Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Stromingspatroon ben ik eindelijk aan uitgeraakt, dankzij Johan Holvoet! Merci!
Het wordt dus overloop bak > afsplitsing met eigen pompje door koeler en terug op hoofdcircuit > afschuimer > ontluchting in grotere vertikale open buis > bodem binnen in stekkenbak > overloop stekkenbak > sump > pomp OR 6500 naar aquarium.
Punt is eigenlijk de leidingen groot genoeg te nemen om wrijving en doorloopsnelheid te verlagen. Ook al zit er ergens een vernauwing in het circuit!

Vandaag heb ik, een beetje met tegenzin, mijn bio-druppelfilter leeggemaakt. Eigenlijk verschoten hoe proper alles nog was, en hoeveel leven erin aanwezig is!

Laatste foto:(

Bijlagen

• biofilter.jpg
    biofilter.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 20
  • biofilter-bioballen.jpg
    biofilter-bioballen.jpg
    62,8 KB · Weergaven: 12
  • biofilter-watten.jpg
    biofilter-watten.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 14
Bispinosus dood

Vandaag mijn Bispinosus dood teruggevonden in de overloop.
Mijn stekkenbak komt dus net te laat voor hem, hij is de dood ingejaagd door mijn mannetje Loriculus.
Ik heb dus de bevinding dat een koppeltje Loriculus veel agressiever wordt en een territorium vormt. Met één visje was ik vroeger veel beter af. Bovendien heeft de tweede Loriculus mijn eerste slechte manieren geleerd. Hij knabbelt nu ook aan de koralen.

dag Stephan

Ik zie nu pas dat je bezig bent met grote werken.
Let maar op dat jij binnenkort niet in de keuken moet gaan slapen...
Succes met de werken!

Yves

Stephan Reyntjens zei:
:confused: Oei, vergeten!
(En er moet nog een drankfrigootje ook in die kolomkast;))
En hondlief moet nu ook in de keuken slapen!

De eiwitafschuimer en stekkenbak zijn eindelijk aangesloten op het systeem.
Maar het zal een stekkenbak worden zonder stekken. Ik vind het bakje (80*70*40hoog) eigenlijk zo mooi dat het een volwaardig aquariumpje wordt. (Mijn sump van 2 meter is nu bijna leeg, en kan wel nog wat verlichting gebruiken;) ).

Verlichting 250watt hqi en 4*t5 24watt. Alles draait dus op de overloop van de grote bak, zonder extra pompen (enkel 700l/h onbelast op de koeler, voor een constante en gecontroleerde doorstroming). Mijn 2 opvoerpompen zijn vervangen door 1 OR6500, maar hier wringt het schoentje. De opening van de afschuimer (32mm) kan het water niet slikken, en de bak zou overlopen. Ga terug mijn OR 3500 plaatsen, maar ik heb hem even uitgeleend. (Of een overloop op de overloop?) Jammer, want ik had een goede stroming in de stekkenbak enkel op doorstroming.
Ook heb ik nog wat probleempjes met lekkende gelijmde koppelingen, maar dat raakt wel opgelost.

De inrichting wordt een alleenliggend rotspartijtje op zandvlakte. Hierop enkele steenkoralen en da's al. Als blikvanger heb ik eigenlijk mijn gedachten nog op een Acanthurus Achilles staan. Ik weet dat mijn bak veel te klein zal worden, maar dan gaat hij naar de grote bak. Bovendien kan ik van de stekkenbak een quarantainebak maken (draait nu op hetzelfde water). Verder veel garnalen en kreeftjes , en wat gobietje. Ook mogen hier de jonge Kauderni's een groepje vormen rond de rots.

Bijlagen

• stekkenbak.jpg
    stekkenbak.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 12
resultaten nieuwe stekkenbak/afschuimer

Nu het geheel bijna 2 weken werkt, begin ik de veranderingen te merken. Dit vertaalt zich vooral naar de ph, die nu niet meer onder de 8.2 daalt. Na wat discussie met Johan, zou dit vooral het gevolg van de grote afschuimer (>gasuitwisseling) moeten zijn. Mijn kleine afschuimer draait ook nog mee, en haalt er ook nog heel wat uit, meer dan vroeger zelfs. Mijn grote biotoren en watten als voorfilter zijn weg, dus deze werkten inderdaad tegen de afschuimers in.
Het enige wat nog niet daalt, is de no3-concentratie. Maar mits wat geduld, komt dit wel. Ik heb wel eens mijn osmosewater gemeten, en dit bevat ook ongeveer 10mg/l no3! Een kool-nafiltertje moet hier de boosdoener zijn, zoals "Spyro" ook al eens aanhaalde.

Nog een grote verandering op mijn systeem, is de verlichting. Mijn hqi-lampen (4*150watt) zijn vervangen door BLV 14000K. Een veel grotere lichtopbrengst dan de Aqua-Connect 14000+, al mis ik wel de mooie blauwe kleuren. Mijn xenia, sarco en Briareum aan de bovenzijde branden nu weg, ook enkel steenkoralen krijgen een schok. Hopelijk herstelt zich dit snel.
Ook de 2 oude t5's van ATI zijn vervangen door nieuwe. Hier ben ik wel geschrokken van de lichtopbrengst. De oude lampen geven veeeeeel meer (visueel) licht, de nieuwe zijn wel een stuk blauwer.
Vraagje, is dit nu de tweede of derde generatie lampen van ATI, en hoe herken je ze?

hey Stephan

als je stekkenbak een aquarium wordt, dan heb je nog geen stekkenbak he ;)

Een paar pagina's terug las ik over een nieuw vuurkreeftje.
Leeft die nog steeds vredig naast de garnalen?

rudyc zei:
als je stekkenbak een aquarium wordt, dan heb je nog geen stekkenbak he ;)
Hier stond het antwoord, misschien wat cryptis omschreven:
En het zal ATI 6* 39watt worden
Stephan Reyntjens zei:
(Mijn sump van 2 meter is nu bijna leeg, en kan wel nog wat verlichting gebruiken;) ).
rudyc zei:
Een paar pagina's terug las ik over een nieuw vuurkreeftje.
Leeft die nog steeds vredig naast de garnalen?
Ja hoor, geen probleem. Zou dat problemen moeten geven? Foto van mijn kreeftje staat ook in de database

Stephan Reyntjens zei:
Ja hoor, geen probleem. Zou dat problemen moeten geven? Foto van mijn kreeftje staat ook in de database
Ik weet het niet. Maar op je bericht dat je een vuurkreeftje had gekocht kwam een reactie dat dit misschien niet goed ging met de garnalen.
Aangezien ik zelf zot ben van garnalen en kreeftachtigen wou ik gewoon je bevinding weten enkele maanden later.

Re: resultaten nieuwe stekkenbak/afschuimer

Stephan Reyntjens zei:
Nog een grote verandering op mijn systeem, is de verlichting. Mijn hqi-lampen (4*150watt) zijn vervangen door BLV 14000K. Een veel grotere lichtopbrengst dan de Aqua-Connect 14000+, al mis ik wel de mooie blauwe kleuren. Mijn xenia, sarco en Briareum aan de bovenzijde branden nu weg, ook enkel steenkoralen krijgen een schok. Hopelijk herstelt zich dit snel.
Bij de xenia is het in de centrale lichtkolom dat xenia verbrand. Dit komt volgens mij wel goed.
Maar de acro maak ik me zorgen over. Ik vind het ook één van mijn mooiste (komt nog van Franky). Ik heb voorlopig een visnetje boven het koraal gehangen om het licht wat diffuser te maken. Zou dit door het uv-aandeel komen?

Bijlagen

• xenia-blv.jpg
    xenia-blv.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 19
  • acro-blv.jpg
    acro-blv.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 14

Stephan Reyntjens zei:
Zou dit door het uv-aandeel komen?
Heb je de lampen 'gewoon' vervangen en niets aangepast? In dat geval kan ik me er wat bij voorstellen: een gigantische verhoging van de lichtopbrengst, dit moet haast wel verbrandingsverschijnselen opleveren! De lampen wat hoger hangen en eventueel tijdelijk wat minder branduren per dag!

Tanne zei:
Heb je de lampen 'gewoon' vervangen en niets aangepast? In dat geval kan ik me er wat bij voorstellen: een gigantische verhoging van de lichtopbrengst, dit moet haast wel verbrandingsverschijnselen opleveren! De lampen wat hoger hangen en eventueel tijdelijk wat minder branduren per dag!
Neen, niet zo gewoon. Ik heb sinds een maand 2 extra t5's 80 watt, en ik heb vorige week de bestaande t5's ook vervangen. En er draait nu ook een veel grotere afschuimer en een stekkenbak mee. Toch zijn dit niet de oorzaken.
Zoals je op bij de xenia wellicht ziet, zijn het de dieren in de lichtzuil die afzien, niet de andere.
Lampen verhogen is geen optie, die zijn ingebouwd in plafond.
Branduren wel, maar ik zit maar aan 7.75h hqi per dag.
Vandaag zie ik wel dat er nog koralen aan de bovenkant afzien...

update stekkenbak 2 weken oud

Ondanks dat de stekkenbak gewoon meedraait op het grote systeem, vertoont hij toch alle kenmerken van een opstartende bak. Allerlei wieren woekeren nu over het steen en het glas.
Ik heb vandaag dan ook maar een kuisploegje aangeschaft.
Loriculus, Salaria's, 2 jonge Kauderni's, Strombus, 2 turbo's, porseleinslak en 2 heremietjes zaten al in het bakje. Vandaag is daar bijgekomen:
2 Synchiropus Morrisons, porceleinkrab, Alpheus-kreeftje, 2 Wurdimani's,
7 heremietjes (4verschillende soorten), 20 tal slakken (Strombus, turbo, porselein, en nog 3 soorten waar ik de naam niet van ken.)

De grote afschuimer werkt ook naar behoren, zie het resultaat van 10 dagen (lijkt voor velen misschien niet veel, maar de beker is een heel forse kuip, en de drap is heel geconcentreerd)

Nog een overzichyje van het nieuwe bakje.

De verlichting op mijn grote bak valt mij nog wat tegen. De BLV's 14000K 150watt verbranden nog steeds de koralen, en ogen eigenlijk niet mooi van kleur. Heb er eigenlijk een beetje spijt van.
En ook de nieuwe ATI's aqua blue special vallen mij wat tegen qua (visuele) lichtopbrenst. De lampen van vorig jaar (de 50/50) geven veel meer licht.

Bijlagen

• eiwitafschuimer5000twin-10dagen.jpg
    eiwitafschuimer5000twin-10dagen.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 11
  • stekkenbak-10dagen.jpg
    stekkenbak-10dagen.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 24
  • stekkenbak-opruimploeg.jpg
    stekkenbak-opruimploeg.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 72
Re: update stekkenbak 2 weken oud

Stephan Reyntjens zei:
De verlichting op mijn grote bak valt mij nog wat tegen. De BLV's 14000K 150watt verbranden nog steeds de koralen, en ogen eigenlijk niet mooi van kleur. Heb er eigenlijk een beetje spijt van.
Bij wat rondsurfen op het net kwam ik in dit artikel het volgende tegen:
"Ook de mate waarin de lamp een aandeel heeft in het UV-A en B gedeelte speelt een rol. .
De 150 watters van het merk BLV zijn daarin zelfs wat rijker vertegenwoordigd dan de 250 of 400 watters. Jan Willem heeft een Aquaspace armatuur met daarin 3 maal 150 watt."

(in dit artikel wordt het aquarium van Jan Willem en Elvira uit Mijdrecht besproken.)
Deze lampen doen mij heel sterk terug denken aan mijn eerst Sylvania-lampen.
Toen had ik dezelfde problemen met hetzelfde gelige kleur.
Ik sta op het punt mijn oude aqua-connects terug te plaatsen!

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah stephan wat zie ik daar staan. Dat mooi groen koraal van bij acropora. Man dat vond ik een mooi ding.

Ik vroeg me af wie er mee weg was, nu weet ik het LOL

Als je daar een stekje van maakt let me know.

AnDy zei:
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah stephan wat zie ik daar staan. Dat mooi groen koraal van bij acropora. Man dat vond ik een mooi ding.

Ik vroeg me af wie er mee weg was, nu weet ik het LOL

Als je daar een stekje van maakt let me know.
Je bedoelt die Montipora?
Ik heb ooit met succes hetzelfde groene koraal gehouden, één van mijn eerste steenkoralen. Sinds de Rowafos waren alle Monti's dood. ¨Pas nu beginnen ze terug goed te lukken.
Voorlopig ben ik niet van plan hiervan te stekken, ik wil hier enkel een paar grote kolonies.
Ik heb vandaag een A. Japonicus van 5cm mee voor de stekkenbak, recht uit de verpakking uit Indonesië. Misschien vinden velen dit onnodig risico, maar ik denk dat deze werkwijze meer succes heeft. Waarom het dier nog meer laten stressen en wennen in een winkel? Onze bakken thuis staan toch gezonder?
En ja hoor, na 5 min. was hij zich gretig aan het volstoppen met de opstartalgen en wieren. Lijkt dus goed te gaan.
Ik heb ook nog 4 Amblyeleotris wheeleri mee (hier zal toch wel één koppel uit ontstaan? Een Alpheus-symbiosekreftje heb ik al.
Ook nog 2 Pseudochromis Porphyreus mee.

Overzichtje stekkenbak,

één van de heremietjes, maar deze soort ken ik niet. Heeft een heel grote schaar.

Alpheus, pistoolgarnaal. Gaat hopelijk een holletje gaan delen met één van de gobietjes.

Bijlagen

• stekkenbak-01-12-05.jpg
    stekkenbak-01-12-05.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 21
  • heremietkreeft-soort.jpg
    heremietkreeft-soort.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 7
  • alpheus(pistoolgarnaal).jpg
    alpheus(pistoolgarnaal).jpg
    51,5 KB · Weergaven: 8
yup tis dat koraal, ik ben ook van plan stuk of 3-4 kolonies te houden van die soort koraal. Alleen vind je ze niet veel zoals ze daar staan, en moet je jaren wachten.

Veel succes met je uwen japaner
icon10.gif

Stephan Reyntjens zei:
Ik heb vandaag een A. Japonicus van 5cm mee voor de stekkenbak, recht uit de verpakking uit Indonesië. Misschien vinden velen dit onnodig risico, maar ik denk dat deze werkwijze meer succes heeft. Waarom het dier nog meer laten stressen en wennen in een winkel? Onze bakken thuis staan toch gezonder?
En ja hoor, na 5 min. was hij zich gretig aan het volstoppen met de opstartalgen en wieren. Lijkt dus goed te gaan.
.
¨

Hoe is het met de Japonicus...?
Hoop dat alles OK is.

Back
Bovenaan