijven en nog één keer naar de oneindige sterrenhemel te staren…
Zo bezien kon ik het wel begrijpen,
nog even niet een visch in Max,
nog even alleen koraal,
nog één keertje een verhaaltje over alleen een krabbetje,
nog één keertje een weekje wachten en....nog een weekje wachten.
Maar morgen is vrijdag is vischdag.
Als eerste zal ik bij de zeewaterwinkel op de stoep staan.
En morgenmiddag ga ik trots met mijn kopje thee bij mijn vischjes zitten.
Apetrots! Ben immers altijd 8 gebleven.:p

Bijlagen

• een visje bij de thee  achterzijde 007.jpg
    een visje bij de thee achterzijde 007.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 13
  • een visje bij de thee def 005.jpg
    een visje bij de thee def 005.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 8

Wilt u een visje bij de thee?
Een visje bij de thee, dat lijkt even geen combinatie.
Wie neemt er nou een visje bij de thee?
Toch is het verlangen naar een dergelijk ritueel inmiddels groot.
Enkele weken geleden dacht ik al met een visch huiswaarts te keren,
maar de diertjes verkozen nog even geen trans-Atlantische vlucht te boeken,
nog even in hun eigen baai te poedelen,
nog één keertje lekker op hun ruggetje uit te drijven en nog één keer naar de oneindige sterrenhemel te staren…
Zo bezien kon ik het wel begrijpen,
nog even niet een visch in Max,
nog even alleen koraal,
nog één keertje een verhaaltje over alleen een krabbetje,
nog één keertje een weekje wachten en....nog een weekje wachten.
Maar morgen is vrijdag is vischdag.
Als eerste zal ik bij de zeewaterwinkel op de stoep staan.
En morgenmiddag ga ik trots met mijn kopje thee bij mijn vischjes zitten.
Apetrots! Ben immers altijd 8 gebleven.:p
Met jouw schrijfkunst lijkt je wel een beetje op annie m.g.Smit.In iederval benader je het dicht:biggrin:mooi gedaan:goed:

Pieter

Dag Pieter,
Wat voel ik me vereerd dat jij, de man met zo’n wereldberoemd aquarium, in mijn beginnersdagboekje neust.:o Dank je voor je aardig woorden.
Trouwens, op 7 november kom ik als kersvers lid van de Antwerpse Zee Aquarium Club naar jouw ‘bakje’ kijken. ;)
Daar verheug ik me mateloos op. :)
Wellicht kan ik je daar even ontmoeten.:p

Back
Bovenaan