Stroompanne
Een ramp in mijn bak!
Gisterenavond rond 0.00h viel hier de stroom uit. Een uurtje later was het probleem gevonden, maar hiervoor moest de straat opengebroken worden.
Deze morgen om 7h zijn de mensen van Gaselwest hieraan begonnen, maar intussen zag ik mijn pygo onderste-boven op de bodem in een anemoon hangen.
Het was mij bij mijn eerste aanblik ook opgevallen dat er tientallen ganzevoetjes, slangsterretjes, slakjes, enz. op de voorruit zaten, waarschijnlijk op zoek naar zuurstof. Ook de paar vissen die ik vond hapten naar lucht en zagen er belabberd uit.
Ik heb van de werknemers dan wel een elektro-groep in bruikleen gekregen, onmiddelijk alle pompen en afschuimer in werking gesteld. Ook extra zuurstofpompjes erbij gehaald. Dit mocht pas deze morgen voor het lawaai, en omdat ze ook wel zagen dat het dringend was. Ik dacht eigenlijk ook wel dat de dieren het langer zouden uithouden.
Rond 10 h was de panne hersteld, maar mijn bak heeft onherstelbare schade opgelopen. Zelf het water begon lichtjes te ruiken.
De pygo lijkt te herstellen, evenals de 4 grote dokters.
Maar ik vond 3 dode Loriculusjes, en de andere 2 vind ik ook niet meer.
Blijkbaar zijn (dwerg-)keizers dus heel gevoelig aan zuurstoftekort.
Ook de koraaltjes aan het wateroppervlak zijn verdroogd, maar dit gaat enkel om de toppen.
Hopelijk blijft de schade op lange termijn beperkt.
Echt balen zo'n nachtelijk avontuur, bovendien dacht mijn vrouw deze nacht dat ze moest bevallen ook. Dan maar met zaklampje de toiletzak klaarmaen ook.
Ik voel me echt rottig, mijn groepje dwergkeizertjes ineens weg.