Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Hoi michael,

Ik heb verschillende blauwe koralen ook die van jou op de foto en wat ik je al had gezegd probeer het is met jodium.Werkt bij mijn blauwe koralen goed;)En ik zou ook het merk jodium nemen wat ik je aanrade via pb

Groetjes Michael

als je bak mooi genoeg is gevuld kijk je niet naar pompen,denk eerder dat mefisto aaan een goede stroming denkt voor zijn beesten dan aan een pomp die je ziet hangen
Ivan1407 zei:
Mefisto,

prachtige dieren. Storen de twee stromingspompen je niet wanneer deze zo visibel aanwezig zijn?

Tot enige tijd terug was er slechts 1 streamer in de rechter achterhoek. Zichtbaar maar niet storend (jawsee;)). Nu hangt er een tweede streamer bij in de linkerhoek. Hier wil ik nog wel "iets" mee doen, maar vooralsnog is hij niet storend.

Om een ander/beter effect van de rechterstreamer te verkrijgen heb ik hem verder naar voren gehangen. Nu is hij WEL storend. Bij voorkeur mag hij wat verder naar achteren, maar niet in de hoek. Hiervoor dient de A. formosa te worden bijgeknipt.

De rechterstreamer gaat niet helemaal terug in de hoek, want dan blaast hij tegen de vooruit, met als gevolg dat het zand op de bodem niet blijft liggen.
Om die reden draait pulseert de linkerstreamer tussen 30 en ~50% (ipv 100%).
Om de rechterstreamer toch voluit te laten draaien, MOET hij zelfs iets naar achter, in de huidige positie zal hij de gorgoon kapot blaffen.

jawsee zei:
denk eerder dat mefisto aaan een goede stroming denkt voor zijn beesten dan aan een pomp die je ziet hangen
Stroming staat op de eerste plaats, wegwerken van de streamers op de tweede plaats.
Daarnaast dienen de korfjes en de propellors REGELMATIG te worden gereinigd, Hiertoe moeten de streamer ook demontabel zijn en blijven (dus niet ingesloten worden door koralen:cool: )

De stofstorm die de A. phalaena veroorzaakten afgelopen week-end is grotendeels weggetrokken, echter voorbij is nog zekers niet. Wat een zooi er in een bodembedekking terechtkomt, ontwikkelt en achterblijft. Momenteel kijken we tegen veel zweefvuil aan.
Dit beschouwen we vooralsnog niet als een ramp, eerder hebben we eens een koppeltje Valencienna strigata geplaatst. Precies hetzelfde verhaal. Toen dachten we de bodem schoon te hebben geheveld ... huhuhu:rolleyes: .
We geven het een paar weekjes de tijd, dan zal het meeste materiaal wel zijn afgeschuimd, danwel zijn bezonken in de sump (en dus worden verwijderd bij waterverversen).

Mefisto zei:
~!@#$%^&*()_+
of zoiets dergelijks:(. Streamers en fijn zand zijn beiden MIJN grote vrienden, maar ELKAARS vrienden zijn het voorlopig nog niet.QUOTE]

Gisteravond nog eens zitten schuiven. De rechterstreamer zit nu bijna tegen de vooruit en pulseert tussen 30 en 100% (gorgoon vindt het allemaal best). De streamer staat op het (adsorberende) rif gericht, niet tegen een vlakke wand en dus heeft dit geen effect op het zand:) .

De linkerstreamer staat nog steeds onder een circa 45 graden hoek tegen de vooruit te blazen. Sinds gisteravond ook op 30 -100%. Ondanks de weerkaatsing op de vlakke ruit blijft het zand heel goed liggen, terwijl de Euphyllia's en fungia op de bodem visueel lekker in beweging zijn.:) .

De opvoerleiding geeft het water langs de vlakke achterwand tot in de rechterachterhoek.
De algemene indruk van het huidige stromingspatroon is :goed:. Alle stromingsgevoelige poliepen wuiven, alle stromingsvereisende poliepen krijgen wat ze nodig hebben ... en het zand blijft liggen.
Met andere woorden: ben weer een beetje gelukkiger:o :D . Maar nog niet helemaal, want nu hangt die pomp wel heel erg in het zicht.:(

Bijlagen

• 20060614 verkleind.jpg
    20060614 verkleind.jpg
    725,3 KB · Weergaven: 141
dus ik maar geen streamer... ;)
je bak staat er mooi bij, michel!

ad7x7 zei:
je bak staat er mooi bij, michel!
Op de foto wel ja:D , dank je. Wanneer ga jij je dagboek op DIT forum eens updaten?

Moet nog steeds een heleboel aan versleuteld worden. Heb nog Juwell wandjes over van ooit lang geleden zoet water. Die wil ik aan de rechterwand en de achterwand plaatsen. Links en rechts herschikken van koralen ... :o ... blijft soms een dilemma wat waar en waarom toch niet anders.

Spullen voor T5 druppelen binnen, wacht nog op 2 buizen, en probeer Arcadia reflectoren voor T5 te bemachtigen via een lokale zaak.

Gisterenachtermiddag was het vangnetje van een wormslak losgeraakt en beklemd geraakt achter een fungia. Deze natuurlijk geirriteerd en proberen door opzwellen de hinder kwijt te raken.

Mooi foto'tje van gemaakt. Je ziet in het netje vuiligheid en koraalzand kleven.

Je zult het niet geloven, maar net nadat de camera was opgeborgen werd het netje opgegeten, na uitzeving van het zand, door Amblygobus phalaena. Mooi moment gemist.

Bijlagen

• 20060615 2 verkleind.jpg
    20060615 2 verkleind.jpg
    722,6 KB · Weergaven: 18
In verband met de spookverhalen omtrent actief kool en pompende xenia hebben wij tot op heden nooit actief kool gebruikt in deze bak.

Echter na 2 jaar begon dat grote vraagteken omtrent "is het water nou gelig, of ligt het aan de verlichting" toch wel te vervelen en te irriteren.

50 mm PVC-buis gepakt, afgedopt, doorvoertjes erin geboord, nippeltjes gelijmd, stukje spons, prop watten, mosterglas actief kool gemixd met mosterdglas Salifert fosfaatkiller (:o 0,1 :o ), buis gevuld, prop watten, sponsje, aansluiten op de opvoerpomp, vrije doorstroming circa 42 liter/uur.

Nog geen dag later gaf alleen het zweefvuil de indicatie dat er water in de bak aanwezig is .......

Goed dat het actief kool zijn werk goed is nu wel duidelijk, 2 dagen later kijken we bijna door de achterwand heen:D .

Het vraagstuk omtrent de pompende xenia hangt nog een beetje in het midden. Heeft de kolonie last van de hogere temperaturen (26 tot < 28) of spelen de laatste 2 dagen koolfiltratie ook een rol.
Feit is dat deze nu wat kleintjes staat, zoals de foto laat zien :confused: .

Bijlagen

• xenia.jpg
    xenia.jpg
    762,6 KB · Weergaven: 20
  • buis.jpg
    buis.jpg
    663,9 KB · Weergaven: 17
En tot slot nog 2 aanwinsten die sinds kort ons aquarium verrijken.

De eerste is een oranje oortje met witte streepjes. We waren onlangs op bezoek bij Sassenaer (Sas van Gent, Zeeland)en die heeft enkele kolonies met deze oortjes. Dus laten ontvallen, dat wanneer eertijds er eens eentje gestekt kan worden wij er graag een willen hebben. Net op het moment dat we willen vertrekken zie ik er eentje los in het grind liggen:D . Het oortje is kleiner dan een muntje van 1 cent en had aan zijn voet enkele grindkorreltjes. Met deze grindkorreltjes het oortje vastgelijmd op een makkelijker hanteerbaar stukje steen et voila ... groeien kreng:mad: :o .

De tweede aanwinst is een 'gele' gorgoon afkomstig van een sven666 (Belgie). De gorgoon kleurt geel tot geelbruin, het zal voornamelijk een verlichtingskwestie zijn, de bak van Sven is wat blauwer belicht, dan onze bak. Hoe dan ook wij zijn er blij mee, want het brengt weer kleur en variatie in de bak.

Bijlagen

• oortje.jpg
    oortje.jpg
    738,2 KB · Weergaven: 12
  • gg2.jpg
    gg2.jpg
    599,6 KB · Weergaven: 11
  • gg1.jpg
    gg1.jpg
    780,9 KB · Weergaven: 11
Ik gebruik eens in de paar maanden enige dagen actief kool, en mijn pompende xenia's groeien als ... :p

maar ik heb er nooit op gelet of het in de periode dat ik kool gebruik wat minder met ze gaat. Als dat zou kunnen ga ik meteen continu over kool filtere. Het is gewoon een plaag bij mij :rolleyes:

Mefisto zei:
In verband met de spookverhalen omtrent actief kool en pompende xenia hebben wij tot op heden nooit actief kool gebruikt in deze bak.

Echter na 2 jaar begon dat grote vraagteken omtrent "is het water nou gelig, of ligt het aan de verlichting" toch wel te vervelen en te irriteren.

50 mm PVC-buis gepakt, afgedopt, doorvoertjes erin geboord, nippeltjes gelijmd, stukje spons, prop watten, mosterglas actief kool gemixd met mosterdglas Salifert fosfaatkiller (:o 0,1 :o ), buis gevuld, prop watten, sponsje, aansluiten op de opvoerpomp, vrije doorstroming circa 42 liter/uur.

Nog geen dag later gaf alleen het zweefvuil de indicatie dat er water in de bak aanwezig is .......

Goed dat het actief kool zijn werk goed is nu wel duidelijk, 2 dagen later kijken we bijna door de achterwand heen:D .

Het vraagstuk omtrent de pompende xenia hangt nog een beetje in het midden. Heeft de kolonie last van de hogere temperaturen (26 tot < 28) of spelen de laatste 2 dagen koolfiltratie ook een rol.
Feit is dat deze nu wat kleintjes staat, zoals de foto laat zien :confused: .

DE ZOMER OVERLEEFT deel 1

Zoals in topic 130 al aangegeven gebruiken we sinds juli actief kool. Helder water is de beloning. De pompende xenia kwijnt er niet van weg, maar wordt er ook niet beter van. Blijft een beetje hangen.

Ook fosfaatkiller wordt sinds juli weer toegepast. Gedurende 2005 is met zeer beheerste maatregelen met Rowaphos en een wervelbed het fosfaat uit het aquarium gehaald. Een ongelukkige lichte overdosering in november 2005 resulteerde in het verlies van een lichtgroene plaatmontipora. Vervolgens dus 6 maanden (:o ) niets meer aan fosfaatverwijdering gedaan. Aan de koralen was niet echt iets bijzonders af te lezen, de testset gaf uiteindelijk een maximum van 0,5. Tijd om toch weer te beginnen, en het werkt, diverse sps kleuren toch weer net iets mooier.

De eerste dosering kool en killer is na een kleine 2 maanden vervangen door een nieuwe dosering, rustig aan verder dat fosfaat afbouwen.

Bijlagen

• PICT0217.JPG
    PICT0217.JPG
    219,2 KB · Weergaven: 32
  • 20060720.JPG
    20060720.JPG
    156,1 KB · Weergaven: 23
DE ZOMER OVERLEEFT deel 2:

Vanaf augustus draait dan eindelijk ook de aanvullende verlichting met T5 op de bak. Zie ook deze topic.

Momenteel dus een 38 Watt blauwe T8, 12 uur per dag
2x 150 Watt HQi, 10.000K xx uren per dag
4x T5 54 Watt (3x10.000K van AM en 1x ATI blauw) 10 uur per dag.

De eerste opzet was om het verschil tussen dagverbruik HQI en T5 te laten aanvullen door de HQI, maar het kan ook zijn dat er met 4x T5 wordt begonnen, waarna bij het inschakelen van de HQI 2 van de T5 uitspringen.

De reden van dit "ingewikkelde" gedoe is de electriciteitsrekening;)

10 uur HQI (incl. vsa) vraagt 3300 Watt
10 uur T5 vraagt 2200 Watt
Verschil is de toegestane brandduur HQI ofwel 3 uur en 20 minuten

Aangezien dit 'weinig' is kan bij minder branduren van 2 T5 lampen de HQI toch weer langer branden.
Hierin moeten we nog een gulden middenweg zien te vinden.

Laatst bewerkt:
Dan nog een paar foto's van een paar dieren in ons aquarium. Diverse acro'tjes staan al langere tijd in de bak, maar groeiden onder de maat wegen fosfaat en te lagen Ca en KH waarden. Fosfaat wordt dus weer aangepakt. Met Ca en KH blijven we stoeien. Rond de jaarwisseling gaan we de kalkreactor ondersteunen met een Balling-startersset.

Bijlagen

• PICT0288.JPG
    PICT0288.JPG
    248,1 KB · Weergaven: 15
  • PICT0297.JPG
    PICT0297.JPG
    243,4 KB · Weergaven: 17
  • PICT0302.JPG
    PICT0302.JPG
    205,8 KB · Weergaven: 17
Twee bijzonder gekleurde acro'tje en een ROZE hysterix:p

Bijlagen

• PICT0282.JPG
    PICT0282.JPG
    140,1 KB · Weergaven: 17
  • PICT0285.JPG
    PICT0285.JPG
    132,4 KB · Weergaven: 18
  • roze.JPG
    roze.JPG
    259,9 KB · Weergaven: 17
En tot slot nog een Montipora stellata, trage groeier, maar wel bijzonder mooi, ooit, 1,5 jaar geleden als centimeters klein stekje begonnen (bedankt Tanne).

Een bijzondere soft-koraal met lange wuivende poliepen. Deze gaat binnenkort trouwens in de verkoop;) , nadat er een stekje is gemaakt voor onszelf.

Bijlagen

• PICT0295.JPG
    PICT0295.JPG
    319,1 KB · Weergaven: 24
  • fluffy.JPG
    fluffy.JPG
    274,9 KB · Weergaven: 16
Mooi kleuren hoor, die hystrix ....poeh, dan moet die van mij nog een beetje bijtrekken :p

Super mooie koralem , wat een kleur!!!

Die montie is ook erg mooi, ben stiekum erg jalours...:o

gr Wouter

Back
Bovenaan