Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Vandaag nog eens wat meer watertestjes gedaan. Ik doe dit eigenlijk minder en minder. De enige die ik regelmatig nog controleer is no3 en kh.

sg 1023.5
kh 9
ca 420
mg 1185
no3 1
po4 niet meetbaar

Eigenlijk ben ik wel wat verwonderd. De kh is omhoog gegaan (wat ik wou), maar mijn ca en mg hebben nog nooit zo laag gestaan?
Maar ik ben wel aangenaam verrast dat mijn nitraat eindelijk serieus gezakt is. Ik vermoed dat algengroei, en het plukken ervan, hier wat aan de basis liggen. Mijn osmosewater is niet no3-vrij.

uitstroom van de kalkreaktor heb ik wel wat geknepen. Ik vermoed dat ik nu aan 5l/h zit.
ph 6.2 à 6.3
kh 39

Ik vond mijn zandzevende zeester de laatste weken soms rare dingen doen. En er kon wel eens een topje van een arm ontbreken ook.

Maar ik denk nu de dader gevonden te hebben.
Eén van de 2 slangsterren zat letterlijk aan de zevende ster te eten. Ook een heremietje zat te profiteren. Ik heb de zevende zeester 10cm opzij geduwd, maar onmiddellijk had de slangster weer een arm te pakken. Ze zit nu aan de andere kant van de bak, desnoods verhuist ze naar de stekkenbak. Van de zevende ster heb ik wel de indruk dat ze nog gezond is, ze wil zich onmiddellijk ingraven, als ze kan tenminste.

En ik krijg ook de indruk dat mijn acro's serieus aangevreten worden door 1 (van de 3) diadema's. Oppervlakkig zijn over hele vlakken de toppen afgevreten. Dit loopt soms door over een aanliggend steenkoraal. Zo gemiddeld eens in de week heb ik zo'n vlek van enkel centimeters, met skelet en al opgevreten. Dit enkel oppervlakkig, dus het moet een groot dier zijn dat niet tussen de takken geraakt.
Of moet ik op zoek naar grote slakken?

Bijlagen

• zevende ster aangevallen.jpg
    zevende ster aangevallen.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 13
Ik heb vandaag veel centjes opgedaan. 5 Loriculusjes, dat wordt wel wat!
Ondanks mijn vorige slechte ervaringen, eens proberen in harem. Het lijken allemaal vrouwtjes op één twijfelaartje na. 4à5 cm, dus theoretisch zou er 1 alfa-mannetje moeten komen.

Bijlagen

• Loriculus.jpg
    Loriculus.jpg
    42,5 KB · Weergaven: 19
Hallo,

Dat ziet er mooi uit.
Ik ben zelf vorige week een topic gestart over meerdere loriculussen in een bak.
Of dat nu wel of niet mogelijk zou kunnen?
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Zijn ze nu echt hermafrodiet?
De meningen hierover zijn niet eensluidend
Kan je er ook willekeurig een paar bij elkaar zetten ( dus op het oog mannetjes en vrouwtjes) en ontstaat er dan vanzelf een harem?
Ik ben wel benieuwd om te horen welke mening je daarover hebt

Job

Stephan Reyntjens zei:
Ik heb vandaag veel centjes opgedaan. 5 Loriculusjes, dat wordt wel wat!
Ondanks mijn vorige slechte ervaringen, eens proberen in harem. Het lijken allemaal vrouwtjes op één twijfelaartje na. 4à5 cm, dus theoretisch zou er 1 alfa-mannetje moeten komen.

5 Loriculusjes, 24h later

Eén dag na het lossen van de 5 Loriculusjes, lijkt alles vlot te verlopen. De visjes zitten verspreid over het aquarium, en zijn overal aan het "nippen". Diepvries-artemia wordt gretig meegegeten, droogvoer heb ik nog maar door 2 visjes zien eten. Ze verdragen elkaar goed, enkel de Strigosus komt soms eens tonen wie hier de baas is. Nu maar hopen dat ze van de koralen blijven.

job zei:
Hallo,

Dat ziet er mooi uit.
Ik ben zelf vorige week een topic gestart over meerdere loriculussen in een bak.
Of dat nu wel of niet mogelijk zou kunnen?
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Zijn ze nu echt hermafrodiet?
De meningen hierover zijn niet eensluidend
Kan je er ook willekeurig een paar bij elkaar zetten ( dus op het oog mannetjes en vrouwtjes) en ontstaat er dan vanzelf een harem?
Ik ben wel benieuwd om te horen welke mening je daarover hebt

Job
Hier vind je de uitleg van Dennis. Klinkt vrij overtuigd, en ik heb mij hierop wat gebaseerd. Het was trouwens de eerst keer dat ik de kans kreeg uit zoveel visjes te kiezen (heb er 2 achter gelaten:p )

Wow Steph dat ziet er mooi uit zo een harem, ben benieuwd naar meer info!

Grtz,
Kurt

dit ga ik volgen want ook ik wou dit gaan proberen binnen enkele weken

Tim

Had jij ook geen bispinosus?

Wel interesant z'on project. kleuren van je vissen waren al mooi.
Ik zou het eerlijk gezegt niet gedurft hebben.
icon10.gif
of misschien nie gekunnen hebben $$$
icon12.gif

Veel succes stephan!

AnDy zei:
Had jij ook geen bispinosus?

Wel interesant z'on project. kleuren van je vissen waren al mooi.
Ik zou het eerlijk gezegt niet gedurft hebben.http://www.zeewaterforum.org/forums/images/icons/icon10.gif of misschien nie gekunnen hebben $$$http://www.zeewaterforum.org/forums/images/icons/icon12.gif

Veel succes stephan!
De Bispinosus leeft niet meer, die is de dood ingejaagd door mijn vorige Loriculusjes.
Aanvankelijk had ik 1 Bispinosus en 1 Loriculus. Waren dikke vrienden, een jaar lang ongeveer.
Maar na het inbrengen van de tweede Loriculus, is het fout gelopen. De eerst Loriculus is plots territoriaal geworden, en heeft de Bispinosus doodgejaagd. Mijn stekkenbak was net te laat klaar. Bovenop dit, begonnen de Loriculusjes aan de koralen te knabbelen, en moesten ze uit de bak.
Maar ik miste ze...

Mits te veel last van men keizer en die uiteindelijk toch is doodgegaan tot men grootste verbazing.

Ben ik van plan 1 van je 2 achtergelaten loriculusen te kopen! kga zondag is gaan zien bij sam als hij ze nog heeft!

Ik heb wel een bispinosus dus misschien wel effe vechten met elkaar! ik zie wel

AnDy zei:
Mits te veel last van men keizer en die uiteindelijk toch is doodgegaan tot men grootste verbazing.

Ben ik van plan 1 van je 2 achtergelaten loriculusen te kopen! kga zondag is gaan zien bij sam als hij ze nog heeft!

Ik heb wel een bispinosus dus misschien wel effe vechten met elkaar! ik zie wel
Ik heb destijds ook de Loriculus later bijgezet. Maar ondanks dat de Loriculus kleiner was, en de nieuwkomer was, was hij meteen de baas!
Mits wat stribbelingen moet dat lukken.

Back
Bovenaan